• Anonym (Ponnyförälder)

Influencers i hästvärlden

Bara måste skriva av mig?.. Blir sååå beklämd när jag lyssnar på en känd hopptränare på A-nivå som intervjuar en känd influencer och dennas barn som tävlar på hög nivå med sina ponnys?
    Mamman som älskar att höras, synas och tycks ?kunna? allt  inom ridsporten låter sitt barn tävla på hög nivå ponnyhoppning då snackar vi verkligen hög nivå, med bruten tå, inte bara en utan två helger?.
    Låter inte det extremt oansvarigt?
    Allt för att barnet ska få rida på så hög nivå det bara går.

• Svar på tråden Influencers i hästvärlden
  • Anonym (H)

Influencers i hästvärlden vet jag inget om, men jag vet att man inte gör särskilt mycket åt en bruten tå annat än att undvika trånga skor och äta smärtstillande vid behov. Det självläker. 

Lägger man mycket vikt på tårna när man rider? Är det inte själv foten som tar tyngden? 

• Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (H) skrev 2024-11-15 08:14:56 följande:

Influencers i hästvärlden vet jag inget om, men jag vet att man inte gör särskilt mycket åt en bruten tå annat än att undvika trånga skor och äta smärtstillande vid behov. Det självläker. 

Lägger man mycket vikt på tårna när man rider? Är det inte själv foten som tar tyngden? 

Man lägger mycket  tyngd både på fot som du skriver, men även tån.
    Barnet hade så ont att hon inte kunde gå banan ( vilket man gör innan man hoppar på tävling)? 
    ska man inte ta sitt föräldraansvar och stryka barnet från tävlingarna då barnet är skadad? 

Även om det är dyrt att tävla o de förlorar pengar  på att stryka sig, men denna familjen har gott ställt och hsr mängder av samarbeten pga sin youtube .

• Anonym (SP)

Fanatiska idrottsföräldrar har tyvärr ingen känsla för vad barnet orkar med eller klarar av rent fysiskt. Tvärtom kan barnet få beröm för att barnet tränar trots skador eller smärta. 

• Anonym (så)
    Anonym (Ponnyförälder) skrev 2024-11-15 08:26:08 följande:

Man lägger mycket  tyngd både på fot som du skriver, men även tån.
    Barnet hade så ont att hon inte kunde gå banan ( vilket man gör innan man hoppar på tävling)? 
    ska man inte ta sitt föräldraansvar och stryka barnet från tävlingarna då barnet är skadad? 

Även om det är dyrt att tävla o de förlorar pengar  på att stryka sig, men denna familjen har gott ställt och hsr mängder av samarbeten pga sin youtube .

Frågan är väl vad barnet ville, om det var mamman som tvingade eller barnet som ville.

Jag bröt en tå när jag var ca 10 år gammal, det gjorde skitont och jag hade ont av att gå i flera veckor. Men utöver det så gjorde man ingenting, det fick självläka, och det var den vanliga behandlingen för bruten tå enligt läkaren.

Jag levde precis som vanligt, gick till skolan några kilometer, var med på idrotten, undvek endast de rörelser som gjorde som mest ont. Om jag hade varit intresserad av ridning så skulle jag mycket väl ha kunnat vilja rid en tävling trots smärta och obehag. 
  • Anonym (K)

En bruten tå kan kännas på många olika sätt. Jag blev trampad av en häst rakt på tårna en gång och bröt en. Kunde inte gå men det gick alldeles utmärkt att rida, dock i en öppen sandal,  inte ridstövel. Att besiktiga bana fullt korrekt var inte att tänka på, det fick bli haltande med en annan person som fick stega avstånd.

Jag hade inte blivit så upprörd över den här informationen. Hårdsatsande elitidrottare är av ett annat virke och det behöver inte alls vara så att föräldrarna tvingat ett plågat barn.

Som tur är har jag lämnat hästvärlden för länge sedan för maken av skitsnack och synpunkter från allt och alla har jag inte varit med om i någon annan miljö. Att stora pengar är inblandade och att detta är en förutsättning för att nå framgång på högre nivå, speciellt i ponnyvärlden där föräldrar är sponsorer gör inte inte saken bättre.

• Anonym (SP)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 09:36:05 följande:
    Frågan är väl vad barnet ville, om det var mamman som tvingade eller barnet som ville.

Jag bröt en tå när jag var ca 10 år gammal, det gjorde skitont och jag hade ont av att gå i flera veckor. Men utöver det så gjorde man ingenting, det fick självläka, och det var den vanliga behandlingen för bruten tå enligt läkaren.

Jag levde precis som vanligt, gick till skolan några kilometer, var med på idrotten, undvek endast de rörelser som gjorde som mest ont. Om jag hade varit intresserad av ridning så skulle jag mycket väl ha kunnat vilja rid en tävling trots smärta och obehag. 
    Ett skadat barn kan mycket väl säga att de vill tävla. Inte så konstigt. Det är dock vi som föräldrar som ska fatta beslut om vad som är lämpligt, kanske i samråd med en läkare som ger råd och kan se helheten på ett annat sätt. 

Nu kanske det går jättebra att tävla i ridning med en bruten tå. Men detsamma kan gälla skador i gymnastik, fotboll eller vad som helst. 
  • Anonym (så)
    Anonym (SP) skrev 2024-11-15 10:19:04 följande:
    Ett skadat barn kan mycket väl säga att de vill tävla. Inte så konstigt. Det är dock vi som föräldrar som ska fatta beslut om vad som är lämpligt, kanske i samråd med en läkare som ger råd och kan se helheten på ett annat sätt. 

Nu kanske det går jättebra att tävla i ridning med en bruten tå. Men detsamma kan gälla skador i gymnastik, fotboll eller vad som helst. 
    Ja, och en förälder tillsammans med läkare kan ju ha fattat beslutet att det var okej i det här läget? Det är ju inget varken vi eller TS vet något om. 

Jag bedömdes av läkare och mina föräldrar kunna leva precis som vanligt med min brutna tå, vilket jag också gjorde. 
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 10:22:16 följande:
    Ja, och en förälder tillsammans med läkare kan ju ha fattat beslutet att det var okej i det här läget? Det är ju inget varken vi eller TS vet något om. 

Jag bedömdes av läkare och mina föräldrar kunna leva precis som vanligt med min brutna tå, vilket jag också gjorde. 
    Jag tycker bara det lät så illa och stora brister i föräldraransvaret här?. Även om mamman säger att barnen ääääälskar det dom gör så känns det som hon styr dom med järnhand och allt för publicitet och att vara kända på youtube.
    Tycket det är hemskt , faktiskt. Barnen kanske tycker det ät kul nu, men gör dom det om 5-10 ,15 år framåt att finnas till allas beskådan på youtube för deras mammas enorma behov av bekräftelse och uppmärksamhet?
  • Anonym (så)
    Anonym (Ponnyförälder) skrev 2024-11-15 10:54:29 följande:
    Jag tycker bara det lät så illa och stora brister i föräldraransvaret här?. Även om mamman säger att barnen ääääälskar det dom gör så känns det som hon styr dom med järnhand och allt för publicitet och att vara kända på youtube.
    Tycket det är hemskt , faktiskt. Barnen kanske tycker det ät kul nu, men gör dom det om 5-10 ,15 år framåt att finnas till allas beskådan på youtube för deras mammas enorma behov av bekräftelse och uppmärksamhet?
    Fast det är ju bara vad du tycker och tror?

Du känner inte varken barnet eller mamman närmare, och vet inte hur de diskuterat, vilka parametrar de tagit med i bedömningen att barnet skulle kunna vara med i tävlingen. 

Även din känsla av att det är mamman som driver barnet för egen uppmärksamhet är ju något du tror men inte vet. 
  • Anonym (SP)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 10:59:53 följande:
    Fast det är ju bara vad du tycker och tror?

Du känner inte varken barnet eller mamman närmare, och vet inte hur de diskuterat, vilka parametrar de tagit med i bedömningen att barnet skulle kunna vara med i tävlingen. 

Även din känsla av att det är mamman som driver barnet för egen uppmärksamhet är ju något du tror men inte vet. 
    Det är ju även vad du tycker och tror. Du vet lika lite som vi vad som egentligen har skett.  

Att använda sina barn för att bli känd på sociala medier är fel (enligt mig) oavsett vad barnet själv tycker. Man vet inte hur barnet kommer känna inför detta om 20-30 år. Därför måste man som förälder värna om barnets integritet och skydda dem från att exponeras på det sättet. 

Att sätta en bild typ att Mitt barn vann tävlingen! är förstås helt okej, men att fotografera och publicera minsta steg inklusive skador, tårar och annat är inte okej. 

Jag talar inte om just denna familj, utan i allmänhet. 
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (SP) skrev 2024-11-15 12:13:03 följande:
    Det är ju även vad du tycker och tror. Du vet lika lite som vi vad som egentligen har skett.  

Att använda sina barn för att bli känd på sociala medier är fel (enligt mig) oavsett vad barnet själv tycker. Man vet inte hur barnet kommer känna inför detta om 20-30 år. Därför måste man som förälder värna om barnets integritet och skydda dem från att exponeras på det sättet. 

Att sätta en bild typ att Mitt barn vann tävlingen! är förstås helt okej, men att fotografera och publicera minsta steg inklusive skador, tårar och annat är inte okej. 

Håller med dig!

Blev mest  bara så beklämd!
    Är man i hästvärlden vet man vilka jag syftar på.
  • Anonym (så)
    Anonym (SP) skrev 2024-11-15 12:13:03 följande:

Exakt. Så den som rimligen vet är ju barnet och föräldern. Och ingen här på FL kommer att kunna lösa något problem vare sig barnet blev tvingad mot sin vilja med kraftiga smärtor, eller själv ville tävla och klarade det trots viss smärta.

Om nån på allvar är orolig för barnets väl och ve så får man väl göra en orosanmälan, men i övrigt är ju detta inget som nån i det här forumet har med att göra.  

Och handlar tråden nu alltså om att använda barn i sociala medier, eller att barnet tävlade med potentiell smärta av bruten tå? För det är helt olika saker. 
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 12:56:21 följande:
    Exakt. Så den som rimligen vet är ju barnet och föräldern. Och ingen här på FL kommer att kunna lösa något problem vare sig barnet blev tvingad mot sin vilja med kraftiga smärtor, eller själv ville tävla och klarade det trots viss smärta.

Om nån på allvar är orolig för barnets väl och ve så får man väl göra en orosanmälan, men i övrigt är ju detta inget som nån i det här forumet har med att göra.  

Och handlar tråden nu alltså om att använda barn i sociala medier, eller att barnet tävlade med potentiell smärta av bruten tå? För det är helt olika saker. 
    Skulle säga både och faktiskt
  • Anonym (Py)

Senast igår läste jag ett inlägg på en annan plattform, skriven av en hockeyförälder. Barnet hade fått en ögonskada och ett tag var det osäkert om synen skulle komma tillbaka fullt. Nu var synen tillbaka, men barnet hade träningsförbud ytterligare två veckor. Föräldern var sååå upprörd, för barnet var mitt i ett viktigt utvecklingsskede i sin träning. Men - han var också oerhört taggad på att komma tillbaka och köra ännu hårdare om två veckor (oklart om förälder eller barn åsyftades...)

Jag blev riktigt illa berörd. Snacka om att ha fel fokus. Snacka om att leva sitt liv med de egna drömmarna genom sitt barn. Jag har en del bekanta som idrottat på hög nivå, eller har barn som idrottar på hög nivå och ingen har pushat på det sättet. Alla föräldrar har varit stöttande, men inte tvingande. Jag har vänner vars barn just vann EM-guld i en träningsintensiv sport och de har hållit tillbaka vid behov och verkligen undersökt när det varit okej att gå tillbaka efter till exempel frakturer. Idrottskarriären har man ett tag. Kroppen har man hela livet.

• Anonym (W)

Låter mest som att du vill skitsnacka lite om denna familj...

Du vet inget om hur de tänkt och är man en hästmänniska vet man många exempel på envisa hästtjejer som varit rejält skadade men som fixat klart stallet innan akuten. Att diskutera fenomenet med att hänga ut allt på YT är en helt annan diskussion än den du startade.

• Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (W) skrev 2024-11-15 14:31:33 följande:

Låter mest som att du vill skitsnacka lite om denna familj...

Du vet inget om hur de tänkt och är man en hästmänniska vet man många exempel på envisa hästtjejer som varit rejält skadade men som fixat klart stallet innan akuten. Att diskutera fenomenet med att hänga ut allt på YT är en helt annan diskussion än den du startade.

Nej, men blev beklämd över deras sätt att se på det?
    kanhända barnet var jätteenvis o ville tävla mamman gav efter, men vad har hänt med  de flesta föräldrar idag?  Otroliga mähän som inte vågar stå emot sina barns vilja?
    De lade dessutom ut om barnet skada på sina sociala medier så alla följare skulle veta , men det sådant lägger man väl. Inte ut offentligt???
    likaså när andra barnet ramlade av så illa stt hen fock inte rida på X antal veckor. 

Är det så smakfullt att lägga ut bilder på barnet liggande på en bår på akuten och göra ett avsnitt till youtubekanalen om det???? 

• Anonym (så)
    Anonym (Ponnyförälder) skrev 2024-11-18 09:02:41 följande:

Nej, men blev beklämd över deras sätt att se på det?
    kanhända barnet var jätteenvis o ville tävla mamman gav efter, men vad har hänt med  de flesta föräldrar idag?  Otroliga mähän som inte vågar stå emot sina barns vilja?
    De lade dessutom ut om barnet skada på sina sociala medier så alla följare skulle veta , men det sådant lägger man väl. Inte ut offentligt???
    likaså när andra barnet ramlade av så illa stt hen fock inte rida på X antal veckor. 

Är det så smakfullt att lägga ut bilder på barnet liggande på en bår på akuten och göra ett avsnitt till youtubekanalen om det???? 

Så nu när du inte fick tillräckligt med medhåll så lägger du till en massa detaljer som inte fanns i grundinlägget.

Grundinlägget handlade om att rida med bruten tå, vilket kan eller inte kan fungera. Men det vet barnet, mamman, läkaren bäst. Inte du, inte nån här på forumet.

Det andra du skriver nu i det här inlägget låter olämpligt, men det skrev du ju inte i ditt första inlägg. 
Svar på tråden Influencers i hästvärlden