Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-09 23:05:10 följande:
Man kan i högsta grad vara fördomsfull mot sin egen kultur. Det verkar dessutom vara något av en paradgren i Sverige, i alla fall bland vissa svenskar. Att orera om hur trist eller dålig svensk kultur är, och hur mycket finare och bättre andra kulturer är.
Aliona nyanserade sin uppfattning i senare inlägg. Det finns bra och mindre bra saker i alla kulturer.
Men i ett tidigare inlägg lät hon faktiskt ganska nedlåtande och fördomsfull mot Sverige och svenskar. Troligen hade hon inte kommit undan med att skriva så om någon annan etnisk grupp.
Att föräldrarna eller familjen inte går före allt i Sverige, betyder inte att de flesta skiter i sina föräldrar (som hon antydde). I de fall det sker, beror det oftast på att relationen med föräldrarna är dålig. Då finns det oftast en anledning.
I andra kulturer är det vanligare att försörja sina gamla förändrar, samt ta hand om dem, eftersom det inte finns samma gemensamma skyddsnät som i Sverige, OCH för att kvinnorna ofta är hemma medan mannen jobbar. I Sverige förvärvsarbetar kvinnor i nästan lika hög grad som män. I stället tar staten hand om våra barn och gamla (något förenklat). Det är på gott och ont, men vilket alternativ vore bättre?
Det är sällan männen i andra kulturer som är hemma med barnen när de är små. Eller tar hand om sin gamla mamma. (Männen har ofta stort försörjningsansvar däremot.)
Att vara fördomsfull bygger på att du inte vet något. Du dömer någon för ett brott som de inte har begått baserat på annat än det konkreta.
Möjligt att jag tolkade hennes inlägg annorlunda men orkar inte gå tillbaka. Tycker dock det finns en stor skillnad speciellt gällande föräldrar.
Men nej generellt sätt skiter inte svenskar i sina föräldrar. Det är ju ett inbyggt system att om man inte klarar av att ta hand om sig själv hemma måste man bo på ett hem.
I relation till att man låter ens förälder bo hos en och tar hand om dennes kostnader blir det ju stor skillnad.
Jag tycker att det är mycket mer rimligt att låta ens förälder bo hos en med hemtjänst än att bo på ett boende. I mina tankar tänker jag att det blir lättare för båda. Föräldern får ett önskvärt sällskap och barnet behöver inte stressa för att hälsa på eller under över hur det går för föräldern. Betyder det att jag raljerar och är fördomsfull? Nej, jag är enbart av en annan åsikt.