• Anonym (TS)

Min man prioriterar sin mamma

Är det normalt att ens man prioriterar sin mamma framför sin partner och barn? 

Min man är alltid mer mån om Att hans mamma har det bra än att se till att jag och våra barn har det bra. Han kan spendera hutlösa summor på sin mor. Detta leder till att pengarna då är slut och jag får betala för kläder, skor, leksaker, bilbarnstolar och liknande. Även löpande mat får jag stå för då han saknar pengar, för att han måste betala för hans mammas bostad så hon kan bo kvar. Men det är även om hans mamma uttrycker en önskan om något så kan han åka iväg direkt och handla detta för 12 tusen. Samtidigt så kan han inte lägga ut grejer till barnen? 

Är han knäpp på något sätt? Helt ärligt, om huset skulle börja brinna och han fick välja mellan mig och hans mamma vem han skulle rädda så skulle han välja sin mamma. 

• Svar på tråden Min man prioriterar sin mamma
  • Aliona
    Anonym (E) skrev 2024-12-08 19:56:44 följande:

Nej, i Sverige anser man inte att barnen har någon skuld till mamman för att hon valde att skaffa barn. 

Jag håller inte räkningen på allt jag gör för min son eftersom det är så självklart för mig. Han har absolut ingen skuld till mig. 

Den dagen han flyttar hemifrån hoppas jag att besöker mig för att han vill och inte av skuldkänslor. 

Kärlek är något man ger inte något man har rätt till. 

Fast du ville väl bara ta tillfället i akt att vädra tjatiga fördomar om svenskar. 

Jag har bott i länder där familjen går före allt och jag är inte imponerad. Det är jättemysigt tills du gör något som familjen inte gillar, till exempel älskar en person som familjen inte accepterar.

Då är det slut på den fantastiska familjesammanhållningen och i värsta fall åker du ut på gatan. Kärleken är alltså villkorad. 

Skuld och tacksamhet är inte samma sak. 

Och jag är helsvensk själv. 

• Anonym (E)
    Aliona skrev 2024-12-08 19:58:44 följande:

Skuld och tacksamhet är inte samma sak. 

Och jag är helsvensk själv. 

Nej, men jag anser att min son varken behöver känna  skuld eller tacksamhet. Allt jag har gjort för honom har jag enbart gjort av kärlek. 

Då beklagar jag att du har så dåliga erfarenheter av din svenska familj. 

• Anonym

Det låter förfärligt att han inte försörjer sina barn.

Beställ tid på familjerådgivning. Du måste förmedla att du inte accepterar situationen längre

• Aliona
    Anonym (E) skrev 2024-12-08 20:20:51 följande:

Nej, men jag anser att min son varken behöver känna  skuld eller tacksamhet. Allt jag har gjort för honom har jag enbart gjort av kärlek. 

Då beklagar jag att du har så dåliga erfarenheter av din svenska familj. 

Min familj är underbar, vi har en väldigt nära relation, så det är inget att beklaga. Men tack för omtanken. 

Du får gärna ha en annan uppfattning än mig om den här frågan. Det är poängen med diskussionsforum. 

• Anonym (E)
    Aliona skrev 2024-12-08 20:38:57 följande:

Min familj är underbar, vi har en väldigt nära relation, så det är inget att beklaga. Men tack för omtanken. 

Du får gärna ha en annan uppfattning än mig om den här frågan. Det är poängen med diskussionsforum. 

Då beter sig alltså inte alla svenskar som du raljerade om ovan, faktiskt inte min familj heller eller någon jag känner. 

Jo, jag vet vad poängen med diskussionsforum är, därav mitt svar till dig.  

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Aliona skrev 2024-12-08 20:38:57 följande:

Problemet är inte att TS mans mamma är viktig för honom. Det klart att föräldrar ofta är viktiga.

Problemet är att han prioriterar mamman framför sin partner och sina barn.

Ser du verkligen inte skillnaden?

Det är ju hutlöst att han kan lägga så mycket pengar på sin mamma, samtidigt som han inte har råd med kläder och skor till sina barn. Det är inte sunt nånstans.

Har han pengar över (egna pengar), får han givetvis lägga dem på vad han vill. Men just nu försörjer TS både deras barn och i viss mån honom pga hur han beter sig.

Hur kan någon tycka att det är normalt?

Att man vill hjälpa sina föräldrar om man kan, är en annan sak.

• Aliona
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-08 20:47:52 följande:
    Problemet är inte att TS mans mamma är viktig för honom. Det klart att föräldrar ofta är viktiga.

Problemet är att han prioriterar mamman framför sin partner och sina barn.

Ser du verkligen inte skillnaden?
    Jag har flera gånger i tråden svarat att det är oacceptabelt att han inte bidrar med sin del till kostnaderna för sina barn. Jag har också gett konkreta tips på hur ts skulle kunna ta sig an det problemet. 
  • Aliona
    Anonym (E) skrev 2024-12-08 20:47:00 följande:

Då beter sig alltså inte alla svenskar som du raljerade om ovan, faktiskt inte min familj heller eller någon jag känner. 

Jo, jag vet vad poängen med diskussionsforum är, därav mitt svar till dig.  

Jag skulle aldrig påstå att alla svenskar skulle bete sig på ett visst sätt. Jag ralherar heller inte över någonting. Det jag pratade om var att i många kulturer är föräldrarna viktigare än i Sverige, och att det inte behöver vara något fel med det. Sverige har mycket bra saker, men just relationen till föräldrar, och äldre generellt, som råder i Sverige, tycker jag är mindre bra. Jag tycker att det är fint att ts man passar på att skämma bort sin 81-åriga gamla mamma den korta tid hon har kvar i livet. För att vara tydlig - det kan dock inte ske på bekostnad av hans barn. 

Vad bra att du vet vad ert diskussionsforum är. Då vet du också att personpåhopp inte hör hemma där. Diskutera gärna sakfrågan, men du behöver inte beskylla mig för att vara fördomsfull eller dra in min familj. 
  • Anonym (Linnea)

Hur är hans mamma då? Vet hon om att hennes son inte har råd att köpa skor till hans barn? 
    Hur är din relation till hans mamma? 

• Anonym (E)
    Aliona skrev 2024-12-08 21:12:40 följande:
    Jag skulle aldrig påstå att alla svenskar skulle bete sig på ett visst sätt. Jag ralherar heller inte över någonting. Det jag pratade om var att i många kulturer är föräldrarna viktigare än i Sverige, och att det inte behöver vara något fel med det. Sverige har mycket bra saker, men just relationen till föräldrar, och äldre generellt, som råder i Sverige, tycker jag är mindre bra. Jag tycker att det är fint att ts man passar på att skämma bort sin 81-åriga gamla mamma den korta tid hon har kvar i livet. För att vara tydlig - det kan dock inte ske på bekostnad av hans barn. 

Vad bra att du vet vad ert diskussionsforum är. Då vet du också att personpåhopp inte hör hemma där. Diskutera gärna sakfrågan, men du behöver inte beskylla mig för att vara fördomsfull eller dra in min familj. 

Personpåhopp? När då?
    Du skrev ?Så din fråga om det är normalt - ja, i stora delar av världen är det det, utom just i Sverige där barnen ska frigöra sig, lämna hemmet så fort de kan och sen hålla en armlängs avstånd.?

Det är att raljera och dessutom fördomsfullt.

Sedan skriver du att du är helsvensk och då får man anta att det är vad du har upplevt om det nu, enligt dig, är normen i Sverige och då är det bara att beklaga, vilket jag gjorde.

Jag har inte gjort några personpåhopp på dig men du hoppar på ett helt folk (ditt eget dessutom). Jag har hört den fördomen till leda men ändå har majoriteten av alla svenskar jag möter, tydligen även du, en god och nära relation till sina föräldrar, lite märkligt ändå. 

• Bergegardh
    Anonym (E) skrev 2024-12-08 23:04:24 följande:

Personpåhopp? När då?
    Du skrev ?Så din fråga om det är normalt - ja, i stora delar av världen är det det, utom just i Sverige där barnen ska frigöra sig, lämna hemmet så fort de kan och sen hålla en armlängs avstånd.?

Det är att raljera och dessutom fördomsfullt.

Sedan skriver du att du är helsvensk och då får man anta att det är vad du har upplevt om det nu, enligt dig, är normen i Sverige och då är det bara att beklaga, vilket jag gjorde.

Jag har inte gjort några personpåhopp på dig men du hoppar på ett helt folk (ditt eget dessutom). Jag har hört den fördomen till leda men ändå har majoriteten av alla svenskar jag möter, tydligen även du, en god och nära relation till sina föräldrar, lite märkligt ändå. 

Nej men ge dig nu. Du kan inte vara fördomsfull mot din egen kultur. Aliona har helt rätt i sin beskrivning. Om du vill argumentera att TSs mans beteende är normalt i svensk kultur är du ute och fiskar. Det är inte ovanligt i vissa andra kulturer.

Jag är oxå hel svensk förresten.
    Bergegardh skrev 2024-12-09 15:10:25 följande:
    Nej men ge dig nu. Du kan inte vara fördomsfull mot din egen kultur. Aliona har helt rätt i sin beskrivning. Om du vill argumentera att TSs mans beteende är normalt i svensk kultur är du ute och fiskar. Det är inte ovanligt i vissa andra kulturer.

Jag är oxå hel svensk förresten.
    Man kan i högsta grad vara fördomsfull mot sin egen kultur. Det verkar dessutom vara något av en paradgren i Sverige, i alla fall bland vissa svenskar. Att orera om hur trist eller dålig svensk kultur är, och hur mycket finare och bättre andra kulturer är.

Aliona nyanserade sin uppfattning i senare inlägg. Det finns bra och mindre bra saker i alla kulturer.

Men i ett tidigare inlägg lät hon faktiskt ganska nedlåtande och fördomsfull mot Sverige och svenskar. Troligen hade hon inte kommit undan med att skriva så om någon annan etnisk grupp.

Att föräldrarna eller familjen inte går före allt i Sverige, betyder inte att de flesta skiter i sina föräldrar (som hon antydde). I de fall det sker, beror det oftast på att relationen med föräldrarna är dålig. Då finns det oftast en anledning.

I andra kulturer är det vanligare att försörja sina gamla förändrar, samt ta hand om dem, eftersom det inte finns samma gemensamma skyddsnät som i Sverige, OCH för att kvinnorna ofta är hemma medan mannen jobbar. I Sverige förvärvsarbetar kvinnor i nästan lika hög grad som män. I stället tar staten hand om våra barn och gamla (något förenklat). Det är på gott och ont, men vilket alternativ vore bättre?

Det är sällan männen i andra kulturer som är hemma med barnen när de är små. Eller tar hand om sin gamla mamma. (Männen har ofta stort försörjningsansvar däremot.)
  • Bergegardh
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-09 23:05:10 följande:
    Man kan i högsta grad vara fördomsfull mot sin egen kultur. Det verkar dessutom vara något av en paradgren i Sverige, i alla fall bland vissa svenskar. Att orera om hur trist eller dålig svensk kultur är, och hur mycket finare och bättre andra kulturer är.

Aliona nyanserade sin uppfattning i senare inlägg. Det finns bra och mindre bra saker i alla kulturer.

Men i ett tidigare inlägg lät hon faktiskt ganska nedlåtande och fördomsfull mot Sverige och svenskar. Troligen hade hon inte kommit undan med att skriva så om någon annan etnisk grupp.

Att föräldrarna eller familjen inte går före allt i Sverige, betyder inte att de flesta skiter i sina föräldrar (som hon antydde). I de fall det sker, beror det oftast på att relationen med föräldrarna är dålig. Då finns det oftast en anledning.

I andra kulturer är det vanligare att försörja sina gamla förändrar, samt ta hand om dem, eftersom det inte finns samma gemensamma skyddsnät som i Sverige, OCH för att kvinnorna ofta är hemma medan mannen jobbar. I Sverige förvärvsarbetar kvinnor i nästan lika hög grad som män. I stället tar staten hand om våra barn och gamla (något förenklat). Det är på gott och ont, men vilket alternativ vore bättre?

Det är sällan männen i andra kulturer som är hemma med barnen när de är små. Eller tar hand om sin gamla mamma. (Männen har ofta stort försörjningsansvar däremot.)
    Att vara fördomsfull bygger på att du inte vet något. Du dömer någon för ett brott som de inte har begått baserat på annat än det konkreta. 

Möjligt att jag tolkade hennes inlägg annorlunda men orkar inte gå tillbaka. Tycker dock det finns en stor skillnad speciellt gällande föräldrar.

Men nej generellt sätt skiter inte svenskar i sina föräldrar. Det är ju ett inbyggt system att om man inte klarar av att ta hand om sig själv hemma måste man bo på ett hem.

I relation till att man låter ens förälder bo hos en och tar hand om dennes kostnader blir det ju stor skillnad. 

Jag tycker att det är mycket mer rimligt att låta ens förälder bo hos en med hemtjänst än att bo på ett boende. I mina tankar tänker jag att det blir lättare för båda. Föräldern får ett önskvärt sällskap och barnet behöver inte stressa för att hälsa på eller under över hur det går för föräldern. Betyder det att jag raljerar och är fördomsfull? Nej, jag är enbart av en annan åsikt.
Svar på tråden Min man prioriterar sin mamma