• Terraste

Vill inte gå

Hej! 
    Jag ska på vinterbröllop 25/1-25. Klädkod kavaj. 

Jag vill inte gå längre på detta bröllop, det är min makes systers bröllop. Det började för några veckor sen. 
    Min man tar med barnen och åker till hans föräldrar. Dom är där länge och hälsar på. Senare på eftermiddagen kommer man och barn hem. Min man berättar vad hans kära mor har sagt.
    Låt mig försöka citera:
    "Du och T måste se till att ha fina kläder på bröllopet. Ni är inte mycket för att klä upp er och kommer ofta i vanliga halvdana kläder när ni hälsar på och när ni är hemma. Ni ska inte behöva känna er uttittade på bröllopet för att ni klär er fel. Jag kan hjälpa T att köpa kläder så att det blir rätt"
    Min man berättar att hans mor inte ville att jag skulle ta illa upp så därför säger hon det när jag inte är där. Jag tog illa upp. Jag klar mig vardagligt, jeans och T-shirt eller alternativt mjukisbyxor i T-shirt för det är det jag trivs i. Är det tillställningar så klär jag upp mig. Jag var på bröllop förra året och hade då en ljusgrön långklänning med lite blomstertid på överdelen ä. Jättefin är den.

Hur som helst. Dagen efter ringer bruden min man och säger att hon gärna följer med mig och shoppar till bröllopet. För hon jade pratat med sin mor och modern hade berättat att jag behövde hjälp att hitta kläder. 
    Jag blev både ledsen och förbannad. Gick några veckor och nu har jag beställt kläder som jag fått hem. En grå kavaj med tillhörande kjol och topp, en blå långärmad vadlång klänning och en lavendellila byxdress.
    Nu till det som gör att jag inte längre vill gå. Kostymen är som sagt grå och linnet är champagne färgat. Bruden godkände inte toppen, den är för vit, kjolen och kavajen är för mörk. Den blå klänningen godkändes inte heller för den var för vardaglig och lavendellila passade inte på ett bröllop. Jag har alltså köpt kläder för att kunna ha på bröllopet. Ska skicka tillbaka allt.
    Hon erbjuder sig återigen att följa med och välja kläder. 
    Eller att jag ska ta klänningen från förra årets bröllop. Den klänningen är golvlång, har smala axelband och v-ringad urringning och plus att jag var höggravid när jag bar den. Den går emot alla principer vad gäller klädkod kavaj och den var absolut inte godkänd för några veckor sen. 

Och inte nog med det så kom svärmor över med 3 olika klänningar som hon köpt och tyckte jag skulle ha på bröllopet.

Jag vill inte längre gå på bröllopet. Detta vet även min man om och han tycker att jag ska bita ihop och fira med dom. Jag känner mig inte ens välkommen då jag inte ens kan få välja kläder. Jag är 35 år och blir behandlad som en fluglort.
    Jag funderar istället på att be min chef beordra in mig den dagen så jag har en anledning att slippa gå eller hoppas på att bli sjuk tills dess. 
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vill inte gå
  • Anonym (Blerp)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:28:38 följande:
    TS kanske inte har koll på klãdstilar och vad som matchar.

Nu låter det som att Ts har koll på det (inget som har skrivits tyder på motsatsen) men även om hon klädde sig som hon letat kläder i en förskolas maskeradlåda så spelar det ingen roll.

Man beter sig INTE så som svärmor och svägerska gör. Man lägger sig inte i gästers klädval. Man skriver en klädkod i inbjudan, thats it, sen håller man klaffen om gästerna klädsel. 

Jag har själv en nära släkting som på fest ofta ser ut som om hon bara plockat random kläder i affären utan tanke på matchning eller passform. Men hon är nöjd och alla är glada att hon är där för det är hennes sällskap vi vill ha, inte en modevisning. 

• Anonym (Blerp)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:38:52 följande:
    Är man en trygg person med en balanserad självbild så känner man till sina svagheter och blir inte kränkt när någon påpekar ens brister och försöker hjälpa en.

Man klarar till och med av att ta kritik på ett konstruktivt sätt. De mest framgångsrika och välmående personerna i samhället är sådana som känner till sina svagheter och utvecklas av kritik.

Personer som blir upprörda och måste säga ifrån är egentligen svaga personer som har svårt för att utvecklas.

Sen finns det givetvis de som också lägger sig platt pga dålig självkänsla och egentligen mår väldigt dåligt. Men det tycker jag inte heller man ska göra. 
    Klädval på en fest eller klädstil generellt är inte öppet för kritik eller något man ska "utvecklas i". Det är svägerskan och svärmodern som behöver växa och utvecklas här, inte ts. 
  • Anonym (Fia)
    Så du menar det är ett tecken på dålig koll när man inte förstår att "2 delad byxdress, knä/vadlång klänning eller matchande kjol/byxor med kavaj/jacka" betyder golvlång aftonklänning? 

Det är svärmor och svägerskan som har noll koll här. Man ändrar inte plötsligt klädkoden en månad före bröllopet.
  • molly50
    Eller så har hon det,men att det inte duger i svärmors och svägerskans ögon.
    Nu ska hon hur som helst inte gå så det spelar ju ingen roll längre.
  • Anonym (Violetta)
    Terraste skrev 2024-12-21 22:29:20 följande:

Jag har nu pratat med både bruden (svägerskan) och svärmor om mitt klädval och hur dom har fått mig att må. En vuxen diskussion utan tjafs och bråk och fick svar direkt att jag inte behövde komma på bröllopet så jag är inte längre bjuden. Allt på grund av att jag inte ville ha deras hjälp.

Det låter bäst som det blev här tycker jag. Stanna hemma och lägg de pengarna på er själva istället.

Har jag gäster vill jag naturligtvis att de ska känna sig välkomna och uppskattade snarare än kritiserade och illa till mods, för hur skulle det bidra till en lyckad fest med glad stämning?

Förhoppningsvis vaknar de en dag och inser vad som är viktigare än perfekt matchad klädsel på några foton i en låda.
  • molly50
    Och även om TS inte skulle ha koll så är det ju ganska enkelt att ta reda på vad som gäller vid olika klädkoder.
    Om det sen ändå inte duger så är det ju inte TS problem.
  • molly50
    molly50 skrev 2024-12-25 13:50:15 följande:
    Och även om TS inte skulle ha koll så är det ju ganska enkelt att ta reda på vad som gäller vid olika klädkoder.
    Om det sen ändå inte duger så är det ju inte TS problem.
    Tillägg. Man ska väl också ha kläder man själv känner sig bekväm i och som man kan använda mer än en gång.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Blerp) skrev 2024-12-25 09:16:07 följande:
    Klädval på en fest eller klädstil generellt är inte öppet för kritik eller något man ska "utvecklas i". Det är svägerskan och svärmodern som behöver växa och utvecklas här, inte ts. 
    Allt är öppet för kritik. Det är upp till en själv att lära sig hantera kritik. Sen ska kritiken givetvis vara saklig och konstruktiv. Inte känslomässig eller anklagande.

Man behöver inte utvecklas alls i livet. Men att vara öppen för att ta in ny kunskap är ett sätt att utvecklas. Inom klädstil finns det olika stilregler man kan förhålla sig till. Det handlar exempelvis om vilka färger som passar ihop eller vilka plagg som fungerar ihop. Det är inga absoluta sanningar då man får klä sig precis som man vill men i vissa samhällsgrupper är det viktigare att ha koll på stilregler.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-25 09:24:05 följande:
    Så du menar det är ett tecken på dålig koll när man inte förstår att "2 delad byxdress, knä/vadlång klänning eller matchande kjol/byxor med kavaj/jacka" betyder golvlång aftonklänning? 

Det är svärmor och svägerskan som har noll koll här. Man ändrar inte plötsligt klädkoden en månad före bröllopet.
    Givetvis ska man inte ändra klädkoden med så kort varsel och helst inte alls.
  • Anonym (Blerp)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 22:07:14 följande:
    Allt är öppet för kritik. Det är upp till en själv att lära sig hantera kritik. Sen ska kritiken givetvis vara saklig och konstruktiv. Inte känslomässig eller anklagande.

Man behöver inte utvecklas alls i livet. Men att vara öppen för att ta in ny kunskap är ett sätt att utvecklas. Inom klädstil finns det olika stilregler man kan förhålla sig till. Det handlar exempelvis om vilka färger som passar ihop eller vilka plagg som fungerar ihop. Det är inga absoluta sanningar då man får klä sig precis som man vill men i vissa samhällsgrupper är det viktigare att ha koll på stilregler.
    Du levererar floskler och självklarheter på ett sätt som att du tror att det är revolutionerande nya kunskaper.

Här är det dock inte TS som behöver lära sig något, det är svärmor och svägerska som behöver lära sig grundläggande vett och etikett. Se behöver fila på sina sociala färdigheter helt enkelt. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vill inte gå