• Terraste

Vill inte gå

Hej! 
    Jag ska på vinterbröllop 25/1-25. Klädkod kavaj. 

Jag vill inte gå längre på detta bröllop, det är min makes systers bröllop. Det började för några veckor sen. 
    Min man tar med barnen och åker till hans föräldrar. Dom är där länge och hälsar på. Senare på eftermiddagen kommer man och barn hem. Min man berättar vad hans kära mor har sagt.
    Låt mig försöka citera:
    "Du och T måste se till att ha fina kläder på bröllopet. Ni är inte mycket för att klä upp er och kommer ofta i vanliga halvdana kläder när ni hälsar på och när ni är hemma. Ni ska inte behöva känna er uttittade på bröllopet för att ni klär er fel. Jag kan hjälpa T att köpa kläder så att det blir rätt"
    Min man berättar att hans mor inte ville att jag skulle ta illa upp så därför säger hon det när jag inte är där. Jag tog illa upp. Jag klar mig vardagligt, jeans och T-shirt eller alternativt mjukisbyxor i T-shirt för det är det jag trivs i. Är det tillställningar så klär jag upp mig. Jag var på bröllop förra året och hade då en ljusgrön långklänning med lite blomstertid på överdelen ä. Jättefin är den.

Hur som helst. Dagen efter ringer bruden min man och säger att hon gärna följer med mig och shoppar till bröllopet. För hon jade pratat med sin mor och modern hade berättat att jag behövde hjälp att hitta kläder. 
    Jag blev både ledsen och förbannad. Gick några veckor och nu har jag beställt kläder som jag fått hem. En grå kavaj med tillhörande kjol och topp, en blå långärmad vadlång klänning och en lavendellila byxdress.
    Nu till det som gör att jag inte längre vill gå. Kostymen är som sagt grå och linnet är champagne färgat. Bruden godkände inte toppen, den är för vit, kjolen och kavajen är för mörk. Den blå klänningen godkändes inte heller för den var för vardaglig och lavendellila passade inte på ett bröllop. Jag har alltså köpt kläder för att kunna ha på bröllopet. Ska skicka tillbaka allt.
    Hon erbjuder sig återigen att följa med och välja kläder. 
    Eller att jag ska ta klänningen från förra årets bröllop. Den klänningen är golvlång, har smala axelband och v-ringad urringning och plus att jag var höggravid när jag bar den. Den går emot alla principer vad gäller klädkod kavaj och den var absolut inte godkänd för några veckor sen. 

Och inte nog med det så kom svärmor över med 3 olika klänningar som hon köpt och tyckte jag skulle ha på bröllopet.

Jag vill inte längre gå på bröllopet. Detta vet även min man om och han tycker att jag ska bita ihop och fira med dom. Jag känner mig inte ens välkommen då jag inte ens kan få välja kläder. Jag är 35 år och blir behandlad som en fluglort.
    Jag funderar istället på att be min chef beordra in mig den dagen så jag har en anledning att slippa gå eller hoppas på att bli sjuk tills dess. 
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vill inte gå
  • Anonym (Blerp)

Vilka pinsamma människor. En klädkod är bra att ange och hjälper gästerna sätta nivån. Men man går absolut inte in och detaljstyr gästernas kläder! Vilket otroligt pinsamt övertramp! En inbjudan är en inbjudan, inte en kommendering eller något som ger inbjudaren ohämmad rätt att kritisera enskilda gäster. En värds uppgift är att få gästerna att känna sig bekväma och önskade. Här misslyckas de kapitalt.

Helt ärligt hade jag också blivit jätteledsen. Och jag tror att jag hade satt ner foten ordentligt. Svårt att föreställa sig en sådan situation på riktigt dock... Du hade kläder som mötte klädkoden ochvsom du var bekväm i, du borde inte ha skickat tillbaka dem. Din man måste också kliva fram här och be syrran och morsan veta hut samt behandla dig med respekt. Ta de kläder DU trivs i och känner dig bekväm med gällande klädkod. De kommer vara upptagna med annat på själva dagen. 

• Xenia

Fortfarande bäst att gå till en boutique och lyssna på vad expediten säger. Hellre än gå med svägerskan eller svärmor.

Så här står det om klädkod Kavaj på nätet:

"Damerna ska bära en finare klänning än till vardags, men absolut ingen glittrig aftonklänning. En kjol med kavaj till är helt okej, men byxdress ska undvikas. Byxor med jacka till går däremot fint. Klänningen ska helst ha ärm och urringningen ska vara diskret. Lackskor och lackväska ska undvikas men smycken gör sig fint på ett kavajbröllop." 

www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/

Vad är skillnaden på byxdress och byxor med jacka till?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Fia)
    Xenia skrev 2024-12-11 13:59:23 följande:

Fortfarande bäst att gå till en boutique och lyssna på vad expediten säger. Hellre än gå med svägerskan eller svärmor.

Så här står det om klädkod Kavaj på nätet:

"Damerna ska bära en finare klänning än till vardags, men absolut ingen glittrig aftonklänning. En kjol med kavaj till är helt okej, men byxdress ska undvikas. Byxor med jacka till går däremot fint. Klänningen ska helst ha ärm och urringningen ska vara diskret. Lackskor och lackväska ska undvikas men smycken gör sig fint på ett kavajbröllop." 

Vad är skillnaden på byxdress och byxor med jacka till?

Byxdress är som en klänning där kjolen är uppdelad i två ben.
  • Agda90

Nej, de följer verkligen inte den klädkoden som de själva har valt. Pinsamt!! 
    Vi hade klädkod valfri på vårt bröllop. En gäst dök upp i beige t-shirt och något som liknade mjukisbyxor. Det spelar ingen roll vad vi hade skrivit på inbjudan perosne hade kommit klädd så som personen kom klädd. Visst såg jag det och "hajade" till men det påverkade inte mitt bröllop. Det var ju inte jag som stod framför prästen i mjukisbyxor. 

Det enda jag önskade var att man följde EN tradition och det var att ingen gäst skulle klä sig helt vitt. Min svägerska frågade min man om hon kunde komma i vit klänning ändå. Han sa nej till henne. Så hon kom i svarta byxor och en brun stickad tröja. 

En av mina väninnor kom i en klänning som var så kort att min tärna undrade om hon hade trosor på sig. 

Det kommer alltid finnas folk som klär sig udda på bröllop eller som inte försöker. Sist jag kollade är det inte gästernas klädsel som avgör hur bra ett bröllop blir. 

Jag tycker att du ska sätta stopp för den här cirkusen. Säg till bruden att fokusera på sitt, de andra också, och att du tänker följa den klädkod de har angett på inbjudan. 
    Hade jag varit dig hade jag bjudit med min tjejkompis på en shopping dag och letat rätt på något riktgit snyggt att ha på mig som jag trivs i och avslutat dagen med middag och vin. Vad jag menar är, gör något som får dig att må bra och sätt stopp för skiten du blir utsatt för. Sen går du på bröllopet och roar dig kungligt! 

Terraste skrev 2024-12-11 13:01:21 följande:
    Oavsett vad jag klär mig i så klär jag mig inte fint. Dom påpekade även min egna brudklänning. Dom påpekar mina kläder vid högtider då jag faktiskt klär upp mig i klänningar och fixar till mig.
    Jag har varit på många bröllop och ingen har brytt sig så mycket som dom 2. 

Men nu har jag fått bilder skickade till mig hur klädseln förväntas se ut. Varenda bild är på golvlånga aftonklänningar och det följer absolut inte klädkoden bruden har valt enligt inbjudan. 
  • Xenia

F ö har bridezillan skrivit fel om hon kräver långklänning, då borde det inte stått Klädkod Kavaj utan Klädkod Frack. Det är väl bara till ev brudtärnor som bruden kan kräva speciell klädsel.

Varför skulle lavendel inte duga? Bridezillan detaljstyr för mycket. Det är vitt, svart och rött som är förbjudet. (Jag googlade varför rött var förbjudet, det ansågs betyda att man legat med brudgummen! Förvånad)

Är bridezillan och hennes mor inte nöjd med din mans kläder heller?

"Förr i tiden var mörk kostym och kavaj nästan samma sak och just i bröllopssammanhang kan det vara bra att tolka klädkoden lite mer åt det hållet.
    ---
    För herrarna kan kavajen vara i valfri färg, men om den är svart kan man bära en färgad skjorta. Byxorna ska gärna vara i samma färg som kavajen, men det är inget måste. Väst används normalt inte vid den här koden, det anses lite för festligt. Slips är traditionellt ett krav och det är valfri färg och material som gäller. Både svarta och bruna skor är tillåtna."

• Aliona
    AndreaBD skrev 2024-12-11 12:03:31 följande:

Jag förstår precis läget. Jag är också en som bara klär sig jeans och har svårt för "finkläder". 

MEN, i den här situationen skulle jag faktiskt tacka ja till erbjudandet och ta med någon av dem och gå och shoppa kläder för er båda. Varför? Jo, för att jag skulle inse att det är ett tillfälle där man klär upp sig, Både mannen och dottern kommer att uppskatta det mycket om du gör det. Vad händer om du inte går? Hur skulle det bli för dina närmaste? Att du sen förnärmar hela hans familj är en ytterligare grej (framför allt de som gifter sig).

Jag tycker ändå att det är ett vänligt erbjudande, INTE att vilja bestämma åt dig. Och det hjälper oftast att ha någon med sig. 

Precis så här tänker jag också. Jag är rätt dålig på det där med kläder, det inser jag själv och skäms inte för. Jag har helt enkelt inget intresse. Men jag inser att det är viktigt många gånger, i jobbsammanhang och på olika fester. Jag hade valt att snälltolka familjen och antagit deras erbjudande. Det hade ju varit jätteskönt om de hjälpte till med kläderna redan innan, så slipper jag oroa mig för om det blir fel. 
  • Xenia

Vad gillar du svärmors tre klänningar då, är det något du kan tänka dig? Det ska helst vara något du vill bära även på andra bröllop eller fester, inte något som bara kan användas till bridezillans bröllop. Men om svärmor betalar så gör det mindre. Men du ska inte betala för något du inte vill ha.

• Mrs Moneybags

Jag hade nog sagt till dem att min lust att komma på bröllopet har minskat kraftigt på grund av allt detta fokus på mina kläder, men att jag skulle gå till en affär och be affären om hjälp att plocka ut något passande.

Det är så långt jag skulle kunna sträcka mig. 

• Anonym (M)
    Xenia skrev 2024-12-11 14:31:08 följande:

Vad gillar du svärmors tre klänningar då, är det något du kan tänka dig? Det ska helst vara något du vill bära även på andra bröllop eller fester, inte något som bara kan användas till bridezillans bröllop. Men om svärmor betalar så gör det mindre. Men du ska inte betala för något du inte vill ha.

Det där funderade jag också på. Vem som kommer betala, om TS går med på att de ska välja ut något
Svar på tråden Vill inte gå