• Terraste

Vill inte gå

Hej! 
    Jag ska på vinterbröllop 25/1-25. Klädkod kavaj. 

Jag vill inte gå längre på detta bröllop, det är min makes systers bröllop. Det började för några veckor sen. 
    Min man tar med barnen och åker till hans föräldrar. Dom är där länge och hälsar på. Senare på eftermiddagen kommer man och barn hem. Min man berättar vad hans kära mor har sagt.
    Låt mig försöka citera:
    "Du och T måste se till att ha fina kläder på bröllopet. Ni är inte mycket för att klä upp er och kommer ofta i vanliga halvdana kläder när ni hälsar på och när ni är hemma. Ni ska inte behöva känna er uttittade på bröllopet för att ni klär er fel. Jag kan hjälpa T att köpa kläder så att det blir rätt"
    Min man berättar att hans mor inte ville att jag skulle ta illa upp så därför säger hon det när jag inte är där. Jag tog illa upp. Jag klar mig vardagligt, jeans och T-shirt eller alternativt mjukisbyxor i T-shirt för det är det jag trivs i. Är det tillställningar så klär jag upp mig. Jag var på bröllop förra året och hade då en ljusgrön långklänning med lite blomstertid på överdelen ä. Jättefin är den.

Hur som helst. Dagen efter ringer bruden min man och säger att hon gärna följer med mig och shoppar till bröllopet. För hon jade pratat med sin mor och modern hade berättat att jag behövde hjälp att hitta kläder. 
    Jag blev både ledsen och förbannad. Gick några veckor och nu har jag beställt kläder som jag fått hem. En grå kavaj med tillhörande kjol och topp, en blå långärmad vadlång klänning och en lavendellila byxdress.
    Nu till det som gör att jag inte längre vill gå. Kostymen är som sagt grå och linnet är champagne färgat. Bruden godkände inte toppen, den är för vit, kjolen och kavajen är för mörk. Den blå klänningen godkändes inte heller för den var för vardaglig och lavendellila passade inte på ett bröllop. Jag har alltså köpt kläder för att kunna ha på bröllopet. Ska skicka tillbaka allt.
    Hon erbjuder sig återigen att följa med och välja kläder. 
    Eller att jag ska ta klänningen från förra årets bröllop. Den klänningen är golvlång, har smala axelband och v-ringad urringning och plus att jag var höggravid när jag bar den. Den går emot alla principer vad gäller klädkod kavaj och den var absolut inte godkänd för några veckor sen. 

Och inte nog med det så kom svärmor över med 3 olika klänningar som hon köpt och tyckte jag skulle ha på bröllopet.

Jag vill inte längre gå på bröllopet. Detta vet även min man om och han tycker att jag ska bita ihop och fira med dom. Jag känner mig inte ens välkommen då jag inte ens kan få välja kläder. Jag är 35 år och blir behandlad som en fluglort.
    Jag funderar istället på att be min chef beordra in mig den dagen så jag har en anledning att slippa gå eller hoppas på att bli sjuk tills dess. 
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Vill inte gå
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-11 16:09:28 följande:

Jag hade helt ärligt inte gått. Beter dom sig dåligt mot sina gäster, så får får dom ju också ta att folk inte kommer på deras bröllop. Din man borde förstå att detta sårar dig och också markera att dom gör fel. Jag hade aldrig låtit min familj behandla min partner på det sättet. Finns inte på kartan.

Fast det är överdrivet att inte gå. Som TS själv skrev tidigare, får man också tänka på vad det får för konsekvenser för släktrelationerna att utebli från bröllopet.

Det är bättre att TS försöker bita ihop, men ändå markerar på något sätt, eller i alla fall påtalar att hon blev sårad. Samt pratar med sin man. Samt struntar i bridezillan och svärmor så gott det går och försöker ha trevligt på bröllopet. För brudparets OCH sin egen skull. 

Men det är b la pga ovanstående som jag är så kritisk till bridezilla- och groomzilla-beteende. De försätter släktingar och vänner i en omöjlig sits. Går man dem inte till mötes blir det sura miner eller dålig stämning, men att utebli är ännu värre. Då får man i värsta fall hela släkten eller bekantskapskretsen emot sig, för att man förstör brudparets stooooooora daaaaag.

Man ges liksom inget val. Eller alla val ger oönskade konsekvenser, trots att det inte är man själv som har orsakat problemen.

Ger det ett trevligt bröllop? Ett minne för livet? Kanske inte på det sätt som brudparet önskar.

• fornminne

Äh, brudparet verkar ju inte själva veta vad de vill eller vilken klädkod som gäller. Avböj hjälp TS och klä dig som du tycker, så länge det är snyggt och passar på ett bröllop. Vill bridezillan och hennes mor prompt att du ska ha något annat, får de väl köpa det åt dig, samt stå för kostnaden.

Strunta inte i att gå på bröllopet. Gå dit för din mans skull om inte annat, det är hans släkt. Håll god min och försök ha trevligt, men låt inte hans släktingar köra över dig. 

• Terraste
    Xenia skrev 2024-12-11 14:31:08 följande:

Vad gillar du svärmors tre klänningar då, är det något du kan tänka dig? Det ska helst vara något du vill bära även på andra bröllop eller fester, inte något som bara kan användas till bridezillans bröllop. Men om svärmor betalar så gör det mindre. Men du ska inte betala för något du inte vill ha.

Alla 3 klänningar hon bad mig testa var klänningar som var för små för henne. Alla 3 var i varsin grön nyans med glittriga detaljer på och golvlånga. 
    Jag påpekade då för henne att klädkoden är kavaj vilket betyder knälång/vadlång klänning. Bruden har då godkänt golvlånga eftersom det är vinter ute.
    Bruden ville inte heller ha juliga färger.. är inte grönt juligt? Iof verkar det som att många kommer ha grönt på sig. Jag passar inte ens i grönt.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-11 17:03:14 följande:

Fast det är överdrivet att inte gå. Som TS själv skrev tidigare, får man också tänka på vad det får för konsekvenser för släktrelationerna att utebli från bröllopet.

Det är bättre att TS försöker bita ihop, men ändå markerar på något sätt, eller i alla fall påtalar att hon blev sårad. Samt pratar med sin man. Samt struntar i bridezillan och svärmor så gott det går och försöker ha trevligt på bröllopet. För brudparets OCH sin egen skull. 

Men det är b la pga ovanstående som jag är så kritisk till bridezilla- och groomzilla-beteende. De försätter släktingar och vänner i en omöjlig sits. Går man dem inte till mötes blir det sura miner eller dålig stämning, men att utebli är ännu värre. Då får man i värsta fall hela släkten eller bekantskapskretsen emot sig, för att man förstör brudparets stooooooora daaaaag.

Man ges liksom inget val. Eller alla val ger oönskade konsekvenser, trots att det inte är man själv som har orsakat problemen.

Ger det ett trevligt bröllop? Ett minne för livet? Kanske inte på det sätt som brudparet önskar.

Näe, jag hade inte heller gått på det bröllopet. Dessutom tycker jag att TS man är illojal mot henne som låter dom där människorna bete sig så respektlöst mot TS. 
    Han ska väl för tusan stå upp för sin fru !!

• Anonym (Fia)
    Anonym (Blerp) skrev 2024-12-11 15:58:00 följande:

TS hade ju kläder som passade men då var färgen på toppen för ljus enligt svärmor. Så här beter man sig liksom inte, det är otroligt gränsöverskridande. Ser det som svårt (omöjlig) för ts att rädda den här situationen, hon kan inte vinna hur hon än gör 

Ja, för varje inlägg TS skrivit verkar det mer och mer som att de bara bestämt sig för att hon ska kuvas. 
  • Eurydike

Skit i det! Fasen vad drygt 🙄 Jag hade nog inte orkat klä på mig överhuvudtaget under sådana omständigheter.

• Anonym (Violetta)
    Anonym (nepp) skrev 2024-12-11 10:27:47 följande:

Nä, folk som ska bestämma gästernas klädsel på bröllop som att man är rekvisita går helt bort.

Jag skulle tacka nej till hela tillställningen. Din man kan gå om han vill.

Om det känns för svårt att tacka nej så kan ni tacka ja och sen bli "sjuka" lagom till dagen för bröllopet. 

Nej, det är inte okej att vara svenskfeg och backa ur låtsassjuk när man redan har orsakat hela kostnaden för sitt deltagande- i så fall är TS ännu sämre än de som petar runt med kläder.

Antingen står man för sin åsikt om man inte tänker komma, eller biter man ihop och har något på sig som de står ut med att se på sina bröllopsfoton, en enda gång.
  • Xenia
    Terraste skrev 2024-12-11 19:58:25 följande:
    Alla 3 klänningar hon bad mig testa var klänningar som var för små för henne. Alla 3 var i varsin grön nyans med glittriga detaljer på och golvlånga. 
    Jag påpekade då för henne att klädkoden är kavaj vilket betyder knälång/vadlång klänning. Bruden har då godkänt golvlånga eftersom det är vinter ute.
    Bruden ville inte heller ha juliga färger.. är inte grönt juligt? Iof verkar det som att många kommer ha grönt på sig. Jag passar inte ens i grönt.
    Ja, om du inte passar i grönt så... Grönt är annars snyggt, tycker jag. Finns olika gröna färger, blekgrönt, skogsgrönt, gräsgrönt, smaragdgrönt, blågrönt...

Brideszillans krav blir värre och värre: Traditionellt bär man varken vitt, svart eller rött. Inte ens en vit topp duger för henne. Och inte lavendel? Och inte "juliga" färger heller. Men strunta i hennes omöjliga krav. Gå ut och handla med en väninna eller ensam och välja något fint som du gillar. I en färg du gillar (utom vitt, svart el rött då. Du skulle kunna välja en klänning med vit botten och rött och grönt mönster... Oskyldig

Även om bruden godkänt långa klänningar är det inte samma sak som att det är obligatoriskt. Så välj vilken längd du vill.
  • Terraste

Jag har nu pratat med både bruden (svägerskan) och svärmor om mitt klädval och hur dom har fått mig att må. En vuxen diskussion utan tjafs och bråk och fick svar direkt att jag inte behövde komma på bröllopet så jag är inte längre bjuden. Allt på grund av att jag inte ville ha deras hjälp.

• Xenia
    Terraste skrev 2024-12-21 22:29:20 följande:

Jag har nu pratat med både bruden (svägerskan) och svärmor om mitt klädval och hur dom har fått mig att må. En vuxen diskussion utan tjafs och bråk och fick svar direkt att jag inte behövde komma på bröllopet så jag är inte längre bjuden. Allt på grund av att jag inte ville ha deras hjälp.

Ja, det var ju rätt lättstött av dem. Undrar hur relationerna blir framöver?

Och vad säger maken då, tänker han gå utan dig?

Men det visar bara att med vissa så går det inte att "tala ut". 
Svar på tråden Vill inte gå