Anonym (Q) skrev 2024-12-16 13:38:33 följande:
Det är kulturellt. Jag är gift med en engelskman och i hans familj så äter barnen separat, typ med nanny i barnkammaren, tills de är 12-13 år då de förväntas uppföra sig som vuxna vid tillställningar.
Själv är jag halvfransk och i min sydfranska familj så är barnen självklart med, och det är helt ok att de uppför sig som barn. Alla gullar med småttingar och låter barn med spring i benen kuta runt eller sitta under bordet och leka. De är intresserade av att ha en konversation med en 8-åring om vad de gör på rasterna och på det klara med att om de vill tala med andra vuxna så får de ibland höja rösten för att göra sig hörda över kaoset.
Min svenska familj är väl någonstans mittemellan. Barnen är med, men förväntas att inte störa de vuxna. De vuxna busar och skojar inte så mycket med barnen, men ger dem gärna en ipad att sysselsätta sig tyst med. Min svenska familj gillar när det är lugnt och harmoniskt.
Igår hade vi våra kompisar på middag. De är ett polsk-singaporianskt par och har en 2- och en 4-åring. De har hittat en helt underbar balans där deras väluppfostrade och urgulliga barn är med utan att ta över.
Våra egna barn, 12, 16 och 19, fixar alla ovanstående scenarier, vilket får mig att tro att det har mest att göra med de vuxnas inställning. Vi har som grund att vi äter middag ihop, men mellan fritidsaktiviteter, studier, sociala evenemang och jobb, så går det inte alltid.
Det låter ju som att ni har världens härligaste multikulturella familj.
Där skulle i alla fall jag vilja vara med.
I vår familj har alltid barnen varit med om middagen/festen varit med barn.
Vi har också alltid ätit middag tillsammans.
Men inte frukost då vi har haft olika tider.
Nu är barnen 14, 19 och 22 och även 22:åringen som inte bor hemma kommer hem minst 1-2 ggr i veckan för att äta middag med oss.
Självklart gör man vad som passar i ens familj, men jag tror att det är viktigt att barnen får vara med de vuxna vid middagar och liknande tillställningar.
Det ökar deras chanser att lyckas i livet om de är vana att konversera med olika människor osv, precis som andra redan sagt.