• Inzain

Kommer man träffa ny?

Hej! Jag är en pappa på två barn, 3 år och 6 år. Jag har vart i förhållande i ca 12 år och skaffat barn och hus med min sambo.
    I våras kom vi överens att vi ska gå isär, vi har helt enkelt växt ifrån varandra och vår kärleks gnista är över. Vi har en bra vän skaps relation, mest för barnens skull.
    Samtidigt som att hon vill vara "ensam" och kanske hitta kärleken på nytt är jag kluven i detta.
    50% av mig ser fram emot att ta hand om barnen själv varannan vecka och jobba på mig själv, växa som person och se ljust på framtiden. Samtidigt som 50% av mig vill ha henne, just för att vi har en mycket bra vänskaps relation och att hon är mamma till mina barn.

Jag har sagt till henne att när vi väl har gått isär och flyttat ifrån varandra så är det över mellan oss som par, jag vill inte vara den hon kommer tillbaka till efter något år då hon har märkt att gräset inte alltid är grönare på andra sidan.

Jag skriver inte så för att jag har stort ego eller liknande, men jag känner själv att jag är en bra och mogen kille som alltid ser det bästa för min sambo och barnen.

Min fråga i detta är i princip, hur hqde ni gjort? Försöka prata med henne att stanna eller att gå vidare helt i livet? Kommer man träffa någon ny eller ko.mer man vara den ensamvargen som jobbar, tar hand om barnen dag ut och dag in?

• Svar på tråden Kommer man träffa ny?
  • Anonym (Fattar inte)

Förstår inte tråden. Ni har beslutat er för att separera, men nu frågar du vad du ska göra. Har hon sagt att hon vill ha tillbaka dig, eller?

Ingen aning om du kommer att träffa någon. Vissa gör det, andra inte.

• Inzain
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-12-17 10:52:15 följande:

Förstår inte tråden. Ni har beslutat er för att separera, men nu frågar du vad du ska göra. Har hon sagt att hon vill ha tillbaka dig, eller?

Ingen aning om du kommer att träffa någon. Vissa gör det, andra inte.

Vi kom överens i våras om att separera, vi bor dock under samma tak fram till att sambon har hittat nytt boende.

En viss del av mig vill få henne att stanna i relationen, visst den relation vi hade innan är över det är det inget snack om.
    Isåfall måste man försöka ihop för att få en ny relation, börja om från ruta ett. Men samtidigt vill jag utforska singen livet och hitta någon ny i sin tid.

Men somsagt om hon vill ut i livet och se om gräset är grönare på andra sidan, vilket det inte alltid är så kan man inte stoppa henne från att göra det? Jag vill ju inte vara den som hon kommer tillbaks efter något år för att hon ser att världen är full av omogna män som bara vill leka och inte inleda en seriös relation, speciellt när hon har barn.

Är det värt att försöka prata om det och försöka bygga på det vi har, den goda vänskapen vi har?
  • Anonym (Fattar inte)
    Inzain skrev 2024-12-17 11:09:45 följande:
    Vi kom överens i våras om att separera, vi bor dock under samma tak fram till att sambon har hittat nytt boende.

En viss del av mig vill få henne att stanna i relationen, visst den relation vi hade innan är över det är det inget snack om.
    Isåfall måste man försöka ihop för att få en ny relation, börja om från ruta ett. Men samtidigt vill jag utforska singen livet och hitta någon ny i sin tid.

Men somsagt om hon vill ut i livet och se om gräset är grönare på andra sidan, vilket det inte alltid är så kan man inte stoppa henne från att göra det? Jag vill ju inte vara den som hon kommer tillbaks efter något år för att hon ser att världen är full av omogna män som bara vill leka och inte inleda en seriös relation, speciellt när hon har barn.

Är det värt att försöka prata om det och försöka bygga på det vi har, den goda vänskapen vi har?
    Du vet inte vad du själv vill. Du kanske ska ta reda på det innan du blandar in henne. Du verkar väldigt förvirrad. Knappast en bra grund för en relation.
  • Anonym (Annika)

Om du vill börja om från ruta ett, så ska ni separera och sedan börja dejta igen. Träffas utan barn (hur ni nu ska få till dt, men ni får väl fixa barnvakt) och göra saker tillsammans. 
    Om ni inte separerar så fortsätter ni som vanligt, svårt att få till en nystart då. 

Men det känns inte som att någon av er är tillräckligt motiverade för att fortsätta med varandra, det verkar vara ganska ljummet mellan er. 

Ja, hon kanske ångrar sig, med det behöver du ju inte bry dig om. Du har ingen skyldighet att ta tillbaka henne.
  • Anonym ((Ex-frun))
    Nu utgår du från dig själv, och från hur många män gör och tänker. Män lämnar en relation för att de har träffat (eller vill träffa) en ny, kvinnor lämnar en relation för att de vill vara för sig själva, utan att behöva träffa någon ny.
    Tror hon kommer tycka det är rätt skönt att vara singel, medan du är ute och raggar för fullt för att ta reda på om gräset är grönare.

Kommer hon tillbaka om något år till dig och vill försöka igen, får du ta ställning till det då, men det mest sannolika är att hon inte vill det.
  • Anonym (Daniella)

Med all respekt men slut betyder slut och då är man fri att leva sitt liv exakt som man vill och det har du ingenting att göra med . 

Varför skulle hon vilja komma tillbaka om ni inte älskar varandra? 

Gräset kan VISST vara grönare på andra sidan i form av att man får nystart i ett eget liv med nya intressen, andra förutsättningar för karriär och utbildningar,  man träffar nya vänner osv. Mycket i livet kan bli enklare som singel. 

• Jemp

Separationen är beslutad och det är rimligt att utgå från att ni inte kommer starta upp en relation på nytt.

Låt tiden utvisa huruvida du kommer (vilka) hitta någon annan eller inte. Det bästa är oavsett att läka och landa först. 

• Jemp

Det bästa tror jag är att acceptera att kärleksrelationen med henne är över. För sent att försöka jobba på relationen och stoppa henne från att lämna. 
  • Anonym (T)

Om hon vill att ni går skilda vägar är det inget du kan göra. Men om du känner att du verkligen vill att ni ska försöka igen tycker jag att du ska prata med henne och förklara hur du känner. Men inte med argument som att du tror att hon kommer tillbaka sen för att gräset inte är grönare på andra sidan, utan med argument som visar att du tycker om just henne och det ni har byggt upp tillsammans. Vill hon inte så är det bara att acceptera och kommer hon tillbaka till dig senare så får hon acceptera om du inte vill ge henne en ny chans. 

Svar på tråden Kommer man träffa ny?