• Anonym (Eric)

Vissa drag av narcissism är positiva

Folk verkar sky ordet narcissism som pesten. Men faktum är att vissa drag av narcissism är positiva. Speciellt för män. Det har även visat sig att dessa personlighetsdrag kan ge framgång på gruppnivå, i karriären och även i val av partner.

När dessa drag gynnas på flera fronter, hur kan vi då förkasta det helt och hållet?

• Svar på tråden Vissa drag av narcissism är positiva
  • Anonym (Eric)
    Anonym (Hov) skrev 2024-12-22 12:34:57 följande:
    Är det så du känner? Det måste vara jobbigt för dig och måste ställa till en del i livet att ha narcissistiska drag, men du kan försöka jobba bort en del av de dragen genom att du är medveten om dem och medvetet sluta tänka på dig själv och ditt ego och bry dig om andra människor och vara vänlig och omtänksam. 
    Fast jag har inte sagt att jag är narcissistisk. Dock skulle det kunna finnas drag av det, det ska jag inte helt förneka. Men som jag uppfattar det så klarar jag min papparoll väl och jag har god kontakt med mina barn, min särbo, men några få vänner och det funkar även bra på jobbet.

Jag tänker att jag kan reflektera utifrån olika perspektiv och jag tror att narcissistisk personlighetsstörning är rätt ovanligt. Men jag gissar på att drag av narcissism är rätt utbrett.
  • Anonym (Eric)
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-22 12:29:33 följande:

Min mamma diagnostiserades med narcissistisk personlighetsstörning när hon genomgick en rättspsykiatrisk undersökning för fem år sedan. Och visst, min mamma har åstadkommit väldigt mycket som ingen kan ta ifrån henne. Hon var tvåbarnsmamma vid 21 års ålder samtidigt som hon pluggade en femårig utbildning på universitetet. Hon var väldigt respekterad i småstaden hon bodde i, beskrevs som en "eldsjäl" och "powerkvinna" och syntes ofta i tidningen och på lokalnyheter. Många främlingar kom fram till mig när jag var liten och berättade vilken fantastisk mamma jag hade.

Hon hade en hemsk barndom men blev framgångsrik som vuxen. Tyvärr blev hennes egoism och avsaknad av empati hennes nedfall. Hon hade inga vänner kvar när hon gick bort för några veckor sedan och den enda av sina fyra döttrar hon hade kontakt med var den äldsta, som mest bara behövde mamma för pengar (min storasyster har även hon en personlighetsstörning som gör att hon saknar empati).

Av fyra vuxna döttrar är jag den enda som valt att skaffa barn. Mamma fick aldrig träffa mitt barn.

Det finns många älskade kändisar som förmodligen har narcissistiska drag. Och att vara narcissistisk gör en inte nödvändigtvis till en dålig människa. Men de positiva sidorna kommer med sina nackdelar.

Ett nyanserat inlägg med både bra och dåliga saker. Det är så jag tänker att det är. Har du haft en dålig relation med din mamma under hela uppväxten eller hur upplever du detta som dotter till en mamma med diagnostiserad narcissistisk personlighetsstörning?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 16:50:59 följande:
    Ett nyanserat inlägg med både bra och dåliga saker. Det är så jag tänker att det är. Har du haft en dålig relation med din mamma under hela uppväxten eller hur upplever du detta som dotter till en mamma med diagnostiserad narcissistisk personlighetsstörning?
    Jag hade aldrig en bra relation till min mamma. Det var storasyster som var den "perfekta" dottern och jag kunde aldrig leva upp till det. När jag började skolan upptäckte jag att jag var duktig och hade lätt att få vänner så redan i sjuårsåldern började jag ifrågasätta mammas behandling av mig. Samtidigt hade storasyster det kämpigt när det gällde vänner och samspel med jämnåriga så hon började mobba andra barn. För att slippa storasyster och mamma ägnade jag all min lediga tid hemma hos vänner, på fritids, i stallet och jag började även med massor av andra hobbies såsom dans, piano, teater. Jag åkte på läger varje lov. När jag var sexton flyttade jag eftersom jag kommit in på hästprogrammet på ett naturbruksgymnasium och bröt med både mamma, pappa och storasyster.

Mina småsystrar föddes när jag var fem respektive sju år gammal och dem har jag alltid stått nära, jag tog nästan på mig en mammaroll och försökte skydda dem från mamma och storasyster.
  • Anonym (Eric)
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-22 17:17:26 följande:
    Jag hade aldrig en bra relation till min mamma. Det var storasyster som var den "perfekta" dottern och jag kunde aldrig leva upp till det. När jag började skolan upptäckte jag att jag var duktig och hade lätt att få vänner så redan i sjuårsåldern började jag ifrågasätta mammas behandling av mig. Samtidigt hade storasyster det kämpigt när det gällde vänner och samspel med jämnåriga så hon började mobba andra barn. För att slippa storasyster och mamma ägnade jag all min lediga tid hemma hos vänner, på fritids, i stallet och jag började även med massor av andra hobbies såsom dans, piano, teater. Jag åkte på läger varje lov. När jag var sexton flyttade jag eftersom jag kommit in på hästprogrammet på ett naturbruksgymnasium och bröt med både mamma, pappa och storasyster.

Mina småsystrar föddes när jag var fem respektive sju år gammal och dem har jag alltid stått nära, jag tog nästan på mig en mammaroll och försökte skydda dem från mamma och storasyster.
    Intressant historia med tanke på trådens ämne. Du verkar ju ändå kommit ut på andra sidan och hittat en ok väg trots uppförsbacken med att ha en mamma och en syster med dessa drag.

Min övertygelse är att egenskapen att lätt få vänner och behålla dessa relationer under lång tid är den egenskapen som ger mest livskvalitet i livet. Så grattis till dessa egenskaper.

Är både din syster och mamma framgångsrika ekonomiskt? Omtyckta? Men få vänner?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 17:27:15 följande:
    Intressant historia med tanke på trådens ämne. Du verkar ju ändå kommit ut på andra sidan och hittat en ok väg trots uppförsbacken med att ha en mamma och en syster med dessa drag.

Min övertygelse är att egenskapen att lätt få vänner och behålla dessa relationer under lång tid är den egenskapen som ger mest livskvalitet i livet. Så grattis till dessa egenskaper.

Är både din syster och mamma framgångsrika ekonomiskt? Omtyckta? Men få vänner?
    Tack, jag har kämpat för att lyckas. Jag håller med om att egenskapen att lätt få vänner har varit min största tillgång.

Min mamma förlorade nog alla sina vänner när det uppdagades att hon begått ett brott så grovt att hon hamnade i fängelse. Hon hade ju alltid målat upp bilden av sig själv som lite finare och bättre än alla andra också den bilden raserades. Hon var framgångsrik ekonomiskt men oerhört sniken. Men jag har förstått att mycket av denna snikenhet kan ha att göra med att hon inte hade en så ekonomiskt stabil barndom och var nästan tvångsmässigt noggrann med att inte slösa ett öre på något som inte gynnade henne.

Storasyster har inte lyckats lika bra, det beror mycket på att hon har vissa inlärningssvårigheter som inte diagnostiserades förrän i tjugofemårsåldern. Det enda jobb hon lyckades behålla längre än några veckor var som diskare på en restaurang men hon avskedades till slut. Efter att hon fått sina diagnoser hade hon anställning på Samhall i knappt ett år, numera har hon daglig verksamhet. Hon har alltid haft svårt att skapa vänskap men hon får hjälp med social träning genom stödboendet hon bor på.

Tyvärr tror jag att mammas bortgång har varit en enorm tragedi för henne och hon har aldrig varit bra på att hantera små motgångar, så hur hon hanterar dödsfallet av den enda människa hon någonsin stått riktigt nära kan jag inte ens tänka mig. Det känns ändå lugnande att veta att hon bor på boendet och inte hemma hos mamma längre, och att det inte var hon som hittade mamma död.
  • klyban
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 09:01:52 följande:

Folk verkar sky ordet narcissism som pesten. Men faktum är att vissa drag av narcissism är positiva. Speciellt för män. Det har även visat sig att dessa personlighetsdrag kan ge framgång på gruppnivå, i karriären och även i val av partner.

När dessa drag gynnas på flera fronter, hur kan vi då förkasta det helt och hållet?

Varför många drar sig för narcissism, det är inte för de saker som kan ses som positiva, utan den som är negativa.

EN narcissist vill ha uppmärksamhet, och ger man det detta till den, ja, så får man även uppleva det negativa.
    Och det är där man får ställa sig frågande om det är värt det positiva.(Rätt ofta är det inte det alls.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • fornminne

Som redan skrivits: Med det positiva kommer det negativa.

Att bara tala om de positiva dragen (ambitioner, mod, initiativförmåga, ledaregenskaper), gör begreppet narcissism så urvattnat att det blir meningslöst.

Man måste inte vara Moder Teresa för att vara en bra människa. För en själv OCH ens närmaste, är det förmodligen bättre att vara lite ego, än att vara alltför snäll och självuppoffrande. Det är också viktigt att stå upp för sig själv och sätta gränser vid behov.

Men själva definitionen av narcissism - som jag ser det - är en problematisk och ofta skadlig personlighetstyp som saknar empati och har svårt att knyta an till andra. På kort sikt kan personen vara framgångsrik, både i yrkeslivet och i det privata. Men sällan på längre sikt och det är sällan bra för samhället.

Även om flesta av oss inte är genomgoda, finns det vissa gränser vi inte överträder. Vi trampar inte på andra på det sätt som narcissister, eller personer med narcissistiska drag, ofta gör. Vi utnyttjar inte andra på samma hänsynslösa sätt.

Att säga att "en liten dos narcissism kan vara bra" är för mig att vattna ur begreppet.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Håller med om Fornminnes definition.

Ska det vara meningsfullt att analysera begreppet narcissism, bör vi hoppa över självklarheter som att det är bra att vara lite självisk ibland, eller att personlig framgång inte är dåligt.

Inget av detta behöver ha med narcissism att göra alls.

Verklig narcissism kan ur ett evolutionärt perspektiv leda till kortsiktig personlig framgång, mellan sällan långsiktig, och det leder sällan till stabila samhällen.

Eftersom stabila samhällen är lika viktigt ur ett evolutionärt perspektiv som personlig framgång, skulle jag säga att narcissism gör mer skada än nytta, även på det personliga planet.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-22 09:56:12 följande:

Härligt med lite substans i svaren.

Jag tänker på de drag där man sätter ett högt värde på sig själv, oavsett bra eller dåligt självförtroende. Få är förärade med fullkomlig trygghet och grundläggande självkänsla.

I dessa fall så boostar uppfattningen om att man är bättre än man egentligen är det kanske sargade självförtroendet och även självkänslan. Man kan referera till uttrycket, fake it until you make it, vilket kan vara det som öppnar upp för ett nytt arbete eller en ny relation.

Det är nämligen vedertaget att människor i många sammanhang värderar dig utifrån det värde du ger dig själv.

Att hävda sig och framställa sig som bättre än man egentligen är, kan absolut vara ett framgångsrecept i vissa situationer, men innebär också en risk. Det gäller nämligen att kunna leva upp till det. Så det är ett tve-eggat svärd.
  • Anonym (Anc)

Narcissism är något extremt man absolut inte gagnas av.

Dock ska man se till sitt eget bästa först. Då kommer alla andra med på köpet. De som säger sig göra allt för andra blir bittra och sätter sig själva på piedestal. De är de riktiga egoisterna. Jag vet eftersom jag själv faller in i det facket.

Det tog lång tid innan jag insåg att de människor jag sett som egoister faktiskt var de som brydde sig mest om andra. Men blanda inte ihop detta med självutplånande narccissister.

• ClumsySmurf
    fornminne skrev 2024-12-23 22:07:54 följande:

Som redan skrivits: Med det positiva kommer det negativa.

Att bara tala om de positiva dragen (ambitioner, mod, initiativförmåga, ledaregenskaper), gör begreppet narcissism så urvattnat att det blir meningslöst.

Man måste inte vara Moder Teresa för att vara en bra människa. För en själv OCH ens närmaste, är det förmodligen bättre att vara lite ego, än att vara alltför snäll och självuppoffrande. Det är också viktigt att stå upp för sig själv och sätta gränser vid behov.

Men själva definitionen av narcissism - som jag ser det - är en problematisk och ofta skadlig personlighetstyp som saknar empati och har svårt att knyta an till andra. På kort sikt kan personen vara framgångsrik, både i yrkeslivet och i det privata. Men sällan på längre sikt och det är sällan bra för samhället.

Även om flesta av oss inte är genomgoda, finns det vissa gränser vi inte överträder. Vi trampar inte på andra på det sätt som narcissister, eller personer med narcissistiska drag, ofta gör. Vi utnyttjar inte andra på samma hänsynslösa sätt.

Att säga att "en liten dos narcissism kan vara bra" är för mig att vattna ur begreppet.

Det är ett kontinuum av narcissm där 0 kan innebära att man saknar egenvärde, ambitioner osv, mycket narcissm innebär att man överskattar sej själv och har taskig  självinsikt.
    Ordet narcissist betyder att någon har hög dos av narcissm.

på wikipedia blandar man ihop orden narcissm och narcissist.

Små barn är narcissistiska
    tycker att de duger som de är men kan inte ens torka sej i arslet
    Narcissism är en personlighetstyp som anses bero på narcissistisk personlighetsstörning som präglas av självupptagenhet, självförhärligande och överdriven tro på den egna förmågan
    [...]
    Narcissism har också traditionellt inom psykiatrin bedömts som ett sjukligt tillstånd, en narcissistisk personlighetsstörning

sv.m.wikipedia.org/wiki/Narcissism

Narcissism is a self-centered personality style characterized as having an excessive preoccupation with oneself and one's own needs, often at the expense of others
    ....
    Narcissism exists on a continuum that ranges from normal to abnormal personality expression.[4] While many psychologists believe that a moderate degree of narcissism is normal and healthy in humans, there are also more extreme forms, observable particularly in people who are excessively self-absorbed, or who have a mental illness like narcissistic personality disorder (NPD), where the narcissistic tendency has become pathological,[4][5] leading to functional impairment and psychosocial disability.[6

en.wikipedia.org/wiki/Narcissism

• Anonym (Eric)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-23 23:01:01 följande:
    Att hävda sig och framställa sig som bättre än man egentligen är, kan absolut vara ett framgångsrecept i vissa situationer, men innebär också en risk. Det gäller nämligen att kunna leva upp till det. Så det är ett tve-eggat svärd.
    Ja, narcissister håller väl inte i längden, eller? Trump är inte världens bästa kille, men han verkar ju fortsätta att leverera framgång hela tiden.

Man kanske kan ha narcissistiska drag och hålla i längden.
  • Anonym (Eric)
    Anonym (Anc) skrev 2024-12-23 23:11:49 följande:

Narcissism är något extremt man absolut inte gagnas av.

Dock ska man se till sitt eget bästa först. Då kommer alla andra med på köpet. De som säger sig göra allt för andra blir bittra och sätter sig själva på piedestal. De är de riktiga egoisterna. Jag vet eftersom jag själv faller in i det facket.

Det tog lång tid innan jag insåg att de människor jag sett som egoister faktiskt var de som brydde sig mest om andra. Men blanda inte ihop detta med självutplånande narccissister.

Jag håller inte med. Framgångsmässigt, både på jobbet och när man träffar tjejer så kan vissa drag av narcissism gagna personen. Man kanske inte mår bra själv alla gånger, men att det kan ge framgång på många plan tror jag nog.

Killar verkar vara överrepresenterade när det kommer till narcissistiska drag. Det tror jag dom är för att en lagom stor dos av självförtroende(riktigt eller pga narcissism) attraherar tjejerna.
  • Anonym (Sweet but a psycho)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-23 23:01:01 följande:
    Jag kallar det "kollapsad narcissism".

När glappet mellan den man vill vara/tycker att man är och den andra ser en som blir för stort (ibland omfattas även mytomani och lögner om triviala saker) så infinner sig de utbrunna relationerna, och narcissisten blir tjurig, bitter och ensam. De är de som inte kan sluta racka ner på andra personer eftersom de är kroniskt avundsjuka och inte unnar andra framgång.

En kompetent narcissist kan leva ganska lycklig om hen lär sig lägga band på sitt överkritiska beteende och istället medvetet försöker bygga relationer, vara generös och uppskatta andras sällskap.

Att delvis sakna empati är ett besvärligt hinder, men det är inte svårt för en intelligent person att räkna ut vad som förväntas i olika situationer. Jag bad inte om att bli så här men jag hanterar det.
  • klyban
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-24 06:33:38 följande:
    Ja, narcissister håller väl inte i längden, eller? Trump är inte världens bästa kille, men han verkar ju fortsätta att leverera framgång hela tiden.

Man kanske kan ha narcissistiska drag och hålla i längden.

Dock är det en annan parameter med trump, och det är att han är sektledaren för republikanerna och det är där hans framgång är mest, hans sjukliga narcissism visar sig mest hela tiden.
    Och hur han utnyttjar tuggar upp och spottar ut människor på löpande band och sekten ropar hurra varje gång.

Dock trumps narcissism är av den riktigt svårt elakartade varianten.
    Och värt och notera att det finns de i andra skalan där den knappt visar sig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (K)
    Anonym (Eric) skrev 2024-12-24 06:39:03 följande:
    Jag håller inte med. Framgångsmässigt, både på jobbet och när man träffar tjejer så kan vissa drag av narcissism gagna personen. Man kanske inte mår bra själv alla gånger, men att det kan ge framgång på många plan tror jag nog.

Killar verkar vara överrepresenterade när det kommer till narcissistiska drag. Det tror jag dom är för att en lagom stor dos av självförtroende(riktigt eller pga narcissism) attraherar tjejerna.
    Nej, det är ingen fördel om man vill ha mer en mkt kortsiktiga vinster. Har en kollega som nog är den enda narcissist jag träffat på. Charmar folk rejält första tiden, sen faller masken. Mkt skrytsam och tål inte den minsta feedback som inte är positiv, går inte att föra en konstruktiv diskussion eftersom alla andra än honom har fel. Fantastiskt skör men jobbar hårt för att dölja svagheter. Fjäskar uppåt och sparkar neråt. Han är avskydd av alla som tvingas jobba med honom. Dom med lite mer avstånd kan roas av honom kortare stunder.

Enda sättet att jobba med honom är att som förberedelse stryka hans ego vilket han inte fattar att folk gör som metod. Själv bara undviker jag honom i alla lägen jag kan, det går inte att ha med såna att göra, finns inget positivt resultat att få. 

Så nej, jag tror att det ger ett mkt olyckligt liv att ha narcissistiska drag.
  • Anonym (Sweet but a psycho)
    Anonym (K) skrev 2024-12-24 11:14:42 följande:
    Nej, det är ingen fördel om man vill ha mer en mkt kortsiktiga vinster. Har en kollega som nog är den enda narcissist jag träffat på. Charmar folk rejält första tiden, sen faller masken. Mkt skrytsam och tål inte den minsta feedback som inte är positiv, går inte att föra en konstruktiv diskussion eftersom alla andra än honom har fel. Fantastiskt skör men jobbar hårt för att dölja svagheter. Fjäskar uppåt och sparkar neråt. Han är avskydd av alla som tvingas jobba med honom. Dom med lite mer avstånd kan roas av honom kortare stunder.

Enda sättet att jobba med honom är att som förberedelse stryka hans ego vilket han inte fattar att folk gör som metod. Själv bara undviker jag honom i alla lägen jag kan, det går inte att ha med såna att göra, finns inget positivt resultat att få. 

Så nej, jag tror att det ger ett mkt olyckligt liv att ha narcissistiska drag.
    Narcissistiska drag är inte nödvändigtvis ett problem men den fullvärdiga diagnosen är det definitivt.

Sen är det ganska lätt att utvärdera- är jag en person som värdesätts av vänner och kollegor och vars sällskap och råd man söker, eller är jag det inte?
Svar på tråden Vissa drag av narcissism är positiva