• Anonym (Mari)

Måste jag betala?

Messade en som bor nära en viss butik. "kan du köpa den här åt mig om du ska dit?". Några minuter senare skrev jag "nej strunta i det, insåg att..." inget svar på något av det. Nyss skrev hen att det är fixat och hade inte läst att jag ändrat mig. Nu är hen sur och vill att jag ska betala och själv returnera, trots att det är jättesvårt för mig. 

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (Vännen)

Hade jag varit din vän hade jag bett om ursäkt för att jag missat ditt SMS. Sedan hade jag gått och bytt saken. 

Jag anser att misstaget ligger på mig, det finns skriftligt bevis. 

• Hjelm

Detta måste väl ändå vara en trolltråd, alternativt skrivet av en elvaåring? Hur kan vuxna människor inte förstå detta?

• Anonym (Y)
    Hjelm skrev 2024-12-24 08:14:35 följande:

Detta måste väl ändå vara en trolltråd, alternativt skrivet av en elvaåring? Hur kan vuxna människor inte förstå detta?

För att vuxna människor har stött på många idioter i sitt liv. Alla är ej så smarta, alla har ej empati, vissa har personlighetsstörning andra är narcissistiser. Så nej skulle ej förvåna mig om detta är en riktig person.
  • TriC

Lägg ner dina egoistiska undanflykter, TS! Det är alldeles självklart att du bör betala. Dina motargument håller inte. 

• Anonym (Sune)

Haha vad är de som kan vara så fruktansvärt dyrt så de kan vara värt att paja en vänskap? jag är väldigt nyfiken på vad de kan vara! :D
    Med de sagt så swisha och be inte andra köpa något åt dig i fortsättningen så hamnar du inte i sådana här löjliga situationer. Din lathet ska inte vara andras problem oavsett om du sagt till och de missats att du ändrade dig :)

• Anonym (Mari)
    Lynx123 skrev 2024-12-23 22:20:23 följande:
    Vaddå "visste inte ens"? Du bad ju henom att köpa grejen! 
    Hoppas att du trollar för annars är du ju helt bortkopplad från vanligt hyfs.
    Hen svarade inte, så nej jag visste inte att hen
    köpte den. Vi har alltid stämt av tidigare för att se så det är den, att de inte hunnit fixa på annat sätt etc.
  • Lynx123
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-24 19:07:52 följande:
    Hen svarade inte, så nej jag visste inte att hen
    köpte den. Vi har alltid stämt av tidigare för att se så det är den, att de inte hunnit fixa på annat sätt etc.
    Men det var ju fortfarande på ditt initiativ. Hade du inte bett henom köpa grejen hade hen inte gjort det - eller?
  • Anonym (Komplicerat)

Jag skulle säga att det är lite komplicerat. Om TS vill ha varan så ska TS självklart betala för den. Om TS inte vill ha den utan vill lämna tillbaka den så bör TS inte betala för varan utan då får vännen lösa det då de flesta butiker har att man återför pengarna på det kort som använts för att betala varan. Om TS då betalat vännen så får vännen betalt två gånger för varan (eller återbetala TS när pengarna kommit in). 

Så det hänger ju lite på om TS vill ha varan eller inte. 

• Anonym (12345)

Vad är det för jävla vän som inte kan gå och lämna tillbaka varan som blev felköpt?

Ni var båda dumma som inte kollade upp bättre med varandra.

Hade jag missat ett sms från en vän som ångrat sig om ett köp denne bett mig göra, för att jag inte kollat telefonen och heller inte skrivit tillbaka och bekräftat att jag ens sett det första smset, så hade jag tyckt att min vän ska sluta be om saker utan att tänka efter. Men klart som korvspad att jag hade lämnat tillbaka det om jag bor vid butiken!

• Anonym (What)

Jag förstår inte heller syftet med att TS fortsätter svara i tråden?

Du frågar oss vad vi tyckte - majoriteten tyckte att det är ditt ansvar. Då försöker du övertala oss att tycka annorlunda? Vad är ens syftet med det? Du ger inte ens information om VAD det är som handlats?

Om du ska övertala någon är det väl din vän? 

• Anonym (RING!)

Om du velar så får du ju ringa andra gången och få tag i personen,.

Du måste väl fatta att de kanske redan står i kassan och dessutom har gjort sig besvär för din skull? Nu är det bara att betala.

Jag begriper inte vad som är fel på folk som inte kan ringa ett enkelt samtal när man ska göra saker med varandra inom en kort tid, och något ändras.

Alla lever inte med telefonen limmad i näven.

• Core
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-12-24 22:31:34 följande:

Jag skulle säga att det är lite komplicerat. Om TS vill ha varan så ska TS självklart betala för den. Om TS inte vill ha den utan vill lämna tillbaka den så bör TS inte betala för varan utan då får vännen lösa det då de flesta butiker har att man återför pengarna på det kort som använts för att betala varan. Om TS då betalat vännen så får vännen betalt två gånger för varan (eller återbetala TS när pengarna kommit in). 

Så det hänger ju lite på om TS vill ha varan eller inte. 

Nej det är inte så komplicerat. Ber man någon som sedan ställer upp för inköp, så får man ta emot varan och betala den, och själv ombesörja böket med att returnera varan.
    Man tar lite den risken när man ber om någon annans hjälp, speciellt om det inte är så viktigt att det till och med slutar med att man ångrar sig.
  • Anonym (Komplicerat)
    Core skrev 2024-12-25 16:08:50 följande:
    Nej det är inte så komplicerat. Ber man någon som sedan ställer upp för inköp, så får man ta emot varan och betala den, och själv ombesörja böket med att returnera varan.
    Man tar lite den risken när man ber om någon annans hjälp, speciellt om det inte är så viktigt att det till och med slutar med att man ångrar sig.
    Jo, det blir komplicerat att returnera en vana då beloppet betalas in på det kort som betalat varan. Eller ska vännen få betalt en extra gång för varan tycker du? Helst ska man dessutom ha med sig det kort varan betalats med.
  • Anonym (12345)
    Core skrev 2024-12-25 16:08:50 följande:
    Om en vän messar dig om att den vill att du handlar en dyr stor sak, hade du bara gjort det då utan att skriva något tillbaka?

Jag hade ringt i affären och dubbelkollat innan jag handlat tex ett kylskåp. Glömmer jag det och inte ser att min vän ändrat sig så aldrig att jag hade vägrat returnera varan och surat.
    Lite ansvar har man också själv att inte handla dyra stora varor utan att dubbelkolla. Eller bara göra som ts och vännen gjort förr i samma läge, att hålla kontakt under köpet.
    Med det sagt kunde ts även ha bemödat sig att ringa vid ångrat sms. Även om inte vännen vågar svara i telefon så hade vännen kanske ändå sett att ts ville något.
Svar på tråden Måste jag betala?