• Anonym (TS)

Poängen med kvällsmat?

Jag kan verkligen fundera över varför människor äter kvällsmat. Alltså först äta 

frukost

mellanmål

lunch

mellanmål

middag 

kvällsmål 

För mig känns det orimligt för en hel dag.
    Det vore ju självklart rimligt om man är elitidrottare eller liknande men annars? 

Hört människor som vill gå ner i vikt och samtidigt kräver att få äta såhär, att hunger är detsamma som svält och att kvällsmålet är livsviktigt. 

Att man alltid måste äta en toast precis innan man ska gå och lägga sig för att det är farligt att gå och lägga sig hungrig. Och vad är hunger i sammanhanget då? Ett litet sug. När jag tittar på vad folk äter så kan det ju vara att ett mellanmål för dessa är lika mycket mat som min lunch eller middag. 

Det är väl inte konstigt att 50% av Sveriges befolkning har övervikt. Sedan vill jag vara tydlig med att om man äter ytterst lite vid varje måltid, håller vikten alternativt då tränar oerhört mycket då får man ju äta så mycket som man behöver. Men för en normal familj som rör sig inte mer än max 2 km om dagen och som ska äta 800 kalorier per måltid? det är för mig konstigt. 

• Svar på tråden Poängen med kvällsmat?
  • Anonym (Mål)

Tänker lite som att man kan fördela sitt kaloribehov lite hur man själv vill över dagen. Vissa vill äta många mindre mål flera gånger, andra större mål vid några tillfällen. Alla varianter är okej, så länge det känns bra för en själv och man tar hänsyn till sjukdomar som t.ex diabetes.

• Anonym (Alexandra)

Alla är ju olika? Jag känner inte många (vuxna) som äter frukost, lunch och middag, med mellanmål mellan alla mål OCH kvällsfika på det. Jag äter aldrig mellanmål och aldrig frukost. Ibland har jag skippat lunchen också om det blivit misslagomt tidsmässigt. Och jag mår bara bra ändå. Men vad som fungerar för mig behöver ju inte nödvändigtvis fungera för andra. 

• Postman

Jag äter frukost, middag (mitt på dagen) och kvällsmat, ser inget märkligt med det.

Skulle jag äta både lunch och middag skulle jag nog väga 200 kg.

• Sunflora

Alltså ett mellanmål är inte 800 kcal det är en frukt, morotsstavar mm Jag är normalviktig, har ett BMI på 21 och äter så. Har man småbarn äter man ofta middag tidigt vi brukar äta vid 17:00 och då är det gott att ta en macka på kvällen.  Sen går man mer än man tror jag snittar på 12 000 steg per dag och då tränar jag inte. 

• Anonym (Mål)

Det blir 4800 kalorier om dagen, om man äter enligt din beskrivning. Kvinnor ligger enligt rekommendationerna mellan 1700-2500 kalorier dag. Beroende på ålder och aktivitetsnivå. Män 2100-3200 kalorier dag. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mål) skrev 2025-01-06 18:26:18 följande:

Det blir 4800 kalorier om dagen, om man äter enligt din beskrivning. Kvinnor ligger enligt rekommendationerna mellan 1700-2500 kalorier dag. Beroende på ålder och aktivitetsnivå. Män 2100-3200 kalorier dag. 

Jag har lyckats med detta i perioder. gått upp 10 kilo på typ 4 veckor då. Så omöjligt är det inte. Kaloririkt men fortfarande små volymer. Typ om man äter flera kilo broccoli så lär du bli mätt snabbare än fler kilo choklad. 
  • Anonym (Mål)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-06 19:24:33 följande:
    Jag har lyckats med detta i perioder. gått upp 10 kilo på typ 4 veckor då. Så omöjligt är det inte. Kaloririkt men fortfarande små volymer. Typ om man äter flera kilo broccoli så lär du bli mätt snabbare än fler kilo choklad. 
    Ja det kanske går en kortare tid. Men hade du fortsatt i samma bana, skulle vågen fortsatt att ticka.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (well) skrev 2025-01-05 20:53:54 följande:
    Ok. Jag känner bara en person med diabetes och hennes blodsocker går liksom bara upp och upp och upp om hon äter ofta. Jag har själv sett hennes kurvor, hon har visat de för mig. Det är som att de inte hinner komma ner igen mellan måltiderna, även om hon äter få eller nästan inga kolhydrater.
    Hon behöver nog justera insulinintaget då. Diabetiker överlag rekommenderas att hålla blodsockret så jämt som bara möjligt genom att äta regelbundet och med mellanmål för att slippa toppar och dalar så gott det går. Så är individer såklart olika, men på ett generellt plan.
  • Core

Är det verkligen så vanligt? Jag äter varken frukost eller mellanmål, blir lunch vid 12 och middag vid 18. Det är inte heller norm, det vet jag, men kvällsmål känns inte så där jättevanligt idag heller?

• Studentpappa

Du kan äta 17 ggr per dag om du vill bara du inte äter för mycket kcal.

Ride it like you stole it
  • Hjelm

Fast äter de flesta vuxna människor verkligen så mycket?

Själv äter jag frukost, lunch och antingen en lättare middag (lagad mat) eller kvällsmat (någon macka och te innan läggdags). Inte både och. Mellanmål existerar inte som ett regelbundet inslag. Kanske nån frukt till fika på jobbet ibland. Nån enstaka gång nåt bakverk och då tenderar jag att äta mindre till kvällen.

• Jårdi

Jag brukar äta såhär:

frukost: 1 macka och kaffe

mellanmål kl 10: 1 macka och kaffe

12.00 lunch, lagad mat. 

15.00 mellanmål, frukt och någon knäckemacka typ. 

17.30 middag, lagad mat. 

21.00 kvällsfika, yoghurt och müsli eller någon macka 

jag promenerar mest, tränar gym någon gång i månaden. Har småbarn så rör mig en del Men har stillasittande jobb. Normalviktig. 

• Xenia
    Anonym (Em) skrev 2025-01-05 17:16:08 följande:

Jag äter oftast bara lunch, middag och kvällsfika. Kvällsfikat är viktigast för mig eftersom jag har svårt att somna hungrig.

Men kvällsmat är väl dialektalt ett annat ord för middag?s

Kvällsmat är det som förr kallades kvällsvard. Det åt vi vid halvfemtiden. Sedan ev ett mellanmål/fika senare.

Middag äter man mitt på dagen, det hörs ju på namnet? Annars ser jag det som något extra mastigt, något man blir bjuden på/bjuder på. Förrätt, huvudrätt med sallad och efterrätt. (Och till slut Gaviscon)

Jag äter alltså nästan aldrig middag, kalla mig dialektal.
Svar på tråden Poängen med kvällsmat?