• Anonym (Rob)

Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!

Det är bra att Försvarsmakten varnar för att svenskar är alldeles för feta! Så pass att vi kan försvara Sverige.  

Nåt drastiskt måste göras!  Har föreslagit vikt kontroller. 
    Högre skatt för överviktiga.   
    Högre skatt på socker. 

Nåt drastiskt måste göras...  Och förmodligen räcker det inte med en liten förändring. Utan det behövs stora förändringar. 

www.dn.se/sverige/forsvarsmaktens-oro-svenskarna-blir-for-feta/

• Svar på tråden Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!
  • Anonym (Gone)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-17 14:10:19 följande:
    Tror snarare ni skulle behöva låsas in i en kvällare med endast tillgång på vatten i ett par månader för att nå normalvikt.   
    När ni nått 18,5 i bmi så hade ni eventuellt kunnat bli liggbara...
    Om Sverige hamnar i krig kommer du ändå få ligga ännu mer sällan än du gör idag. Kvinnorna kommer ha fullt upp att försvara Sverige.
  • Xenia
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 13:37:04 följande:
    Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!

Det är bra att Försvarsmakten varnar för att svenskar är alldeles för feta! Så pass att vi kan försvara Sverige.  

Nåt drastiskt måste göras!  Har föreslagit vikt kontroller. 
    Högre skatt för överviktiga.   
    Högre skatt på socker. 

Nåt drastiskt måste göras...  Och förmodligen räcker det inte med en liten förändring. Utan det behövs stora förändringar. 

www.dn.se/sverige/forsvarsmaktens-oro-svenskarna-blir-for-feta/

Ja, det är ju ett problem och inte bara om det blir krig. Kommer dagens ungdomar att dö i förtid?

Unga männisor brukar inte vara överviktiga även om de äter skräpmat, det brukar straffa sig senare. Kan det bero på att de får fel mat redan som barn?

Att de rör sig allt mindre beror förstås på alla smarta mobiler.

Men av dina förslag är det bara skatt på socker som kan vara ok. 

"Sveriges befolkning äter mer skräpmat och rör sig allt mindre. Med ökande övervikt och fetma försämras folkhälsan ? och Sveriges uthållighet i en kris eller ett krig.

? Det är en tickande bomb, säger folkhälsoexperten Helen Johnson."

• Anonym (Rob)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-17 14:28:37 följande:
    Fast hjälper det om en massa tjejer går ner till 18,5 i BMI, de vill väl inte ligga med dig ändå...? Dessutom är det ett solklart tecken på ätstörning att räkna BMI med en decimal.

För att återgå till trådens ämne, hur tycker du att vi ska åstadkomma en bättre krisberedskap här i landet? Vad gör du själv, anonym (Rob)? Frågan gäller vad du gör för krisberedskapen, inte vad du skriver om övervikt.

Du vet att det finns frivilliga försvarsorganisationer där även du som inte gjort lumpen är välkommen, det är ett personligt tips till dig!
    Jag tränar 6-7 dagar i veckan och är inte överviktig. Så jag har större möjligheter att hjälpa till än vad överviktiga har...
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Gone) skrev 2025-01-17 14:30:38 följande:
    Om Sverige hamnar i krig kommer du ändå få ligga ännu mer sällan än du gör idag. Kvinnorna kommer ha fullt upp att försvara Sverige.
    Fortfarande en väldigt liten andel kvinnor som gör värnplikten. Så nej. Det är flest män som kommer att ha fullt upp att försvara Sverige.

"Av de 4 917 värnpliktiga, var 864 personer eller 17,5 procent, kvinnor."
  • Agda90
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-17 15:22:21 följande:
    Jag tränar 6-7 dagar i veckan och är inte överviktig. Så jag har större möjligheter att hjälpa till än vad överviktiga har...
    Vet du, du räknar bmi och klagar på överviktiga och är så sjukt otrevlig att man vill spy. 
    Du vill att folk ska ha bmi 18.5. Det är på gränsen till undervikt!!!
    Ta ut huvudet ur åsnans arsle så kanske npgra hjärnceller börjar fungera!
    Undervikt är farligare än övervikt!
    Det du propagerar för är osunt!
  • MammaTillDansband
    Att "träna 6-7 dagar i veckan" är inte något som hjälper Sveriges krisberedskap eller stärker Sveriges möjlighet att stå emot ett väpnat angrepp. 
    Jag frågar igen, vad gör du personligen för att förbättra Sveriges krisberedskap?

Har du åtminstone en krislåda eller några burkar ravioli längst ner i skafferiet, så du har någon slags egen beredskap?
  • MammaTillDansband
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-17 15:24:19 följande:
    Fortfarande en väldigt liten andel kvinnor som gör värnplikten. Så nej. Det är flest män som kommer att ha fullt upp att försvara Sverige.
    864 kvinnor gjorde lumpen, och 4 917 män. Du var bevisligen inte en av dem. De 864 kvinnorna är 864 fler än du, och de kommer att göra stor nytta vid ett väpnat angrepp. Kommer du att göra nytta då?
  • Anonym (Rob)
    Agda90 skrev 2025-01-17 15:28:26 följande:
    Vet du, du räknar bmi och klagar på överviktiga och är så sjukt otrevlig att man vill spy. 
    Du vill att folk ska ha bmi 18.5. Det är på gränsen till undervikt!!!
    Ta ut huvudet ur åsnans arsle så kanske npgra hjärnceller börjar fungera!
    Undervikt är farligare än övervikt!
    Det du propagerar för är osunt!
    Jag vill att folk inte vara överviktiga eller feta för folkhälsan.
    Kvinnor är attraktivast runt 18,5 i bmi enligt mig. Lite lätt undervikt är betydligt hälsosammare än övervikt.
  • Anonym (Frosseri)

Jag tycker att det beror på onyttiga matvanor! Svensk produkter - chark, olika färdiga rätter, halvfabrikater, olika frysna kycling, kebabkött, nötter mix, chips osv. har FÖR MYCKET SALT inuti! 

Ibland förstår jag inte, hur kan man äta till exempel så salta "Pulled pork, nöttkött" som kan köpas färdiga. De är FÖR MYCKET KRYDDAD. 

Det var första.

Andra - för mycket bröd. Jag kan inte förstår hur kan man äta traditionella "Korvbröd"?! Bara onyttigt tjock bröd och onyttigt korv. UTAN ingenting inuti als... bara bröd och korv. Vjek. 

Tredje - onyttiga lösviktsgodis. Varför kallas de för lösvikts!? Absurd! De har 100% bara socker inuti, men ni köper de och vänjar också barn. Om ni vill bra godis, varför köper ni kvalitativa choklader/godis då!? 

Fjärde - för mycket grädde! Alla tårtor, alla bakelser har grädde. Allt är med grädde, pannkakor med grädde, varmchoklad med grädde... grädde, grädde, grädde....

Vet ni att det faktiskt finns mer olika kräm än bara grädde!? 

• Anonym (Gone)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-17 15:34:24 följande:
    Jag vill att folk inte vara överviktiga eller feta för folkhälsan.
    Kvinnor är attraktivast runt 18,5 i bmi enligt mig. Lite lätt undervikt är betydligt hälsosammare än övervikt.
    Du vet inte ett skit om folkhälsa, det har du bevisat gång på gång. Det enda du bryr dig om är att kvinnor ska vara sexiga för dig. Och hela besattheten av bmi känns minst sagt sjuk. Du är så upphakad på en siffra som egentligen inte säger något alls om kroppstyp eller hälsa. Det finns gott om hälsosamma kvinnor med bmi på typ 23 som är slanka och vältränade och det finns smalfeta personer med bmi på 18, det hade du vetat om du brydde dig om folkhälsa.
  • Xenia

Den framtiden hälsan är viktigare att diskutera än Rob och hans udda preferenser.

• Anonym (Sorgligt)
    Xenia skrev 2025-01-17 15:43:21 följande:

Den framtiden hälsan är viktigare att diskutera än Rob och hans udda preferenser.

Tråden handlar inte om att Rob tycker att svenska värnpliktiga har blivit feta. 
  • Anonym (med vad)
    Jag undrar lite grann vad du tänker att man kan och inte kan bidra till som nörmalviktig respektive överviktig i händelse av krig?

Jag har aldrig varit i en krigszon men jag är precis hemkommen från Los Angeles, där jag växte upp. Folk, oberoende av vikt, bidrar med vad de kan för att hjälpa. Olika personer är bra på olika saker, och det är klart att vissa som är överviktiga inte kan göra vissa fysiska saker lika mycket som de som inte är överviktiga, men å andra sidan kan de bidra med saker som det fysiska i den mån de kan, med kunskap, med organisation. Många överviktiga är dessutom rejält starka, för det krävs faktiskt muskler för att dra omkring den egna vikten. Ganska många av de intagna som gör de svåraste och farligaste jobben i branbekämpningen är också överviktiga. Med det så klart inte sagt att normalviktiga inte kan göra de sakerna också.

Sedan har ju några varit inne på att skaffa fram mat också. Många jägare både i Sverige och USA är överviktiga, men det krävs inte normalvikt för att skjuta ett jaktgevär, eller en pilbåge för den delen.

Så vad kan du, rent konkret, bidra med, om det blir krig i Sverige? Kan du organisera en grupp människor i ett skyddsrum? Kan du lugna ett gråtande barn? Kan du lägga om gamla Agda's sår? Kan du rena vatten? Kan du skjuta en människa?
  • Anonym (Vad är din ursäkt?)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-17 15:24:19 följande:

Så det är överviktiga män som du denna gång då är orolig för?
    Det brukar vara kvinnor men om du nu är så orolig för överviktiga som gör lumpen så är det alltså män denna gång då då de flesta är män som gör lumpen.
    Du som brukar skriva att det inte är lika viktigt om män är överviktiga som när kvinnor är det. Men denna gång är det alltså det då!

Fast du vill inte att folka ska vara normalviktiga som försvarsmakten önskar utan du vill att folk ska vara underviktiga vilket inte är bra då många underviktiga äter för lite och då har lägre energi.

När man läser dina trådar kan man förstå att du inte bryr dig om folkhälsan utan bara vill få fram vad du anser är attraktivt dvs underviktiga kvinnor.
    Försvarsmakten bryr sig inte om vad som är attraktivt utan hur försvaret ska fungera.

Du har tydligen själv inte gjort lumpen men har klagar på överviktiga som gör eller gjort det.
    Varför har du då inte gjort lumpen som enligt dig är så vältränad?
    du som enligt dig kan göra mer nytta än överviktiga som gjort lumpen.
    Du borde ju som är så vältränad ställa upp för Sverige och göra lumpen då så att statistiken går ner när det gäller vikt.

Vad är din ursäkt till att inte ha gjort lumpen när du är så orolig för dom överviktiga som gör lumpen?
Svar på tråden Försvarsmakten varnar! Vi har blivit för feta!