• Anonym (Undran)

Hur sjuk för VAB?

Om man bortser från det självklara, feber, magsjuka, nedsatt tillstånd och smittsamma saker som ögoninflammation och liknande, hur sjuka ska era barn vara för att ni ska vabba?

Jag funderade lite på det i morse, när jag skickade barnet till förskolan, trots lite täppt näsa och lite snor i näsan som fick snytas ut innan vi gick, något som pågått sen helgen. I övrigt var barnet som vanligt. På förskolan överhörde jag en förälder som pratade om att barnet, som var ganska lite, var lite hängigt men "ni får ringa om det inte funkar".

Var går er gräns?

• Svar på tråden Hur sjuk för VAB?
  • molly50
    molly50 skrev 2025-01-22 21:56:43 följande:
    Nu var det inte så små barn att de satt i vagn utan de fick gå ut och gå i kylan.
    Och har barnet feber och är alllmänpåverkat som barnet i det här fallet tydligt var så tycker jag att man kan hålla även det andra barnet hemma.

Skolan är väl en helt annan sak då det där råder skolplikt.
    Och dit har mina barn gått själva så fort de blev stora nog att klara av det.
    Så att det sjuka barnet slipper gå ut och gå i kylan med feber.
  • Meddelande borttaget
  • molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 21:58:56 följande:
    Inte svårt att bädda ner ungen i vagn om det är så.
    Jo,om det är för stort för att sitta i vagn.
    Detta rörde sig inte om små barn,som sagt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)

folk dömmer  personalen för lätt.
    Npgot som ni alla inte tänker på. Ni som skickar sina sjuka barn till förskolan. Hur är vår arbetsmiljö Då?
    vi vill kunna fullfölja vårt uppdrag med frisk barn som klarar hela dagen.
    Om ni bara förstod hur tufft det är för dessa små barn i förskolan. 
    utåt sett kan allt se bra ut under de korta glimtar ni är där och lämnar/hämtar era barn. Men jag kan lova er rent kaos, bullrig miljö och stressade personal.
    Jag Jan säga att förskolan är mycket tuffare idag än vad den var för tex 10-15 år sedan.
    jag är glad att jag inte har barn i förskoleåldern längre.

Sen smittar de sjuka barnen personalen och ni får då vikarier och stressade personal. Otrygga barn. 

Så sjukt jäkla ego, varför skaffar man barn ens.

• Anonym (C)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 15:50:48 följande:

Inget av det du räknar upp skulle jag hålla mitt barn hemma för.  Undantag ont beroende på vad som orsakar det. Har barnet lite ont i en stukad hand, absolut inte hemma. Kraftiga magsmärtor som påverkar barnet, ja då är jag såklart hemma.

Jag förstår om du som förskollärare tycker det är skönt att slippa barn barn som kräver lite extra omhändertagande, men den biten ingår i ert uppdrag. Jag ser det som bidragsfusk om man utnyttjar vab vid såna situationer. Kan ett barn som tex sovit lite dåligt inte vara på förskolan för att tempot är för högt så ligger problemet på förskolan, inte föräldrarna. 

Vad tycker du om barn i grundskola? skulle du låta dom vara hemma på samma kriterier?

Men du är ju helt knäpp. Det handlar inte om att vi tycker att det är skönt. Det handlar om att vi vill ha barn som mår bra och är friska som klarar hela dagen. 

sen att du lämnar ditt barn med halsont eller hostig det är väldigt respektlöst. vi blir också sjuka. Framförallt mot ditt eget barn.
    Om ditt barn inte sovit under natten och du lämnar barnen som inte klarar av dagen. Mår ditt barn bra då? Detta är skrämmande och du bör fundera på din roll som förälder.
    Aldrig i livet jag hade gjort så mot mitt barn.

Klart jag håller mitt barn hemma från skolan om hen är sjuk, vad är problemet.

• Anonym (Undran)
    Anonym (C) skrev 2025-01-22 22:06:31 följande:

folk dömmer  personalen för lätt.
    Npgot som ni alla inte tänker på. Ni som skickar sina sjuka barn till förskolan. Hur är vår arbetsmiljö Då?
    vi vill kunna fullfölja vårt uppdrag med frisk barn som klarar hela dagen.
    Om ni bara förstod hur tufft det är för dessa små barn i förskolan. 
    utåt sett kan allt se bra ut under de korta glimtar ni är där och lämnar/hämtar era barn. Men jag kan lova er rent kaos, bullrig miljö och stressade personal.
    Jag Jan säga att förskolan är mycket tuffare idag än vad den var för tex 10-15 år sedan.
    jag är glad att jag inte har barn i förskoleåldern längre.

Sen smittar de sjuka barnen personalen och ni får då vikarier och stressade personal. Otrygga barn. 

Så sjukt jäkla ego, varför skaffar man barn ens.

Men vem pratar om att skicka sjuka barn?
  • Anonym (Q)

Jag tänkte också på det i morse. Jag är liksom inte utbildad triagesköterska och när det kommer till de där mer diffusa symptomen så chansar jag ofta. Alltså lite hängig (bara morgontrött eller början på en flunsa), lite snuvig (dropp efter att ha varit ute i kylan eller första tecknet på en ny förkylning), lite knip i magen (behöver gå på toa eller den fruktade maginfluensan), osv.

Med det sagt så har jag blivit inringd till förskolan för att hämta hem sjukt barn en gång på totalt 7 år och två barn. Jag har också skickat ett barn till simskolan som sedan blev totalförkyld senare på kvällen och jag har fortfarande dåligt samvete för det.

• Anonym (V)
    Anonym (C) skrev 2025-01-22 22:16:25 följande:

Men du är ju helt knäpp. Det handlar inte om att vi tycker att det är skönt. Det handlar om att vi vill ha barn som mår bra och är friska som klarar hela dagen. 

sen att du lämnar ditt barn med halsont eller hostig det är väldigt respektlöst. vi blir också sjuka. Framförallt mot ditt eget barn.
    Om ditt barn inte sovit under natten och du lämnar barnen som inte klarar av dagen. Mår ditt barn bra då? Detta är skrämmande och du bör fundera på din roll som förälder.

Jag lämnar naturligtvis inte ett barn som är sjukt. 

Lite hosta eller snuva utan  feber och utan allmänpåverkan är inte skäl att vabba för. Inte heller om barnet sovit för lite. Klarar förskolan inte av att ta hand om det här barnen så ligger problemet inte på föräldrarna. Är rätt less på förskolelärare som du som uppmanar föräldrar att fuska med vab. Vabbar gör man när ens bar är sjukt, Inte annars. 

• molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 22:05:04 följande:
    Trams. Men som tur är är inte din tolkning någon allmängiltig uppfattning, i så fall hade samhället stagnerat
    Så allt som inte överensstämmer med dina åsikter är trams?
    Ja,det får stå för dig,i så fall.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 22:32:19 följande:

Lite hosta eller snuva utan  feber och utan allmänpåverkan är inte skäl att vabba för. Inte heller om barnet sovit för lite. Klarar förskolan inte av att ta hand om det här barnen så ligger problemet inte på föräldrarna. Är rätt less på förskolelärare som du som uppmanar föräldrar att fuska med vab. Vabbar gör man när ens bar är sjukt, Inte annars. 

Detta säger mer om dig som förälder. Vi är less på på föräldrar som du. iskall. uschhhhj stackars dina barn.
    jag kommer inte att kommenterar mer.
    Ha det gott!

Inget av det du räknar upp skulle jag hålla mitt barn hemma för.  Undantag ont beroende på vad som orsakar det. Har barnet lite ont i en stukad hand, absolut inte hemma. Kraftiga magsmärtor som påverkar barnet, ja då är jag såklart hemma.

Jag förstår om du som förskollärare tycker det är skönt att slippa barn barn som kräver lite extra omhändertagande, men den biten ingår i ert uppdrag. Jag ser det som bidragsfusk om man utnyttjar vab vid såna situationer. Kan ett barn som tex sovit lite dåligt inte vara på förskolan för att tempot är för högt så ligger problemet på förskolan, inte föräldrarna. 

Vad tycker du om barn i grundskola? skulle du låta dom vara hemma på samma kriterier?

• molly50
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 23:20:23 följande:
    Nej, utan dina resonemang är inget annat än trams.
    Ja,det får stå för dig,som sagt.
    Jag tycker inte det är trams att vilja vara hemma med sina barn om en eller flera är sjuka.
  • Anonym (V)
    Anonym (C) skrev 2025-01-22 23:28:42 följande:

Nej, det är inte respektlöst att lämna ett barn som är lite hostig eller snuvig utan vare sej feber eller allmänpåverkan. Det som snarare är respektlöst är att som förskolelärare ge föräldrar dåligt samvete för att dom  lämnar sina barn på förskolan vid dom här tillfällen. Vab är till för att kunna ta hand om sina barn när dom är sjuka. Det är inget system som ska utnyttjas för att förskolan anser att ett barn som sovit lite dåligt är trött. Trötthet är ingen sjukdom. 

Likväl som du tycker att jag bör fundera på min roll som förälder bör nog du fundera på vad din roll och uppdrag som förskollärare faktiskt är. Du verkar ha glömt det. Sen kanske du ska fundera lite över hur du uttrycker dej. Att skriva att någon är helt knäpp. det är rätt lågt.

• Spucks
    Anonym (V) skrev 2025-01-23 14:03:33 följande:

Nej, det är inte respektlöst att lämna ett barn som är lite hostig eller snuvig utan vare sej feber eller allmänpåverkan. Det som snarare är respektlöst är att som förskolelärare ge föräldrar dåligt samvete för att dom  lämnar sina barn på förskolan vid dom här tillfällen. Vab är till för att kunna ta hand om sina barn när dom är sjuka. Det är inget system som ska utnyttjas för att förskolan anser att ett barn som sovit lite dåligt är trött. Trötthet är ingen sjukdom. 

Likväl som du tycker att jag bör fundera på min roll som förälder bör nog du fundera på vad din roll och uppdrag som förskollärare faktiskt är. Du verkar ha glömt det. Sen kanske du ska fundera lite över hur du uttrycker dej. Att skriva att någon är helt knäpp. det är rätt lågt.

Jag håller med helt och hållet! När jag bodde i Sverige tyckte jag det var helt sjukt hur mycket det vabbades. Mina två barn har under sin hela förskoletid sammanlagt inte varit sjuk så mycket som föräldrar runtomkring vabbade under ett enda år för ett enda barn. Och när man läser här på FL verkar det vara helt normalt att tom vabba när man har varit på resa och kom hem sent och barnet sov för lite.
    Jag fattar inte hur man ens kan ha råd med det. Samhället menar jag alltså, inte individen. 

Och förskolelärarna gnäller här på FL hela tiden över hur många barn som är på förskolan och hur tufft miljön är och hur mycket barnen måste orka och hur egoistiska och barnahatande föräldrarna är som skickar sina barn till förskolan och hur personalen blir stressad och sjuk av att det faktiskt finns barn på förskolan. 
    Det är väl inte föräldrarnas fel om barngrupper är för stora och om personalen kräver så mycket av barnen och om personalen har en så kass immunförsvar att de blir svårt sjuka så fort någon nyser nära dem.

• Anonym (Undran)
    Spucks skrev 2025-01-23 19:10:44 följande:

Jag håller med helt och hållet! När jag bodde i Sverige tyckte jag det var helt sjukt hur mycket det vabbades. Mina två barn har under sin hela förskoletid sammanlagt inte varit sjuk så mycket som föräldrar runtomkring vabbade under ett enda år för ett enda barn. Och när man läser här på FL verkar det vara helt normalt att tom vabba när man har varit på resa och kom hem sent och barnet sov för lite.
    Jag fattar inte hur man ens kan ha råd med det. Samhället menar jag alltså, inte individen. 

Och förskolelärarna gnäller här på FL hela tiden över hur många barn som är på förskolan och hur tufft miljön är och hur mycket barnen måste orka och hur egoistiska och barnahatande föräldrarna är som skickar sina barn till förskolan och hur personalen blir stressad och sjuk av att det faktiskt finns barn på förskolan. 
    Det är väl inte föräldrarnas fel om barngrupper är för stora och om personalen kräver så mycket av barnen och om personalen har en så kass immunförsvar att de blir svårt sjuka så fort någon nyser nära dem.

Det hände nåt i samband med pandemin, där när barnen skulle vara hemma en vecka varje gång de var lite täta i näsan. På vår förskola hade vi personal som fortsatte i den andan och till och med skrev egna råd. Barnens alla kläder skulle tvättas dagligen, de fick inte komma tillbaka förrän två feberfria dygn. Det var helt frikopplat från officiella råd. Sen byttes personal successivt ut och nu har vi mestadels normal personal, som tycker att sjuka barn är hemma, och friska barn är på plats. 

Men jag upplever att både personal och föräldrar delvis lever kvar i pandemiåren. Det var så skönt när ingen var sjuk, hörde jag ofta på förskolan. De greppade inte att alla sjukdomar som härjade efteråt, berodde på att barnen inte utsatts för något. De kunde inte se att den gången när hela småbarnsavdelningen var sjuk och tömd och flera barn på förskolans äldre avdelningar låg inlagda samtidigt för RS och lunginflammation, var en direkt effekt av att barn under så lång tid inte utsatts för sjukdom. 

• Anonym (V)
    Spucks skrev 2025-01-23 19:10:44 följande:

På mina barns förskola ser det tack och lov annorlunda ut. Där krävs inga barn som är elitidrottstränande för att klara dagen. Aktiviteterna anpassas efter barnen. Har ett barn t ex sovit dåligt på natten erbjuds det barnet lite extra vila med en saga eller film och att ta det lite lugnare så länge det behövs. Ingen skulle ens tänka tanken att ringa föräldrarna och kräva att föräldrarna vabbar för en sån sak. Gissar att det beror att ?våra? förskollärare tillhör den lite äldre stammen. 

Har vänner och arbetskamrater som har det helt annorlunda. Där rings det till föräldrarna stup i kvarten om att barnet är sjukt. En arbetskamrat tex  blev ditringd  för barnet var röd om kinderna och verkade jättesjuk. Barnet hade köldeksem på kinderna och för övrigt helt friskt. Inte ens en halv grad feber. Det är falskt alarm från förskollärarna lite för ofta. Föräldrar som får släppa jobbet och hämta sina friska barn för att förskolan anser dom sjuka. 

• Spucks
    Anonym (Undran) skrev 2025-01-24 08:06:49 följande:

Det hände nåt i samband med pandemin, där när barnen skulle vara hemma en vecka varje gång de var lite täta i näsan. På vår förskola hade vi personal som fortsatte i den andan och till och med skrev egna råd. Barnens alla kläder skulle tvättas dagligen, de fick inte komma tillbaka förrän två feberfria dygn. Det var helt frikopplat från officiella råd. Sen byttes personal successivt ut och nu har vi mestadels normal personal, som tycker att sjuka barn är hemma, och friska barn är på plats. 

Men jag upplever att både personal och föräldrar delvis lever kvar i pandemiåren. Det var så skönt när ingen var sjuk, hörde jag ofta på förskolan. De greppade inte att alla sjukdomar som härjade efteråt, berodde på att barnen inte utsatts för något. De kunde inte se att den gången när hela småbarnsavdelningen var sjuk och tömd och flera barn på förskolans äldre avdelningar låg inlagda samtidigt för RS och lunginflammation, var en direkt effekt av att barn under så lång tid inte utsatts för sjukdom. 

De erfarenheter jag pratade om var innan pandemin.
Svar på tråden Hur sjuk för VAB?