• Anonym (Spargrisen)

Sparande till barnen...

Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni efter förmåga varje månad, har en fast summa ni sparar eller har ni en summa som mål?

Sparar ni låst i barnens namn eller i ert eget namn? Sparar ni på sparkonto eller i fonder?
    Jag har sparkonto till barnen låsta i deras namn som blir tillgängligt när de är 18 år. Jag har 6 år mellan mina barn och märker nu att sparandet kanske blir lite orättvist. Med första barnet kunde jag inte spara fören han närmade sig 5 år. Jag pluggade, var ensamstående osv. Nu med barn två har jag betydligt bättre ekonomi. Fast jobb med lön över medel, sambo osv. Hur har ni tänkt kring detta? Bör barnen få ungefär samma summa vid 18 år eller struntar ni i att tänka så?
  • Svar på tråden Sparande till barnen...
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lia)
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 00:49:40 följande:
    Dom som kan spara till sina barn har ju inte samma behov av barnbidraget en den som vrider och vänder för att barnet ska ha mat, kläder ev någon aktivitet. Tycker
    mer att regler ska ändras om att dom som man spara ska få något mindre i barnbidrag och dom som inte kan spara utan får vrida och vända extra på kronan ska få högre bidrag.

Jag är själv uppväxt utan sparande men jag fick det jag behövde annars kläder,mat, aktivitet men det viktigaste v allt mycket kärlek. 

Där emot så har mina föräldrar gjort allt för att hjälpa till  Är jag flytta hemifrån köpte tv och tvättmaskin och  är dom kan så vill dom ge mig något extra. 
    Barnbidraget är inte till för att utjämna inkomstklyftor. Alla bidrag är inte det. Barnbidraget är till för de som skaffar barn för att ersätta ökade kostnader. Alla som skaffar barn får ökade kostnader. Oavsett vilken inkomst man har. Måste man vända på varenda krona får man söka andra bidrag som bostadsbidrag och socialbidrag eller sjukersättning osv. Finns ju mycket bidrag i Sverige. Vad sedan föräldrar gör med barnbidraget är upp till dem. Att bara se de med högre inkomst som försörjare av de som inte klarar att försörja sina barn är så tröttsamt. Det är rimligt att de som bidrar mer i skatteintäkter också får någonting tillbaka. Inte bara försörja andras barn. Finns ju inget att vara avundsjuk på, ingen får mindre i bidrag bara för att någon annan får.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Lia) skrev 2025-01-23 07:57:25 följande:
    Barnbidraget är inte till för att utjämna inkomstklyftor. Alla bidrag är inte det. Barnbidraget är till för de som skaffar barn för att ersätta ökade kostnader. Alla som skaffar barn får ökade kostnader. Oavsett vilken inkomst man har. Måste man vända på varenda krona får man söka andra bidrag som bostadsbidrag och socialbidrag eller sjukersättning osv. Finns ju mycket bidrag i Sverige. Vad sedan föräldrar gör med barnbidraget är upp till dem. Att bara se de med högre inkomst som försörjare av de som inte klarar att försörja sina barn är så tröttsamt. Det är rimligt att de som bidrar mer i skatteintäkter också får någonting tillbaka. Inte bara försörja andras barn. Finns ju inget att vara avundsjuk på, ingen får mindre i bidrag bara för att någon annan får.
    Exakt. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Dom som kan spara till sina barn har ju inte samma behov av barnbidraget en den som vrider och vänder för att barnet ska ha mat, kläder ev någon aktivitet. Tycker
    mer att regler ska ändras om att dom som man spara ska få något mindre i barnbidrag och dom som inte kan spara utan får vrida och vända extra på kronan ska få högre bidrag.

Jag är själv uppväxt utan sparande men jag fick det jag behövde annars kläder,mat, aktivitet men det viktigaste v allt mycket kärlek. 

Där emot så har mina föräldrar gjort allt för att hjälpa till  Är jag flytta hemifrån köpte tv och tvättmaskin och  är dom kan så vill dom ge mig något extra. 
    Så föräldrar ska inte kunna spara till sina barn, för då är det inte i behov av barnbidraget. 

Dina föräldrar hjälper dig ekonomist. Vilket i realitetet är samma som när man sparar till sina barn. Hjälpen är bara på olika sätt. 
  • EpicF

Tror du på allvar att de som sparar till sina barn inte ger sina barn det de behöver av kläder, mat, aktiviteter etc och kärlek? 

Själv växte jag upp i ett hem där jag fick kläder, aktiviteter, mat etc, massa kärlek och att mina föräldrar (min mamma och bonuspappa) sparade till alla oss barn. Dessa pengarna var till kontantinsats, körkort och möbler till första lägenheten. Och ja, de sparade barnbidraget x2 (dvs de la lika mycket från egna lönen till sparande för oss barn). Så nej, tekniskt sätt hade de klarat sig utan både barnbidrag och den barnpensionen vi barn fick (Mamma fick den eftersom hon stod för försöjrningen). 

Och vet, mina föräldrar har alltid skönt pengar till Rädda Barnen, Unicef, Majblomman etc för att andra barn ska fö en bra uppväxt. Det är något jag också gör. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 07:45:06 följande:
    När jag säger vänder på varenda krona så menar jag inte att ungen ska gå i den dyraste sporten snarare tvärtom men jag tycker enda att dom ska kunna få gå på något. Att föräldrar väljer bort en sådan aktivitet bara för att ?spara? tycker jag också är fel. Har vänner som inte gick i någon sport men föräldrarna sparar dom var irriterade att dom missade att gå i en sport pga av de.

Barnbidraget är till för att barnen ska ha mat kläder aktivitet inte lägga undan. 
    Barnen får kost och logi, samt kläder och allt annat nödvändigt trost att föräldrarna sparar pengar till barnet.

Vilka pengar sparandet är från är faktiskt irrelevant. 

Även om jag ex sparar barnbidraget som kommer runt den 20 varje månad så använder jag samma summa (och mer) av min lön för att försörja mina barn. 

Frågade dina vänner någonsin om de fick börja i en sport? Alla barn vill inte hålla på med sport och det har absolut inget med huruvida föräldrarna sparar pengar till dem eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-01-23 08:53:55 följande:

Det er synd att det inte är inkomst baserat. Som sagt vad är Sverige påväg

Så har ska gränsen gå för att att man ska få barnbidraget för sina barn? 

De barn som flyttar hemifrån för att gå på gymnasiet på annan ort, ska de få barmbidrag/studiebidrag även om de har föräldrar med hög inkomst? 

Ska underhåll också bara ges till de som har låg inkomst? 
  • Malmö123456789
    Anonym (Spargrisen) skrev 2025-01-21 15:21:51 följande:
    Sparande till barnen...

Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni efter förmåga varje månad, har en fast summa ni sparar eller har ni en summa som mål?

Sparar ni låst i barnens namn eller i ert eget namn? Sparar ni på sparkonto eller i fonder?
    Jag har sparkonto till barnen låsta i deras namn som blir tillgängligt när de är 18 år. Jag har 6 år mellan mina barn och märker nu att sparandet kanske blir lite orättvist. Med första barnet kunde jag inte spara fören han närmade sig 5 år. Jag pluggade, var ensamstående osv. Nu med barn två har jag betydligt bättre ekonomi. Fast jobb med lön över medel, sambo osv. Hur har ni tänkt kring detta? Bör barnen få ungefär samma summa vid 18 år eller struntar ni i att tänka så?

Sparar en fast summa på 5.000 kr per barn i fonder/aktier fast i mitt eget namn. Svärföräldrarna gör samma sak fast för lite mindre summa. 

Det kommer säkert bli lite skillnad, men tanken är att de skall köpa boende för pengarna när de är redo så det spelar marginell roll. 

Gillar personligen inte millimeter rättvisa heller. Stöd efter behov är mer rimligt i min mening. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Sparande till barnen...