Anonym (E) skrev 2025-01-23 00:49:40 följande:
Dom som kan spara till sina barn har ju inte samma behov av barnbidraget en den som vrider och vänder för att barnet ska ha mat, kläder ev någon aktivitet. Tycker
mer att regler ska ändras om att dom som man spara ska få något mindre i barnbidrag och dom som inte kan spara utan får vrida och vända extra på kronan ska få högre bidrag.
Jag är själv uppväxt utan sparande men jag fick det jag behövde annars kläder,mat, aktivitet men det viktigaste v allt mycket kärlek.
Där emot så har mina föräldrar gjort allt för att hjälpa till Är jag flytta hemifrån köpte tv och tvättmaskin och är dom kan så vill dom ge mig något extra.
Tror du på allvar att de som sparar till sina barn inte ger sina barn det de behöver av kläder, mat, aktiviteter etc och kärlek?
Själv växte jag upp i ett hem där jag fick kläder, aktiviteter, mat etc, massa kärlek och att mina föräldrar (min mamma och bonuspappa) sparade till alla oss barn. Dessa pengarna var till kontantinsats, körkort och möbler till första lägenheten. Och ja, de sparade barnbidraget x2 (dvs de la lika mycket från egna lönen till sparande för oss barn). Så nej, tekniskt sätt hade de klarat sig utan både barnbidrag och den barnpensionen vi barn fick (Mamma fick den eftersom hon stod för försöjrningen).
Och vet, mina föräldrar har alltid skönt pengar till Rädda Barnen, Unicef, Majblomman etc för att andra barn ska fö en bra uppväxt. Det är något jag också gör.