• Anonym (tröttåless)

Så trött, less... behöver skriva av mig

Så.. sedan augusti i år har vi kämpat med tonåringens (snart 15) år mående. Hon mår skit av att vara i skolmiljön och just nu håller vi tillsammans med skolan på att ansöka om plats i resursklass (med tonåringens medgivande).

Jag gör allt för henne (såklart!), lämnar i skolan, missar jobb (har intyg för VAB), har ingen egen fritid då jag stöttar för att se till att hon kommer iväg på sin aktivitet flera gånger i veckan och sitter där och väntar på henne tills hon är klar, kontakt med skolan femtioelva gånger om dagen, hennes ständiga öppna linje dygnets alla timmar för allt hon kan tänkas behöva, med på alla BUPbesök, packar hennes väskor, fixar med kläder osv.. ja ALLT hon kan tänkas behöva i stödväg. 

Idag satt hon bara kvar i soffan, påklädd.. Frågade om hon hade ångest eller vad som händer, fick till svar att hon bara inte vill gå till skolan. Så jag var tydlig som vanligt; "jag förstår att du känner så, jag vet att du kämpar. du vet också att vi alla runtomkring också kämpar. men går du inte i skolan kommer det drabba dina betyg till sist och det kommer påverka dina möjligheter att gå det gymnasieprogram du vill. du är den enda som kan fatta det här beslutet". Sen gick jag för att borsta tänderna, kom ut ur badrummet och då hade hon dundrat iväg. SMS:ade att jag tyckte hon gjort bra som tagit sig iväg till skolan, får tillbaka ett "hatar dig". Första gången sen hon var riktigt liten hon säger nå sånt till mig, förstår ju att det har med frigörelsen och allt vad det är att göra. Men vilken annan vecka som helst hade varit bättre. Fick missfall i tisdags..

Missfall på en oplanerad graviditet som skapade kaos mellan mig och min man i flera dagar.. Tre dygn av kaos.. fick vara lugnt i ett dygn sen innan jag började blöda. 

Jag vill att mitt barn ska må bra.
    Jag vill ha tillbaka min graviditet.
    Jag vill ha ett eget liv igen som inte kretsar kring hennes mående. 

Men man får sällan som man vill va? Nu ska jag lyckas lägga all den här skiten åt sidan och ta mig iväg och jobba, ska hålla fortbildning idag. Det blir ju kul.

• Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig
  • Anonym (Self-rescuing princess)

Jag fattar ingenting alls av hur dagens unga växer upp.

Jag är uppväxt med en pappa som drog när jag var 5 år och som man bara träffade 10 dagar på sommaren samt någon helg. Och en mamma med ständig magkatarr som var upptagen med att ta hand om en manlig jättebebis som inte jobbade, var för stolt för att söka bidrag och för feg för att söka psykologhjälp.

Jag insåg väldigt tidigt (kanske 8 år gammal) att jag måste rädda mig själv för det är f-n ingen annan som kommer att göra det och jag dör hellre än lever min mammas liv.

Så skyhöga betyg, ca 600 högskolepoäng (men också mobbing, en avhoppad forskarutbildning, en abort och lite annan förtvivlan) och höginkomsttagare med roligt jobb, blev det av det.

Om man ger upp så har de korkade elaka jävlarna vunnit.
    Man måste bli arg, och man måste lägga den arga energin på att lyckas.

Jag har tänt ljus i ögonen på några till på vägen och tvingat dem att stå ansikte mot ansikte med sin rädsla och komma vidare. Till examen, till jobb, till en partner.

De flesta människor har olika små viljor, mer eller mindre underbyggda små strömmar, som poppar upp i lediga stunder men fastnar och stupar på fåniga små saker. Minsta motståndets lag. Jag säger att man måste hitta sin Vilja. En Vilja agerar man på. Är beredd att satsa år och sömnbrist och fysiskt obehag och kanske försämra relationer en tid för att komma till målet.

Mitt jobb som förälder är att hitta mitt barns Vilja, beskriva vägen till målet och identifiera vad som kan hjälpa barnet att nå dit. Men större delen av vägen måste barnet gå själv, eller i alla fall själv ta kontakterna för att få rätt verktyg och hjälp.

För stoltheten i att göra det arbetet själv stärker kraften som krävs för att fortsätta.

• Anonym (K)
    Anonym (Self-rescuing princess) skrev 2025-01-26 09:08:58 följande:

Jag är uppväxt med en pappa som drog när jag var 5 år och som man bara träffade 10 dagar på sommaren samt någon helg. Och en mamma med ständig magkatarr som var upptagen med att ta hand om en manlig jättebebis som inte jobbade, var för stolt för att söka bidrag och för feg för att söka psykologhjälp.

Jag insåg väldigt tidigt (kanske 8 år gammal) att jag måste rädda mig själv för det är f-n ingen annan som kommer att göra det och jag dör hellre än lever min mammas liv.

Så skyhöga betyg, ca 600 högskolepoäng (men också mobbing, en avhoppad forskarutbildning, en abort och lite annan förtvivlan) och höginkomsttagare med roligt jobb, blev det av det.

Jag har tänt ljus i ögonen på några till på vägen och tvingat dem att stå ansikte mot ansikte med sin rädsla och komma vidare. Till examen, till jobb, till en partner.

De flesta människor har olika små viljor, mer eller mindre underbyggda små strömmar, som poppar upp i lediga stunder men fastnar och stupar på fåniga små saker. Minsta motståndets lag. Jag säger att man måste hitta sin Vilja. En Vilja agerar man på. Är beredd att satsa år och sömnbrist och fysiskt obehag och kanske försämra relationer en tid för att komma till målet.

Mitt jobb som förälder är att hitta mitt barns Vilja, beskriva vägen till målet och identifiera vad som kan hjälpa barnet att nå dit. Men större delen av vägen måste barnet gå själv, eller i alla fall själv ta kontakterna för att få rätt verktyg och hjälp.

För stoltheten i att göra det arbetet själv stärker kraften som krävs för att fortsätta.

Vad vill du egentligen få sagt med detta? Sammanfatta gärna i en eller två meningar. 

• Anonym (tröttåless)

Det där är så långt ifrån min dotters situation och mitt sätt att se på det hela. Min dotter vill saker, hur mycket som helst. Men NPF i kombination med den utveckling som sker under tonåren är oerhört tuff och just nu behöver hon mig mer än när hon var yngre. 

jag tänker att jag satt henne till världen och det är verkligen inte att alternativ att överge henne nu.. jag är förälder på livstid och det kommer kräva olika mycket under olika perioder.

• Anonym (Ro)

Alla människor är medfödda med olika förutsättningar. Det finns så kallade maskrosbarn som trots sina dåliga förutsättningar med kraftigt social negativ nedärvdhet får ett bra liv i princip redan från ung vuxen men det är nog betydligt vanligare att vuxenlivet börjar med flera steg bakom de med bra eller normala förutsättningar har fått. Få blir väldigt framgångsrika och stabila om allt de lärt sig är motsatsen. Inlärd hjälplöshet.
  • Anonym (Va)

Du är utmattad och delvis sjukskriven för det.
    Dottern mår extremt dåligt med massiva svårigheter.
    Din man kan inte ta hand om dottern för han förstår sig inte på hennes svårigheter = tycker du daltar. 
    DU tänkte behålla och skaffa ett nytt barn?

Ibland undrar man verkligen hur kvinnor tänker. 
    1. Är man sjukskriven skaffar man inga nya barn, man ser till att bli frisk och att man kan jobba. Barn kostar pengar.
    2. Er dotter behöver er. Fullständigt ego att skaffa flera barn i en sån situation.
    3. Din man vill INTE ha flera barn. Om ni skyddat er och ändå blev gravida så är det fullständigt ego att behålla. 
    4. Jämställt föräldraskap borde vara ert främsta mål..barn behöver båda sina föräldrar. Att bo tillsammans med en vuxen som inte förstår en är förödande för ett barn. Ni borde boka in din man på föräldrakurs. 

• Anonym (Linn)

Är inte i samma situation men snälla, använd skydd på rätt sätt så ni inte blir gravida. Var förståndiga. Ni bör fokusera på det ni har nu och då är det inte ett till barn ni behöver. Tror inte det barnet kommer få en glad och bra mamma.

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (Va) skrev 2025-01-26 12:00:46 följande:

Du är utmattad och delvis sjukskriven för det.
    Dottern mår extremt dåligt med massiva svårigheter.
    Din man kan inte ta hand om dottern för han förstår sig inte på hennes svårigheter = tycker du daltar. 
    DU tänkte behålla och skaffa ett nytt barn?

Ibland undrar man verkligen hur kvinnor tänker. 
    1. Är man sjukskriven skaffar man inga nya barn, man ser till att bli frisk och att man kan jobba. Barn kostar pengar.
    2. Er dotter behöver er. Fullständigt ego att skaffa flera barn i en sån situation.
    3. Din man vill INTE ha flera barn. Om ni skyddat er och ändå blev gravida så är det fullständigt ego att behålla. 
    4. Jämställt föräldraskap borde vara ert främsta mål..barn behöver båda sina föräldrar. Att bo tillsammans med en vuxen som inte förstår en är förödande för ett barn. Ni borde boka in din man på föräldrakurs. 

Min sjukskrivning var påbörjat flera år innan dottern mådde dåligt. Jag vet inte om jag tänkte behålla för jag hann aldrig landa i det hela. 

Vi har två barn till som ska tas om hand och ett hem som behöver tas om hand, jag ser det inte som daltande när man fördelar uppgifterna. 

som svar på dina otroligt dömande punkter:
    1. Jag jobbar 75% anställd och har enskild firma som drar in ett par tusen i månaden, vi har pengar.
    2. 3. verkligen inte din sak, överhuvudtaget. Ingenstans har jag skrivit att jag vill skaffa ett till barn det är din skeva tolkning. 
    4. min man har precis gått en kurs om psykisk ohälsa på BUP 🤯 vad är det som får dig att tro att han inte bryr sig?

det är bättre att ställa frågor än att anta en massa och bete sig som skit 

• Anonym (tröttåless)
    Anonym (Linn) skrev 2025-01-26 12:12:44 följande:

Är inte i samma situation men snälla, använd skydd på rätt sätt så ni inte blir gravida. Var förståndiga. Ni bör fokusera på det ni har nu och då är det inte ett till barn ni behöver. Tror inte det barnet kommer få en glad och bra mamma.

Ja? spiral ska vara tillräckligt 
  • Anonym (tröttåless)

Jag själv lämnar tråden nu, för den tar bara energi. Känner inte att jag behöver försvara mig eller mitt sätt att leva för dömande människor på internet som antar en massa saker utan att ens bemöda sig att fråga hur det står till med olika saker runt situationen, helt matt.

kan tala om att jag är en bra mamma och tar väl hand om dom jag har. Så jag tror att om jag inte hade fått missfall och valt att behålla graviditeten hade jag blivit en bra mamma till det barnet också. 

ett tips till alla felsökare där ute, ibland vill folk inte bli uppläxade av folk som tror sig veta bättre. ibland räcker det med en kram eller par uppmuntrande ord så orkar man lite till!

• Anonym (M)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 16:38:32 följande:

Jag själv lämnar tråden nu, för den tar bara energi. Känner inte att jag behöver försvara mig eller mitt sätt att leva för dömande människor på internet som antar en massa saker utan att ens bemöda sig att fråga hur det står till med olika saker runt situationen, helt matt.

kan tala om att jag är en bra mamma och tar väl hand om dom jag har. Så jag tror att om jag inte hade fått missfall och valt att behålla graviditeten hade jag blivit en bra mamma till det barnet också. 

ett tips till alla felsökare där ute, ibland vill folk inte bli uppläxade av folk som tror sig veta bättre. ibland räcker det med en kram eller par uppmuntrande ord så orkar man lite till!

Tänkte just skriva samma sak. Jag förstår inte hur man kan gå på en person som har det tufft på det sättet. 

Det är så lätt för utomstående att döma och anta en massa. 

Du verkar vara en jättefin, engagerad mamma. Jag önskar att jag hade haft en mamma som du när jag var i tonåren. 

Ta hand om dig och stor kram! 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 16:38:32 följande:

Vill då bara säga kram och heja dig! Du gör superinsatser för din dotter! <3 
Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig