• Anonym (Fryslort)

Varför fryser jag jämt?

Jag är kvinna, 40, och jag fryser jämt. Mina händer och fötter är iskalla och jag huttrar verkligen. Klär mig ofta i flera lager kläder även inomhus och det är riktigt jobbigt att alltid känna sig stelfrusen. Det har varit så här i flera år, så det är ingenting som kommit nyligen. Även på sommaren kan jag vara riktigt frusen. Röker inte, snusar inte.

Jag har inget fel på sköldkörteln, detta är testat flera gånger och senast för ett år sedan. 
    Jag äter en blodtryckssänkande medicin och har arytmi, kan detta spela in? Jag var dock frusen innan medicinen också...

Några tankar?

• Svar på tråden Varför fryser jag jämt?
  • Anonym (H)
    Anonym (Fryslort) skrev 2025-01-27 14:00:35 följande:
    Varför fryser jag jämt?

Jag är kvinna, 40, och jag fryser jämt. Mina händer och fötter är iskalla och jag huttrar verkligen. Klär mig ofta i flera lager kläder även inomhus och det är riktigt jobbigt att alltid känna sig stelfrusen. Det har varit så här i flera år, så det är ingenting som kommit nyligen. Även på sommaren kan jag vara riktigt frusen. Röker inte, snusar inte.

Jag har inget fel på sköldkörteln, detta är testat flera gånger och senast för ett år sedan. 
    Jag äter en blodtryckssänkande medicin och har arytmi, kan detta spela in? Jag var dock frusen innan medicinen också...

Några tankar?

Samma här. bara vant mig vid det. Klär på mig mycket, försöker resa till Sydeuropa osv. Har nån sjukdom men tror inte det påverkar mig så mycket för tar blodprov varje år. 

Har också svårt att gå upp i vikt. när jag börjar med adhd medicin på nytt varje gång slutar jag frysa ett tag men kommer sedan tillbaka igen tyvärr. 

• LaFontaine

Jag fryser också konstant. Dessutom har jag Reynauds, så mina händer blir iskalla, vita och tappar känseln med jämna mellanrum. 

Jag tränar regelbundet, har jättefina värden, är normalviktig och mår bra i övrigt. Jag har också låg puls, men inget fel på sköldkörteln. 

Det är galet att konstant frysa. Jag har alltid en extra kofta med mig och sitter under filt hela kvällarna, trots att vi har kring 23, 24 grader inomhus. 

• burleskburkläsk

För lite av kombinationen mat/vatten/sömn

Eller som även nämnts: Näringsbrist

Innan fick jag i mig ca 500mg kalium per dag, svag trött, ont i hjärtmuskeln, dålig sömn etc etc, idag får jag i mig ca 3500mg och allt är återställt på bara en dag.

Jag skulle gissa på b vitaminbrist.

Rekommenderar denna starkt:

www.svenskhalsokost.se/healthwell-metyl-b50-komplex

Den varar i 3 månader 

• Anonym (rth)

Har med haft det problemet, fast är man.

Själv hade jag antagligen brist på något ämne i kroppen. 

Har även börjat använda tjocka sockar. (detta har gjort skillnad) brukade aldrig ha strumpor på mig inomhus förr ens. Nu tar jag aldrig av mig sockarna i princip.

Saker jag själv har märkt (endast baserat på egna upplevelsre) är att gul lök och magnesium hjälper. Man blir riktigt varm, åtminstone på gullöken.

Blir kall på citron vatten.

Sedan har jag käkat en del vitaminer och mineraler. Vet inte om jag kände någon skillnad på det direkt. Men det har säkert hjälpt på något sätt.

• Anonym (Fryslort)

Vill förtydliga att jag inte har någon brist på något. Jag är blodgivare och har jättebra värden, och B12 äter jag tillskott på. Jag har alltid varit frusen, men upplever att det blir värre med åldern. 

Kanske borde testa att träna mer som någon skrev men jag fryser ofta direkt efter att jag har tränat, sådär pass att jag måste gå och ta ett varmt bad för att jag nästan skakar. 

• burleskburkläsk

Capsaicin, i bl.a Cayennepeppar ökar värmen i kroppen bra...ja även Habanero och andra chilifrukter.

Cayenne är inte direkt stark men den gör magi av maträtter, plus då att man blir just varm.

Har du gjort en köttfärssås som blev lite platt, i med matlagningsgrädde och Cayennepeppar då blir det gott som tusan.

Highly reccomend 😉

• Anonym (Bristen)
    Anonym (Fryslort) skrev 2025-03-04 15:45:04 följande:

Vill förtydliga att jag inte har någon brist på något. Jag är blodgivare och har jättebra värden, och B12 äter jag tillskott på. Jag har alltid varit frusen, men upplever att det blir värre med åldern. 

Kanske borde testa att träna mer som någon skrev men jag fryser ofta direkt efter att jag har tränat, sådär pass att jag måste gå och ta ett varmt bad för att jag nästan skakar. 

Blodprov, speciellt på b12 är inte alls tillförlitliga, äter du dessutom tillskott visar de falska höjda resultat (Jag vet eftersom jag själv måste injencera för att kroppen ska ta upp det) Testa att sluta ge blod ett tag, öka intag av järn, b12, folsyra, d vitamin/k2 och magnesium
  • Anonym (rth)
    Anonym (Fryslort) skrev 2025-03-04 15:45:04 följande:

Jag är gluten känslig / intolerant. När jag ätit gluten så blir jag lite stel i njurarna och blir kall av mig. Tog flera år innan jag upptäckte det och kom på kopplingen. 

Kanske något man kan fundera på i alla fall?
  • Anonym (Fryslort)
    Anonym (rth) skrev 2025-03-04 23:43:37 följande:
    Jag är gluten känslig / intolerant. När jag ätit gluten så blir jag lite stel i njurarna och blir kall av mig. Tog flera år innan jag upptäckte det och kom på kopplingen. 

Kanske något man kan fundera på i alla fall?
    Stel i njurarna...?
  • Anonym (rth)
    Anonym (Fryslort) skrev 2025-03-05 10:40:50 följande:
    Stel i njurarna...?
    Försöker bara hjälpa dig. Men om du vill misstro mig så gör som du vill.
Svar på tråden Varför fryser jag jämt?