• Anonym (Mamma)

Kan jag få dem att ändra fakturan?

Pappan bokade in barnets tandläkartid på min vecka utan att checka av med mig. Jag utgick ifrån att han skulle hämta och ta henne dit, men det gjorde han inte och nu har jag fått hem en faktura för det missade besöket. Kan jag be dem skriva den i hans namn? Känns inte rättvist att jag ska få lägga pengar på något jag inte själv orsakat.

• Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?
  • Krocko
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 13:08:03 följande:
    Precis, så det är alltså vårdgivaren som kommer bli, som du kallar det, rättshaverist, om de vill få betalt.
    Vilket inte kommer att hända. Det som kommer att hända är att vårdgivaren inte får betalt och föräldern kommer att hamna hos kronofogden. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Krocko skrev 2025-01-28 12:49:07 följande:
    Och där stod dottern och väntade utanför skolan och ingen kom och hämtade henne.

Jag ger inte mycket för omtanken om den dottern. Här finns stora problem.

Det verkar finnas samarbetsproblem samt eventuellt en smutsig skilsmässa i botten. Men det är inte detsamma som att något liknande brukar hända eller att de vanligtvis försummar dottern.

Ibland sker missar, det har hänt oss också. Inget allvarligt och inte ofta, men man är inte mer än människa. (Vi lever ihop och har koll på det mesta, men ibland sker ändå missförstånd eller brister i kommunikationen).

Om det däremot händer ofta, eller om dottern försummas på andra sätt, är det förstås inte bra.

• Anonym (M)
    Krocko skrev 2025-01-28 13:18:47 följande:
    Vilket inte kommer att hända. Det som kommer att hända är att vårdgivaren inte får betalt och föräldern kommer att hamna hos kronofogden. 
    Om TS vägrar så kan kronofogden inte kräva TS på någonting om inte kravet är fastställt i domstol.
  • Anonym (A)
    Krocko skrev 2025-01-28 13:18:47 följande:

Det är vårdgivaren som måste driva ärendet om de vill ha pengarna. 

Om det bara är en symbolisk summa så struntar de kanske i det. 

• Krocko
    Anonym (A) skrev 2025-01-28 13:42:14 följande:

Det är vårdgivaren som måste driva ärendet om de vill ha pengarna. 

Om det bara är en symbolisk summa så struntar de kanske i det. 

Förmodligen så struntar de i det ja, och det kan också mycket väl hända att kliniken är behjälplig med att ändra fakturan till pappan eller t o m stryka den, det är ju det man i första läget ska försöka med. Det här scenariot är ju att dra det bortom all rimlighet...
  • Egon den stora
    Krocko skrev 2025-01-28 12:50:02 följande:
    Ja ja vi säger väl så.
    Betyder det samma sak som att du fattar att du har fel men inte vill erkänna det? 
    Domstol är enda vägen om man inte betalar. 
  • Egon den stora
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 13:23:28 följande:
    Om TS vägrar så kan kronofogden inte kräva TS på någonting om inte kravet är fastställt i domstol.
    Och då pappan verkar beställt något i ts namn så har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna gå och driva. 
  • KimLinnefeldt

Skriv till företaget och bestrid fakturan. "Jag bestrider den här fakturan". Och så förklarar man varför. Du har aldrig bokat in en tandläkartid. 

• Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2025-01-29 15:13:40 följande:
    Och då pappan verkar beställt något i ts namn så har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna gå och driva. 
    Signaturen krocko som jobbar hos vårdgivare påstår benhårt att en sådan aldrig kommer dra det till domstol ändå. Så om det stämmer så är det ju bara för TS att bestrida fakturan och luta sig tillbaka 
  • Krocko
    Anonym (M) skrev 2025-01-29 16:22:46 följande:
    Signaturen krocko som jobbar hos vårdgivare påstår benhårt att en sådan aldrig kommer dra det till domstol ändå. Så om det stämmer så är det ju bara för TS att bestrida fakturan och luta sig tillbaka 
    Ja jag jobbar på Sahlgrenska och vi lämnar ärendet till indrivning och inkasso och sen släpper vi det, men vi är heller inte helt rabiata i frågan om att avskriva räkningen om någon ringer och är påstridig/har rimliga skäl.

Men att boka något för sitt barn det  har båda vårdnadshavare rätt att göra och om man uteblir kan fakturan skickas till vilken som av dessa och det är helt korrekt och man har solidariskt ansvar att betala den.
  • Anonym (M)
    Krocko skrev 2025-01-29 17:01:36 följande:
    Ja jag jobbar på Sahlgrenska och vi lämnar ärendet till indrivning och inkasso och sen släpper vi det, men vi är heller inte helt rabiata i frågan om att avskriva räkningen om någon ringer och är påstridig/har rimliga skäl.

Men att boka något för sitt barn det  har båda vårdnadshavare rätt att göra och om man uteblir kan fakturan skickas till vilken som av dessa och det är helt korrekt och man har solidariskt ansvar att betala den.
    Om ni släpper det så kommer ni inte få några pengar om personen bestrider fakturan. Utan att kravet är fastställt i domstol så går det inte att driva in pengarna, varken för inkasso eller kronofogden.
  • Egon den stora
    Anonym (M) skrev 2025-01-29 16:22:46 följande:
    Ja eftersom man får stå för sin egen kostnad vid ett sånt mål så blir det ju rena förlusten att någon ska lägga ner arbetstid på att ta sig till tinget och driva en sån fråga för några hundralappar.
    Att lämna ett ärende till kronofogden kostar ju också 600kr så det blir ju en förlust även det. 
  • Anonym (Malin)

Har du fått något svar från tandläkaren om de kan skicka räkningen till pappan istället?

Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?