Loket levde i ensamhet
...enligt Lasse Kroner
https://www.expressen.se/noje/leif-loket-olssons-liv-i-ensamhet-sista-tiden-/
Är avsaknad av fru och barn samma sak som ensamhet? Han verkade ha en del polare och aktiviteter.
Vad tycker du?
...enligt Lasse Kroner
https://www.expressen.se/noje/leif-loket-olssons-liv-i-ensamhet-sista-tiden-/
Är avsaknad av fru och barn samma sak som ensamhet? Han verkade ha en del polare och aktiviteter.
Vad tycker du?
Vad jag läste hade han väl uttryckt på äldre dar att han lite kunde ångra beslutet att inte ha skaffat barn? Det kan ju smyga sig in i hur man upplever livet med om såna funderingar tar sig in.
Så kan det vara. Men vill man träffa någon så är inte isolering en lösning. Tvärtom, att leva ensam och bara fokusera på att hitta en kärlekspartner är nära nog dödsdömt.
Ska man då leva ensam resten av livet om man inte hittar någon?
De flesta klarar av att längta efter en kärleksrelation och ändå ha kontakt med andra som redan har en, såsom familj och vänner. De har ingen offerkofta på sig. Och jag tror faktiskt de mår bättre än de som lever isolerat.
Men de som inte hittar någon de har ofta problem med sociala kontakter överlag.
Var väl bra att Leif "Loket" levde ensam... Han hade ju en förkärlek till riktigt unga pojkar...
Så Leif var bra att han levde själv och inte levde ut. Jag gillade Loket, utmärkt på hans arbete o person.
Detta är känt inom kretsar så inget jag skriver är nytt.
Folk säger så mycket dumt. Oavsett om Leif var ensam så säger man inte det i media, man gör istället något åt det och bjuder hem vederbärande vid något tillfälle om man upplever detta.
Jag kan förstå det om man är ute efter att synliggöra ensamhet i samhället och försöka göra något åt det, men att bara konstatera detta i media verkar mer vara ett sätt att säga att han var ensam, det är inte jag.
Folk säger så mycket dumt. Oavsett om Leif var ensam så säger man inte det i media, man gör istället något åt det och bjuder hem vederbärande vid något tillfälle om man upplever detta.
Jag kan förstå det om man är ute efter att synliggöra ensamhet i samhället och försöka göra något åt det, men att bara konstatera detta i media verkar mer vara ett sätt att säga att han var ensam, det är inte jag.
Håll isär saker
Ensamhet = avsaknad av relationer (självvald eller inte)
avsaknad av kärleksrelation = avsaknad av kärleksrelation. (Självvald eller inte)
Känsla av ensamhet = kan vara avsaknad av relationer, eller en självvalt scenario som bygger på offermentaliteten. T ex att man väljer bort vänskapsrelationer för att de inte duger, då är man inget offer längre. Här behöver ansvarstagandet för en själv ta över.
Sen har vi depression, offermentalitet, projicerande. Det är helt andra saker. Jag tror att Lasse projicerade sina egna missuppfattningar om vad ensamhet egentligen är. Troligen för att lindra sitt eget dåliga samvete över vänskapen med Loket. Helt plötsligt så blev det "för jäkligt" men vem är det han riktar skulden på? Vem är ansvarig? Tycker det är ganska uppenbart att det är de förmodade kvinnorna som inte fanns vid Lokets sida.
Det finns ju rykten om Lokets sexualitet som säger att Loket var inte intresserad av kvinnor på det sättet alls, och när han blev gammal minskade hans könsdrift och han kom fram till att hans dragning till män enbart var sexuell, inte romantisk eller sällskaplig.