• Anonym (livrädd)

4-barnspappa planerar självmord

Min sambo 37 år har varit överbelastad länge och pratat om att han inte orkar. Nu senaste dagarna har han sagt att han bestämt sig och att oftast brukar man ju inte berätta innan. Men han känner sånt ansvar så han vill att vi ska veta. Han säger högt inför barnen att han inte orkar leva och är irriterad på oss alla. Han gör allt i hemmet för att jag varit/är deprimerad jag med.

Han ser ingen framtid och pratar om att allt är en återvändsgränd. Han orkar inte med alla människor omkring sig och vill ha lugn och ro. Det hjälper inte att komma iväg säger han. Allt är tydligen för komplicerat för honom.

Han är en extremt stark person i övrigt och är sån som aldrig ger sig. Men nu orkar han inte.

I dag spelade han upp en sorglig låt och sa "denna låten vill jag har på min begravning. tänk på alla fina minnen då"

Är så maktlös och ledsen! Han vill inte prata. Vad ska jag göra? 

Livrädd när han ska åka till jobbet imorgon.

• Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord
  • Anonym (X)
    Anonym (livrädd) skrev 2025-02-04 13:47:41 följande:

Jag förstår er men samtidigt har ni inte hela bilden. Om jag skulle ringa 112. Vad ska polisen komma hit o göra? Det är inte så att han är på botten som ni ser det framför er, utan han är på jobbet och han grejar med bilen han köpte. Han pratar om sommarplaner med mig och vad vi ska göra kommande dagar, veckor osv. 

Är det vanligt om man ändå har planer på självmord?

Ring psykjouren så han får någon att prata med, han behöver ju hjälp!
    I värsta fall läggs han in akut på en låst avdelning och medicineras.
  • Anonym (yryryre)

Herregud ts, din man skriker på hjälp men du duckar för alla råd härifrån och hänger istället upp dej på en mobilmast som DU är orolig för. Lite medkänsla för din man skulle vara klädsamt tycker jag.

• Anonym (Sjukhus)

Jag förstår er men samtidigt har ni inte hela bilden. Om jag skulle ringa 112. Vad ska polisen komma hit o göra? Det är inte så att han är på botten som ni ser det framför er, utan han är på jobbet och han grejar med bilen han köpte. Han pratar om sommarplaner med mig och vad vi ska göra kommande dagar, veckor osv. 

Tror polisen kan åka ut på självmordslarm för att se så personen inte skadar sig själv eller någon annan. Det kan ju vara så att det ligger t, ex en psykos bakom i vissa fall. Dom kan köra personen till sjukhus. Ibland krävs det tvångsvård. 

Men du kan ringa 11 77 och prata om din oro med en sjuksköterska eller ringa psykakut, dom kan råda dig rätt hur du ska gå vidare. 

• EpicF

Ja, du kan också stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar tills den dagen du sitter där med fyra faderlösa barn. 
    Du kan redan förbereda dig på hur du ska berätta för dina barn att deras far tog liver av sig pga psykisk ohälsa.

Eller så ringer du 112 och meddelar att din sambo hotar med självmord och att ni behöver hjälp omgående. 

Ja, att leva som vanligt, jobba och planera sommaren/framtiden är inte alls ovanligt trots att man planerar självmord. Skulle tro att det är rätt normalt att uppträda som vanligt för att anhöriga inte ska fatta misstankar och hindra en från att göra det de har planerat. 

Du anar inte hur ofta folk har varit helt normala i ena stunden för att sedan ta livet av sig i andra stunden. 
  • Anonym (Sjukhus)
    EpicF skrev 2025-02-04 18:05:28 följande:
    Ja, du kan också stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar tills den dagen du sitter där med fyra faderlösa barn. 
    Du kan redan förbereda dig på hur du ska berätta för dina barn att deras far tog liver av sig pga psykisk ohälsa.

Eller så ringer du 112 och meddelar att din sambo hotar med självmord och att ni behöver hjälp omgående. 

Ja, att leva som vanligt, jobba och planera sommaren/framtiden är inte alls ovanligt trots att man planerar självmord. Skulle tro att det är rätt normalt att uppträda som vanligt för att anhöriga inte ska fatta misstankar och hindra en från att göra det de har planerat. 

Du anar inte hur ofta folk har varit helt normala i ena stunden för att sedan ta livet av sig i andra stunden. 

Precis. Det är visst heller inte så ovanligt att någon kan ta livet av sig när man faktiskt verkar må lite bättre, eftersom det i den djupaste fasen kan vara svårt att få den kraft/energi som krävs att genomföra det. Så ibland kommer det som en chock för anhöriga. 

• Anonym (K)

Jag har tyvärr haft fyra personer i min närhet som valt att avsluta sina liv. Gemensamt för dessa är att de sista dagarna levt sina liv som vanligt, en åkte till jobbet och stannade påväg hem och gick in i en skog och hängde sig. De har också fixat med praktiska saker som att spika upp den där tavlan, sälja bilen typ.
    Att din man beter sig som vanligt, trots att han sagt som han gjort behöver alltså Inte vara lugnande. För dina barns skull, gör allt vad du kan nu. 

• Anonym (Y)
    EpicF skrev 2025-02-04 18:05:28 följande:

Bra skrivet.

Jag har(hade) en väldigt nära anhörig som valde att avsluta sitt liv och det må låta cliché och som något alla säger men för oss var det verkligen out of the blue. Utan några som helst signaler eller tecken innan. Och då har vi verkligen rannsaka oss själva och analyserat allt i en oändlighet för att någonstans hitta något som indikerade att allt inte stod rätt till. Men nej, vi kan än idag inte riktigt förstå vad som hände och att det ens hänt då vi trodde att personen aldrig skulle kunna göra något sådant här. 

Men det hände och som någon som varit med om detta enorma trauma med att förlora någon man älskar så djupt som jag gjorde (och fortfarande gör) så är det bättre att faktiskt ta varanda liten och stor signal på största allvar. För hade jag kunnat så hade jag slagit på stora trumman och gjort allt i min makt för att slippa leva detta liv utan personen jag förlorat. För det är en evig sorg och saknad, ett tomrum som aldrig kommer kunna fyllas och en längtan som aldrig kommer slockna. 

Så mitt tips till Ts: Slå i stora trumman. Var inte rädd för att ta steget för alternativet, att han skulle göra slag i sak, är en miljon gånger värre. Det är verkligen en av de värsta sakerna som hänt mig. Jag kommer aldrig bli riktigt hel igen. 
  • Anonym (M)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-04 15:56:28 följande:

Och nej, man får inte cancer av mobiltelefonmaster.

Självklart kan ingen lova en sådan sak. Finns inga långtidsstudier på hur sådan strålning påverkar kroppens vävnader.
  • Anonym (4)

Anonym (Karin) skrev 2025-02-03 18:36:51 följande:

Hot om självmord ska tas på allvar. Han måste få omedelbar hjälp. 

Du karin. Självklart ska hot om självmord tas på allvar. Men tror du att psykiatrin tar det på allvar? 
    Jag gjorde det mest allvarliga sucidförsöket man kan göra. 
    Tror du att psykiatrin tog det seriöst? Tror du att de ens brydde sig? Nej, de var väldigt hånfullt och nonchalanta. 

• Anonym (H)

Kan förstå hans känsla om han får rodda allt själv och vara den starka. Kanske vore det vara bra om du tog tag i ditt mående ordentligt så han slipper stress att vara den som behöver orka. Eller om ni delar på er så båda får tid för återhämtning

• Anonym (Kille)

Ring 11414. Eller självmordslinjen. Få in han innan han gör nått. 

Dock är jag en av dom som anser att vill nån lämna jordelivet så ska dom få göra det. Varför ska dom få stanna o lida för att andra ska må bra över att han är kvar?

• Anonym (Sjukhus)
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-06 23:42:28 följande:

Dock är jag en av dom som anser att vill nån lämna jordelivet så ska dom få göra det. Varför ska dom få stanna o lida för att andra ska må bra över att han är kvar?

Eftersom det alltid är en sjukdomsbild bakom. Man har t,om kunnat se förändringar i hjärnan i forskning.
    Är man frisk, skulle man inte ens tänka tanken att göra det. Därför krävs vård, behandling. Liksom för andra sjukdomar. Medicinering. Inläggning. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Kille) skrev 2025-02-06 23:42:28 följande:

Jag anser att man har en skyldighet till sina barn, att kämpa och söka all hjälp det går att finna, innan man väljer att ta ett sådant permanent beslut. 
Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord