Anonym (Magnum) skrev 2025-02-03 15:11:44 följande:
Hur ofta äter du "sötsaker"?
Precis som titeln lyder, hur ofta äter ni något "sött"? Med sött medan jag t ex godis, bakelser, glass osv.
Själv blir det förmodligen uppemot 3-4 gånger i veckan, vilket jag vet absolut inte är optimalt.
Har ni några särskilda regler kring hur ofta ni får äta sötsaker och när ni får äta det? :)
Det blir nog några gånger i veckan. Och om jag tycker att det blivit lite för mycket en period, så försöker jag äta lite mindre under en kommande period.
Jag har inga regler kring vad jag får äta och när, jag är vuxen och gör som jag vill. Men jag tänker att hela min kost ska vara bra för min hälsa, min vikt, mina tänder. Och då finns det utrymme för en del sött i den kosten.
Jag hade strikt lördagsgodis när jag var barn, och det skapade bara ett större sug och svårt ha ett avslappnat förhållningssätt till godis och liknande. Så jag försöker istället se till helheten nu, både när det gäller mig själv och mina barn.
Vill vi ha glass en solig tisdag så äter vi glass, tycker vi att det blivit lite mycket på sistone så hoppar vi över fredagssnacks. Inte mer laddat än så.