• Anonym (Magnum)

Hur ofta äter du "sötsaker"?

Precis som titeln lyder, hur ofta äter ni något "sött"? Med sött medan jag t ex godis, bakelser, glass osv. 

Själv blir det förmodligen uppemot 3-4 gånger i veckan, vilket jag vet absolut inte är optimalt. 

Har ni några särskilda regler kring hur ofta ni får äta sötsaker och när ni får äta det? :) 

• Svar på tråden Hur ofta äter du "sötsaker"?
  • Swedman

En gång i veckan (verkar det som) går jag till macken o köper en påse Gott o Blandat o mumsar på!
    Bakelser? Nja.

• Anonym (Ui)

Tyvärr nästan varje dag, det är ett av mina beroenden. Jag har lyckats sluta med vissa andra saker men sockret är absolut svårast. Jag har försökt många gånger. Har dock lyckats trappa ner för tillfället, det går i perioder. 

• Anonym (solen)
    Anonym (Magnum) skrev 2025-02-03 15:11:44 följande:
    Hur ofta äter du "sötsaker"?

Precis som titeln lyder, hur ofta äter ni något "sött"? Med sött medan jag t ex godis, bakelser, glass osv. 

Själv blir det förmodligen uppemot 3-4 gånger i veckan, vilket jag vet absolut inte är optimalt. 

Har ni några särskilda regler kring hur ofta ni får äta sötsaker och när ni får äta det? :) 

Det blir nog några gånger i veckan. Och om jag tycker att det blivit lite för mycket en period, så försöker jag äta lite mindre under en kommande period. 

Jag har inga regler kring vad jag får äta och när, jag är vuxen och gör som jag vill. Men jag tänker att hela min kost ska vara bra för min hälsa, min vikt, mina tänder. Och då finns det utrymme för en del sött i den kosten. 

Jag hade strikt lördagsgodis när jag var barn, och det skapade bara ett större sug och svårt ha ett avslappnat förhållningssätt till godis och liknande. Så jag försöker istället se till helheten nu, både när det gäller mig själv och mina barn. 

Vill vi ha glass en solig tisdag så äter vi glass, tycker vi att det blivit lite mycket på sistone så hoppar vi över fredagssnacks. Inte mer laddat än så. 
  • Anonym (icke)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-03 18:07:49 följande:
    Rolig på fest! Vi andra kan gilla att äta något sött för att det är gott utan att ge andra pekpinnar för att deras kost då tydligen skulle sakna något.
    Jag gav det inte som en pekpinne? Jag svarade på frågan. Jag har inget behov av sötsaker och godis bara. Kul att fem pers blev kränkta och behövde ogilla min kommentar. Töntar
  • Mia448

1-2 gånger i veckan. Hade blivit mer om jag hade haft råd. 35 spänn för en chokladkaka drar ner aptiten lite.

• Anonym (Gott)

Tycker det är svårt att låta bli om det finns sötsaker hemma. Dom ligger där i skafferiet och lockar. 

Försöker hålla mig till 1-2 ggr veckan, men det är svårt ibland. 

• Anonym (Inget)

Typ aldrig. När jag var liten åt jag allt godis och glass jag kunde komma över. Sen började jag jobba i en kiosk där man fick äta vad man ville och hur mycket man ville. då blev jag helt ointresserad och har varit det sen dess. Kakor och choklad blir bara stående och till slut får man ge bort det eller bjuda nån som kommer över på fika. Men jag har lite andra laster, som snus och kaffe till exempel, det kanske kan bero lite på det också.

• Anonym (för fet för ett fuck)
    Anonym (icke) skrev 2025-02-04 16:06:53 följande:
    Jag gav det inte som en pekpinne? Jag svarade på frågan. Jag har inget behov av sötsaker och godis bara. Kul att fem pers blev kränkta och behövde ogilla min kommentar. Töntar
    Nja, alltså. Det kanske skulle vara värdefullt för dig att förstå att vad man kan förmedla mening i det man säger och skriver utan att ha det som avsikt. Jag bryr mig själv inte ett dugg om vad du skriver, men eftersom du anger det där orsakssambandet att din avsaknad av behov efter godsaker beror på att du inte äter riktig mat så säger du 1: att alla personer som känner ett sug efter godsaker inte äter riktig mat (och det går lätt att tolka detta som att man därför får skylla sig själv) och 2: att du klappar dig själv lite på ryggen för att du är så duktig, och underförstått är ju andra då sämre än du.

Jag vet inte om detta var din avsikt, kanske inte, men i kommunikation mellan människor är det inte bara avsikten som spelar roll. Du framstår helt enkelt som en lite självgod och dryg typ som ska visa för andra som kämpar med sitt sug efter godsaker hur duktig du minsann är.

Det kanske är precis så du vill framstå, och i så fall kan du bortse från mitt inlägg. :) Men om du inte vill framstå som det och inte riktigt är medveten om hur den här typen av yttranden får dig att framstå det så var så god för förklaringen.
  • Anonym (Helena)

Innan jag började min diet så åt jag nog godis varje till varannan dag.. Numera äter jag endast på lördagar och då är jag knappt sugen. Köper mig en påse plockgodis med ungefär 10 bitar. Stor skillnad mot när jag kunde köpa 1 kg och klämma i mig..

• Anonym (icke)
    Anonym (för fet för ett fuck) skrev 2025-02-05 12:35:28 följande:
    Nja, alltså. Det kanske skulle vara värdefullt för dig att förstå att vad man kan förmedla mening i det man säger och skriver utan att ha det som avsikt. Jag bryr mig själv inte ett dugg om vad du skriver, men eftersom du anger det där orsakssambandet att din avsaknad av behov efter godsaker beror på att du inte äter riktig mat så säger du 1: att alla personer som känner ett sug efter godsaker inte äter riktig mat (och det går lätt att tolka detta som att man därför får skylla sig själv) och 2: att du klappar dig själv lite på ryggen för att du är så duktig, och underförstått är ju andra då sämre än du.

Jag vet inte om detta var din avsikt, kanske inte, men i kommunikation mellan människor är det inte bara avsikten som spelar roll. Du framstår helt enkelt som en lite självgod och dryg typ som ska visa för andra som kämpar med sitt sug efter godsaker hur duktig du minsann är.

Det kanske är precis så du vill framstå, och i så fall kan du bortse från mitt inlägg. :) Men om du inte vill framstå som det och inte riktigt är medveten om hur den här typen av yttranden får dig att framstå det så var så god för förklaringen.
    Jag förklarade bara orsaken. Jag är inte ett dugg duktig. Utan är nöjd med mat, förmodligen har jag en tendens att kanske äta för mycket mat istället eftersom mat är gott, medans sötsaker inte är gott. Jag tror snarare att de som inte klarade av att läsa mitt inlägg tyckte det var jobbigt att inse att de har dålig karaktär. (Nej, jag säger inte att jag har bra karaktär. Jag känner liksom inte att jag avstår något)
  • Anonym (Polly)

Aldrig numera. Har påbörjat en resa med att döda min candida, så allt sånt går bort. Har dock fått avsmak för sånt på senare tid. Köper jag lösgodis tex så slutar det med att jag slänger det mesta. Mår dessutom fysiskt dåligt av att äta sånt. Så jag gör bäst i att låta bli. 

• Anonym (Annika)
    Anonym (icke) skrev 2025-02-05 15:25:50 följande:
    Jag förklarade bara orsaken. Jag är inte ett dugg duktig. Utan är nöjd med mat, förmodligen har jag en tendens att kanske äta för mycket mat istället eftersom mat är gott, medans sötsaker inte är gott. Jag tror snarare att de som inte klarade av att läsa mitt inlägg tyckte det var jobbigt att inse att de har dålig karaktär. (Nej, jag säger inte att jag har bra karaktär. Jag känner liksom inte att jag avstår något)
    Jag tror att du har helt rätt här, folk inser att de har dålig karaktär. Att det inte duger att skylla på ditten och datten för att på något vis ursäkta sig.

Folk får äta vad de vill för mig, men äter man en massa sötsaker och gnäller om övervikten i samma andetag så... ja, du förstår.
  • Anonym (Mamma)

Jag äter choklad och glass varje dag! En 109 g chokladkaka räcker i tre dagar! Tar minst en Nogger efter maten varje dag! SÅ gott! Jag tränar mkt så det känns som om jag ?får? unna mig😳 Alltid ändå en känsla av skuld men njutningen överväger😊

• Postman

Jag äter sötsaker lite nu och då. Oftast alldeles för mycket tyvärr. Handlar jag lösviktsgodis blir alltid tokmycket, kan äta så jag mår illa till slut.  

• Anonym (Sockerberoende)
    Postman skrev 2025-02-06 07:28:29 följande:

Jag äter sötsaker lite nu och då. Oftast alldeles för mycket tyvärr. Handlar jag lösviktsgodis blir alltid tokmycket, kan äta så jag mår illa till slut.  

Känner igen det där. Lösviktsgodis är riktigt farligt! 😂
    Jag kan inte alls spara sånt, utan äter tills jag mår riktigt illa. 

• Mayjel

Alltför ofta tyvärr. Ser det lite som en krydda i livet med sötsaker efter maten. 

Egentligen borde man sluta helt då socker har en negativ effekt på mig, lite på samma sätt som koffein då energin från sockret stressar upp mig och lätt väcker ens ångest. 

Men svårt att hitta något att ersätta sockret med. Något som ger samma kvicka belöning och njutning för sinnet.

• Anonym (Smultron)

För ofta. Nästintill varje dag. Det kan väl gå perioder då jag handlar något "bättre alternativ" dvs. sockerfritt istället.. eller byter ut mot frukt... Men, ja... nästintill varje dag.

Jag äter för lite mat generellt, sedan orkar jag inte laga mat, så äter jag något onyttigt istället när jag behöver energi. Inte bra.
    Vill bli bättre på att handla mer nyttig mat i större mängder så att jag har bra alternativ hemma när jag blir sugen...

Så... ja, det är väl för att jag ligger på underskott av energi/näringsämnen så jag blir sugen på det onyttiga. 

Svar på tråden Hur ofta äter du "sötsaker"?