• Anonym (Bekräftelse)

Vad tycker ni om denna situation? Är han knäpp eller är jag?

Har varit ihop med min kille i 2,5 år. Vi bor inte ihop men träffas varannan vecka och ibland på helgen när vi har barnen. det har varit lite struligt I relationen, vi har gjort slut två gånger av olika orsaker. Jag har ett stort bekräftelsebehov och ofta får jag mycket bekräftelse från honom, han är fysisk och berättar att han älskar mig. Ibland har han dock dagar där han inte ger mig nåt alls. Idag var en sån dag, och det var sista dagen vi ses denna sväng. Jag mår väldigt dåligt när han är trött och inte bekräftar mig. innan vi skulle sova kände jag paniken komma då jag insåg att det inte skulle bli nåt sex heller. Han märkte det var något och frågade. Då valde jag att berätta om mitt bektäftelsebehov. Det var stort för mig att framföra hur jag känner, men direkt vände han det till att det var något vi måste få bort, medan jag tycker man behöver möta varandra. Han blev irriterad på mig när jag sa att han kan väl försöka när han vet att det är viktigt för mig. sen ville han klippa diskussionen för han var trött. Jag blev paff då det var en stor grej för mig och jag undrade varför han ens frågade om vad det var. Iaf sa jag tillslut att vi kan prata om det en annan gång, han sa godnatt och äöskar dig, jag sa samma. Sen frågade jag om han inte vill hålla om mig, som vi alltid gör och gjort varenda kväll. Han sa då nej för han är irriterad. Jag började gråta tyst och han undrar vad det är? Blev helt paff och skrek att jag är en människa som bara vill bli älskad. Kan inte fatta att han inte ville krama mig?? så här ligger jag i kylan medan han sover. Känns som psykisk misshandel, som härskartekniker eller liknande. Det enda jag vill är att bli älskad och älska honom. 
  • Svar på tråden Vad tycker ni om denna situation? Är han knäpp eller är jag?
  • Just Precis

Det korta svaret är att du betedde dig knäppt. Du fick panik för att ni inte skulle ha sex? Knäppt.

Jag har full respekt för att du har med dig bagage in i relationen som du skriver men du ska vara medveten om att det gör dig lite knäpp och förmodligen tuff att leva med. 

Det kan du säkert jobba med, alla har vi grejer att jobba med, men det kräver sjukdomsinsikt och att man inte försöker hävda att det är den trötta partnern som är oresonlig. 

• Anonym (en tanke)

Jag tror att ni helt enkelt inte passar ihop så bra. Visst älskar ni varandra, men det kan vara så att ni triggar sämre sidor och egenskaper hos varandra. Särskilt om du inte har känt såhär i tidigare relationer. 

Jag talar just nu av egen erfarenhet. I min tidigare relation kände jag mig otrygg och obekräftad. Mitt ex tyckte jag var jobbig. Han tyckte att jag körde med härskartekniker. Det tyckte jag att han gjorde också. Vi triggade dåliga sidor hos varandra. Vi hade starka känslor för varandra och hade väldigt svårt att skiljas. Men vi passade inte ihop.

Med min nuvarande man känner jag mig trygg och bekräftad. Jag är samma person, men han är en annan partner. Min nuvarande man kände sig inte heller bekräftad av sitt ex. Nu känner han sig bekräftad av mig. Vi triggar goda sidor hos varandra.

Jag och mitt ex gick i parterapi och terapeuten sa att människor är lite som kugghjul - man har egenskaper som kuggar i varandra och förstärker olika sidor hos varandra. När man i en relation förstärker dåliga sidor hos varandra är det ofta svårare att skiljas (kommer inte ihåg varför).

• Anonym (Bekräftelse)
    Just Precis skrev 2025-02-04 20:58:36 följande:

Det korta svaret är att du betedde dig knäppt. Du fick panik för att ni inte skulle ha sex? Knäppt.

Jag har full respekt för att du har med dig bagage in i relationen som du skriver men du ska vara medveten om att det gör dig lite knäpp och förmodligen tuff att leva med.

Det kan du säkert jobba med, alla har vi grejer att jobba med, men det kräver sjukdomsinsikt och att man inte försöker hävda att det är den trötta partnern som är oresonlig. 

nu var det ju inte riktigt så det gick till. Jag fick panik för vi hade haft ett långt gräl/diskussoon som vi till slut bestämde oss att ta en annan gång då han var trött. jag fick då panik över att han nekade mig en kram när jag frågade efter det, som att inte somna osams. Men jag fick ingen o h det kändes hemskt. 
  • EpicF
    Anonym (Bekräftelse) skrev 2025-02-04 21:23:54 följande:
    nu var det ju inte riktigt så det gick till. Jag fick panik för vi hade haft ett långt gräl/diskussoon som vi till slut bestämde oss att ta en annan gång då han var trött. jag fick då panik över att han nekade mig en kram när jag frågade efter det, som att inte somna osams. Men jag fick ingen o h det kändes hemskt. 
    Och det är inte normalt att få panik av en utebliven kram. 
  • Anonym (Bekräftelse)
    EpicF skrev 2025-02-04 21:32:51 följande:
    Och det är inte normalt att få panik av en utebliven kram. 
    Nej verkligen inte normalt! 
  • EpicF
    Anonym (Bekräftelse) skrev 2025-02-04 21:59:45 följande:
    Nej verkligen inte normalt! 
    Nej, faktiskt inte. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bekräftelse) skrev 2025-02-04 19:44:39 följande:
    EpicF skrev 2025-02-04 17:59:47 följande:
    Att få ångest och panik för att ens partner inte vill kramas/vara fysik pga denne er trött och vill sova är inte heller normalt. Man respekterar att ens parter behöver sin sömn och att partnen inte alltid vill hara fysisk.

För hans egen och din skull så borde han göra slut med en gång. Eller du. Ingen av er mår bra i ett sådan förhållande. 
    Nu verkar du tappat tråden lite, att detta var i samband med ett bråk, d tar det ur kontext. Aldrig Lägga sig osams, älska mig när jag förtjänar det minst för då behöver jag det som bäst osv. Sen har jag aldrig sagt att det är normalt heller så vet inte varför du hakar fast dig på att berätta det för mig?
    kan vara en dålig ide att diskutera när man är trött och irriterad

"...älska mig när jag förtjänar det minst för då behöver jag det som bäst osv"

handlar enbart om dina behov

• Anonym (Bnmm)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-05 05:07:00 följande:
    kan vara en dålig ide att diskutera när man är trött och irriterad

"...älska mig när jag förtjänar det minst för då behöver jag det som bäst osv"

handlar enbart om dina behov
    Ja det där uttrycket varken stämmer eller är något man bör ta fasta på. Det betyder ju "älska mig som mest när jag beter mig som värst", känns som ett destruktivt uttryck. Som att man ska acceptera vad som helst i ett förhållande.
  • Lynx123
    Anonym (Bnmm) skrev 2025-02-05 09:39:02 följande:
    Ja det där uttrycket varken stämmer eller är något man bör ta fasta på. Det betyder ju "älska mig som mest när jag beter mig som värst", känns som ett destruktivt uttryck. Som att man ska acceptera vad som helst i ett förhållande.
    Håller med - förskräckligt uttryck.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Bnmm) skrev 2025-02-05 09:39:02 följande:
    Det var väl ungefär det som Jesus menade. "Om någon slår dig på ena kinden, vänd den andra till." 

Men Jesus kan ju ha haft fel.
  • Lynx123
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-05 11:38:54 följande:
    Det var väl ungefär det som Jesus menade. "Om någon slår dig på ena kinden, vänd den andra till." 

Men Jesus kan ju ha haft fel.
    Jesus verkar har snackar rätt mycket goja om man ska tro vad evangelierna skriver.

Att acceptera att bli illa behandlad är en avskyvärd tanke.
Svar på tråden Vad tycker ni om denna situation? Är han knäpp eller är jag?