Anonym (Skärm) skrev 2025-02-06 20:00:33 följande:
Skärmberoende 10 åring
Sonen på 10 år älskar spela på datorn. Som många andra. Dock handlar precis allt om skärm för honom. Han har aldrig med någon kompis från skolan längre. Följer aldrig med nån hem heller.
Han blir totalt vansinnig om man ber han stänga av. Ber jag han stänga av datorn startar han tv' sen byter han bara från skärm till skärm.
Det är ett problem nu å jag tycker han drar sig undan. Samtidigt har han en kompis han brukar spela med. Jag har kommit fram till att jag måste göra nåt åt detta. Men tycker det är svårt. Han kommer ju hem vid typ 13 vissa dagar å då är det ju skärm direkt. Sen kommer jag hem efter 16. Redan där är det 3 timmars tid han suttit. Ska han inte få nån tid alls då. Jag vill ju komma åt att man kan leka med någon istället för sätta sig med en skärm ensam. Göra nåt annat iallafall. Annars är det att från det jag kommer hem är det ingen skärm alls.
Behöver verkligen lite tips å råd hur jag ska göra.
Nej det ska han inte!
Som du själv konstaterar, han har redan haft 3 timmar där.
Använder de digitala läromedel i skolan samt om han har egen mobil så kan du lägga på x antal timmar till med skärm. Det behövs inte en minut mer den dagen!
Återgå till ett föräldraskap där relation, kontakt och umgänge är prio. Barn verkar ovana vid det idag men gör saker tillsammans.
Se till att vara inbjudande till att han tar med vänner hem.
Kan han gå på någon aktivitet?
Hitta på något tillsammans som ni båda gillar.
Jag är extremt skärmrestriktiv och har alltid varit (uppvuxen på 80-talet) så vi har en helt annan approach MEN det gör också att vi inte har dessa problem. Skärmarna har aldrig tillåtits att få den platsen i våra hem, de är en aktivitet bland många andra och sällan den som barnen själva väljer.
Antingen är det noll skärm från skolan tills dess att du/ni kommer hem, då får han roa sig med annat. Eller så är det då han får ha sina spel/sin skärm och sen är det stopp när du kommer. Tänk på allt han inte gör! Socialt samspel, fysisk aktivitet, leva i den "riktiga världen" där man interagerar med andra, lär känna sig själv och sin omvärld.
Har inte barnet något slags socialt ångestrelaterat tillstånd där vännerna i den digitala världen potentiellt sett är de enda vänner barnet har så är det oansvarigt att låta detta fortgå när man ändå gjort den insikt som du gjort.
Barn måste få annat input än från en skärm, det är min övertygelse. Det är så mycket barn inte får idag som vi fick för 30-40 år sen.