• Anonym (Skärm)

Skärmberoende 10 åring

Sonen på 10 år älskar spela på datorn. Som många andra. Dock handlar precis allt om skärm för honom. Han har aldrig med någon kompis från skolan längre. Följer aldrig med nån hem heller. 
    Han blir totalt vansinnig om man ber han stänga av. Ber jag han stänga av datorn startar han tv' sen byter han bara från skärm till skärm. 
    Det är ett problem nu å jag tycker han drar sig undan. Samtidigt har han en kompis han brukar spela med. Jag har kommit fram till att jag måste göra nåt åt detta. Men tycker det är svårt. Han kommer ju hem vid typ 13 vissa dagar å då är det ju skärm direkt. Sen kommer jag hem efter 16. Redan där är det 3 timmars tid han suttit. Ska han inte få nån tid alls då. Jag vill ju komma åt att man kan leka med någon istället för sätta sig med en skärm ensam. Göra nåt annat iallafall. Annars är det att från det jag kommer hem är det ingen skärm alls. 
    Behöver verkligen lite tips å råd hur jag ska göra. 

• Svar på tråden Skärmberoende 10 åring
  • Just Precis

Tre timmar om dagen är redan för mycket. Stång av internet när du inte är hemma och ge honom max 1h om dagen.

Han kommer inte gilla det men ens jobb som förälder är inte att göra barnen nöjda, utan det som är bra för dem.

Sabba inte hans framtid.

• Anonym (J)

Låt han bli arg helt enkelt? Det blev väl en annan med när man inte fick vara på nätet längre än 5 minuter för bredbandet kostade pengar. 

• Anonym (J)

Är väl du som är förälder, han får väl acceptera detta. Ge honom ett pussel eller målarbok. Slänger han den i väggen så okej, men där fick han nåt att göra.

• Alexi

Det enklaste är kanske att internet blir ?trasigt? en vecka. 

jobbigt men tvunget. Så ni bryter mönstret. 

• Anonym (J)

Säg till honom att gå ut i skogen och bygga en koja,.

• Lynx123

Han är ett barn och du är förälder: det är du som bestämmer. Sätt dig ner och förklara läget och stäng av tillgången till skärmar. Det här kommer påverka både hans sociala och fysiska liv. Har han inga intressen så är det hög tid att han skaffar det: idrott, böcker, hobbies, vänner, musik - både att spela och lyssna på etc.

• Anonym (I)

Just därför barn ska gå på fritids. 

• Fliselisan

Antingen sätter du dig med sonen och kommer överens med honom om en rimlig skärmtid. Men låter svårt när det gått så långt.

Du måste ta kontrollen och begränsa honom. Stäng av nätverk. Ta bort tv dosorna.
    Kan han vara på fritids istället för att gå hem till skärmen?  

• Anonym (Skärm)

Ska se min router går att stänga av när jag inte är hemma..typ från min telefon. Men problemet bli då att då tar han ju bara mobilen istället å glor på den. 
    Jag vill ju bryta detta problemet å jag förstår mycket väl att det är jag som är föräldern i detta. Å jag har ju gjort fel å varit för snäll. Så är det. 
    Samtidigt vill jag ju att han ska få spela med sin kompis med. Vill ju inte ta bort det men måstw kanske det för att bryta detta som är nu.

• Anonym (P)
    Anonym (Skärm) skrev 2025-02-06 21:11:42 följande:

Ska se min router går att stänga av när jag inte är hemma..typ från min telefon. Men problemet bli då att då tar han ju bara mobilen istället å glor på den. 
    Jag vill ju bryta detta problemet å jag förstår mycket väl att det är jag som är föräldern i detta. Å jag har ju gjort fel å varit för snäll. Så är det. 
    Samtidigt vill jag ju att han ska få spela med sin kompis med. Vill ju inte ta bort det men måstw kanske det för att bryta detta som är nu.

Då tar du telefonen från honom. Det finns telefoner från vilka man kan ringa och skicka sms. Det räcker för en tioåring och i allra högsta grad för en skärmberoende tioåring.
Svar på tråden Skärmberoende 10 åring