• Anonym (S)

Pappa respekterar ej 4-åringens vilja

Söker råd & bekräftelse kring hur jag ska tänka kring en händelse som gäller min äldsta son på 4 år & hans pappa. För att göra en lång historia kort; min 4-åring vill inte klippa sig. Han har hår strax ovanför axlarna. När en frågar om han vill klippa sig säger han nej gång på gång. Jag är av åsikten att hans nej ska respekteras sålänge det inte är till skada för honom el någons slags hygienisk oangelägenhet. Hans pappa tjatar på honom 1-2 ggr/veckan om hans frisyr genom att fråga om han vill klippa sig. Alltid är det nej från sonen. Idag berättade hans pappa att han vid ett tillfälle sa ja varpå pappan var snabb på att klippa av honom håret. jag uppfattade det som att sonen inte själv initierade samtalet om att klippa sig utan hans pappa frågade när han såg att luggen hängde ner i ögonen. Sonen blev sedan mycket upprörd när han insåg att håret var borta & blev hysterisk & grät. Hans pappa vet vad jag står i frågan & jag har fler gånger påpekat att hans hår inte ska klippas förens han själv önskar det. Jag vill tro att det kommer komma en dag då han eventuellt själv vill klippa sig men ingen har rätt att bestämma över någon annans kropp. Det gör mig så förbannad att detta övertramp skett & jag vet ej hur jag ska bemöta min sambos (enligt mig) totalt ignoranta inställning. ?Han är bara 4 år & bestämmer inte?. Hur ska vi lära våra pojkar respektera andras gränser & sina egna om inte deras pappa respekterar  deras. Hur tänka? Göra?

• Svar på tråden Pappa respekterar ej 4-åringens vilja
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-02-12 11:53:20 följande:

Barn i denna ålder ska inte bestämma nästan något själv. Det är vi föräldrar som ska bestämma och barnet kommer att uttrycka känslor för att visa sitt missnöje men det är bara en del av barnets utveckling. Man ska inte försöka tillfredsställa barnet bara för att det visar känslor. Utan barnet behöver få lära sig att hantera sina känslor och acceptera föräldrarnas beslut.

Och har man inte agerat som jag beskriver tidigare år i barnets liv så kommer det bli mycket jobbigare innan man är på rätt spår igen.

Barn som får mycket att säga till om i unga år tenderar att blir mindre trygga, få svårare i skolan och yrkesliv samt bli mindre yckliga som vuxna.

I ditt fall som du tar upp skulle jag säga att du har helt fel inställning och gör barnet en stor björntjänst.

Pappan är på rätt spår men skulle dels kunna vara mer bestämd men också göra det mer lekfullt så det blir en positiv grej. Oavsett så är det viktigt att ni föräldrar är de som bestämmer oavsett vad barnet säger.

Sen skulle jag rekommendera någon föräldrarutbildning till er. Min sambo var lite som dig och hade även svårt i sitt föräldraskap. Sen gick vi en föräldrautbildning där hon fick ett uppvaknande.

Oj, vad barn tycker och tänker det ska inte räknas överhuvudtaget anser du? Läser till förskollärare och där lär vi oss väldigt mycket kring att lyssna till vad barn tycker och tänker och visa dem att deras röst räknas.

När mina barn var yngre försökte jag i stor mån ta hänsyn till vad de tyckte om saker och ting. Idag är de 17 och 16, är snälla, empatiska, fungerar bra med andra och vi bråkar aldrig. Vi har tillsammans skapat ett liv vi trivs med. Jag kör på Astrid Lindgrens: ge barn kärlek så löser sig resten. Vet att det såklart inte alltid är så enkelt men man kommer ändå jäkligt långt med det. Du däremot borde gå en föräldrakurs du verkar inte ha det minsta intresse av vad barn tycker och tänker och vad de vill.

• Anonym (Duharrätt)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-02-12 15:16:44 följande:
    Om dina föräldrar hade börjat klippa dig regelbundet vid den åldern hade det blivit normen för dig.

För övrigt är starka åsikter ett tecken på omognad.
    Du förespråkar vad som på engelska heter  Authoritarian Parenting. Dvs där föräldrar bestämmer och barn ska lyssna. De problem forskningen ser med denna typ av föräldraskap är att barnen inte lär sig hantera sina egna känslor och få problem att lita till sin egen förmåga.

Issues of Concern

Authoritarian Parenting

Authoritarian parents typically engage in a 1-way mode of communication where they establish strict rules that the child is expected to follow without question or negotiation. These rules are rarely explained, and children are expected to meet high standards without making mistakes. Errors are often met with punishment. Authoritarian parents tend to be less nurturing, maintaining high expectations with limited flexibility. 

Children raised by authoritarian parents often exhibit well-behaved behavior due to the consequences of misbehavior. Additionally, they tend to follow precise instructions more effectively to achieve their goals. However, this parenting style can also lead to higher levels of aggression, while children may also exhibit shyness, social ineptitude, and difficulty making their own decisions.[1] This uncontrolled aggression may stem from challenges in managing anger, as these children often lack proper guidance. Additionally, they may struggle with low self-esteem, which further hinders their decision-making abilities.[2] Strict parental rules and punishments can also drive children to rebel against authority figures as they grow older.  

• Anonym (Kl)

Vilken röv till pappa! Det är inte bälte/inte bälte vi snackar om här, det är håret och en sån oviktig sak kan en fyraåring bestämma om själv! (Givetvis under förutsättning att håret är välvårdat, utan löss etc.)

• Tremere

Väntar fortfarande med spänning på att höra från TS om vad anledningen till att pappan vill klippa sonen är.
    Kanske är det så att pappan inte tycker att mamman tar hand om pojkens hår och det vore bättre om det var kort.

Kanske är det mamman själv som tycker att håret skall vara långt och har påverkat sonen till att säga nej till klippning.

Så länge vi inte vet bakgrunden (som i många andra liknande trådar) så kan man bara spekulera.

Jag skulle vilja se en likadan tråd men där det var mamman som villa att sonen skulle vara korthårig.
    Då hade det nog låtit annorlunda.

Och återigen, sonen skall få ha långt hår om det är för att hen vill ha en sådan frisyr. Det tycker jag är okej, men det kan ju faktisk ligga andra saker bakom och då kanske det är så att man som förälder måste bestämma.

• Anonym (M)
    Anonym (Duharrätt) skrev 2025-02-12 15:07:08 följande:
    Barnet har rätt till en åsikt och att få den hörd, säger just barnkonventionen. Alltså att man faktiskt lyssnar till barnet, inte bara noterar åsikten men kör över barnet för att man inte instinktivt håller med.

I det aktuella fallet hade barnet upprepade gånger tydliggjort att det inte ville klippa håret. Att då fortsätta tjata om det är inte att respektera en åsikt. 

Den viktigaste uppgiften man som förälder har är att barnet lär sig identifiera sina känslor och få en god självkänsla och en trygghet i sig själv. Det gör man inte genom att köra över ett barn som du förespråkar. Din metod leder till kuvade barn som inte vågar säga hur de känner eller säga till om något känns fel av vad vuxenvärlden och de med makt gör. Det ger i sin tur människor som inte får en god självkänsla och inte kommer våga säga till om något är fel i framtiden.

Att sätta gränser och att ta hänsyn till känslor är inte motsatsförhållanden vilket många, likt du, har fått om bakfoten. I det aktuella fallet kan en gränssättning vara att man får ha långt hår om det sköts men att man klipper toppar så håret undviker att bli tovigt i onödan pga delade hårstrån. Om det sköts får man ha långt hår, om barnet inte kan hålla efter det eller vara okej med att det då tvättas och borstas regelbundet klipps det till en längd där det fungerar. Vilket inte måste vara militärsnagg direkt.

Din metod är otidsenlig och i strid med nuvarande barnlagar. Kom med i matchen.
    Den viktigaste uppgiften man har som förälder är att lära sina barn saker de behöver veta för att överleva. Det har alltid varit föräldrar främsta uppgift- att skydda sina barn, ge dem mat och lära dem viktiga saker så att de överlever. Det är bara i dagens extremprivligerade samhälle som vi pratar om att det är föräldrars uppgift att få barn att uttrycka sina känslor. Jag tycker personligen att empati är extremt viktigt att lära barn samt tron på sin egna förmåga att klara utmaningar. 
  • Anonym (Duharrätt)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 18:52:26 följande:
    Den viktigaste uppgiften man har som förälder är att lära sina barn saker de behöver veta för att överleva. Det har alltid varit föräldrar främsta uppgift- att skydda sina barn, ge dem mat och lära dem viktiga saker så att de överlever. Det är bara i dagens extremprivligerade samhälle som vi pratar om att det är föräldrars uppgift att få barn att uttrycka sina känslor. Jag tycker personligen att empati är extremt viktigt att lära barn samt tron på sin egna förmåga att klara utmaningar. 
    Ja. Jag säger inte emot att det är viktigt att lära barn empati och att tro att man kan klara saker. Däremot är det så att den som inte kan hantera sina känslor ofta får det mer besvärligt i livet någon gång. Antingen för att man inte kan hantera relationer med andra (och på så vis riskerar att selekteras bort framöver om vi nu pratar biologi) eller att man helt enkelt kommer må dåligt av det.

Att man som förälder skall få avkomman att överleva såg jag som underförstått i diskussionen.
  • Anonym (Duharrätt)
    Tremere skrev 2025-02-12 16:34:38 följande:

Väntar fortfarande med spänning på att höra från TS om vad anledningen till att pappan vill klippa sonen är.
    Kanske är det så att pappan inte tycker att mamman tar hand om pojkens hår och det vore bättre om det var kort.

Kanske är det mamman själv som tycker att håret skall vara långt och har påverkat sonen till att säga nej till klippning.

Så länge vi inte vet bakgrunden (som i många andra liknande trådar) så kan man bara spekulera.

Jag skulle vilja se en likadan tråd men där det var mamman som villa att sonen skulle vara korthårig.
    Då hade det nog låtit annorlunda.

Och återigen, sonen skall få ha långt hår om det är för att hen vill ha en sådan frisyr. Det tycker jag är okej, men det kan ju faktisk ligga andra saker bakom och då kanske det är så att man som förälder måste bestämma.

Inte från mitt håll. Jag tycker det är lika illa egentligen oavsett vilken förälder som inte kan respektera barnets åsikt här alls.

Problemet i det här ligger i att sonen ville ha långt hår, både pappan och mamman vet det. Han har sagt det många gånger. Pappan ligger på och tjatar varje vecka, får nån gång ett ja  bland alla nej och hugger på chansen som en kobra.

Barnet blir otroligt ledset när det inser vad som hänt. En normal förälder skulle ju då inse att "fasen, det här blev kanske inte så bra direkt av mig".

Jag bedömer utifrån infon som ges i tråden.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Duharrätt) skrev 2025-02-12 15:07:08 följande:
    Barnet har rätt till en åsikt och att få den hörd, säger just barnkonventionen. Alltså att man faktiskt lyssnar till barnet, inte bara noterar åsikten men kör över barnet för att man inte instinktivt håller med.

I det aktuella fallet hade barnet upprepade gånger tydliggjort att det inte ville klippa håret. Att då fortsätta tjata om det är inte att respektera en åsikt. 

Den viktigaste uppgiften man som förälder har är att barnet lär sig identifiera sina känslor och få en god självkänsla och en trygghet i sig själv. Det gör man inte genom att köra över ett barn som du förespråkar. Din metod leder till kuvade barn som inte vågar säga hur de känner eller säga till om något känns fel av vad vuxenvärlden och de med makt gör. Det ger i sin tur människor som inte får en god självkänsla och inte kommer våga säga till om något är fel i framtiden.

Att sätta gränser och att ta hänsyn till känslor är inte motsatsförhållanden vilket många, likt du, har fått om bakfoten. I det aktuella fallet kan en gränssättning vara att man får ha långt hår om det sköts men att man klipper toppar så håret undviker att bli tovigt i onödan pga delade hårstrån. Om det sköts får man ha långt hår, om barnet inte kan hålla efter det eller vara okej med att det då tvättas och borstas regelbundet klipps det till en längd där det fungerar. Vilket inte måste vara militärsnagg direkt.

Din metod är otidsenlig och i strid med nuvarande barnlagar. Kom med i matchen.
    Fast du har ju helt fel. Barn blir inte alls kuvade av detta. De blir tryggare. Det handlar inte om att man baserat på någon känsla ska köra över barnet utan att man baserat på normer och förväntningar ska visa barnet vad som är bra rutiner. Samt visa barnet att saker inte är obehagliga. Det är inte så att man känslodrivet ska tvinga barnet utan vara en lugn förälder som visar att det är helt okej.

Däremot blir det tuffare om man som förälder först varit eftergiven eller haft dåliga rutiner i något år. Då kommer barnet att protestera mer. Men så fort man gjort samma sak några gånger på ett lugnt sätt kommer barnet att acceptera det.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Duharrätt) skrev 2025-02-12 15:39:43 följande:
    Du förespråkar vad som på engelska heter  Authoritarian Parenting. Dvs där föräldrar bestämmer och barn ska lyssna. De problem forskningen ser med denna typ av föräldraskap är att barnen inte lär sig hantera sina egna känslor och få problem att lita till sin egen förmåga.

Issues of Concern

Authoritarian Parenting

Authoritarian parents typically engage in a 1-way mode of communication where they establish strict rules that the child is expected to follow without question or negotiation. These rules are rarely explained, and children are expected to meet high standards without making mistakes. Errors are often met with punishment. Authoritarian parents tend to be less nurturing, maintaining high expectations with limited flexibility. 

Children raised by authoritarian parents often exhibit well-behaved behavior due to the consequences of misbehavior. Additionally, they tend to follow precise instructions more effectively to achieve their goals. However, this parenting style can also lead to higher levels of aggression, while children may also exhibit shyness, social ineptitude, and difficulty making their own decisions.[1] This uncontrolled aggression may stem from challenges in managing anger, as these children often lack proper guidance. Additionally, they may struggle with low self-esteem, which further hinders their decision-making abilities.[2] Strict parental rules and punishments can also drive children to rebel against authority figures as they grow older.  

Nej det gör jag inte. Jag förespråkar en auktorativ uppfostran. Barnet är bara 4 år och ska därför inte bestämma speciellt mycket själv. Sen ska man givetvis lyssna på barnet.

Du verkar däremot förespråka en eftergiven uppfostran.

Det man får tänka på här är också att ett barn som inte fått bra ramar och gränser från det första levnadsåret kommer att ha svårare att hantera ramar och gränser när de införs. Därför ska man ha bra rutiner så tidigt som möjligt.
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-02-13 10:22:26 följande:
    Nej det gör jag inte. Jag förespråkar en auktorativ uppfostran. Barnet är bara 4 år och ska därför inte bestämma speciellt mycket själv. Sen ska man givetvis lyssna på barnet.

Det man får tänka på här är också att ett barn som inte fått bra ramar och gränser från det första levnadsåret kommer att ha svårare att hantera ramar och gränser när de införs. Därför ska man ha bra rutiner så tidigt som möjligt.
    Hur vet du att (Duharrätt) inte sätter gränser?
  • Anonym (Duharrätt)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-02-13 10:22:26 följande:

Det kanske är vad du tror att du gör, men det är inte vad du beskriver att du gör. Det du beskriver är ett auktoritärt föräldraskap där föräldern har rätt och barnets åsikt är totalt underordnat.

Du lyssnar men bryr dig inte. Det är inte auktorativt, det är auktoritärt. Det är bara en chimär att du lyssnar, eftersom du inte kan förändra din åsikt om barnet är av en annan. ("Varsågod att klaga, jag kommer inte göra något åt det.")

Jag förespråkar att man har en dialog på barnets nivå. Bestämmer stora ramar av vikt (av typen vi äter mat, har på oss kläder för väder och sköter vår hygien). Men låter barnen successivt få mer val (gröna eller röda tröjan, önskemål om middagar, val att ha en viss hårlängd). Allt under förutsättning att barnet kan just sköta det. (Inte ha tovigt hår som vägras tvättas under protester, önska bara glass som middag etc).

Ju äldre barnet blir, desto mer input och ansvar får det och om saker med mer tyngd.

Att låta en fyraåring önska en viss längd på hår under förutsättning att det kan skötas anser jag är fullt rimligt, en fyraåring är inte en bebis, samtidigt som att hårlängd är harmlöst.

Du blandar ihop mitt sätt med att helt sakna gränser, låta barnet bestämma allt och ge efter konstant. Det är många som gör det misstaget och anklagar just"gentle parenting" för att vara en 100% tillåtande uppfostringsmetod. Det är två skilda saker.
  • Anonym (Duharrätt)
    Anonym (Kl) skrev 2025-02-13 10:50:27 följande:
    Hur vet du att (Duharrätt) inte sätter gränser?
    Jag tror han blandar ihop begreppen och är ovan att inse att barn också har rättigheter. 

Att bara lyssna på vad någon säger saknar i princip poäng om man aldrig kan ta till sig och ändra sig själv om argument eller önskemål är rimliga. Då kommer den som blir lyssnad på snart sluta önska saker öppet. 
Svar på tråden Pappa respekterar ej 4-åringens vilja