• Anonym (OP)

Kan inte bo kvar hos mamma.

Hej!

Jag blir M19 idag och kommer bli utkastad av min mamma. Hon lever på socialbidrag, och jag är arbetslös samtidigt som jag går sista året på gymnasiet. Tyvärr kommer jag inte kunna ta studenten i år, då jag blev avstängd från skolan igår.
    Jag har haft jobb tidigare, men inget som är aktuellt just nu. Min mamma vill kasta ut mig eftersom jag inte har ett jobb, trots att jag aktivt söker. Anledningen till att jag inte kunde fortsätta i skolan och jobba var en ryggsjukdom som har påverkat mig både fysiskt och psykiskt. Innan dess var allt bra, men ju äldre jag blev under tonåren, desto sämre blev det. Problemen började redan i sjuan på högstadiet.
    Jag hade även en praktikplats som fastighetstekniker genom skolan, men var tvungen att avsluta den. Jag har tagit körkort och tidigare jobbat inom olika branscher, allt från vården till butik.
    Min fråga är: Kan socialtjänsten hjälpa mig med tillfälligt boende tills jag får ett jobb? Alltså, kan jag leva på försörjningsstöd en kort period tills jag är självförsörjande?
    Jag hoppas att någon som har varit i samma situation kan ge råd.

Nk får jättegärna fråga mig.
  • Svar på tråden Kan inte bo kvar hos mamma.
  • Anonym (OP)
    Anonym (M) skrev 2025-02-13 14:23:29 följande:
    Jo visst är det såpass allvarligt att mamman verkligen inte vill ha TS där, men jag tänkte om det kanske mer handlade om att mamman tror hon inte har något annat val pga pengar om hon har det svårt pga försörjningsstöd och allt
    Jo, det du säger stämmer, hon har inte något annat val pga pengar och att hon har svårt pga försörjningsstöd.
  • Anonym (OP)
    Anonym (J) skrev 2025-02-13 14:36:30 följande:
    Kram 
    ❤️🤗
  • Mackanreimb
    Anonym (J) skrev 2025-02-13 14:29:35 följande:

Vad skönt!! Det kommer gå bra ska du se. Ta bara en sak i taget och ta hand om dig själv.

Anonym (OP) skrev 2025-02-13 14:18:16 följande:
    Okej då vet jag, har nämligen endå inga pengar självklart. Håller med om ångesten skulle inte ens önska min värsta fiende denna situation på dagen man blir 19.

Jobbigt med ångest :( kan du kontakta vårdcentralen och få stöttning därifrån? Ofta kan du boka en tid själv direkt på nätet till en samtalsterapeut. Tror det kan vara bra i den situationen du är i.

Har en pågående kontakt med vården om min ångest och ADHD. Ska göra även det med en terapeut. Tack! 🤗❤️
  • Anonym (OP)
    Anonym (J) skrev 2025-02-13 14:35:56 följande:

Säkert är det så. Mamman har det väl inte lätt men det ursäktar ju inte situationen. Nog är ts vuxen men det är jobbigt att bara kastas ut i vuxenvärlden när man kanske inte ens är riktigt redo än. Man vill ju helst ta det steget själv. 

Mina föräldrar skrek åt mig att jag var tvungen att ut därifrån för ?huset var för litet?. Just där och då kändes det som att de hatade mig och inte ville veta av mig. Men det var ju självklart inte så. Pappa kunde inte sova om nätterna och ville ha sovrummet tillbaka för jag hade det då. Båda mådde jättedåligt.  Men just då visste jag inte det / förstod inte det. Tog åt mig väldigt mycket. Det var ju inte så man ville ha det, att bli utslängd. Föräldrarna hjälpte mig inte heller med flytt osv. Fick göra allt själv. Men de ville träffa mig hela tiden sen, hälsade på mig osv. Det blev ändå bra. Men just då var det jobbigt. Nu är ju inte alla likadana men ändå.

Men jag vet också att jag inte ville vara där efter att jag fått de orden slängda på mig. 

Ta inte åt dig av det här ts. Du kommer att fixa det här jättebra. Är lägenheten långt ifrån där din mamma bor? 

Lägenheten kommer vara troligtvis i samma kommun, ganska liten stad (60000 invånare) så kommer säkert vara många gator bort men ja, jag kommer bo nära om man säger så jag har inget emot henne har gärna kontakt med henne även efter jag flyttat och hon är mer än välkommen såklart. I slutet av dagen är ju hon min mamma.
  • Anonym (J)
    Mackanreimb skrev 2025-02-13 14:52:30 följande:
    Har en pågående kontakt med vården om min ångest och ADHD. Ska göra även det med en terapeut. Tack! 🤗❤️

Det är ju jättebra! Ta en sak i taget bara. Fixa och dona i din lägenhet, kom iordning lite. Laga lite matlådor. Ta hand om dig. Och så nån samtalsterapeut som stöttar dig. 

Du kommer att fixa det här. 

• Anonym (J)
    Anonym (OP) skrev 2025-02-13 14:58:53 följande:
    Lägenheten kommer vara troligtvis i samma kommun, ganska liten stad (60000 invånare) så kommer säkert vara många gator bort men ja, jag kommer bo nära om man säger så jag har inget emot henne har gärna kontakt med henne även efter jag flyttat och hon är mer än välkommen såklart. I slutet av dagen är ju hon min mamma.
    Det är ju också jättebra. Då kan ni hålla kontakten och ses ibland :)
  • Anonym (OP)

Egentligen vill jag jättegärna bo kvar med henne men tyvärr har det här spårat ur totalt.

• Anonym (JB)

Vad sa soc om att dina föräldrar bryter mot sitt försörjningsansvar?

• Anonym (M)
    Anonym (JB) skrev 2025-02-13 16:30:22 följande:

Det ansvaret upphör väl när barnet har fyllt 18 och inte går i gymnasiet?
  • Anonym (Föräldrabalken)
    Anonym (JB) skrev 2025-02-13 16:30:22 följande:

Föräldrarna har inget försörjningsansvar. TS är 19.
  • Anonym (Q)

Om det bara handlar om ekonomi, så kan du söka försörjningsstöd och bo kvar. Om det handlar om att din mamma inte vill bo med dig, så får du leta upp ett annat boende.

• Anonym (J)
    Anonym (Föräldrabalken) skrev 2025-02-13 16:46:07 följande:
    Föräldrarna har inget försörjningsansvar. TS är 19.
    Det kan väl vara till 20 om inte barnet gått ut gymnasiet.
  • Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-13 16:46:51 följande:

Om det bara handlar om ekonomi, så kan du söka försörjningsstöd och bo kvar. Om det handlar om att din mamma inte vill bo med dig, så får du leta upp ett annat boende.

Sen är det ju vad som är bäst för ts också. Är det en bra omgivning, verkligen.
  • Anonym (J)

Han kan ju fortfarande hälsa på henne och tvärtom. Sen är det ju synd att han blir utslängd. Nu har han ju iallafall fått hjälp av soc och fått en lägenhet. 

• Anonym (Föräldrabalken)
    Anonym (J) skrev 2025-02-13 18:42:06 följande:
    Det kan väl vara till 20 om inte barnet gått ut gymnasiet.
    Nej, det kan vara till 21 om personen fortfarande studerar på gymnasiet, vilket TS inte gör.
  • Anonym (Tråkigt)

Hej! Din mamma är skyldig att försörja dig tills du går ut gymnasiet eller fyller 21. Slänger hon ut dig ändå går du till socialen. Se till att du tar gymnasieexamen, det kommer du behöva senare i livet och visst går det att läsa upp senare men alla jag känner som gjort så ångrar att de inte bara fixade gymnasiet på en gång. 

• Anonym (J)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2025-02-14 14:13:07 följande:

Hej! Din mamma är skyldig att försörja dig tills du går ut gymnasiet eller fyller 21. Slänger hon ut dig ändå går du till socialen. Se till att du tar gymnasieexamen, det kommer du behöva senare i livet och visst går det att läsa upp senare men alla jag känner som gjort så ångrar att de inte bara fixade gymnasiet på en gång. 

Med tanke på allt som händer runt ts så är det kanske svårt just nu. Han behöver energin bara till att ta hand om sig själv och komma iordning med nya lägenheten. Det är nog bäst om det går först. Sen skolan därefter. 
  • Anonym (Fråga)

Tror att du ska kunna få stöd av soc. Är du arbetslös så borde du också få ersättning av AF eller FK.

Jag var lika gammal som dig när jag flyttade till en liten lägenhet. Det löser sig nog.

Svar på tråden Kan inte bo kvar hos mamma.