• Anonym (Kalliee)

Bråk om text, vem har rätt?

För nåt år sen skulle jag och en vän skriva en bok ihop. Det blev till slut bara jag som skrev och då tröttnade jag på idén.
    Tiden gick och för några månader sen fick jag lust att fortsätta på historien. Det blev en novell som jag sen vann en skrivtävling med. Nu anser min vän sig ha rätt till en del av prispengarna eftersom det var "vårt projekt". Jag håller givetvis inte med, men vad säger lagen om hen skulle anmäla mig för det? Har man verkligen rätt till en text någon annan skrivit, bara för att det från början var sagt att det skulle göras ihop?

• Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?
  • Anonym
    Goneril skrev 2025-02-16 13:23:09 följande:
    Dummaste jag hört. En novell kan inte "en klåpare"  producera. Man ska fånga läsarens intresse  omedelbart, personbeskrivningsrna ska kunna tecknas med några få meningar. Protagonisten, om man ser händelseförloppet genom vederbörandes ögon, ska fånga läsarens intresse direkt. Sedan kommer ett avslut som man oftast inte har så stort utrymme för, ändå ska det ge en bild och en sammanfattning.  Tänk på August Strindbergs "Ett halvt ark papper,," ett helt liv ryms i några rader. "Klåpare", jag bara suckar, du kan väl inte ha läst någon litteratur, nånsin.
    Med ca 500 böcker (romaner, dokumentärer etc) i bokhyllorna så har jag läst tusen- och åter tusentals sidor litteratur.
    Sorry.

Och som sagt, en novell är en piss i Mississippi jämfört med en roman.
    Även om du inte håller med.
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym skrev 2025-02-16 13:19:19 följande:
    Glömde.

Även om det var dina ord så var det en del i erat projekt.
    Det som skulle ha blivit vårt projekt.
  • Anonym (SignumX)
    Goneril skrev 2025-02-16 13:23:09 följande:
    Dummaste jag hört. En novell kan inte "en klåpare"  producera. Man ska fånga läsarens intresse  omedelbart, personbeskrivningsrna ska kunna tecknas med några få meningar. Protagonisten, om man ser händelseförloppet genom vederbörandes ögon, ska fånga läsarens intresse direkt. Sedan kommer ett avslut som man oftast inte har så stort utrymme för, ändå ska det ge en bild och en sammanfattning.  Tänk på August Strindbergs "Ett halvt ark papper,," ett helt liv ryms i några rader. "Klåpare", jag bara suckar, du kan väl inte ha läst någon litteratur, nånsin.
    Den hade jag aldrig läst så var tvungen att göra det... Vilket mästerverk, jag rördes till tårar.

Jag har alltid älskat noveller av författare som har förmågan att summera en historia och frambringa alla dessa känslor hos läsaren på några få rader. Tyckte mycket om Alice Munros noveller förut men har svårt att läsa henne nu.
  • Anonym (SignumX)
    Anonym skrev 2025-02-16 13:32:21 följande:
    Med ca 500 böcker (romaner, dokumentärer etc) i bokhyllorna så har jag läst tusen- och åter tusentals sidor litteratur.
    Sorry.

Och som sagt, en novell är en piss i Mississippi jämfört med en roman.
    Även om du inte håller med.
    Oj, du läser. Så imponerande. Då är du ju automatiskt en bra författare. /s

Ja du vet säkert mer om vad som är en piss i Mississippi än Nobelkommittén...
  • Anonym (SignumX)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:15:27 följande:
    Inget som helst unikt. Repliker, situationer. Inget jag ens hade med i novellen. Det hen säger till alla är att "jag använde vår inledning ord för ord". Det var JAG som skrivit den, hen hade bara läst den för att jag visat. Hen har inte bidragit med mer än prat om det precis i början. Det är snarare "med vänner som hen behöver man inga ovänner".
    Tycker ändå du och den Anonym båda har rätt i att ni inte borde vara vänner. Jag hade släppt henne i din situation.

Glömde säga grattis!
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:35:42 följande:
    Det som skulle ha blivit vårt projekt.
    Behåll dina pengar du, men räkna med att ryktet kommer att nå alla som är intresserade av din snålhet.

Kan minst sagt påverka ditt påstådda författarskap som jag faktiskt inte tror är så imponerande.

Är dina "böcker" utgivna på förlag eller har du betalat själv för en liten blyg upplaga som julklapp till dina anhöriga?
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym skrev 2025-02-16 17:05:43 följande:
    Behåll dina pengar du, men räkna med att ryktet kommer att nå alla som är intresserade av din snålhet.

Kan minst sagt påverka ditt påstådda författarskap som jag faktiskt inte tror är så imponerande.

Är dina "böcker" utgivna på förlag eller har du betalat själv för en liten blyg upplaga som julklapp till dina anhöriga?
    Tror inte en suck på att du skulle dela med dig till någon som inte varit delaktig heller.
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 17:16:27 följande:
    Tror inte en suck på att du skulle dela med dig till någon som inte varit delaktig heller.
    Det får du gärna tro. Inga problem.

Skillnaden på oss är att jag värderar vänskap. Det gör inte du.

Lycka till!
  • Anonym (Visa god ton)
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 17:16:27 följande:
    Man känner andra genom sig själv. Jag skulle också delat med mig.

Men du verkar bara vara ute efter medhåll. När du fick ett annat perspektiv på din situation av dom flesta här så kör du ändå tjurigt huvudet i sanden.

Grattis till vinsten oavsett vad som händer framöver.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-02-16 17:24:47 följande:
    Det får du gärna tro. Inga problem.

Skillnaden på oss är att jag värderar vänskap. Det gör inte du.

Lycka till!
    Värdera vänskap med någon som inte värderar vänskap då, det är ju den andre som har börjat bråka om detta.
  • Anonym (Visa god ton)
    Anonym (M) skrev 2025-02-16 17:39:51 följande:
    Värdera vänskap med någon som inte värderar vänskap då, det är ju den andre som har börjat bråka om detta.
    Svårt att veta vem som har tråkigast attityd utan att höra båda parter. Det enda vi kan vara säkra på är att TS har det. Men det kan såklart även gälla hens sk vän.
  • Anonym (M)
    Anonym (Visa god ton) skrev 2025-02-16 17:41:35 följande:
    Svårt att veta vem som har tråkigast attityd utan att höra båda parter. Det enda vi kan vara säkra på är att TS har det. Men det kan såklart även gälla hens sk vän.
    Fast det är ju den andre som startat detta och börja kräva pengar av TS, enligt logiken om att värdera vänskap så gör ju inte denna person det då?
  • Anonym (Kalliee)
    Anonym (Visa god ton) skrev 2025-02-16 17:41:35 följande:
    Är det tråkig attityd att inte vilja ge pengar till någon som är otrevlig?
  • Anonym (Kalliee)

Och tack till er som grattat :)

Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?