• Anonym (Växt)

Soft girl som ideal

Jag är nyfiken på varför så många kvinnor idag eftersträvar att vara soft girls? Att inte behöva arbeta och bli försörjd. Hur kan detta vara något bra?

Jag tycker inte det är samma sak att typ ändå ha ett arbete, ett brinnande intresse som inte kanske ger så mycket pengar, men är något som ändå är viktigt och engagerande. Men att bara leva typ kravlöst och någon annan står för pengarna.

Vad är det för härligt med detta? 

• Svar på tråden Soft girl som ideal
  • Anonym (Ingen stress)

Jag skulle kunna göra det för han tjänar så pass bra, men min man är emot det, inte helt så att han skulle förbjuda det och intevta hand om.mig, men det är med ett tillägg liksom... . Jag jobbar bara halvtid så det är inte så att jag drar in något vidare ändå.

Men han säger att jag i så fall måste ha en utbildning som man kan få jobb med även om man vart borta länge från arbetsmarknaden utifall han dör vilket är morbid att tänka..jäkligt morbidt att räkna på hur länge jag skulle kunna leva på våra sparpengar...wtf liksom.Vad han föreslår är undersköterska att jag skall läsa till det men att jag inte behöver jobba som det bara läsa till det då skulle han vara bekväm med att jag är hemma sedan. Det är typ det eller behålla mitt halvtidsjobb :(

Men han säger inte att jag inte får bara att han skulle oroa sig men det känns som emotionell utpressning.

• Anonym (Lisen)
    Anonym (Ingen stress) skrev 2025-02-18 09:57:50 följande:

Jag skulle kunna göra det för han tjänar så pass bra, men min man är emot det, inte helt så att han skulle förbjuda det och intevta hand om.mig, men det är med ett tillägg liksom... . Jag jobbar bara halvtid så det är inte så att jag drar in något vidare ändå.

Men han säger att jag i så fall måste ha en utbildning som man kan få jobb med även om man vart borta länge från arbetsmarknaden utifall han dör vilket är morbid att tänka..jäkligt morbidt att räkna på hur länge jag skulle kunna leva på våra sparpengar...wtf liksom.Vad han föreslår är undersköterska att jag skall läsa till det men att jag inte behöver jobba som det bara läsa till det då skulle han vara bekväm med att jag är hemma sedan. Det är typ det eller behålla mitt halvtidsjobb :(

Men han säger inte att jag inte får bara att han skulle oroa sig men det känns som emotionell utpressning.

Tja, vill han inte försörja dig så är det upp till honom. Skaffa dig en annan man då, som går med på det.

Jag tycker han resonerar klokt. Varför vill man vara ekonomiskt beroende av en annan människa? De flesta män vill det inte, men kvinnor verkar inte förstå. 
  • Anonym (Ingen stress)
    Anonym (Lisen) skrev 2025-02-18 10:04:48 följande:
    Tja, vill han inte försörja dig så är det upp till honom. Skaffa dig en annan man då, som går med på det.

Jag tycker han resonerar klokt. Varför vill man vara ekonomiskt beroende av en annan människa? De flesta män vill det inte, men kvinnor verkar inte förstå. 
    Han försörjer mig redan. Det jag tjänar gör varken till eller från bara läggs på hög så det är inte så att jag behöver jobba. 

Han är nästan 20 år äldre än mig och har nån slags dödsångest typ. "Tänk om jag dör? Du måste klara dig om jag dör"
  • enfunderandeman
    Anonym (Inga rika) skrev 2025-02-17 19:37:33 följande:

Vi vet ju att i Sverige så är det inte högutbildade eller höginkomsttagare som väljer att ha mamman hemma på heltid. Det är i särklass vanligast i låginkomstfamiljer med låg utbildning och hos kvinnor med låg teoretisk begåvning/lindrig if eller psykisk ohälsa.
    Kvinnor som är hemma tycker nog det är lättare att kalla sig softgirl/ hemmafru osv än att erkänna att man inte kan få ett jobb eller saknar intellektuell förmåga nog att plugga. 

Hur har man råd med det, om man är låginkomsttagare dock. Det går emot all logik. Du menar att drivna, rika män gifter sig med denna sortens kvinnor? Lol
    Nä, det låter inte speciellt troligt.

Kan tala om att både jag och mina systrar kommer från arbetarklass. Ena har chefsposition  och den andra helt vanligt arbete. Fast den ena har det knapert ibland har hon aldrig varit beroende av en man. Snarare tvärtom.
    Det är vana med en enkel livsstil från början.

Oftast får vi kämpa mer än dom som är födda med silversked i munnen. Dom får väldigt ofta saker serverat. Titta bl a på nepotism anställningar så kommer du se vad jag talar om.

Däremot finns det kvinnor som bor med män som äger huset/fastigheten eller kör bilen som mannen står på. Det är väldigt vanligt 

Min bild är att det ofta är rika kvinnor och kvinnor som är vana leva som prinsessor som vill ha detta livet. Dom vill gifta sig med en rik man för att kunna leva samma liv. Där mamma och pappa betalade allt.

Nu tror jag inte den här trenden är jättestor och mest något som lever på "tik tok" vi pratar om väldigt unga tjejer dessutom.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Ingen stress) skrev 2025-02-18 10:13:35 följande:
    Han försörjer mig redan. Det jag tjänar gör varken till eller från bara läggs på hög så det är inte så att jag behöver jobba. 

Han är nästan 20 år äldre än mig och har nån slags dödsångest typ. "Tänk om jag dör? Du måste klara dig om jag dör"
    Men du har ändå ett arbete om han skulle dö eller ni skiljer er. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Ingen stress) skrev 2025-02-18 10:13:35 följande:

Men vad tänker du själv? 
  • Tremere

Nu svara jag som man.
    Inte fan skulle jag vilja ha en soft-girl som fru.
    Det är ju en parasit som väljer att leva på det jag drar in till familjen.
    Vad bidrar hon med?
    Om vi pratar hemmafru så skall det i så fall vara nybakat bröd hemma varje dag.
    Fläckfritt hem och frukost och middag skall vara serverade.
    Vid middagsbjudningar så skall frun se till att städa hela huset och se till att middagen blir klar i tid medans jag då underhåller gästerna.

Jag tror inte många kvinnor vill gå tillbaka till det som var på 40-talet.

Sedan har vi (som flera andra påpekat) problemet med att om det blir skilsmässa så står hon utan försörjning.
    Hon har heller ingen intjänad pension och hon lär ju inte vara så eftertraktad på arbetsmarknaden då hon inte haft ett arbete sedan hon gick ut skolan.

I USA så kan mannen dömas till underhåll för kvinnan, men så fungerar det inte i Sverige. Vid en skilsmässa delar man på skulderna och gemensamma tillgångar.
    Men jag gissar att om det finns någon man som har så pass bra lön att han försörja både sig själv och henne på ett tillfredställande sätt så ser han nog också till att ha äktenskapsförord. Då står hon troligtvis helt utan pengar vid en eventuell separation.

Jag skulle inte kalla det soft-girl utan mer livegen.

Som tur är så tror jag precis som flera här att detta endast är en övergående trend i sociala medier.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Inga rika) skrev 2025-02-17 19:37:33 följande:

Vi vet ju att i Sverige så är det inte högutbildade eller höginkomsttagare som väljer att ha mamman hemma på heltid. Det är i särklass vanligast i låginkomstfamiljer med låg utbildning och hos kvinnor med låg teoretisk begåvning/lindrig if eller psykisk ohälsa.
    Kvinnor som är hemma tycker nog det är lättare att kalla sig softgirl/ hemmafru osv än att erkänna att man inte kan få ett jobb eller saknar intellektuell förmåga nog att plugga. 

Inte för att vara den personen men det du talar om kommer direkt ur högerkonservativ politik. Tvärtom är det faktiskt höginkomsttagare och rika män som vill att kvinnor ska föda barn och vara hemma och sköta hushållet och barnen. Eftersom dom anser sig ha råd att låta kvinnan vara hemma.

Låginkomsttagare har inte råd med denna livsstilen så vet inte hur du tänkte där om jag ska vara ärlig. Där är man beroende av två inkomster och att båda arbetar för att klara sig.

Har själv haft en period när jag var arbetslös. Hade flyttat och hade inget kontaktnät. Aldrig att jag kände att jag måste hitta en rik man lol. Tror knappast han hade velat gifta sig med mig ändå. Om jag hade velat ha en sådan man. Det skriker för mycket lycksökerska.
  • Anonym (Inga rika)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-18 10:33:08 följande:
    Soft girl som idealInte för att vara den personen men det du talar om kommer direkt ur högerkonservativ politik. Tvärtom är det faktiskt höginkomsttagare och rika män som vill att kvinnor ska föda barn och vara hemma och sköta hushållet och barnen. Eftersom dom anser sig ha råd att låta kvinnan vara hemma.

Låginkomsttagare har inte råd med denna livsstilen så vet inte hur du tänkte där om jag ska vara ärlig. Där är man beroende av två inkomster och att båda arbetar för att klara sig.

Har själv haft en period när jag var arbetslös. Hade flyttat och hade inget kontaktnät. Aldrig att jag kände att jag måste hitta en rik man lol. Tror knappast han hade velat gifta sig med mig ändå. Om jag hade velat ha en sådan man. Det skriker för mycket lycksökerska.

Enligt statistik om familjer i Sverige ( se SCB) så är det vanligare att välutbildade par delar lika på föräldraledigheten. Ju högre utbildning och inkomst desto mer är mannen föräldraledig och vabbar. 
    Välutbildare människor söker sig oftast till andra med liknande nivå på utbildning. Dvs välutbildade män söker kvinnor med samma utbildningsnivå ( också på SCB) 

I de familjer (i Sverige) där mamman är hemma är bidragsberoende flera gånger vanligare än i andra familjer. Så nej dom klarar sig inte ekonomiskt. Separationer är också många gånger vanligare i familjer med låg utbildning. Ensamstående mammor är den vanligaste familjeformen bland barn som lever i relativ fattigdom. 

Men på Instagram ser det nog bättre ut att kalla sig softgirl än att skylta med att man enbart kan delta på daglig verksamhet, ej klarade gymnasiet och inte får jobb eller är långtidssjukskriven för ångest och liknande.
    Därför ser vi till dessa kvinnor som spenderar dagarna med att fly in i en fantasivärld snarare än att skapa sig en betydelsefull och trygg framtid.

• Anonym (Fröken prudentlig)

Många hemma fruar på 50-talet led också av psykisk ohälsa. understimulerade och deras fulla kapacitet kom inte till sin rätt gick de hemma och skötte hem och barn och passade upp på mannen. 

Den man som vill ha en soft girl som har möjlighet att både bekosta hus och hem stå för hela försörjningen samt även säkerställa att den där hemma-frun han har får en adekvat pension, ja den mannen har en väldigt god ekonomi, och tom så god att han kanske blir intressant för en yngre trophy wife en vacker dag när den gamla soft girlen blivit en soft tant istället. Vi får hoppas hon var smart nog att se om sitt hus annars blir det en etta i orten för henne. 

• Anonym (Ingen större trend trots allt)
    Anonym (Fröken prudentlig) skrev 2025-02-18 15:39:43 följande:

Många hemma fruar på 50-talet led också av psykisk ohälsa. understimulerade och deras fulla kapacitet kom inte till sin rätt gick de hemma och skötte hem och barn och passade upp på mannen. 

Idag anser sig 2/3delar av unga kvinnor att dom lider/lidit av psykisk ohälsa. Skulle vara intressant att veta hur statistiken såg ut på 50-talet.
  • Anonym (härligt)
    Anonym (Ingen större trend trots allt) skrev 2025-02-18 16:14:45 följande:
    Idag anser sig 2/3delar av unga kvinnor att dom lider/lidit av psykisk ohälsa. Skulle vara intressant att veta hur statistiken såg ut på 50-talet.

På 70-talet var i alla fall Valium det mesta sålda läkemedlet i världen. 
    Anonym (härligt) skrev 2025-02-18 16:43:14 följande:

På 70-talet var i alla fall Valium det mesta sålda läkemedlet i världen. 
    Troligen fler som även gick i det tysta eftersom man inte pratade om sånt då.

Svårt att få fram statistik för psykisk ohälsa på 50-talet gissar jag på.
  • Anonym (Lisen)
    Fast de unga kvinnorna som mår dåligt idag gör det inte pga att de är hemmafruar och beroende av mannen.
  • Anonym (Geomberga)
    På 50-talet gnällde man sällan över hushållsarbete eller förvärvsarbete. 
    Trots att det var mycket mer betungande då än vad det är idag. 6-dagarsvecka, 3 veckors semester, inga hushållsmaskiner, 5-6 barn etc, etc.
    Det var bara de allra värsten fallen som blev inspärrade på dårhus. 
  • Anonym (Hard girl)

Tänk också vad många kvinnor som aldrig fick möjlighet att utbilda sig och ha en karriär förr. Många begåvningar vi har gått miste om där kan jag tänka mig. Själv skulle jag aldrig kunna vara en "soft girl". Nu har jag iofs ett kul stimulerande jobb, även om det så klart också känns trist i perioder. Men att bara tillbringa dagarna framför Netflix, på gymmet och gå på skönhetsbehandlingar etc blir ju också jävligt trist efter ett tag.

Och en annan sak - visst kan det kännas tungt att tvinga sig upp i vintermörkret men å andra sidan skulle ju aldrig helger eller semestrar kännas lika härligt om man ständigt var ledig. 

• Anonym (A)

Nu tror jag ni har missuppfattat termen ?soft girl? 😅 

?A soft girl era is where we focus on self-care, prioritize ourselves, manifest a life of ease, Peace, and patience, go with the flow, and not try to force anything. For women, this also included exploring more of your feminine side and channeling the energy using your superpowers as a woman.?

• Anonym (Eli)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-02-18 17:08:21 följande:
    På 50-talet gnällde man sällan över hushållsarbete eller förvärvsarbete. 
    Trots att det var mycket mer betungande då än vad det är idag. 6-dagarsvecka, 3 veckors semester, inga hushållsmaskiner, 5-6 barn etc, etc.
    Det var bara de allra värsten fallen som blev inspärrade på dårhus. 
    Tror du verkligen på det? Att 40 timmars arbetsvecka och betald semester dök upp från ingenstans? Hushållsmaskiner var förresten inte alls ovanliga för 70 år sedan, det är inte sjuttonhundratalet vi pratar om.

Skottlossningen i samband med protesterna i Ådalen, arbetarrörelsens uppkomst, de skedde innan 1950-talet. Det var inte alls alla som bara bet ihop och led i det tysta.
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2025-02-18 17:20:22 följande:

Nu tror jag ni har missuppfattat termen ?soft girl? 😅 

?A soft girl era is where we focus on self-care, prioritize ourselves, manifest a life of ease, Peace, and patience, go with the flow, and not try to force anything. For women, this also included exploring more of your feminine side and channeling the energy using your superpowers as a woman.?

Anonym (Lisen) skrev 2025-02-18 16:56:56 följande:
    Fast de unga kvinnorna som mår dåligt idag gör det inte pga att de är hemmafruar och beroende av mannen.
    Menar du att alla som mådde psykiskt dåligt på 50-talet gjorde det för att dom var hemmafruar?
Svar på tråden Soft girl som ideal