Anonym (Inga rika) skrev 2025-02-17 19:37:33 följande:
Vi vet ju att i Sverige så är det inte högutbildade eller höginkomsttagare som väljer att ha mamman hemma på heltid. Det är i särklass vanligast i låginkomstfamiljer med låg utbildning och hos kvinnor med låg teoretisk begåvning/lindrig if eller psykisk ohälsa.
Kvinnor som är hemma tycker nog det är lättare att kalla sig softgirl/ hemmafru osv än att erkänna att man inte kan få ett jobb eller saknar intellektuell förmåga nog att plugga.
Hur har man råd med det, om man är låginkomsttagare dock. Det går emot all logik. Du menar att drivna, rika män gifter sig med denna sortens kvinnor? Lol
Nä, det låter inte speciellt troligt.
Kan tala om att både jag och mina systrar kommer från arbetarklass. Ena har chefsposition och den andra helt vanligt arbete. Fast den ena har det knapert ibland har hon aldrig varit beroende av en man. Snarare tvärtom.
Det är vana med en enkel livsstil från början.
Oftast får vi kämpa mer än dom som är födda med silversked i munnen. Dom får väldigt ofta saker serverat. Titta bl a på nepotism anställningar så kommer du se vad jag talar om.
Däremot finns det kvinnor som bor med män som äger huset/fastigheten eller kör bilen som mannen står på. Det är väldigt vanligt
Min bild är att det ofta är rika kvinnor och kvinnor som är vana leva som prinsessor som vill ha detta livet. Dom vill gifta sig med en rik man för att kunna leva samma liv. Där mamma och pappa betalade allt.
Nu tror jag inte den här trenden är jättestor och mest något som lever på "tik tok" vi pratar om väldigt unga tjejer dessutom.