• Anonym (ett hopplöst fall)

Jag vill bara gråta över mitt liv

Vad gör man? Kämpar och kämpar och kämpar, men står kvar på samma ställe som alltid. Ger upp, för vad spelar det för roll, när ändå inget händer.

Jag har så många projekt i huvudet, men inget händer. Jag ska möblera om. Jag ska börja träna. Jag ska hitta på något roligt projekt att fylla mina sjukersatta dagar med. Jag ska gå ner i vikt. Jag ska få ordning på min sömn och min mat min ekonomi och mitt psykiska mående och och och. Jag ska. Jag ska. Jag ska. Men inget händer.

De senaste två månaderna har jag gått upp nästan 4 kg. Lite kan jag kanske skylla på min nya medicin, man går tydligen upp i vikt/samlar på sig vätska pga den. Men det är så klart bara något jag skyller 4 kg på, vad ska jag skylla de andra 50?

Jag fyller 40 i år. Jag har inga planer på att leva till 84. Inte så, men mer det får bli som det blir. 

Haha, egentligen gick jag in här för att fråga om det är bättre att göra 10 armhävningar 10 gånger på en dag, eller 100 på en gång. Inte för att jag kan göra en armhävning, men principen.

• Svar på tråden Jag vill bara gråta över mitt liv
    Anonym (Jazz) skrev 2025-02-20 22:46:12 följande:

Du kanske bara ställer lite för höga krav på dig själv? Ser för långt fram? Inte här och nu? Stryk planerna och gör det du känner för i stunden. 

Då blir inget gjort. Fråga disken på köksbänken.
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 00:14:33 följande:
    Så var i din rutin ingår det att starta datorn eller telefonen och ta fram FL varje dag? Kräver det att du sätter ett alarm? Prova gor fem armhävningar (på knäna) precis efter att du tyckt på den knappen varje dag.
    Alltid på.
    Anonym (Du kan alltid göra något!!) skrev 2025-02-21 01:18:55 följande:

Har du någon att prata med om hur du känner?
    Säg inte till dig själv att du är hopplös, utan uppmuntra dig själv. Beröm dig för allt som du faktiskt gör, ha medlidande med dig själv. 
    Skriv en lista med saker du vill förändra och sen välj ut tre saker.
    Till exempel att bli mera vältränad. Fundera på hur du kan hitta träning som är rolig och som du får resultat utav. Gärna om du kan hitta sällskap eller någon som peppar dig. Som du kan berätta för att du tränat. Belöna dig själv.
    Sänk kraven, börja med små steg. Du skriver själv att du börjar för stort och sen faller. Förakta inte små förändringar. 
    Finns det någon PT om du har råd som du kan kontakta? 
    Bättre att göra några få saker och ro dom iland en börja med tio och inte fullfölja något. Låt det ta sin tid, förändringar tar tid, det finns inga genvägar. 
    Skulle dagbok funka för dig eller schema.
    Försök och inte ha så mkt föreställningar om tillvägagångsätt, utan tänk positivt och var flexibel, all träning som blir bra är bra träning. 
    Små förändringar i hemmet duger också för att skapa trivsel. 
    Dela upp ett projekt i mindre delar. 
    Gör saker du tycker är kul, så att du får energi och lättare hittar motivation att komma igång med saker som är jobbigare att komma igång med. 
    Var inte för perfektionistisk utan våga göra fel och sen får du göra om igen...man lär sig genom att göra...
    Ge dig själv belöning när du kommit i mål med något. T.ex. gjort en hälsosam smoothie. 

Nej. JAg pratar inte med någon om det här. Jag har inte så många i mitt liv över huvud taget och absolut ingen som jag kan/vill belasta med mina problem. 

I natt fick jag nattsömnen förstörd som vanligt på en torsdag. Jag hatar att tvätta. Jag somnar alltid för tidigt efteråt och ddå sover jag inte hela natten. Så jag har varit vaken nu sedan halv två.

Idag är det fredag så jag har några mål:
    1: städa undan 14 saker från skrivbordet (som jag just nu inte använder. Det "långa målet" är att flytta skrivbordet från sovrummet ut i vardagsrummet)
    2: Göra minst hälften av mina planerade träningsgrejer (axlar och bröstmuskler, totalt 7 övningar med 20 reps på varje, plus 2000 steg på stegräknaren, om jag hittar den, den verkar ha gått sin väg)
    3: Inhandla och laga mat för helgen (med hjälp av boendestöd)

Hoppas jag inte somnar igen. 

Är det roligt att lära sig språk genom typ duolingo? Jag tänker ibland att jag ska putsa lite på min skolfranska. Jag hatade dock skolan över lag och hoppade av franskan i sjuan, efter att ha läst franska i feman och sexan och halva sjuan. Lite sitter dock kvar och då i sjuan läste jag de tre musketörerna på franska bara för att, det var roligare än lektionerna. Jag vill inte kunna kommunicera så jag behöver ingen att prata med, jag vill mest bara ha ett ordföråd så jag kan läsa.

Jag håller på att göra lördagsträningen. Jag märker att jag lutar mig mer och mer bakåt när jag gör en öbning där man lyfter en hantel bakom huvudet. Någon som har något tips på hur man slutar?

• Anonym (Jazz)
    Anonym (ett hopplöst fall) skrev 2025-02-21 04:21:18 följande:
    Då blir inget gjort. Fråga disken på köksbänken.
    Du kanske får skapa dig ett dagsschema som du bockar av efter hand? Så att du får in rutiner. 
    Anonym (Jazz) skrev 2025-02-22 20:40:06 följande:
    Du kanske får skapa dig ett dagsschema som du bockar av efter hand? Så att du får in rutiner. 
    Dvs raka motsatsen till vad du föreslog. 
  • Anonym (Jazz)
    Anonym (ett hopplöst fall) skrev 2025-02-22 21:26:43 följande:
    Dvs raka motsatsen till vad du föreslog. 

Tänker bara lite på hur jag själv gör. Man har sina rutiner, under dagen. Sedan där emellan kan man ju göra lite vad kan känner för, gå en promenad, måla, eller vad det nu är som man vill göra. 

Men så läste jag att du har autism, och jag har släktingar med autism och där är rutinerna väldigt viktiga. Inga stora överraskningar för att det kan bli svårt. Så då kanske ett dagsschema kan kännas tryggt.

• StudierKemi

Två bra & lite annorlunda saker som du kan prova göra, om du vill, är att 1. Ta naturläkemedel. Bacopa Monnieri av märket Swanson är super. 1 tablett på morgonen, sedan vänta några timmar (4-6 h) och ta en tablett igen, kan göra underverk för t.ex. minnet. Det blir så mycket lättare att fokusera. Ta en sista tablett, den tredje, på kvällen (vänta igen minst 4-6 h) vid behov... 2. Skaffa en kompis som motiverar dig i det som du vill göra. Jag personligen umgås inte med överviktiga människor, inte för att jag mobbar någon, men man blir som man umgås. Om jag skulle leta efter nya vänner så skulle de vara ganska smala, samt gilla ämnet kemi, som jag. Alternativt vara mycket upptagna med annat som de känner passion för. Ambition är viktigt, jag vill inte umgås medt.ex.  killar som har inget liv, inget jobb, kan ingenting, m.m..  Jag brukar ringa min mamma eller bror ofta för att de ska hålla mig sällskap när jag pluggar. Då pluggar jag inte ensam, de ser mig genom videosamtal, och jag anstränger mig mer då. Alltså får jag en pluggkompis. Så det kan du prova om du vill. Jag har läst många gånger att vissa har promenad-kompisar eller gym-kompisar. Så det är något som verkligen fungerar tycker jag (rätt sällskap). Har du svårt att sova? Tänkte att du är lite slö till vardags, ta valeriana för bra sömn annars. :) Hoppas att det löser sig!

• Anonym (Du kan alltid göra något!!)

Bra att du gör något!
    Så säger du bara uppmuntrande och peppande ord till dig själv. 
    Du behöver belasta vännerna, vet du dom klarar av att höra att du har det jobbigt och dom ser det, om det inte är det ända som du pratar om förstås.
    Om dina vänner är omtänksamma så vill dom väl uppmuntra dig, kanske dom också vill bli mer hälsosamma, äta bättre och röra sig mera. Din självkänsla kan växa av att du ger dig själv kärlek genom att göra saker som du mår bra av men genom att vara förlåtande om energin saknas också. Inte skälla på dig själv när målen inte uppnås.
    Men nu verkar det som att du har små mål, så lätt att man vill göra stora förändringar men det mäktar man inte med och då blir det platt fall. Bättre börja smått och sen öka sakta men säkert. Tex göra flera o tyngre armhävningar. 
    Skolfranska tycker jag du kan googla o se om du hittar, jag tycker det va en jättebra idé att, lära sig något nytt mår man bra utav.

• Anonym (Du kan alltid göra något!!)

Hur gick det med helgplanerna? Plocka av 14 saker, handla inför helgen etc?

Anonym (Du kan alltid göra något!!) skrev 2025-02-24 23:21:11 följande:

Hur gick det med helgplanerna? Plocka av 14 saker, handla inför helgen etc?

Det gick så där. Vi gick och handlade lite, men lagade ingen mat, som var tänkt. Jag hade sovit jättedåligt så istället för att handla till och göra kålpudding och kycklinggryta som jag hade tänkt så köpte vi frdiga kycklingdelar och tacosaker. Det är ju ok nyttigt och lätt att bara fixa. Vi plockade bort 14 saker från skrivbordet, bara ungefär 2 mijoner saker kvar, haha. Träningen gick så där. Jag vet inte vad alla övningar heter egentligen på svenska, men det var 7 olika med fokus på axlar och tanken var att jag skulle göra alla sju 10 gånger var, i två omgångar med typ en timmes vila mellan. Första omgången gick bra, andra omgången gjorde jag övning 1-3 10 gånger, 4-5 5 gånger och 6-7 0 gånger. Plus att jag fick in 5000 steg pga att jag gick till affären. Så inte perfekt men bättre än inget, och 3000 steg över mål. 

Tack för att du frågade {#emotions_dlg.flower}

Jag ska försöka komma igång med lågkolhydratskost. Inte LCHF direkt men byta ut ris och pasta mot grönsaker och skippa brödet. Eller dra ner på brödet tills det är slut, jag har lite i frysen. Två skivpr bröd istället för 4-8 på en dag. Bli allmänt bättre på att äta.

Just nu är jag ashungrig. När jag vrider och vänder på dygnet så här så blir maten därefter.

Svar på tråden Jag vill bara gråta över mitt liv