• Anonym (Mamma)

Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar

Jag har barn med en man som reser en del. Han är borta en vecka i månaden ungefär, samt någon middag då och då. Barnen har aktiviteter och jag jonglerar då dessa, samt middagslagning, läxläsning och så vidare. Ibland krockar det, eller så blir ett syskon sjukt och jag får då be någon annan förälder om hjälp med transport till och från fritidsaktivitet.

Så fort min man är ensam med barnen och det vankas aktivitet, lejer han ut det på andra föräldrar. Det gör att jag känner att jag inte riktigt kan be om hjälp, även om jag skulle behöva det. Han har liksom nyttjat tillfället redan.

Vi har ingen tradition av att "hjälpa varandra" och andra föräldrar är inte intresserade av att få hjälp med hämtning från aktiviteten. Därför blir det bara att vi nyttjar deras välvilja.
    '
    Jag tycker att han kan steppa upp. Om jag klarar att fixa middag, och hämta på aktivitet tillsammans med syskon, tycker jag att han kan fixa det någon gång i alla fall. Nu har det blivit att jag drar mig från att förlägga saker på dessa aktivitetsdagar, för att inte belasta kompisars föräldrar. Han vill helst också att jag ska ordna hämtningen genom att kontakta andra föräldrar, men där har jag satt ner foten. Det får han lösa själv.

Tänker jag fel?

• Svar på tråden Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar
  • Anonym (Ni är för roliga)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-20 08:27:42 följande:
    Väldigt märkligt. Folk antar att kvinnor är korkade och ständigt blir lurade. 
    Kvinnor är offer och män förövare. Rollerna kan såklart vara ombytta, men initialt och generellt utgår samhället från detta faktum.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-02-20 08:49:11 följande:
    Vilken idiot!
    Är han en person som kan mentalisera överhuvudtaget? Se sig själv utifrån, förstå hur andra resonerar? Kan han liksom "vända på" situationen och tänka hur de andra föräldrarna kan se på det? Eller du för den delen.
    Tuff nöt att knäcka!
    Nej, han är generellt dålig på att mentalisera. Eftersom han dessutom självklart skulle ställa upp om någon bad om hjälp, ser han inte att han gör fel. Men han erbjuder sig inte heller att hjälpa spontant. Vill man ha hjälp, får man fråga tycker han. 
  • Anonym (Mamma)
    cosinus skrev 2025-02-20 08:51:16 följande:

Sluta skämmas för hans beslut.

Vill han nyttja hjälp så låt honom. Det är hans val. De gånger du behöver hjälp så fråga snällt och säg att det verkligen kört ihop sig för dig. Det har ju inte varit ett problem tidigare och kommer inte vara det framöver heller. Hans val, hans ansvar, det är han som får stå för det. Dina val, ditt ansvar o s v. 

Man måste också inse att alla har sin verklighet. Du är van att vara ensam och har utvecklat en strategi där efter. Din man är van att ni är två så för han är det normalläget och tjorvigare när han är själv. Men också hans ansvar att lösa som han önskar. 

När barnen var små hade vi ofta samkörning med andra föräldrar till aktiviteter. Det hände relativt ofta att andra skrev typ: Kan någon annan ta kvällens körning, jag är själv idag och vill inte behöva ta med lillasyster. 

Typ så, jag som då har fyra barn lyckades ju aldrig någonsin köra några barn utan att ha med ett syskon för även om vi var två föräldrar så var det ju nästan alltid så att mannen behövdes för att samtidigt skjutsa någon annan av barnen så att jag hade med ett syskon för att få logistiken var vardagsmat både för mig och syskonen. Men det var vår verklighet och vårt sätt att lösa situationen. Man kan inte förvänta sig att folk med färre barn som är helt ovana ska tycka det är enkelt och rimligt.

Men eg är det ganska enkelt. Är han ansvarig så är han. Då får han lösa och stå för de val han gör och skulle någon fråga så svara ärligt. Du ber om hjälp när det krisar och går utanför din etablerade lösning. Han ber om hjälp för att slippa hitta en lösning. 

Du har ju en god poäng. Var och en skäms för sig själv. Samtidigt spiller hans beteende över på mig, upplever i alla fall jag. 
  • olof 45

Jag förstår nog inte riktigt frågan... Men VARFÖR roddar DU mest? Och varför behöevr han be andra föräldrar om hjälp? 

Och om han 'outsourcar' dessa uppgifter, känner du att han inte bidrar med sitt strå till stacken? 

Har ni det jämställt annars, enligt dig? Vad hade allt detta att göra med att han reser en vecka i månaden?

Finns det andra sätt för dig att hantera detta? Be de andra föräldrarna att säga nej? 

• Anonym (Kl)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-20 06:48:24 följande:
    Han anser att det är mitt problem om jag skäms och mitt problem om jag inte vill be om hjälp när jag är ensam.
    Är han 14 år..?
  • Anonym (H)

Jag tänker snarare att din man är smart. Jag är kvinna och gör likadant. Varför inte liksom? Folk får väl säga ifrån om de inte pallar ställa upp.

• Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-20 10:36:09 följande:
    Nej, han är generellt dålig på att mentalisera. Eftersom han dessutom självklart skulle ställa upp om någon bad om hjälp, ser han inte att han gör fel. Men han erbjuder sig inte heller att hjälpa spontant. Vill man ha hjälp, får man fråga tycker han. 
    Fast...han gör inte fel. Jag håller med honom, man kan inte läsa andra människors tankar. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-20 06:48:24 följande:
    Han anser att det är mitt problem om jag skäms och mitt problem om jag inte vill be om hjälp när jag är ensam.
    Även där håller jag med honom. 
  • Anonym (E)

Min åsikt är att du överanalyserar det här kraftigt, att gå med ett extra barn är det ingen förälder som tycker är jobbigt, det är heller ingen som tänker "jamen den där familjen ska ständigt ha hjälp" jag hade ett barn som jag alltid hämtade (med bil och släppte av på vägen) tillsammans med mitt barn, det var inga problem eftersom jag ändå skulle dit och det var ju roligare för mitt barn att ha sällskap med en kompis, det som störde mig där var att de 2 gångerna jag bad om hjälp så kunde de absolut inte men det hör till en annan diskussion.

När jag hade lillasyskon meddragandes på fotbollsmatcher långt bort så pratade jag med en mamma och sa att det var lite bökigt att ta sig kommunalt ibland och fick då "men herregud, varför har du inte sagt något? Jag hjälper gärna till och skjutsar, många andra föräldrar har också bil"

Självklart är det lättare om man slipper dra med syskon mitt i middagslagning för att hämta och kan hen då gå med någon så tycker inte jag att det är något fel, det är väl knappast varje gång? Sen blir det lättare för de föräldrarna att fråga dig/din man om de vill ha hjälp någon gång, och även om de inte ber om det så kan man i samband med att man pratar om hämtningen säga att "när jag går så kan ju jag ta med mig och gå med XX hem om ni vill" 

• Core

Man skjutsar väl sina egna jävla barn, de fall man inte gör upp om vem som hämtar och lämnar? Varför skaffades det barn från början när inget intresse verkar finnas, iallafall inte från hans sida?

• Anonym (gammal kärring)
    Anonym (H) skrev 2025-02-20 15:20:54 följande:
    Även där håller jag med honom. 
    Tror du att en kvinna pallar att leva med en man som man ofta får skämmas för utifrån alla normala sociala standarder?

Nej, det gör hon inte.

Kan jag inte vara stolt över min man lever jag hellre ensam.
  • Anonym (H)

Förlåt men det här landet är så jävla stelt ibland. Varför inte hjälpas åt med att skjutsa barnen? Vad är problemet? Varför måste alla sitta i sina bilar när det finns plats i andras bilar? Jag tycker att ts överanslyserar och gör ett problem av ett icke-problem. Lär av denna man och be själv om hjälp oftare. Och ställ upp när andra ber om hjälp. Svårare än så är det inte. Och skjutsa inte barnen tills de blir tonåringar, lär de ta sig till och från aktivitet i tidig ålder istället för att curla för länge. 

• Anonym (mlj bäo-lvj äbolu'vflugcjhjmnbhkctu)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-20 08:27:11 följande:

Jag kanske gör en höna av en fjäder. Men jag vet också att det är jobbigare att ansvara för ytterligare ett barn. Vi har en annan aktivitet där vi delar hämtning och lämning med ett annat barn, och det är absolut enklare de gånger vi bara går med vårt barn. 

Om ett år kommer barnet att kunna gå själv. Jag gissar dock att andra barn inte får gå hem ensamma (vi har generellt varit tidigare med sånt) och i praktiken kommer vårt barn då gå hem med andra föräldrar. 

Det som stör mig är också att min man anser det självklart att han ska lösa det med hjälp av andra, trots att jag gör det mycket oftare och klarar det utan att ta hjälp. 

Men ni är inte samma person. Ni har olika färdigheter och tillkortakommanden. När du ansvarar för barnen så gör du på ditt sätt och när han ansvarar för barnen gör han på sitt sätt. 
    Barnen far väl inte illa av att han gör på sitt vis? Isf  bör du ju så klart tala med honom och förklara läget. 

Likaså upplever DU att det är jobbigare om någon annans barn också ska med, andra föräldrar kanske inte alls gör det. 

Min bästa vän har alltid haft massor med barn hemma hos sig när våra barn var små, fullt hus jämt, Jag tyckte det räckte med en vän vardera, möjligen att två kunde hänga med om den andra inte hade med kompis hem eller om det var lugna vänner. Förvisso bodde hon i stan så barnen tog sig hem själva medan jag bodde på landet och då var barnen alltid tvungna att bli hämtade så det blev lite meckigare. 

Tror du folk talar illa om ER för att HAN ber om hjälp med barnen? Är det så det känns? Jag förstår tanken, jag ogillar att vara till besvär, men det har lättat med åren och jag väljer att lita på att folk talar sanning om de säger att det är ok eller när de erbjuder sig att hjälpa till. 

Svar på tråden Pappan "nyttjar" all hjälp så inget blir kvar