• Anonym (Pappa jo)

Jag orkar inte lyssna på min sambo

vi har bott ihop i åratal och orken har tagit slut. Hon pratar bara om sig själv. 

är det normalt att bete sig så? Är det jag som är konstig?

Jag bara stänger av när hon kommer hem och börjar berätta nåt om hur hon har varit på nåt läkarbesök eller i möte med chefen och nu ska börja fokusera mer på än det ena än det andra..

• Svar på tråden Jag orkar inte lyssna på min sambo
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-27 15:25:46 följande:
    Ja, man blir så fruktansvärt trött på och trött av tomprat.

Nej och åter nej till att börja fråga så som du skriver.
    Jag förstår verkligen TS och en del andra i tråden.

Att bara prata för pratandets skull, utan något som helst syfte, utan substans, utan anknytning till oss eller vårt liv, utan något ämne som har någon anknytning till oss, det är bara totalt värdelöst och dränerar bara energi.

Att prata om sådant som:
    varför sa hon så där, blev inte NN sur då, vad tycker du att hen borde ha gjort etc.
    upplever jag bara som negativt och helt värdelöst.

Jag samtalar mycket gärna med min sambo, om allt möjligt. Men för att pratet inte ska dränera energi så måste det åtminstone ha någon anknytning till oss och till vårt liv, eller måste handla om något ämne som har en konkret betydelse i vårt liv. Även att samtala med varandra när det enda syftet är att ömsesidigt stärka de sociala banden mellan oss tycker jag är bra och helt ok, jag deltar gärna i dessa samtal.
    Men att bara prat-prata om sådana saker som du nämner, prata om personer och saker som helt och hållet saknar substans för oss, det är bara negativt och kan bara påverka våra känslor och vår kärlek i negativ riktning.

Om min sambo skulle vilja prata om sådana saker som du skriver och om sådant prat skulle kunna påverka henne positivt, om hon t ex skulle bli sexuellt upphetsad av sådant och vill ligga, ja då skulle jag utan tvekan finna ett syfte och jag skulle lätt kunna samtala med henne och tomprata. I så fall skulle jag ta initiativ och vara konkret och leda in henne på sådana samtal.
    Men jag har aldrig i någonsin upplevt eller ens hört talas om att tomprat som saknar alla substans skulle kunna leda fram till vare sig sexuell upphetsning, ökade känslor av förälskelse eller några som helst positiva känslor av något slag.

Om man har som syfte och mål att skapa några som helst positiva känslor som ska kunna ge något utfall av något slag så finns väl en miljon bättre sätt och bättre ämnen att samtala om.
    Hon tycker troligen inte själv att hon ägnar sig åt meningslöst tomprat. Hon pratar om sånt som engagerar henne. Att det är tomt är hans bedömning. Han kan välja att ta henne på allvar eller vägra prata om det hon vill prata om.

Min fru berättar om Johanna som säger om Jenny att Sara har baktalat Jens på jobbet. Jag kämpar med att förstå vad det handlar om, ber henne bland annat att använda även efternamn så att jag lättare ska kunna skilja dem åt. Hon har börjat bli lite tydligare, "Eva, du vet hon som alltid sjukskriver sig". Och jag har fått henne att skriva ut ett organisationsschema för sitt jobb så jag förstår vad de olika förkortningarna och avdelningarna betyder.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Jens) skrev 2025-02-27 15:05:09 följande:
    Gillade du att gå på dagis?
    Vad hette din bästa kompis när du var sju år?
    Varför finns det två sorters semlor, med och utan klump?
    Hur tror du att det går i Mellanöstern?
    Hur tror du det går för Ukraina?
    Vad är viktigast för att du ska må bra?
    Vad var det bästa med din mamma?
    Har någon äldre tafsat på dig när du var yngre?
    Ska vi städa på vinden?
    Vilken mat tycker du är allra godast?
    Vad vill du bli uppskattad för på jobbet?
    När är det som bäst på jobbet?
    Tror du att vi borde fondspara?

...

Fan, jag ska skriva en bok. "Hundra frågor du glömt att ställa till din partner"
    Haha jo jag förstår att folk pratar om sådana saker, men för min del tycker ja de e helt ointressant, 
    som vuxen klarar väl man tänka å göra saker själv, 
    Men alla är ju olika!
  • Anonym (Syfte och substans)
    Anonym (Jens) skrev 2025-02-27 15:41:20 följande:
    Hon tycker troligen inte själv att hon ägnar sig åt meningslöst tomprat. Hon pratar om sånt som engagerar henne. Att det är tomt är hans bedömning. Han kan välja att ta henne på allvar eller vägra prata om det hon vill prata om.

Min fru berättar om Johanna som säger om Jenny att Sara har baktalat Jens på jobbet. Jag kämpar med att förstå vad det handlar om, ber henne bland annat att använda även efternamn så att jag lättare ska kunna skilja dem åt. Hon har börjat bli lite tydligare, "Eva, du vet hon som alltid sjukskriver sig". Och jag har fått henne att skriva ut ett organisationsschema för sitt jobb så jag förstår vad de olika förkortningarna och avdelningarna betyder.
    Då hoppas jag för din skull att du finner något syfte i detta pratande och att det leder fram till något konkret resultat.

Om hon t ex bli sexuellt engagerad och upphetsad av sådant prat och av dina ansträngningar, av att du engagerar dig i organisationsschemat på hennes jobb, och du därmed får ligga, eller med konkret resultat av något slag, så räknar jag det inte som tomprat. Precis så som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Men om ni pratar på detta sätt, utan att du får ligga eller något annat konkret utfall, så tycker jag det är värdelöst och för mig skulle det bara dränera massor av energi.

Jag skulle i så fall kräva av henne att hon tillsammans med mig, i ömsesidigt samarbete, att vi konkret hjälps åt ändra hennes sätt att samtala till att det får ett syfte och i stället medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse, ökad sexuell upphetsning, så att det t ex leder fram till att vi ligger mera och det rent konkret leder fram till skönare sex för oss båda, eller leder till starkare ömsesidig kärlek, eller något annat liknande resultat.

Om pratet inte leder fram till något positivt så är det givetvis bara att betrakta som meningslöst och värdelöst tomprat.
    Allt i livet som är meningslöst och värdelöst är sådant som dränerar energi och får ett negativt utfall.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-27 16:13:35 följande:
    Då hoppas jag för din skull att du finner något syfte i detta pratande och att det leder fram till något konkret resultat.

Om hon t ex bli sexuellt engagerad och upphetsad av sådant prat och av dina ansträngningar, av att du engagerar dig i organisationsschemat på hennes jobb, och du därmed får ligga, eller med konkret resultat av något slag, så räknar jag det inte som tomprat. Precis så som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Men om ni pratar på detta sätt, utan att du får ligga eller något annat konkret utfall, så tycker jag det är värdelöst och för mig skulle det bara dränera massor av energi.

Jag skulle i så fall kräva av henne att hon tillsammans med mig, i ömsesidigt samarbete, att vi konkret hjälps åt ändra hennes sätt att samtala till att det får ett syfte och i stället medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse, ökad sexuell upphetsning, så att det t ex leder fram till att vi ligger mera och det rent konkret leder fram till skönare sex för oss båda, eller leder till starkare ömsesidig kärlek, eller något annat liknande resultat.

Om pratet inte leder fram till något positivt så är det givetvis bara att betrakta som meningslöst och värdelöst tomprat.
    Allt i livet som är meningslöst och värdelöst är sådant som dränerar energi och får ett negativt utfall.
    Ja gud förbjude att man inte själv får ut något konkret av pratet. Man kan inte ge någon tid och energi på att lyssna för att enbart partnern av någon oklar anledning har ett utbyte av det. Det får inte hända.
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-27 16:44:49 följande:
    Ja gud förbjude att man inte själv får ut något konkret av pratet. Man kan inte ge någon tid och energi på att lyssna för att enbart partnern av någon oklar anledning har ett utbyte av det. Det får inte hända.
    Du behöver nog läsa lite bättre, kanske bättra på din läsförståelse(?) och öppna ditt sinne så att du förstår att du inte är ensam i en relation, man är två och man behöver ta hänsyn till båda.

Det finns inget som säger att bara den ena har rätt, t ex den som vill tomprata har rätt, medan den andra, som vill samtala om sådant som engagerar båda och som har ett gott syfte för tvåsamheten, därför skulle ha fel.
    Jag menar att det inte är ok att enbart ägna sig åt tomprat på så sätt att tompratet kväver det andra, kväver den andra parten, så att man inte samtalar om sådant som har ett syfte och är mer konkret.

Det finns självfallet en uppenbar risk att vissa tillgriper tompratet som ett sätt att fly bort från och hindra att båda tillsammans samtalar om viktiga och kanske mer jobbiga och svåra saker.

Jag skrev om ömsesidighet och, citat:
    "...medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse..."

Hur du kan tolka detta som "själv få ut något" begriper jag inte.

Det är helt ok för mig att du gillar en massa tomprat, som ensidigt utgår bara från en själv och bara berör den enda parten, tomprat helt utan syfte och mening, och om du anser att den andra parten är skyldig att lyssna på detta.
    Men jag tycker att du också borde förstå och acceptera att jag och andra mer gillar samtal om sådant som engagerar båda parter, som har ett syfte och kan leda fram till ett positivt resultat, ett ömsesidigt positivt resultat.
  • Anonym (, ök ök  ;kö N)
    Anonym (Jens) skrev 2025-02-27 15:05:09 följande:
    Gillade du att gå på dagis?
    Vad hette din bästa kompis när du var sju år?
    Varför finns det två sorters semlor, med och utan klump?
    Hur tror du att det går i Mellanöstern?
    Hur tror du det går för Ukraina?
    Vad är viktigast för att du ska må bra?
    Vad var det bästa med din mamma?
    Har någon äldre tafsat på dig när du var yngre?
    Ska vi städa på vinden?
    Vilken mat tycker du är allra godast?
    Vad vill du bli uppskattad för på jobbet?
    När är det som bäst på jobbet?
    Tror du att vi borde fondspara?

...

Fan, jag ska skriva en bok. "Hundra frågor du glömt att ställa till din partner"
    .-D  
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-28 09:20:16 följande:
    Du behöver nog läsa lite bättre, kanske bättra på din läsförståelse(?) och öppna ditt sinne så att du förstår att du inte är ensam i en relation, man är två och man behöver ta hänsyn till båda.

Det finns inget som säger att bara den ena har rätt, t ex den som vill tomprata har rätt, medan den andra, som vill samtala om sådant som engagerar båda och som har ett gott syfte för tvåsamheten, därför skulle ha fel.
    Jag menar att det inte är ok att enbart ägna sig åt tomprat på så sätt att tompratet kväver det andra, kväver den andra parten, så att man inte samtalar om sådant som har ett syfte och är mer konkret.

Det finns självfallet en uppenbar risk att vissa tillgriper tompratet som ett sätt att fly bort från och hindra att båda tillsammans samtalar om viktiga och kanske mer jobbiga och svåra saker.

Jag skrev om ömsesidighet och, citat:
    "...medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse..."

Hur du kan tolka detta som "själv få ut något" begriper jag inte.

Det är helt ok för mig att du gillar en massa tomprat, som ensidigt utgår bara från en själv och bara berör den enda parten, tomprat helt utan syfte och mening, och om du anser att den andra parten är skyldig att lyssna på detta.
    Men jag tycker att du också borde förstå och acceptera att jag och andra mer gillar samtal om sådant som engagerar båda parter, som har ett syfte och kan leda fram till ett positivt resultat, ett ömsesidigt positivt resultat.
    Det jag skrev handlar ingenting om att jag är ensam i en relation eller bara den ena har rätt eller nåt annat du tar upp?

Ja alltså jag tolkar dig som att du själv ska få ut något eftersom du tycker att båda ska få ut något, där ingår väl du själv?
  • Jemp
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-27 15:25:46 följande:
    Ja, man blir så fruktansvärt trött på och trött av tomprat.

Nej och åter nej till att börja fråga så som du skriver.
    Jag förstår verkligen TS och en del andra i tråden.

Att bara prata för pratandets skull, utan något som helst syfte, utan substans, utan anknytning till oss eller vårt liv, utan något ämne som har någon anknytning till oss, det är bara totalt värdelöst och dränerar bara energi.

Att prata om sådant som:
    varför sa hon så där, blev inte NN sur då, vad tycker du att hen borde ha gjort etc.
    upplever jag bara som negativt och helt värdelöst.

Jag samtalar mycket gärna med min sambo, om allt möjligt. Men för att pratet inte ska dränera energi så måste det åtminstone ha någon anknytning till oss och till vårt liv, eller måste handla om något ämne som har en konkret betydelse i vårt liv. Även att samtala med varandra när det enda syftet är att ömsesidigt stärka de sociala banden mellan oss tycker jag är bra och helt ok, jag deltar gärna i dessa samtal.
    Men att bara prat-prata om sådana saker som du nämner, prata om personer och saker som helt och hållet saknar substans för oss, det är bara negativt och kan bara påverka våra känslor och vår kärlek i negativ riktning.

Om min sambo skulle vilja prata om sådana saker som du skriver och om sådant prat skulle kunna påverka henne positivt, om hon t ex skulle bli sexuellt upphetsad av sådant och vill ligga, ja då skulle jag utan tvekan finna ett syfte och jag skulle lätt kunna samtala med henne och tomprata. I så fall skulle jag ta initiativ och vara konkret och leda in henne på sådana samtal.
    Men jag har aldrig i någonsin upplevt eller ens hört talas om att tomprat som saknar alla substans skulle kunna leda fram till vare sig sexuell upphetsning, ökade känslor av förälskelse eller några som helst positiva känslor av något slag.

Om man har som syfte och mål att skapa några som helst positiva känslor som ska kunna ge något utfall av något slag så finns väl en miljon bättre sätt och bättre ämnen att samtala om.
    Nu finns det ju en partner i en relation, inte bara du.
    Det kanske saknar substans för dig, men inte för henne och hennes välmående. Hon påverkas positivt att att få prata igenom saker. Det har med hennes välmående att göra, som du bör vara mån om som partner utan att du ska belönas (genom sexuell upphetsning) för det.

Din partners välmående saknas helt i ditt resonemang ovan.

Och självklart i en relation: även vice versa.
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-27 16:13:35 följande:

Jag upplever dina inlägg som väldigt torftiga. Måste ett samtal leda till sex för att vara meningsfullt? Eller alltid vara så konkret?

Ett bättre ord än tomprat är småprat. Grannen säger i hissen att det ser ut att bli regn. Enda syftet är att vi ska visa varandra intresse, och vem vet, det kanske leder till vänskap. Samma på dansgolvet: Går du ofta här?

I äktenskapet leder småpratet och berättelser om hur dagen har varit till att man lär känna varandra bättre, att man visar att man bryr sig om sin partner och förväntar sig att hen också lyssnar när du berättar om vad tandläkarn sa idag.

Jag skulle nog förtvina om jag levde med dig.
  • Anonym (Jamen jomen)
    Anonym (Me) skrev 2025-02-27 14:54:12 följande:

Ja tycker de e svårt å prata med en vuxen människa, 
    på jobbet är ju en sak då ska ju man oftast lösa något,
    Men bo ihop å prata varje dag om vad liksom, jobba äta sova e ju inte så mycke å prata om !

Vad man ska hitta på i helgen?
    Hur batten hade det i förskola/skola
    Vad som finns att se på tv?
    Diskutera politik, krig, världsläget, klimatet?
    Gemensamma vänner, projekt, nyheter?
    Diskutera träning/diet?

Finns ju massor, precis det mesta man skulle kunna diskutera med en vän om.

Ts jag förstår om det är det enda hon jämt vill prata om. Ställer hon aldrig frågor utan bara pratar om sig själv och sin dag, då blir det trist. 
  • Anonym (Jamen jomen)
    Anonym (Jamen jomen) skrev 2025-02-28 14:27:50 följande:
    Diskutera träning/diet?

Ts jag förstår om det är det enda hon jämt vill prata om. Ställer hon aldrig frågor utan bara pratar om sig själv och sin dag, då blir det trist. 
    Batten=barnen!
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Jamen jomen) skrev 2025-02-28 14:27:50 följande:
    Diskutera träning/diet?

Ja, det kan nog bli tjatigt. Då får man försöka styra över samtalet på något annat, eller i sista hand, om det inte går, berätta att du har svårt att koncentrera dig på alltför detaljerade beskrivningar av vad som hänt under dagen. "Kan du sammanfatta, älskling?"
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-28 12:00:47 följande:
    Det jag skrev handlar ingenting om att jag är ensam i en relation eller bara den ena har rätt eller nåt annat du tar upp?

Ja alltså jag tolkar dig som att du själv ska få ut något eftersom du tycker att båda ska få ut något, där ingår väl du själv?
    Om du tolkar mig på detta sätt så tolkar jag dig som att du anser att den ena har rätt att tomprata om sådant som bara den själv vill prata om och att den andra har en skyldighet att lyssna och delta i det tompratandet. En skyldighet trots att tompratandet saknar ömsesidighet, saknar syfte och aldrig leder fram till något ömsesidigt resultat.

Och jag står fast vid min åsikt att tomprata på det sätt som bara den ena parten vill ofta är ett sätt att fly bort från samtal som har ett syfte och som konkret kan leda fram till någon typ av resultat, och särskilt ett sätt att kväva den andra parten som har ett behov av att samtala om viktiga saker, t ex om relationen, om den ömsesidiga kärleken, och om eventuella problem som har en verklig anknytning för båda parter i relationen och i kärleken.

För mig gäller alltjämt att tomprat som bara gäller den ena partens upplevleser och saker, men som helt saknar syfte och något gemensamt mål, tomprat som aldrig kan leda fram till ens något enda litet resultat ofta kväver och hindrar ömsesidiga samtal om viktigare saker och att den andra parten kan känna att tomprat på detta sätt är både kvävande och att det tar energi och skadar kärleken i relationen.
    Jag anser inte att den tompratande parten, som bara talar om sina egna saker och upplevelser så som har beskrivits i tråden, har rätt tycka att den andra parten har någon skyldighet vare sig ska delta eller gilla detta tompratande.

Men som sagt, jag accepterar att du för din personliga del verkar sätta högre värde på meningslöst och energikrävande tomprat.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-28 15:14:06 följande:
    Om du tolkar mig på detta sätt så tolkar jag dig som att du anser att den ena har rätt att tomprata om sådant som bara den själv vill prata om och att den andra har en skyldighet att lyssna och delta i det tompratandet. En skyldighet trots att tompratandet saknar ömsesidighet, saknar syfte och aldrig leder fram till något ömsesidigt resultat.

Och jag står fast vid min åsikt att tomprata på det sätt som bara den ena parten vill ofta är ett sätt att fly bort från samtal som har ett syfte och som konkret kan leda fram till någon typ av resultat, och särskilt ett sätt att kväva den andra parten som har ett behov av att samtala om viktiga saker, t ex om relationen, om den ömsesidiga kärleken, och om eventuella problem som har en verklig anknytning för båda parter i relationen och i kärleken.

För mig gäller alltjämt att tomprat som bara gäller den ena partens upplevleser och saker, men som helt saknar syfte och något gemensamt mål, tomprat som aldrig kan leda fram till ens något enda litet resultat ofta kväver och hindrar ömsesidiga samtal om viktigare saker och att den andra parten kan känna att tomprat på detta sätt är både kvävande och att det tar energi och skadar kärleken i relationen.
    Jag anser inte att den tompratande parten, som bara talar om sina egna saker och upplevelser så som har beskrivits i tråden, har rätt tycka att den andra parten har någon skyldighet vare sig ska delta eller gilla detta tompratande.

Men som sagt, jag accepterar att du för din personliga del verkar sätta högre värde på meningslöst och energikrävande tomprat.
    Jag tolkar det så för att det blir följden av det du skriver. Det du skriver är att båda ska få ut något av pratet. Där ingår även en själv. Så då ska man själv få ut något av pratat. Det är alltså uteslutet att tolka det som att man själv INTE ska få ut något av pratet. Båda ska ju få ut något av pratet skriver du.

Jag har inte skrivit något om rättigheter eller skyldigheter.

Resten av ditt inlägg handlar också om saker jag inte skrev något om.
    Jemp skrev 2025-02-28 12:08:47 följande:
    Nu finns det ju en partner i en relation, inte bara du.
    Det kanske saknar substans för dig, men inte för henne och hennes välmående. Hon påverkas positivt att att få prata igenom saker. Det har med hennes välmående att göra, som du bör vara mån om som partner utan att du ska belönas (genom sexuell upphetsning) för det.

Din partners välmående saknas helt i ditt resonemang ovan.

Och självklart i en relation: även vice versa.
    Nej du har fel.
    Det kan finnas precis hur mycket utrymme som helst att bry sig om partnerns välmående trots att man inte gillar tompratande.
    Jag anser att det finns massor av bättre sätt att ömsesidigt samtala för att skapa välmående, framförallt för att skapa ömsesidigt välmående hos båda parter, än att ägna sig åt tompratande på bara den ena partens villkor.
    Jag är mycket medveten och jag noterar särskilt att det finns två parter i en relation, alltså tvärtom mot vad du skriver.

För mig är det självklart att det finns oändligt många olika sätt att ömsesidigt samtala med varandra och att samtidigt beakta sin partners välmående.
    Särskilt när samtalet har både ett syfte och ett mål, t ex att måna om sin partners välmående. Alltså precis på samma sätt som jag tidigare har skrivit i mina inlägg.

Men om just tompratande skulle vara det bästa och enda sättet (helt osannolikt...) så har ju tompratandet i det fallet både ett syfte och ett mål. I så fall är det självfallet ok, precis som jag tidigare har skrivit, om du läser...

För mig finns det oändligt många andra och bättre sätt att måna om sin partners välmående än att ägna sig åt meningslöst och energidränerande tomprat.
    Det är för mig obegripligt att du verkar tro att det enda sätt man kan värna om sin partners välmående skulle vara att ägna sig åt tomprat.

Jag läser att du har noterat att jag som ett exempel bland många nämnde något om sexuell upphetsning. Det där verkar kanske vara det som skaver hos dig och som hindrar dig att med öppet sinne läsa det jag skriver?

Missade du att jag t ex också skrev om ömsesidighet och, citat:
    Men trots att jag skriver detta så är din egen personliga åsikt alltså att det jag skriver visar att min partners välmående saknas helt i mitt resonemang.
    Den tolkningen får står för dig då. 
  • Anonym (Jens)

Kan någon ge några konkreta exempel på vad de menar med tomprat?

Anonym (Jens) skrev 2025-02-28 14:09:14 följande:
    Jag upplever dina inlägg som väldigt torftiga. Måste ett samtal leda till sex för att vara meningsfullt? Eller alltid vara så konkret?

Ett bättre ord än tomprat är småprat. Grannen säger i hissen att det ser ut att bli regn. Enda syftet är att vi ska visa varandra intresse, och vem vet, det kanske leder till vänskap. Samma på dansgolvet: Går du ofta här?

I äktenskapet leder småpratet och berättelser om hur dagen har varit till att man lär känna varandra bättre, att man visar att man bryr sig om sin partner och förväntar sig att hen också lyssnar när du berättar om vad tandläkarn sa idag.

Jag skulle nog förtvina om jag levde med dig.
    Du väljer att uppenbart fultolka.

Jag har ju flera gånger skrivit att när samtalet har ett syfte så är det ok och inte bara tomprat.

Men jag tycket det är viktigt med ömsesidig förståelse och respekt.
    Den som anser att massor av tomprat, eller massor av småprat, är viktigt i livet måste också förstå och respektera om den andra parten i relationen upplever detta som meningslöst och energikrävande.
    Särskilt som det beskrivits i tråden att tompratandet (småpratet...) endast och enbart gäller den ena (den tompratande) partens saker och upplevelser. Det tycker jag är allt annat än ömsesidig respekt och förståelse för båda parters behov och önskemål. 

Också i ditt fall verkar det skava att jag, bara som något exempel bland flera, tar upp sexuell upphetsning och att ligga. Jag kan bara beklaga om du väljer att se sådana exempel och sådana saker som problematiska just för dig.
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-28 15:50:18 följande:
    Du väljer att uppenbart fultolka.

Jag har ju flera gånger skrivit att när samtalet har ett syfte så är det ok och inte bara tomprat.

Men jag tycket det är viktigt med ömsesidig förståelse och respekt.
    Den som anser att massor av tomprat, eller massor av småprat, är viktigt i livet måste också förstå och respektera om den andra parten i relationen upplever detta som meningslöst och energikrävande.
    Särskilt som det beskrivits i tråden att tompratandet (småpratet...) endast och enbart gäller den ena (den tompratande) partens saker och upplevelser. Det tycker jag är allt annat än ömsesidig respekt och förståelse för båda parters behov och önskemål. 

Också i ditt fall verkar det skava att jag, bara som något exempel bland flera, tar upp sexuell upphetsning och att ligga. Jag kan bara beklaga om du väljer att se sådana exempel och sådana saker som problematiska just för dig.
    OK, men jag undrar fortfarande vad du menar med tomprat. Kan du ge några exempel? Tomprat som inte kan fördjupas och utvecklas i ett intresserat samtal?
    Anonym (Jens) skrev 2025-02-28 16:55:17 följande:
    OK, men jag undrar fortfarande vad du menar med tomprat. Kan du ge några exempel? Tomprat som inte kan fördjupas och utvecklas i ett intresserat samtal?
    Om tomprat står i tråden.

I trådstarten står t ex:

Hon pratar bara om sig själv. 

hon kommer hem och börjar berätta nåt om hur hon har varit på nåt läkarbesök eller i möte med chefen och nu ska börja fokusera mer på än det ena än det andra..

T ex: I olika inlägg i tråden står:
    "hon är så självupptagen"
    Om någon samtalar men är så självupptagen så handlar det ofta om tomprat.
    "Min sambo pratar också så otrolig onödigt mycket om totalt ointressanta saker."
    Att prata otroligt mycket om sådant som den andra parten finner totalt ointressant = tomprat.
    "...en partner som är så otroligt självisk att plåga mig med en massa ointressant struntprat"
    = tomprat.
    "...jag förstår efter de 3 första orden men hon måste fortsätta prata om det i typ 10 minuter"
    Det mesta efter de tre första orden = alltså mer än nio minuters tomprat.
    "...om mannen är tyst så babblar hon på mer"
    om hon fortsätter bara babbla på ännu mera = tomprat.
    "Min partner pratar dock mer än mig och ibland kan det väl kännas lite invaderande"
    Att prata så mycket så att det för andra patern upplevs som invaderande = tomprat.
    "...det snackas om att den sa det, och då sa den andra sådär, och hon som brukar säga så hon sa sisädär istället, och då blev den sur osv.."
    = tomprat

Och, Ja, också som du själv skriver, sådant prat som inte kan vare sig fördjupas eller utvecklas i ett intressant samtal.

Jag skrev och förklarade i mitt första inlägg:
    Att bara prata för pratandets skull, utan något som helst syfte, utan substans, utan anknytning till oss eller vårt liv, utan något ämne som har någon anknytning till oss, det är bara totalt värdelöst och dränerar bara energi. (= tomprat)

Att prata om sådant som:
    upplever jag bara som negativt och helt värdelöst.  (=tomprat)

Men notera också att jag har skrivit:
    Jag samtalar mycket gärna med min sambo, om allt möjligt.

Svar på tråden Jag orkar inte lyssna på min sambo