Jemp skrev 2025-02-28 12:08:47 följande:
Nu finns det ju en partner i en relation, inte bara du.
Det kanske saknar substans för dig, men inte för henne och hennes välmående. Hon påverkas positivt att att få prata igenom saker. Det har med hennes välmående att göra, som du bör vara mån om som partner utan att du ska belönas (genom sexuell upphetsning) för det.
Din partners välmående saknas helt i ditt resonemang ovan.
Och självklart i en relation: även vice versa.
Nej du har fel.
Det kan finnas precis hur mycket utrymme som helst att bry sig om partnerns välmående trots att man inte gillar tompratande.
Jag anser att det finns massor av bättre sätt att ömsesidigt samtala för att skapa välmående, framförallt för att skapa ömsesidigt välmående hos båda parter, än att ägna sig åt tompratande på bara den ena partens villkor.
Jag är mycket medveten och jag noterar särskilt att det finns två parter i en relation, alltså tvärtom mot vad du skriver.
För mig är det självklart att det finns oändligt många olika sätt att ömsesidigt samtala med varandra och att samtidigt beakta sin partners välmående.
Särskilt när samtalet har både ett syfte och ett mål, t ex att måna om sin partners välmående. Alltså precis på samma sätt som jag tidigare har skrivit i mina inlägg.
Men om just tompratande skulle vara det bästa och enda sättet (helt osannolikt...) så har ju tompratandet i det fallet både ett syfte och ett mål. I så fall är det självfallet ok, precis som jag tidigare har skrivit, om du läser...
För mig finns det oändligt många andra och bättre sätt att måna om sin partners välmående än att ägna sig åt meningslöst och energidränerande tomprat.
Det är för mig obegripligt att du verkar tro att det enda sätt man kan värna om sin partners välmående skulle vara att ägna sig åt tomprat.
Jag läser att du har noterat att jag som ett exempel bland många nämnde något om sexuell upphetsning. Det där verkar kanske vara det som skaver hos dig och som hindrar dig att med öppet sinne läsa det jag skriver?
Missade du att jag t ex också skrev om ömsesidighet och, citat:
"...medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse..."
Men trots att jag skriver detta så är din egen personliga åsikt alltså att det jag skriver visar att min partners välmående saknas helt i mitt resonemang.
Den tolkningen får står för dig då.