• Anonym (Förkrossad)

Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort

Jag och min sambo har ett barn på 2,5 år tillsammans och har alltid pratat om att vi vill ha ett till barn. Tyvärr blev jag gravid i en väldigt dålig situation då jag inte har något jobb för tillfället. Det kom nog som en chock för oss båda, men jag trodde att vi var överens om att nu är det som det är och att det praktiska kommer lösa sig så småningom. Nu sa min sambo att han hade hoppats på att jag skulle komma till insikt och göra abort, men att det känns för sent nu (jag är i vecka 12). De där orden sårade mig så otroligt mycket och han kändes totalt iskall när han sa det. Här har jag gått runt och trott att han önskade det här barnet lika mycket som mig, även om det kom olägligt. 

Till saken hör att jag är 37, snart 38 år och det finns inte på världskartan att jag skulle göra abort i den här åldern när jag ju faktiskt vill ha ett syskon till vårt första barn. Enligt min sambo skulle det ha varit värt risken att jag inte kunde bli gravid framöver, bara jag får ett jobb först. Jag hade såklart också önskat att jag hade ett fast jobb innan jag blev gravid, men nu hamnade vi i den här situationen. Är det inte helt sinnesjukt att han tycker att jag skulle göra abort vid min ålder bara för att jag inte har ett jobb för tillfället? Eller är det jag som är ute och cyklar? Han har en bra lön och vi går runt ekonomiskt utan att behöva vända och vrida på varenda krona. Det känns fruktansvärt att gå runt och veta att han hade önskat att jag gjorde abort, fast han inte sa ett ord om det. Enligt honom trodde han att det var en självklar tanke hos mig när jag såg att jag var gravid igen. Huuur kan det vara en självklar tanke när man är 37 år och vill ha fler barn?? 

• Svar på tråden Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 07:38:01 följande:
    Så förstår jag att han är orolig för framtiden om du är borta från arbetsmarknaden i 2 år.
    Finns det nåt du kan plugga under föräldraledigheten som gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden?
    Jag tycker också att det känns hemskt om jag ska vara borta på arbetsmarknaden så länge. Om jag inte hinner få ett jobb innan det är dags att gå på föräldraledighet så måste jag plugga något, antingen något helt nytt eller komplettera med något till min nuvarande utbildning. Jag tänker även fortsätta söka jobb hela tiden och får jag ett jobb efter kanske 6-7 månaders föräldraledighet så får min sambo ta över föräldraledigheten. 
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-02-24 07:38:18 följande:
    En mindre lägenhet med två barn i kan också göra en skilsmässa rätt fort, är det någon här som tänkt på det?

Jag hade troligen inte varit gift idag om jag inte respekterade min man när han sa att han faktiskt inte ville ha mer än ett barn. Han är väldigt snäll, generös och jämställd men det var hans dealbreaker.

TS, det enda du kan göra är att söka jobb järnet och visa att du gör allt du kan i den änden. Och att ni kanske hittar en kompromiss i bostadsväg?
    Man måste inte bo i ett så fint område när barnen är små, hitta en större bostad så ni inte går varandra på nerverna bara, och sen får ni byta igen om några år.
    Vi är fast vi i vår lägenhet så länge jag inte har något jobb så det finns inget att kompromissa om där. Det är inget problem att vi går varandra på nerverna, så litet är det inte. Det handlar mer om att vi skulle behöva ett eget rum till vårt stora barn, det blir väldigt trångt att sova med en 2,5-åring och en bebis i samma rum. 
  • Anonym (Förkrossad)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-24 07:33:34 följande:

Ett väldigt osmidigt sätt att uttrycka sig får jag hålla med om.

Varför reagerar han så tror du? Är det för att han sett fram emot ett större boende, att han är orolig att han nu absolut inte får bli sjuk, arbetslös? Han kanske känner en oerhörd press nu att ingen får gå snett och därefter uttrycker sig dumt?

Han borde såklart sagt åt dig att ni skulle avvakta med ytterligare ett barn, tagit sitt ansvar och skyddat sig (om det är så ni gjort tidigare). Han borde förstå att du inte kan läsa hans tankar om att han inte ville ha ett till barn just nu.

Ja han hade sett fram emot att vi skulle kunna sälja vår lägenhet och flytta så fort jag fått ett jobb, men så kom en graviditet i vägen som gör att det kommer dröja länge till innan vi är där. 

Jag förstår inte varför han inte var mer försiktig eller sa att han inte ville ha ett till barn just nu. Nu säger han även att jag är egoistisk som inte valde abort framför att behålla barnet men att vi nu får stå vårt kast.. Han verkar inte ha någon som helst förståelse för att en abort skulle krossa mig. Visst, jag skulle kanske lyckas bli gravid längre fram om jag gjorde abort och det vore ju perfekt om man kunde styra livet så. Men om jag inte skulle bli det skulle jag leva med den ångesten och saknaden resten av mitt liv. 
  • Anonym (FL)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2025-02-24 09:25:45 följande:
    Vi är fast vi i vår lägenhet så länge jag inte har något jobb så det finns inget att kompromissa om där. Det är inget problem att vi går varandra på nerverna, så litet är det inte. Det handlar mer om att vi skulle behöva ett eget rum till vårt stora barn, det blir väldigt trångt att sova med en 2,5-åring och en bebis i samma rum. 
    Men tryggt för barnen att få sova i samma rum som föräldrarna.
  • Anonym (4barnsmor)

Grattis till graviditeten! Det blir roligt för ditt barn att få ett syskon att leka med. Och ni kommer att älska ert nya barn, även din man som uttryckt sig tanklöst och klumpigt.  När barnen är lite äldre och du har fått jobb, så kan ni börja leta större. Nu räcker det gott med det ni har. (Förr kunde de bo med 10-12 barn i enrummare, fråga mig inte hur, men...)

Det kommer att gå bra! Gläd dig! Kram. <3

• EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-02-23 22:17:08 följande:

Bara han också kan vara foräldraledig. Det har ni väl planerat att han ska kunna vara - trots att du inte har jobb?

Rätt dumt att den som drar in pengarna ska vara föräldraledig. 
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2025-02-24 18:52:13 följande:
    Rätt dumt att den som drar in pengarna ska vara föräldraledig. 
    Det tycker jag inte. Det är sånt man får planera för. Det har visat sig att de som inte delar på fl-ledigheten ofta får stora problem senare med att den ena parten inte tar sin del av ansvaret med hem och barn. Det är viktigare än att kortsiktigt prioritera pengarna. 
  • Anonym (Gdökvu)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2025-02-23 21:18:20 följande:
    Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort

Jag och min sambo har ett barn på 2,5 år tillsammans och har alltid pratat om att vi vill ha ett till barn. Tyvärr blev jag gravid i en väldigt dålig situation då jag inte har något jobb för tillfället. Det kom nog som en chock för oss båda, men jag trodde att vi var överens om att nu är det som det är och att det praktiska kommer lösa sig så småningom. Nu sa min sambo att han hade hoppats på att jag skulle komma till insikt och göra abort, men att det känns för sent nu (jag är i vecka 12). De där orden sårade mig så otroligt mycket och han kändes totalt iskall när han sa det. Här har jag gått runt och trott att han önskade det här barnet lika mycket som mig, även om det kom olägligt. 

Till saken hör att jag är 37, snart 38 år och det finns inte på världskartan att jag skulle göra abort i den här åldern när jag ju faktiskt vill ha ett syskon till vårt första barn. Enligt min sambo skulle det ha varit värt risken att jag inte kunde bli gravid framöver, bara jag får ett jobb först. Jag hade såklart också önskat att jag hade ett fast jobb innan jag blev gravid, men nu hamnade vi i den här situationen. Är det inte helt sinnesjukt att han tycker att jag skulle göra abort vid min ålder bara för att jag inte har ett jobb för tillfället? Eller är det jag som är ute och cyklar? Han har en bra lön och vi går runt ekonomiskt utan att behöva vända och vrida på varenda krona. Det känns fruktansvärt att gå runt och veta att han hade önskat att jag gjorde abort, fast han inte sa ett ord om det. Enligt honom trodde han att det var en självklar tanke hos mig när jag såg att jag var gravid igen. Huuur kan det vara en självklar tanke när man är 37 år och vill ha fler barn?? 

Ja, det han uttryckte är sinnessjukt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2025-02-24 09:25:45 följande:
    Vi sover just nu med en 3-åring och en nyfödd bebis i samma rum, just nu i samma säng (jag mellan barnen) eftersom bebisen kom lite tidigare än vi hade räknat med (behövde göra akutsnitt i vecka 37) och vi hann inte förbereda allt men i veckan ska vi köpa en säng till 3-åringen och ställa bredvid vår. Bor i en 3:a och har en 8-åring också som har eget rum. Och 3-åringen har sina leksaker i vardagsrummet som är ganska stort.

Den här graviditeten kom också lite olägligt , jag var hemma
    med sonen ett tag utan föräldradagar och sen pluggade jag så har dålig föräldrapenning men det är som det är och vi klarar oss. Är också 37.

Vi vill också ha större inom de närmaste åren och letar litegrann men det är ingen jättepanik när de yngsta är små. Jag tror inte en 2,5-åring måste ha eget rum men vill ni det kan ni kanske sova i vardagsrummet? 
  • Anonym (X)

2.5-åringen kan väl dela med 8-åringen?

• EpicF
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 21:31:26 följande:

Ts har ingen 8-åring. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2025-02-24 21:31:26 följande:

EpicF skrev 2025-02-24 23:14:54 följande:
    Ts har ingen 8-åring. 
    Det är jag som har en 8-åring , en 3-åring och en nyfödd i en 3:a.

8-åringen är tjej och 3-åringen är kille. 8-åringen behöver ju få sova ostört innan skolan, göra läxor ifred , ta hem kompisar .. Och 3-åringen har sovit med mig i samma säng och vill vara nära , tror han trivs bäst åtminstone i samma rum som vi ett tag till. Sen när han blir lite äldre och vi förhoppningsvis har hittat nått större kan han få eget rum. 
  • Anonym (okänd)

Så livet blev inte som han ville och han skyller det på dig för att du inte löser det åt honom trots stora konsekvenser för dig och trots det var hans eget fel. Han verkar anse att han har rättigheter till sina önskemål och du ska betala priset. Kanske har han det bättre utan dig då om du nu är en sån besvikelse 

• Anonym (Förkrossad)

Nu har vi pratat ut ordentligt om det här och vi är överens om att vi är två i det här och att vi gör det här tillsammans. Men jag känner inte riktigt att jag kan glädjas själv åt graviditeten än, dels för att det hände ?olägligt? och för att jag samtidigt har en enorm stress att hitta ett jobb. Det här kommer vara min sista graviditet så det känns skittråkigt att inte kunna njuta av den, det blev ju inte direkt bättra av att höra att min sambo tidigare hoppades på att jag skulle vilja göra abort heller. Hoppas att det känns mer verkligt och att vi båda kan känna glädje och förväntan efter KUB. 

TACK för alla fina svar! Jag vet att det här kommer gå. Det kommer vara tufft tills jag får ett jobb, men det handlar om en relativt kort period i våra liv och det kommer lösa sig framöver. 

• Anonym (okänd)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2025-02-25 10:45:52 följande:

Nu har vi pratat ut ordentligt om det här och vi är överens om att vi är två i det här och att vi gör det här tillsammans. Men jag känner inte riktigt att jag kan glädjas själv åt graviditeten än, dels för att det hände ?olägligt? och för att jag samtidigt har en enorm stress att hitta ett jobb. Det här kommer vara min sista graviditet så det känns skittråkigt att inte kunna njuta av den, det blev ju inte direkt bättra av att höra att min sambo tidigare hoppades på att jag skulle vilja göra abort heller. Hoppas att det känns mer verkligt och att vi båda kan känna glädje och förväntan efter KUB. 

TACK för alla fina svar! Jag vet att det här kommer gå. Det kommer vara tufft tills jag får ett jobb, men det handlar om en relativt kort period i våra liv och det kommer lösa sig framöver. 

Ja han har all rätt att hoppas på det men VARFÖR berättade han det för dig? Och i efterhand? Vad ville han uppnå, få dig att må dåligt? Känna dig tvingad till en sen abort?
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-25 11:03:16 följande:
    Ja han har all rätt att hoppas på det men VARFÖR berättade han det för dig? Och i efterhand? Vad ville han uppnå, få dig att må dåligt? Känna dig tvingad till en sen abort?
    Bra fråga. Känns som att han ville ge mig dåligt samvete för att jag inte tog mitt förnuft till fånga tidigare. Riktigt elakt i så fall och jag hade som sagt inte en tanke på att han kanske ville att jag skulle göra abort för han reagerade inte ens negativt på det positiva graviditetstestet. Jag är i alla fall helt säker på att han inte vill att jag gör abort nu. Men bara att han önskade det när jag var väldigt tidigt gravid gör ont. 
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2025-02-25 12:53:50 följande:
    Bra fråga. Känns som att han ville ge mig dåligt samvete för att jag inte tog mitt förnuft till fånga tidigare. Riktigt elakt i så fall och jag hade som sagt inte en tanke på att han kanske ville att jag skulle göra abort för han reagerade inte ens negativt på det positiva graviditetstestet. Jag är i alla fall helt säker på att han inte vill att jag gör abort nu. Men bara att han önskade det när jag var väldigt tidigt gravid gör ont. 
    I så fall hade han ju sörjt aborten nu, om du hade gjort den som han hoppats.

Men jag hoppas du har rätt och att han ändrat sig.
Svar på tråden Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort