• Anonym (Panik)

Kan försäljningen tvingas igenom?

Om ens idiot till man satsat både hus och andra värdesaker i poker och förlorat, kan det tvingas igenom? Händer sånt verkligen på riktigt? Snälla någon som kan svara?

• Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?
  • Lönnsirap

1) som någon annan påpekade är inte denna typ av spel lagliga.
    2) övertag av fastigheter är reglerat i lagstiftningen och inget man snabbt och enkelt gör under sin pokerkväll.
    3) i äktenskapsbalken finns reglerat vad makar får göra gällande fastigheter.
    4) det finns vissa saker som bör trigga en eventuell skilsmässa.
    5) TS har ett behov av att se över sin situation utifrån såväl trådstarten, som hennes okunskap i frågan.

• Anonym (Maja)
    Lönnsirap skrev 2025-02-26 10:53:59 följande:

1) som någon annan påpekade är inte denna typ av spel lagliga.
    2) övertag av fastigheter är reglerat i lagstiftningen och inget man snabbt och enkelt gör under sin pokerkväll.
    3) i äktenskapsbalken finns reglerat vad makar får göra gällande fastigheter.
    4) det finns vissa saker som bör trigga en eventuell skilsmässa.
    5) TS har ett behov av att se över sin situation utifrån såväl trådstarten, som hennes okunskap i frågan.

TS har skrivit flera inlägg i tråden, bl.a. ett igår kväll. Skilsmässa är på gång och släktingarna som gav bort huset hade sett till att det fanns ordentliga papper på allt, så mannen har ingen rätt till huset eller dess värde.

Men det vore såklart bra om TS skaffade sig bättre koll på saker och ting. Förmodligen gör hon det efter den här historien. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-26 11:49:04 följande:
    TS har skrivit flera inlägg i tråden, bl.a. ett igår kväll. Skilsmässa är på gång och släktingarna som gav bort huset hade sett till att det fanns ordentliga papper på allt, så mannen har ingen rätt till huset eller dess värde.

Men det vore såklart bra om TS skaffade sig bättre koll på saker och ting. Förmodligen gör hon det efter den här historien. 
    Jag har inte läst hela tråden, utan skummade bara. Såg ingen tidigare hänvisa till fastighets lag och äktenskapsbalk, så tänkte min input kunde ge folk lite ideer om var man hittar lagrum till vad som är rimligt. 

Äger man ett hus och har gift sig ÄR det rimligt att ha lite koll. Men tydligen har TS släkt iallafall haft lite koll och omsorg om henne..  
  • Anonym (Meh)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 10:37:57 följande:
    Vad är meningen att spela om tex pengar om man inte tänker kräva igenom det? Vad du nu menar med kräva igenom, TS man verkar ju vilja göra rätt för sig ändå
    Jo jag förstår väl vad du menar men det är så konstigt också samtidigt. Tänkt själv på jobbet på måndagen helgen efter du fått nyckeln och vet att  hela familjen med barn är på gatan. 

Känns så konstigt genomtänkt av dem båda. Hade ju som sagt lika gärna kunnat vara kollegan som förlorade sitt hus. Hade ts och hennes man sett till att få hans hus då och satt hans familj på gatan? Så konstigt tänkt av de båda männen. Hur kan två under samma tak vara så korkade? Eller den andra mannen kanske levde ensam och bara ställde till det för sig själv. Men om de är kollegor så borde de veta att ts man har fru och familj. Fanns det ingen i rummet som liksom hejdade dem och bad dem tänka efter ett varv extra? Ingen som undrade om han verkligen var beredd att spela bort ett hus som inte bara är hans?

Jag försöker.bara förstår för jag fattar verkligen inte detta med att ha speldjävilen i som hur det funkar. Och även om jag fattar det så undrar jag som sagt varför det inte fanns nån annan vettig i rummet som kände att det började bli lite olustigt när man börjar satsa hem och hus. 

Därför jag undrar om detta är en kriminellt gäng för det känns ju väldigt främmande. Eller är hela bunten på jobbet djupt spelberoende? 

En annan sak också om man har så sjukt mycket pengar att nån miljon hit eller dit inte spelar nån roll. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Meh) skrev 2025-02-26 15:14:53 följande:
    Jo jag förstår väl vad du menar men det är så konstigt också samtidigt. Tänkt själv på jobbet på måndagen helgen efter du fått nyckeln och vet att  hela familjen med barn är på gatan. 

Känns så konstigt genomtänkt av dem båda. Hade ju som sagt lika gärna kunnat vara kollegan som förlorade sitt hus. Hade ts och hennes man sett till att få hans hus då och satt hans familj på gatan? Så konstigt tänkt av de båda männen. Hur kan två under samma tak vara så korkade? Eller den andra mannen kanske levde ensam och bara ställde till det för sig själv. Men om de är kollegor så borde de veta att ts man har fru och familj. Fanns det ingen i rummet som liksom hejdade dem och bad dem tänka efter ett varv extra? Ingen som undrade om han verkligen var beredd att spela bort ett hus som inte bara är hans?

Jag försöker.bara förstår för jag fattar verkligen inte detta med att ha speldjävilen i som hur det funkar. Och även om jag fattar det så undrar jag som sagt varför det inte fanns nån annan vettig i rummet som kände att det började bli lite olustigt när man börjar satsa hem och hus. 

Därför jag undrar om detta är en kriminellt gäng för det känns ju väldigt främmande. Eller är hela bunten på jobbet djupt spelberoende? 

En annan sak också om man har så sjukt mycket pengar att nån miljon hit eller dit inte spelar nån roll. 
    Menar du typ att de ska vara omtänksamma mot mannen? Eller mot en fru och barn som de kanske inte känner? 

Och annars är de kriminella?
  • Meddelande borttaget
  • Hermis123
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 15:40:33 följande:
    Menar du typ att de ska vara omtänksamma mot mannen? Eller mot en fru och barn som de kanske inte känner? 

Om jag Och min kollega spelade poker och hon sa att hon spelar sitt hem hade jag trott att hon skojar Om jag ska vara ärligt?..
  • Anonym (Meh)
    Hermis123 skrev 2025-02-26 17:37:18 följande:
    Om jag Och min kollega spelade poker och hon sa att hon spelar sitt hem hade jag trott att hon skojar Om jag ska vara ärligt?..
    Ja precis. Och även om en i sällskapet är spelberoende och skulle kunna spela bort precis vad som helst, hur lyckas flera under samma tak vara lika konstiga? Ingen i sällskapet har liksom stoppat dessa herrar. Låter så främmande för mig. Jag har haft pokerkvällar med familj och vänner. Då har vi liksom spelst om hundra spänn. 

Hade någon sagt, nej nu satsar jag huset, ja då hade liksom ingen annan i sällskapet gått med på det. Vad är detta för människor?
  • Anonym (Meh)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 15:40:33 följande:

Kriminella eller ej, normalt låter det ju inte på nåt vis. I min föredrällningsvärd är man kriminell, har oändligt med pengar så det kvittar, eller djupt spelberoende. Och om det är det sistnämnda så undrar jag hur flera djupt spelberoende hamnade på samma jobb som kollegor. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Meh) skrev 2025-03-02 23:10:25 följande:

Hur går det ts?

Anonym (Meh) skrev 2025-06-15 23:26:58 följande:

Har du kvar huset?

TS svar från 25 februari:

"Allt har löst sig. Han var bestämd med att det inte går att backa ur en sån sak och det var bara "tough luck cookie" för mig.

Min farbror som hade huset innan hade tydligen skrivit en massa detaljer i kontraktet som ingen av oss lagt märke till, så han KAN helt enkelt inte upprätthålla sin del ens om kollegan skulle ta det vidare. Min blivande exman har inte den rätten helt enkelt. Huset får inte överlåtas till någon utanför släkten om inte samtliga vuxna godkänner det. Alla andra inom familjen ska ha förtur på att ta över det och han skulle inte ha rätt till pengarna av en försäljning. Var en massa mer detaljer, men så fick jag det förklarat.

Det värsta som kan hända är att blivande exet får kompensera med egna pengar, men antagligen inte ens det, för han satsade något som inte var hans till att börja med."

• Egon den stora
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 14:40:10 följande:
    Huset har tillhört familjen i generationer, vi fick det i bröllopspresent. Att det skulle säljas är otänkbart.
    Detta kan inte redas ut här, med så många okända parametrar, men du kan inte vägra sälja om ni båda är ägare.  Äger din man en del så kommer det att säljas för att täcka skulderna om han inte har pengar så det räcker. 
    Då får du köpa tillbaka det helt enkelt. 
  • Anonym (Milla)
    Egon den stora skrev 2025-06-16 12:13:07 följande:
    Detta kan inte redas ut här, med så många okända parametrar, men du kan inte vägra sälja om ni båda är ägare.  Äger din man en del så kommer det att säljas för att täcka skulderna om han inte har pengar så det räcker. 
    Då får du köpa tillbaka det helt enkelt. 
    Men läs det TS skriver istället för att killgissa. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Maja) skrev 2025-06-16 11:27:59 följande:
    Anonym (Meh) skrev 2025-06-15 23:26:58 följande:

Har du kvar huset?

TS svar från 25 februari:

"Allt har löst sig. Han var bestämd med att det inte går att backa ur en sån sak och det var bara "tough luck cookie" för mig.

Min farbror som hade huset innan hade tydligen skrivit en massa detaljer i kontraktet som ingen av oss lagt märke till, så han KAN helt enkelt inte upprätthålla sin del ens om kollegan skulle ta det vidare. Min blivande exman har inte den rätten helt enkelt. Huset får inte överlåtas till någon utanför släkten om inte samtliga vuxna godkänner det. Alla andra inom familjen ska ha förtur på att ta över det och han skulle inte ha rätt till pengarna av en försäljning. Var en massa mer detaljer, men så fick jag det förklarat.

Det värsta som kan hända är att blivande exet får kompensera med egna pengar, men antagligen inte ens det, för han satsade något som inte var hans till att börja med."
    Ja hon skrev så då ja men sen vet vi inte vad som verkligen hände. Vi jar ju inte fått höra efterspelet. 

Ts, hur gick det, fick han betala ur egen ficka? Är han ett ex numera? 
Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?