Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.
Han är invandrare, 37 år, äter depression tabletter och arbetslös.
Hur hjälper jag honom?
Han är invandrare, 37 år, äter depression tabletter och arbetslös.
Hur hjälper jag honom?
Svar till Trådstartaren:
Du hjälper honom om du kan få honom att själv söka hjälp.Om han fungerar fortfarande i vardagen är vårdcentralen stälket gan ska gp till. Om den vårdcentralen inte ger hjälp, byt vårdcentral.
Tala med honom om vilja fördelar och nackdelar det skulle bli om han slutade dricka.
Förneka inte att det finns fördelar med att dricka (att man blir mer avslappad och känner sig bättre psykist, har mindre ångest). Följ med honom in i hans argument för att fortsätra dricka.
Med fråga om vilka alternativ det finns, hur han kan få liknande effekter som alkoholen nu ger på andra sätt. Oftast är det lättare att ersätta en vana med något annat, än att bara sluta med något.
"Om han fungerar fortfarande i vardagen är vårdcentralen stället som han ska gå till""
Den som dricker för mycket kan också gå med i en självhjälpsgrupp, som Tolvstegsprogrammet t ex. Det är fria sammanslutningar som träffas i en grupp på möten en eller flera gånger i veckan och stöder varandra i nykterhet. Just Tolvstegsprogrammet är andligt, så man tar hjälp av en "högre makt" och av gruppen för att få stöd i sin nykterhet. Den är inte knuten till någon speciell religion. Man kan vara anonym sitt namn om man vill.
Till Hmmm...: Trådstartaren nämner inte något om hur påverkad personen blir.
Missbruk är att använda för mycket av ett ämne, så att det går ut över annat i livet. Trådstartaren är ju uppenbart oroad, så något problem måste det ju vara. Anhöriga anklagas ofta av den som dricker för mycket för att vara besväriga på olika sätt. Att bry sig om sin partner är inte att vara besatt.
Beroende är däremot om en person inte kan sluta utan att det dyker upp en massa psykiska och kroppsliga syntom som gör det svårt att avstå.
Jag tycker man kan gå på de riktlinjer som finns när det gäller alkoholmissbruk idag.
Den som dricker för mycket kan också gå med i en självhjälpsgrupp, som Tolvstegsprogrammet t ex. Det är fria sammanslutningar som träffas i en grupp på möten en eller flera gånger i veckan och stöder varandra i nykterhet. Just Tolvstegsprogrammet är andligt, så man tar hjälp av en "högre makt" och av gruppen för att få stöd i sin nykterhet. Den är inte knuten till någon speciell religion. Man kan vara anonym sitt namn om man vill.
Till Hmmm...: Trådstartaren nämner inte något om hur påverkad personen blir.
Missbruk är att använda för mycket av ett ämne, så att det går ut över annat i livet. Trådstartaren är ju uppenbart oroad, så något problem måste det ju vara. Anhöriga anklagas ofta av den som dricker för mycket för att vara besväriga på olika sätt. Att bry sig om sin partner är inte att vara besatt.
Beroende är däremot om en person inte kan sluta utan att det dyker upp en massa psykiska och kroppsliga syntom som gör det svårt att avstå.
Jag tycker man kan gå på de riktlinjer som finns när det gäller alkoholmissbruk idag.