• Anonym (?)

Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.

Han är invandrare, 37 år, äter depression tabletter och arbetslös. 

Hur hjälper jag honom?

• Svar på tråden Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.
  • Raggartjejen
    Anonym (Micka) skrev 2025-03-03 12:43:53 följande:
    Sannolikheten är stor att det finns många svenska tjejer som har pojkvänner från olika länder. Varför skulle det vara samma person, som är ansvarig för alla sådana trådar?
    Det märks på sättet att skriva att det är samma person.
  • Anonym (Nie)
    Anonym (Ge upp) skrev 2025-03-02 19:51:12 följande:
    Nu missförstår du grovt. Det är inte alkoholmissbruket som pågått i flera år. Det är trådarna om alla olika pojkvänner från olika länder som pågått i flera år.
    Jag missförstod inte, många anhöriga till personer som missbrukar alkohol sitter i samma elände år efter år. Den som är beroende av alkohol, förnekar massivt sina problem. Det går inte att resonera med personen.

Missbrukaren ljuger och anklagar andra för en massa saker, de andra är jättedåliga på alla möjliga sätt. 

Det här gäller inte bara en enstaka person, utan minst 90 % av alla med sådana problem. Det är i stort sett omöjligt att nå fram. Läs i vilken bok om missbruk som helst.

De anhöriga bönar och ber, men inget händer. 

Om personen dessutom har en depression eller en posttraumatisk skada i botten, så finns det ingen anledning för.personen att.sluta "självmedicimera", tänker personen själv. Men alkohol förvärrar symtomen på sikt, bl.a genom art störa sömnen en bit in på natten.

Därför är det inte konstigt om en anhörig till en alkoholmissbrukare återkommer igen och igen med frågorr här. De är ju i samma sists hela tiden. 
    Kanske varierar den anhöriga vissa detaljer för att det inte ska bli för uppenbart.

Problemet med alkohol är att det är svårt att.få en person att dricka mindre om personen själv inte vill kan tänka sig att försöka sluta.
  • Anonym (Nie)
    Raggartjejen skrev 2025-03-03 14:35:42 följande:
    Det märks på sättet att skriva att det är samma person.
    Finns det någon regel om att en person inte får ta upp samma sak flera gånger här på FL?
  • Raggartjejen
    Anonym (Nie) skrev 2025-03-03 18:28:10 följande:
    Finns det någon regel om att en person inte får ta upp samma sak flera gånger här på FL?
    Ta upp samma sak - ja,  absolut!
    Men jag skrev att det märks på SÄTTET att skriva. 
    Läs dom andra trådarna så märker du det.
  • Raggartjejen
    Anonym (Nie) skrev 2025-03-03 18:28:10 följande:
    Sorry, läste fel....läste att du trodde att det var flera som skrev om samma sak. 
    Men att skriva typ 10 trådar om samma sak inom loppet av 2 veckor och TS får samma svar varje ggn så undrar man ju vad det är som TS inte förstår. 
  • Anonym (Micka)
    Anonym (Ge upp) skrev 2025-03-03 12:48:23 följande:
    För att det är uppenbart på alla sätt och vis.
    Jag har också sett flera trådar på sistone om iraniern. Det jag menade är under alla år. Jag har inte sett såna trådar, vad jag minns för flera år sen?

Annars håller jag med om att det är enkelt att se på sättet att skriva att det är samma person. Jag har dock bara sett ett antal olika trådar om alkoholmissbrukande Iraniern, Aldrig någon man från något annat land skriven av samma ts?
  • Anonym (Nie)

Svar till Trådstartaren:

Du hjälper honom om du kan få honom att själv söka hjälp.Om han fungerar fortfarande i vardagen är vårdcentralen stälket gan ska gp till. Om den vårdcentralen inte ger hjälp, byt vårdcentral.

Tala med honom om vilja fördelar och nackdelar det skulle bli om han slutade dricka.

Förneka inte att det finns fördelar med att dricka (att man blir mer avslappad och känner sig bättre psykist, har mindre ångest). Följ med honom in i hans argument för att fortsätra dricka.

Med fråga om vilka alternativ det finns, hur han kan få liknande effekter som alkoholen nu ger på andra sätt. Oftast är det lättare att ersätta en vana med något annat, än att bara sluta med något.  

• Anonym (Nie)

"Om han fungerar fortfarande i vardagen är vårdcentralen stället som han ska gå till""

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Nie) skrev 2025-03-03 18:02:13 följande:
    Jag missförstod inte, många anhöriga till personer som missbrukar alkohol sitter i samma elände år efter år. Den som är beroende av alkohol, förnekar massivt sina problem. Det går inte att resonera med personen.

Missbrukaren ljuger och anklagar andra för en massa saker, de andra är jättedåliga på alla möjliga sätt. 

Det här gäller inte bara en enstaka person, utan minst 90 % av alla med sådana problem. Det är i stort sett omöjligt att nå fram. Läs i vilken bok om missbruk som helst.

De anhöriga bönar och ber, men inget händer. 

Om personen dessutom har en depression eller en posttraumatisk skada i botten, så finns det ingen anledning för.personen att.sluta "självmedicimera", tänker personen själv. Men alkohol förvärrar symtomen på sikt, bl.a genom art störa sömnen en bit in på natten.

Därför är det inte konstigt om en anhörig till en alkoholmissbrukare återkommer igen och igen med frågorr här. De är ju i samma sists hela tiden. 
    Kanske varierar den anhöriga vissa detaljer för att det inte ska bli för uppenbart.

Problemet med alkohol är att det är svårt att.få en person att dricka mindre om personen själv inte vill kan tänka sig att försöka sluta.
    Men det du kallar missbruk är inte problemet.  Han dricker nån cl per kväll. Blir inte påverkad öht. Osunt alkoholbruk men inte alkoholist i den mening du pratar om.

Det är snarare ts besatthet av denna man som är problematisk och väldigt tragisk.
  • Anonym (Nie)

Den som dricker för mycket kan också gå med i en självhjälpsgrupp, som Tolvstegsprogrammet t ex. Det är fria sammanslutningar som träffas i en grupp på möten en eller flera gånger i veckan och stöder varandra i nykterhet. Just Tolvstegsprogrammet är andligt, så man tar hjälp av en "högre makt" och av gruppen för att få stöd i sin nykterhet. Den är inte knuten till någon speciell religion. Man kan vara anonym sitt namn om man vill. 

Till Hmmm...: Trådstartaren nämner inte något om hur påverkad personen blir.

Missbruk är att använda för mycket av ett ämne, så att det går ut över annat i livet. Trådstartaren är ju uppenbart oroad, så något problem måste det ju vara. Anhöriga anklagas ofta av den som dricker för mycket för att vara besväriga på olika sätt. Att bry sig om sin partner är inte att vara besatt. 

Beroende är däremot om en person inte kan sluta utan att det dyker upp en massa psykiska och kroppsliga syntom som gör det svårt att avstå.

Jag tycker man kan gå på de riktlinjer som finns när det gäller alkoholmissbruk idag.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Nie) skrev 2025-03-05 11:06:42 följande:

Den som dricker för mycket kan också gå med i en självhjälpsgrupp, som Tolvstegsprogrammet t ex. Det är fria sammanslutningar som träffas i en grupp på möten en eller flera gånger i veckan och stöder varandra i nykterhet. Just Tolvstegsprogrammet är andligt, så man tar hjälp av en "högre makt" och av gruppen för att få stöd i sin nykterhet. Den är inte knuten till någon speciell religion. Man kan vara anonym sitt namn om man vill. 

Till Hmmm...: Trådstartaren nämner inte något om hur påverkad personen blir.

Missbruk är att använda för mycket av ett ämne, så att det går ut över annat i livet. Trådstartaren är ju uppenbart oroad, så något problem måste det ju vara. Anhöriga anklagas ofta av den som dricker för mycket för att vara besväriga på olika sätt. Att bry sig om sin partner är inte att vara besatt. 

Beroende är däremot om en person inte kan sluta utan att det dyker upp en massa psykiska och kroppsliga syntom som gör det svårt att avstå.

Jag tycker man kan gå på de riktlinjer som finns när det gäller alkoholmissbruk idag.

Ts har skrivit typ 100 trådar om denna man. Aldrig att han blivit påverkad eller att hon ens märkt nåt. Däremot har det skiftat mellan vodka och whisky samt mellan ett par dagar per vecka till dagligen.  Men att han är alkoholist eller beroende har aldrig varit problemet inte heller nån oro över den saken.
  • Raggartjejen
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-05 11:47:43 följande:
    Ts har skrivit typ 100 trådar om denna man. Aldrig att han blivit påverkad eller att hon ens märkt nåt. Däremot har det skiftat mellan vodka och whisky samt mellan ett par dagar per vecka till dagligen.  Men att han är alkoholist eller beroende har aldrig varit problemet inte heller nån oro över den saken.
    Även att han är arbetslös men i ett svar i en tråd för typ 2 veckor sedan skrev TS att han jobbar som målare.
    Jag frågade om han har fått jobb men inget svar. 
    Har även frågat varför hon är så besatt av honom så att hn måste starta så många trådar men inget svar där heller. 
Svar på tråden Är vodka stark sprit? Min vän halsar lite varje dag.