• Anonym (Ledsen mamma)

Otrevlig tonåring

Hej, jag söker råd för jag har en tonårstjej på 14 år med väldiga utbrott. så fort man ställer minsta krav på henne får hon utbrott. Det kan handla om allt ifrån att jag ber henne städa rummet, ladda diskmaskinen eller göra sina läxor. Jag tycker inte att jag ställer orimliga krav i tid och otid heller men något bör man ju kunna hjälpa till med hemma någon gång. Jag får knappt prata klart min mening utan hon skriker nästan direkt att jag ska gå därifrån eller liknande. Hon är också väldigt otrevlig mot sina yngre syskon. Ibland, ganska sällan, kan det hända att hon är duktig och snäll men oftast har hon en tanke bakom som att hon ska få göra något som att sova över hos kompisar eller något. Jag vet att man Inte ska jämföra men hennes yngre syskon är inte alls så. Inget annat pågår heller så som mobbing i skolan eller liknande för hon har gott om kompisar. 

Hon får gå på dyra fritidsaktiviteter för över 10 000 kr per år (ridning) och som jag kör till och kollar på varje vecka i flera timmar i kylan. Har det gått dåligt på ridlektionen eller minsta lilla grej så kan hon få utbrott i bilen hem. Sedan smäller hon igen bildörren och springer in när vi parkerat hemma. Det har alltså hänt mer än en gång. Sist gång röt jag ifrån efter hon fick utbrott i bilen och sade att hon är bortskämd och om det inte passar så kan hon gå hem sista biten (ca 1 km hemifrån). Då hade jag och hennes lillasyster stått och frusit i över en timme innan på hennes ridlektion. Hon hade också varit otrevlig mot mig i stallet innan och svarat snäsigt. 

Lever ihop med hennes pappa men jag upplever inte att jag får något större stöd där. Ibland säger väl han också till henne men det är oftast jag som får tjata på henne om saker, exempel läxorna. Ibland när jag försöker få fram en poäng kan hennes pappa till och med gå på hennes sida vilket gör att hennes beteende förvärras. Jag har försökt det mesta känns det som. Har erbjudit henne att gå och prata med en kurator men hon vägrar. Hon gör dock annars inget farligt för vi har koll på henne så att hon inte ska dricka alkohol eller något sånt. Hon får vara med kompisar men inte ränna ute. Hon hade underkänt i matte men har nu fixat det igen. Utöver det får hon allt hon kan tänkas behöva som kläder, smink, näringsrik mat, hon har eget rum och allt. Nu är vi till och med på gång att köpa en häst till henne så att hon ska ha ett givande fritidsintresse att utvecklas i. Har försökt att sitta ner och prata med henne i lugn ton men då blir hon bara arg och otrevlig. 

Vad gör man? Är hon för bortskämd?

• Svar på tråden Otrevlig tonåring
  • Anonym (M)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-02-27 07:55:33 följande:
    Tyvärr är det för långt att gå eller cykla till stallet annars hade hon fått göra det. Det går en buss dit som passar med ridlektionen men sedan går det ingen buss hem. Dessvärre betalar man ridlektionerna terminsvis så nu är alla ridlektioner fram till sommaruppehållet betalda redan. 
    Då kan hon ju åka buss dit iaf så behöver du ej vänta på henne och endast köra dit för att hämta henne.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-27 15:31:50 följande:

Den första du måste ta itu med är jättebebisen du lever med, som tydligen är pappa till tonårsdottern. Ni ska sätta upp gemensamma regler och gränser för dottern, och han ska behandla dig med respekt alltid, i synnerhet när dottern är i närheten.

Tjat är värdelöst, det visar bara att man inte behöver lyda.

Konsekvens är bra. Som inlägget där respekt och vänlighet byts mot skjuts, mobil och mat på bordet. Man behöver egentligen inte ens bli arg, bara förklara vad ett visst agerande kommer att leda till. Och se till att vara hundra procent konsekvent. Det är inte kul.

Men helst ett samtal med dottern där hon får berätta hur hon skulle vilja ha det i er relation, du berättar hur du vill ha det, och så förhandlar ni och sluter avtal.

Ja du har helt rätt faktiskt. Idag har jag varit lite tuffare och inte låtit mig köras över varken av dottern eller pappan och det gav effekt. Jag är nog för snäll ibland. Håller verkligen med om att konsekvenser är bra. Tänkte att vi ska sitta ner i helgen nu och prata igenom saker och ting. Tack för bra tips! 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (M) skrev 2025-02-27 16:56:54 följande:
    Då kan hon ju åka buss dit iaf så behöver du ej vänta på henne och endast köra dit för att hämta henne.

Ja det har du rätt i. Jag tänker också att det kan vara bra att pappan är den som får ordna med det där ett tag. Det kan vara nyttigt för båda. 

• Anonym (Yepp)

Jag kan tycka att det är helt OK att blåsa topplocket på en tjurig tonåring.
    Det är fan inte de som styr familjen. Ta ditt ansvar som förälder!

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Yepp) skrev 2025-02-27 23:39:56 följande:

Jag kan tycka att det är helt OK att blåsa topplocket på en tjurig tonåring.
    Det är fan inte de som styr familjen. Ta ditt ansvar som förälder!

Korrekt! Jag har allt blivit rejäl förbannad ibland också och har inte sparat på krutet. Det händer inte så ofta men även jag har en gräns. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-02-28 09:14:09 följande:
    Korrekt! Jag har allt blivit rejäl förbannad ibland också och har inte sparat på krutet. Det händer inte så ofta men även jag har en gräns. 
    Ja rejält förbannad ibland är bättre än tjatig och sur varje dag.
  • Anonym (a)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-02-26 20:19:24 följande:
    Ja jag har funderat på om det är så att hon är trött och inte orkar. Det har hänt att hon har kommit hem från skolan och somnat nästan direkt för att vakna på kvällen och sedan somna om igen vid typ 22-23. Ibland ligger hon dock vaken på sena kvällar med telefonen. Vi har tidigare begränsat den och även helt tagit bort telefonen i omgångar dels pga beteendet men också för att hon skrev med okända personer och ville därför skydda henne från det. Vi tog bort den appen och gav henne tillbaka telefonen efter ett tag igen men utan möjlighet att ladda ner egna saker på den. Då gick hon på sin skoldator på den appen trots att hon inte får vara på den. Jag förstår att kompisarna hänger på den appen och jag tror inte hon kanske skriver med killarna som skriver till henne men det går inte att lita på henne. Däremot är hon väldigt vänlig och snäll mot hennes kompisar så det är bara hemma hon tar ut det och speciellt på mig. Hon är väldigt väluppfostrad utanför hemmet. Lite tjafsig kan hon vara mot vissa lärare men inget överdrivet. 
    Vad är det för problem som gör att hon inte får skriva med folk? Har någon manipulerat henne till något skadligt? Att ta bort kommunikationsvägen med kompisarna helt är inte alltid bra.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (a) skrev 2025-02-28 14:25:48 följande:
    Vad är det för problem som gör att hon inte får skriva med folk? Har någon manipulerat henne till något skadligt? Att ta bort kommunikationsvägen med kompisarna helt är inte alltid bra.
    Hon får absolut skriva med kompisar men vi upptäckte att det var massa okända killar/män/gubbar (?!) som hade skickat olämpliga grejer till henne. Det vill vi skydda henne från. Kompisar har hon tillgång till på vanliga sms exempelvis. 
  • Lessfear

Hon är bortskämd.
    Jag har 3 barn, 9, 12 o 13 år gammla..
    Vi har varit hårda o tydliga redan från början kring regler eller vad som förväntas av dom. Hårda men rättvisa.
    Men ja ser på deras kompisar, att föräldrar inte lär barnen vett o etikett i tid. Inte konstigt barn blir som dom blir idag. Vågar inte föräldrar sätt gränser eller regler ? Sluta curla barnen. Ja va tydlig med min dotter. Sköter du inte dina Läxor och Ditt rum, får du inte rida mer. Har du rättigheter så har du skyldigheter.

• Anonym (Yepp)
    Lessfear skrev 2025-02-28 19:17:59 följande:

Hon är bortskämd.
    Vi har varit hårda o tydliga redan från början kring regler eller vad som förväntas av dom. Hårda men rättvisa.
    Men ja ser på deras kompisar, att föräldrar inte lär barnen vett o etikett i tid. Inte konstigt barn blir som dom blir idag. Vågar inte föräldrar sätt gränser eller regler ? Sluta curla barnen. Ja va tydlig med min dotter. Sköter du inte dina Läxor och Ditt rum, får du inte rida mer. Har du rättigheter så har du skyldigheter.

+1 på den.
    Kan ses som tuff kärlek men barnen måste förberedas för ett liv som vuxna.Annars blir resultatet en jättebebis som bara åker vidare på räkmackan som redan är serverad.
    Jag är beredd att göra allt för mina barn men inte beredd att bara servera det till dem. Ger hellre verktygen till att de ska reda ut det själva.
  • Anonym (Betty)

Kanske redan ut om hon har nån diagnos? Borderline? Adhd? Add?

• Noname00
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-02-26 20:42:48 följande:
    Förlåt Men glömde att skriva att vi har alltid haft som princip att barnen ska hjälpa till hemma efter sin förmåga. Varken för mycket eller för lite. Tänker att det är lagom att ta disken ena dagen. Jag brukar säga att ta gärna disken efter maten eller något i den stilen. Hon behöver alltså inte göra det direkt utan kan lägga upp det som hon vill bara det blir gjort. Det är alltså inget nytt och hon har haft dåligt beteende hemma länge, länge. Det är väl mest jag som börjar tröttna på riktigt nu. Funderar på om det dåliga beteendet kommer från pappan för han kan vara ganska respektlös han med mot mig Så kanske ser hon det som okej att bete sig så mot mig. jag gör det mesta av hushållsarbetet hemma trots heltidsarbete. Det är jag som kör barnen till aktiviteter också för det mesta. Han är mest trött när han kommer hem från jobbet, gör dock vissa saker ibland. Han kan vara snäll också och försöka vara en bra pappa på sitt sätt men kan också vara ganska osmidig i sitt sätt att kommunicera med mig, blir lätt irriterad. Börjar tröttna på att två personer behandlar en så här i mitt egna hem. Jag känner mig inte uppskattad alls för allt det arbete som jag faktiskt lägger ner på familjen. Städar, lagar mat, engagerar mig i fritidsaktiviteter. försöker att vara positiv och glad men möts ofta av sura miner från dottern och pappan. 

Hur är ni föräldrar mot varandra.?

Hur har ni det?

• Anonym (Ledsen mamma)
    Lessfear skrev 2025-02-28 19:17:59 följande:

Hon är bortskämd.

Ja så har vi också försökt att sträva efter. De andra barnen är inte som henne överhuvudtaget, som tur är. Men ja, alla är ju också individer och hon behöver nog tydligare regler och mer konsekvenser. Däremot är hon väldigt artig och väluppfostrad utanför hemmet där hon tackar för saker, är mild i humöret, svarar på tilltal, är vänlig osv Så hon vet ju hur man ska göra, bara att hon skiter i det hemma Och i synnerhet mot mig. 

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2025-02-28 20:17:30 följande:

Kanske redan ut om hon har nån diagnos? Borderline? Adhd? Add?

Jag har funderat på det. Borderline skulle jag inte tro men kanske adhd eller något i den stilen. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Noname00 skrev 2025-02-28 20:25:00 följande:

Hur är ni föräldrar mot varandra.?

Hur har ni det?

Det går ju upp och ner det där men till största delen är det bra kan jag säga. Han försöker nog så gott han kan men ibland är han irriterad på mig och tycker att jag tjatar om saker. Jag tjatar nog en del men det är ju för att jag upplever att han är undfallande och slapp, att han borde göra mer i både hushållsarbete men också med barnen. Tror dock inte han har det så lätt heller eftersom han jobbar i ett fysiskt yrke så han är ofta trött i kroppen och har ont när han kommer hem. Jag kan också vara helt slut efter jobbet. Jag försöker få till en förändring på den fronten så att någon av oss jobbar mindre för jag tror det är ohållbart just nu. Jag säger också till honom att gå till vårdcentralen och kolla upp det som gör ont. Jag tycker samhället blivit så uppstressat både vad gäller jobb men också i skolorna med alla läxor som ska göras och allt som hör till där med föräldramöten, utvecklingssamtal, insamlingar, delaktighet i olika sammanhang och allt vad det är. Det är inte konstigt att stressen visar sig på olika sätt. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-03-01 08:44:36 följande:
    Jag har funderat på det. Borderline skulle jag inte tro men kanske adhd eller något i den stilen. 
    Varöfr tror du inte borderline? De har problem med framför allt arga utbrott. Svårt med känsloreglering. De demoniserar ofta tex ena föräldern och idoliserar den andra (det funkar bättre med pappan än med sig som ställer krav). Kan uppfattas som manipulativa (gör grejer nör hon kan få vinning på det). Och har väldigt svårt för krav som tex skola, städa rummet etc. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-01 19:02:17 följande:
    Varöfr tror du inte borderline? De har problem med framför allt arga utbrott. Svårt med känsloreglering. De demoniserar ofta tex ena föräldern och idoliserar den andra (det funkar bättre med pappan än med sig som ställer krav). Kan uppfattas som manipulativa (gör grejer nör hon kan få vinning på det). Och har väldigt svårt för krav som tex skola, städa rummet etc. 
    Det är ju klart att allt är möjligt men hon har inga självskadebeteenden eller overklighetskänslor som jag förstår många med borderline har. Men jag är ingen expert. Hade önskat att hon gick och pratade med någon som kunde hjälpa henne att bryta vissa tankemönster men där är det stopp. Jag har föreslagit skolsköterskan eller kurator. 
Svar på tråden Otrevlig tonåring