• Anonym (v)

Vad är det för fel på mig?

Jag har inget intresse av varken att ha någon kärleksrelation eller något annat. Beror det på min autism? Eller asexualitet? Eller vad beror det på? Många med autism har ju fortfarande intresse för såna saker. 

Men jag blir bara på riktigt äcklad. Och jag blir rädd att ha en kärleksrelation, för det förekommer så mycket bullshit, såsom misshandel, våldtäkter, otrohet, mord osv. 
    Det är jättevanligt med våld i nära relation. 
    Plus jag ser ingen vits ens en gång med att ha en relation, då 50 procent av alla äktenskap spricker. Ja, det är sjukt att tänka på detta sätt, men nu är det så. 

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (Uven)

Är det ingenting du lider av eller som hindrar dig i ditt vanliga liv så är ju allt bra. 

Är det rädslan du vill kunna hantera bättre? Är det något som påverkar dig?

• Anonym (Love hurts)
    AndreaBD skrev 2025-03-05 16:27:13 följande:
    Rädslan är inte befogad med vem som helst. Rädslan är bara befogad om man blir ihop med någon som inte kan kontrollera sig. Och det brukar man märka ....Okej HAR själv råkat ut för det, så NU vet jag vad jag måste undvika. Men där gäller det ju att gå vid första slaget. Och helst ännu tidigare, eftersom man brukar se om någon är aggressiv. Om någon är aggressiv verbalt, så är risken stor att han också slår till. 

Jag tror inte att det förekommer många våldtäkter i relationer nuförtiden. Det är ju höga straff på det. Och även där - man behöver inte vänta så länge. FÖRRE våldtäkt kommer det säkert t.ex. att mannen inte bryr sig om ens gränser (t.ex. sexuella, men också andra). Vill man ha en relation så kan man läsa på om vad som är "red flags", vilka män man ska undvika. Lite psykologi hjälper ganska mycket. 

Och även med äktenskap är det inte stor risk med vem som helst. Det är stor risk om man väljer en dålig partner. Man har en hel del kontroll där själv. Sedan KAN folk råka ut för att partnern lämnar dem oförväntat. Det kunde man då inte veta, och det är säkert jobbigt. Men kanske inte vanligt. ALLA har inte 50 % risk. Själv har jag inte mycket risk, eftersom jag har hittat precis rätt man nu. Risken att vi inte ska hålla ihop är försvinnande liten. 

Och som sagt - inte alla tycker att det måste hålla hela livet. 

Du äcklas av samlag? Har du provat? Jag undrar bara för att det är en skillnad. Kvinnor som aldrig har haft sex äcklas mycket oftare av det. Inte så konstigt, varför ska de göra det om de äcklas? Men samtidigt vet man ju då inte - i teorin och innan man själv har erfarenhet har väl de flesta kvinnor tyckt det som unga. Så då är det inte onormalt faktiskt. Ålder och livserfarenhet spelar stor roll där. 

Annars tycker jag inte det är såå onormalt att inte vilja ha en relation. Huvudsaken är att du vet vad du vill. 

Ja många säger att man ska gå vid första slaget?Problemet är att det är svårt ofta pga trauma bonding. Lever du i en sådan här relation hamnar du också i normalisering, och bryts ner långsamt.

En slags hjärntvätt helt enkelt. Sedan är det för det mesta svårt att lämna pga eftervåld. Ibland är det först då, när man tar steget som det hela eskalerar och kan sluta väldigt tragiskt.Ibland kan man behöva stöd av kvinnojouren och bo på ett skyddat boende, i just den fasen.

Det är en komplex rävsax. Och det är normalt att bryta upp och gå tillbaks många gånger, innan man kan lämna relationen. Det gäller att inte ge upp.

• AndreaBD
    Anonym (v) skrev 2025-03-05 17:02:35 följande:
    Det där var inte rätt riktigt. Jo, rädslan är visst befogad med vem som helst. Man ser inte vem som är en hustrumisshandlare. Det finns ökad risk att bli en hustrumisshandlare, t ex om man är arbetslös, men annars kan i princip vem som helst slå sin partner. 
    Inte rätt? Jo då, för jag har ganska mycket livserfarenhet. Jo, man kan avgöra det (inte SE kanske, men avgöra efter beteendet) vem som är potentiell hustrumisshandlare. Och det finns definitivt också typer av män som aldrig skulle misshandla en kvinna. Jo, JAG kan avgöra det. Inte till 100 %, men kanske till 99. Och såå plötsligt kommer det inte. Man kan faktiskt gå vid verbala angrepp, man behöver inte ens vänta in första slaget. Hade jag varit så rädd som du, så hade jag ju gått redan då. 
  • AndreaBD
    Oj, så fel. Det är vanligt med våldtäkter i förhållandet även idag. Höga straff...Nej, ialla fall inte tillräckliga. Sedan är det jättesvårt att få någon dömd för våldtäkt. 
    Har du siffror på det? Jag brukar ändå följa såna utvecklingar och jag har INTE läst detta någonstans. Och som sagt, då går man redan när han försöker pressa en till något man inte vill. För, DET kommer garanterat före våldtäkten. 
  • AndreaBD
    Ja, där har du rätt i, Men samtidigt så ser man inte det. Det finns inte alltid red flags. 
    JO då, det finns alltid red flags. Men man ser dem inte alltid. Jag har utvärderat mina tidigare relationer ganska noga. När jag efter separation läste brev som vi hade skrivit i början, märkte jag att jag såg största problemet redan då. Men jag trodde inte att det var så allvarligt. Men det var i princip omöjligt att det skulle fungera. Och jag såg det i början, men tolkade inte rätt. Detta var alltså inget "farligt", utan det handlade om kommunikation som inte funkade. 

Uppenbarligen har jag blivit bättre på att se detta. Med min nuvarande man kunde jag inte hitta några red flags. Och vad ska jag säga - efter 15 år har jag fortfarande inte hittat ett enda allvarligt problem. Vi trivs superbra ihop. 
  • Anonym (Ella)
    AndreaBD skrev 2025-03-05 23:05:01 följande:
    Har du siffror på det? Jag brukar ändå följa såna utvecklingar och jag har INTE läst detta någonstans. Och som sagt, då går man redan när han försöker pressa en till något man inte vill. För, DET kommer garanterat före våldtäkten. 
    Hur kan du veta det? Varför skulle det där gälla för alla, att man går innan man blir pressad till något man inte vill?
  • AndreaBD
    Det låter verkligen utav dig att tro att vara tvärsäker att ni ska hålla ihop för evigt. Jag förstår att du kan vara ganska säker, men det är konstigt att vara så säker som dig. Allt, verkligen allt, kan hända. Det finns inga garantier i livet. 
    Visst. Han kan bli överkörd av en bil, eller få cancer. Men han kommer inte att bli elak, otrogen eller något sånt. Folk förändras inte helt och hållet, inte utan vidare, och inte som äldre. Yngre människor förändras mer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ella) skrev 2025-03-05 23:10:38 följande:
    Hur kan du veta det? Varför skulle det där gälla för alla, att man går innan man blir pressad till något man inte vill?
    Det var inte det jag skrev. Läs rätt!
  • Anonym (v)
    AndreaBD skrev 2025-03-05 23:02:22 följande:
    Inte rätt? Jo då, för jag har ganska mycket livserfarenhet. Jo, man kan avgöra det (inte SE kanske, men avgöra efter beteendet) vem som är potentiell hustrumisshandlare. Och det finns definitivt också typer av män som aldrig skulle misshandla en kvinna. Jo, JAG kan avgöra det. Inte till 100 %, men kanske till 99. Och såå plötsligt kommer det inte. Man kan faktiskt gå vid verbala angrepp, man behöver inte ens vänta in första slaget. Hade jag varit så rädd som du, så hade jag ju gått redan då. 
    AndreaBD skrev 2025-03-05 23:10:31 följande:
    JO då, det finns alltid red flags. Men man ser dem inte alltid. Jag har utvärderat mina tidigare relationer ganska noga. När jag efter separation läste brev som vi hade skrivit i början, märkte jag att jag såg största problemet redan då. Men jag trodde inte att det var så allvarligt. Men det var i princip omöjligt att det skulle fungera. Och jag såg det i början, men tolkade inte rätt. Detta var alltså inget "farligt", utan det handlade om kommunikation som inte funkade. 

Uppenbarligen har jag blivit bättre på att se detta. Med min nuvarande man kunde jag inte hitta några red flags. Och vad ska jag säga - efter 15 år har jag fortfarande inte hittat ett enda allvarligt problem. Vi trivs superbra ihop. 

Det här är så efterblivet och totalt fel att jag saknar ord. Jag tänker inte diskutera detta mer med dig. 
  • AndreaBD
    Jag äcklas extremt mycket av samlag. Jag vill inte prova. Varför? När jag äcklas super mycket utav det, och har inget intresse utav det.
    Varför funderar du ens på relationer, om du ändå inte ser något positivt i det? Det finns människor som inte vill ha en relation och ingen mobbar dem för det. 

Jag tycker bara det är lite lustigt.... Min erfarenhet ifrån tonåren (jag är visserligen lite äldre) - är att vi alla (tjejer) tyckte att det var äckligt med samlag/sex. Så, jag tycker inte att det är onormalt, utan det är snarare regeln än undantaget. Men jag ska inte utesluta att vi just vuxit upp med lite pryda föräldrar eller något sånt. Men jag tycker att tanken att det är äckligt är helt normal, om man bara tittar på vad man gör. Utan att ha med att man verkligen är förälskad i personen och att man långsamt kommer varandra närmare även fysiskt. SEN brukar man ju tycka att det är största lyckan. Men det händer inte över natt utan det är en utveckling. 

Men om det inte finns något intresse, och man inte längtar efter gemenskap, att ha en partner att dela livet med - varför ska man då ha sex?  Det är förstås upp till dig. 
  • AndreaBD
    Anonym (v) skrev 2025-03-05 23:15:53 följande:
    AndreaBD skrev 2025-03-05 23:10:31 följande:

Det här är så efterblivet och totalt fel att jag saknar ord. Jag tänker inte diskutera detta mer med dig. 
    Efter att jag har lagt ner mycket tid och möda för att försöka förklara rätt. 
    Varför gör jag mig besväret.... ? För att jag ville hjälpa förstås. Du reagerar ganska otrevligt på det, faktiskt. 
  • Anonym (Sitt)

Man måste ju inte ha en kärleksrelation om man inte vill ha det. Många lever lyckligt utan det, de har egna intressen och vänner/släkt och/eller ett husdjur och är nöjda med det. 

Huvudsaken är att man strävar mot något som man själv kan känna sig nöjd med.

• Anonym (T)
    AndreaBD skrev 2025-03-05 23:25:58 följande:
    Efter att jag har lagt ner mycket tid och möda för att försöka förklara rätt. 
    Varför gör jag mig besväret.... ? För att jag ville hjälpa förstås. Du reagerar ganska otrevligt på det, faktiskt. 
    Du har skrivit många och långa inlägg som fullkomligt dryper av victim blaming. Jag förstår inte hur du kan tro att det ska hjälpa TS.

Du må ha levt länge, men någon vidare koll på hur det brukar gå till, när någon fastnar i en misshandelsrelation, verkar du inte ha. Det är en process. När det kommit så långt som till första slaget är man så nedbruten att man tror att man förtjänar det.

Och att tro att våldtäkter inom äktenskapet brukar leda till polisanmälan, rättegång och fällande dom är så naivt så jag vet inte vad!

Offer anmäler inte, för att de själva tar på sig skulden och skäms. Och en anledning till att de skäms är att människor säger och skriver den sortens saker som du har skrivit här i tråden. De vet att det finns människor som dömer dem för det någon annan utsatt dem för.

För oss som gillar att dela livet med en partner så kan det vara värt risken. De flesta människor är ju okej. Men jag ser ingen anledning att så ihärdigt propagera för parrelationer för en person som TS, som inte gett uttryck för den minsta längtan efter närhet och tvåsamhet. 
  • AndreaBD
    Anonym (T) skrev 2025-03-06 11:46:50 följande:
    Du har skrivit många och långa inlägg som fullkomligt dryper av victim blaming. Jag förstår inte hur du kan tro att det ska hjälpa TS.
    Det är en extrem tolkning. Jag har full förståelse för offren. Ändå kan man ju behöva något sätt att lösa situationen. Att "vara offer" är ingen lösning. Dessutom är ju inte TS något offer. Hon har inte råkat ut för misshandel eller våldtäkt. Hon bara vågar inte för att det KAN hända. 
  • AndreaBD
    Anonym (Love hurts) skrev 2025-03-05 19:30:38 följande:

Ja många säger att man ska gå vid första slaget?Problemet är att det är svårt ofta pga trauma bonding. Lever du i en sådan här relation hamnar du också i normalisering, och bryts ner långsamt.

Jo, jag vet. Jag har varit där också. Inte så djupt kanske, men jag är ganska insatt i detta. Normaliseringsprocess, m.m. Men det är ju ingen lösning heller att vara kvar. Och om man som TS inte haft någon relation - då kan man ju vara försiktig från början, så hamnar man kanske aldrig där. Eller så kan man gå i terapi - gjorde jag också. Jag vet att det inte är lätt. 
  • Anonym (Sitt)

Läs på om kvinnomisshandel och varningssignaler. 

Sedan hjälper inte den kunskapen i alla lägen, en del personer (fullfjädrade psykopater och sådana som är ute efter dina pengar), spelar ett spel hela vägen, och eländet börjar kanske inte förrän man har flyttat ihop.

Men som sagt, är man inte alls är intresserad av relationer, varför utsätta sig för risker?

• Anonym (Love hurts)
    AndreaBD skrev 2025-03-06 12:09:18 följande:
    Jo, jag vet. Jag har varit där också. Inte så djupt kanske, men jag är ganska insatt i detta. Normaliseringsprocess, m.m. Men det är ju ingen lösning heller att vara kvar. Och om man som TS inte haft någon relation - då kan man ju vara försiktig från början, så hamnar man kanske aldrig där. Eller så kan man gå i terapi - gjorde jag också. Jag vet att det inte är lätt. 
    Ja, det kanske finns grader i helvetet. Problemet är nog ofta att de som utsätter, i många fall är charmiga och omtyckta av omgivningen. Dom är svåra att genomskåda och ofta mycket manipulativa.
    Det är först längre in i relationen som ?Det verkliga ansiktet? börjar dyka upp, och då kan det vara problem att bryta sig loss, för att du redan är inlindad.

Tror det bästa man kan göra, om man är rädd för att hamna i detta, är att vara vänner över en tid. 
Svar på tråden Vad är det för fel på mig?