• Anonym (TS)

Mycket mjölk men funkar inte att pumpa?

Med förra barnet hade jag mycket mjölk , den rann till ordentligt på fjärde dygnet sen gick han upp väldigt fort och låg långt över medel när jag helammade. Men jag fick knappt ut nånting de då gångerna jag försökte pumpa , enda gången det funkade lite bättre var om jag ammade på andra bröstet samtidig. Fick inte igång utdrivningsreflexen av att bara pumpa. Frågade på BVC och hon sa att det är normalt att det bara kommer mycket mjölk när barnet suger på bröstet för det handlar om hormoner och sånt. 

Den här gången har jag inte knappt testat sen mjölken rann till ordentligt (också på fjärde dygnet) men misstänker att det kommer vara likadant. Dottern är en månad gammal nu och går upp jättebra i vikt och ligger långt över medel nu så jag vet att det finns mycket mjölk .. I april ska jag med min äldsta på studentmiddag och behöver lämna bebis några timmar med pappan  , önskar jag hade kunnat pumpa ut så pappa kan ge henne då. Och om jag behöver lämna henne någon mer gång.  Ska prova men är rädd för att det kommer vara som sist. 

Är det någon mer som har varit med om det här? Känns som att alla andra kan pumpa ut utan problem? Gör jag något fel ? Tror inte det är pumpen det är fel på eftersom jag har testat både elektrisk  och handpump. Men tar gärna emot tips på bra pumpar eller om någon har tips för att det ska funka bättre. Det är alltså utdrivningsreflexen som inte kommer igång utan att barnet suger på bröstet. 

• Svar på tråden Mycket mjölk men funkar inte att pumpa?
  • Anotherone

Det är inte ovanligt att man släpper gott om mjölk när man ammar men inte till pump. Jag hade en extrem produktion med mitt första barn, men det var nog först tredje eller fjärde pumpen vi testade som funkade. En som vi fick låna hem från BB.

• Lönnsirap

Min erfarenhet är att pumpa bara funkar för att få mjölk när brösten i princip bara kräver väldigt lite stimulans, och att folk helt verkar ha glömt bort hur man handmjölkar. 

Så nä, du är inte ensam om att det inte riktigt funkar att pumpa. Så har du mycket mjölk, testa att handmjölka, så att du lär dig tekniken.

• Anonym (allt är ju normalt enligt BM)

Det är nog mycket individuellt.

Jag var tvungen att ta handpump först för att inte dränka min son med brandspruta och det räckte med 1-2 drag så rann det ut 50 ml.

Om jag stod i badkaret och duschade och sonen gnällde från andra rummet medan min man bytte på honom så stod det strålar ut från båda brösten som en fontän när det var som mest. Jag var helt förundrad men jag hade inget att jämföra med så jag trodde det var normalt.

• Anonym (allt är ju normalt enligt BM)

Tillägg: Jag drack amningste som jag gjorde själv varje dag och lättöl för att dra igång mjölkproduktionen, jag vet inte om det hjälpte men det påstods vara bra då.

Idag säger Livsmedelsverket att man inte vet tillräckligt om anis och fänkålsfrön, och rekommenderar ammande att avstå från te på dem.

Tänk som vetenskapen går framåt...

• Anonym (TS)

Tack för era svar! :)
    Problemet är alltså inte att det inte finns mjölk, har en helammad bebis som har gått upp 1,2 kg på en månad och ligger på översta kurvan nu :). Det var samma med storebror i den här åldern. Problemet är att jag inte får ut mycket när jag pumpar (har iförsej inte testat mycket den här gången). Får oftast inte igång utdrivningsreflexen (när det spänner i brösten och kommer mycket mjölk) utom om jag ammar samtidigt. 

Ska testa att handmjölka också. Det är ju inte så att jag måste pumpa nu för amningen funkar bra men tänker sen om jag vill lämna henne med pappan är det bra om jag kan det. 

• Anotherone
    Anonym (TS) skrev 2025-03-07 13:20:16 följande:

Tack för era svar! :)
    Problemet är alltså inte att det inte finns mjölk, har en helammad bebis som har gått upp 1,2 kg på en månad och ligger på översta kurvan nu :). Det var samma med storebror i den här åldern. Problemet är att jag inte får ut mycket när jag pumpar (har iförsej inte testat mycket den här gången). Får oftast inte igång utdrivningsreflexen (när det spänner i brösten och kommer mycket mjölk) utom om jag ammar samtidigt. 

Ska testa att handmjölka också. Det är ju inte så att jag måste pumpa nu för amningen funkar bra men tänker sen om jag vill lämna henne med pappan är det bra om jag kan det. 

Jag fattar och så var det för mig med. Mjölk fanns! Ofta i sånt flöde att min son blev helt översköljd och skrek som en galning pga inte hann med att svälja.
    Så ett lyxproblem men ändå jobbigt att inte kunna ta vara på allt.
    Hoppas att du kan hitta en pump som får igång din utdrivning. Ta kontakt med en sån amningshjälp-mamma om det finns där du bor, de brukar vara sjukt duktiga och engagerade.
  • Anonym (TS)
    Anonym (allt är ju normalt enligt BM) skrev 2025-03-07 07:45:08 följande:

Det är nog mycket individuellt.

Jag var tvungen att ta handpump först för att inte dränka min son med brandspruta och det räckte med 1-2 drag så rann det ut 50 ml.

Om jag stod i badkaret och duschade och sonen gnällde från andra rummet medan min man bytte på honom så stod det strålar ut från båda brösten som en fontän när det var som mest. Jag var helt förundrad men jag hade inget att jämföra med så jag trodde det var normalt.

Det är nog helt normalt. Min mjölk kommer också väldigt snabbt och ibland för mycket på en gång när hon börjar amma så hon sätter i halsen ibland och det andra bröstet brukar läcka 
    Problemet är som sagt att jag inte brukar få igång utdrivningsreflexen så att det kommer så mycket när jag bara pumpar :)
  • Anonym (TS)
    Anotherone skrev 2025-03-07 13:26:26 följande:
    Jag fattar och så var det för mig med. Mjölk fanns! Ofta i sånt flöde att min son blev helt översköljd och skrek som en galning pga inte hann med att svälja.
    Så ett lyxproblem men ändå jobbigt att inte kunna ta vara på allt.
    Hoppas att du kan hitta en pump som får igång din utdrivning. Ta kontakt med en sån amningshjälp-mamma om det finns där du bor, de brukar vara sjukt duktiga och engagerade.

Tack för svar:) Jo hon brukar också knappt hinna svälja i början och sätter i halsen ibland för det kommer snabbt och mycket i början när jag ammar. 

Ja egentligen är det väl lyxproblem för det viktigaste är ju att ammingen funkar. Men hade varit bra att kunna pumpa nån gång också.
    Tack för tipset, kan testa att kontakta dom :) Vet du vilken pump som funkade för dig , vilket märke? 

• Mrs Moneybags

Jag ammade i 18 månader, men kunde aldrig pumpa. De tog fram någon state of the art maskin på bb, men inte ens den funkade. Jag tror mina bröst bara reagerade på barnet, inget annat. Jag hade massor med mjölk, men det gick inte att få ut något utan stimulans från barnet. 

• Anonym (Gl)

Testa innan eller efter bebis ammar, det kan vara olika när det fungerar bäst. Jag pumpade oftast ett tag innan jag trodde bebis skulle äta, de är mer effektiva än pumpen och får ut mer så det ska mycket till att det inte ska finnas något kvar till vebis. 

Jag pumpade mycket till frys och då ska man ju vara extra noga med hygienen. Så tvöttade av brösten med varmt vatten och torkade med handduk, ofta fick det igång flödet. Annars testa att handmjölka lite först och sitt vid bebisen :) men första gångerna kom inte mycket för mig men tillslut fick jag ut mellan 100-200ml per pumpning 🤩

• Anonym (TS)
    Anonym (Gl) skrev 2025-03-07 13:47:24 följande:

Testa innan eller efter bebis ammar, det kan vara olika när det fungerar bäst. Jag pumpade oftast ett tag innan jag trodde bebis skulle äta, de är mer effektiva än pumpen och får ut mer så det ska mycket till att det inte ska finnas något kvar till vebis. 

Jag pumpade mycket till frys och då ska man ju vara extra noga med hygienen. Så tvöttade av brösten med varmt vatten och torkade med handduk, ofta fick det igång flödet. Annars testa att handmjölka lite först och sitt vid bebisen :) men första gångerna kom inte mycket för mig men tillslut fick jag ut mellan 100-200ml per pumpning 🤩

Tack för svar :) Ska testa det. Jag tänkte att om man inte får ut så mycket är det bra att frysa för då kan man spara lite i taget så kanske det räcker till att lämna henne några timmar iallafall men det var längesen jag frös in nu, hur är det bäst att förvara? 

• Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-07 13:46:42 följande:

Jag ammade i 18 månader, men kunde aldrig pumpa. De tog fram någon state of the art maskin på bb, men inte ens den funkade. Jag tror mina bröst bara reagerade på barnet, inget annat. Jag hade massor med mjölk, men det gick inte att få ut något utan stimulans från barnet. 

Tack för svar, det är nog nästan så för mig också. Det är ju tur att bebisen får i sig mycket och går upp bra i vikt iallafall så man ska kanske inte klaga :)
  • Humblebeee247

Pump fungerade inte alls för mig utan jag fick handmjölka om det var så att pappan skulle ha sonen en längre stund och behövde mata honom. Utdrivningsreflexen kom inte igång med pump.

• Anonym (TS)
    Anonym (allt är ju normalt enligt BM) skrev 2025-03-07 08:02:56 följande:

Tillägg: Jag drack amningste som jag gjorde själv varje dag och lättöl för att dra igång mjölkproduktionen, jag vet inte om det hjälpte men det påstods vara bra då.

Idag säger Livsmedelsverket att man inte vet tillräckligt om anis och fänkålsfrön, och rekommenderar ammande att avstå från te på dem.

Tänk som vetenskapen går framåt...

Tack för svar men problemet är inte att jag behöver öka mjölkproduktionen , har en riktigt tjockis så hon får i sig mer än tillräckligt :) 
    Problemet är som sagt att jag oftast inte får igång utdrivningsreflexen så det kommer ut mycket mjölk när jag pumpar.
  • Anonym (TS)
    Humblebeee247 skrev 2025-03-08 12:59:52 följande:

Pump fungerade inte alls för mig utan jag fick handmjölka om det var så att pappan skulle ha sonen en längre stund och behövde mata honom. Utdrivningsreflexen kom inte igång med pump.

Tack för svar! Kanske skulle testa att handmjölka istället :)
  • Anonym (Gl)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-08 10:34:57 följande:

Tack för svar :) Ska testa det. Jag tänkte att om man inte får ut så mycket är det bra att frysa för då kan man spara lite i taget så kanske det räcker till att lämna henne några timmar iallafall men det var längesen jag frös in nu, hur är det bäst att förvara? 

Jag hade Medelas påsar, de är toppen att värna i vattenbad sen också 😍 annars vet jag de som fryser i iskuber. Funkar det att få igång utdrivningen genom att handmjölka sp testa pumpen när det är igång ☺️ 
    Tånk också på att slappna av, stress blockar oxytocin ❤️
Svar på tråden Mycket mjölk men funkar inte att pumpa?