• Anonym (x)

Varför är svenskar så tråkiga?

Varför är svenskar så tråkiga? Har ingen humor samma gamla traditioner som är samma varje år? Går som deprimerade folk alla värkar deppiga och sura klagar hela tiden om samma saker. Samma gamla saker på tv samla jävla bingolotto. Samma musik samma mellanmjölk som dom får pruttar av för dom är laktosintoleranta. Åker på samma semester samma gamla skit ställe som Kreta eller Grekland. Eller ska dom piffa till det åker dom till Ullared jiipiiiy

Tråkiga svennar. Rädda för att sticka ut rädda för att leva rädda för att stötta någon?

Varför är ni så tråkiga?     

• Svar på tråden Varför är svenskar så tråkiga?
  • Anonym (Delvis)

Jag kan inte hålla med om traditioner, för att alla länder har sådana, men jag kan hålla med om vissa andra saker, bland annat mat. Exempelvis Prinsesstårta som består av billiga biskviter och grädde inuti! Det är det största besvikelse enligt mig. Prinsesstårta har smaklös ljusgrön färg, har osmakliga biskviter och grädde, grädde inuti! Varför älskar ni så dålig och primitiv recept? Varför älskar ni grädde så mycket? Det finns ju massor av annorlunda kräm, men ni sticker bara till billiga biskviter, sylt och grädde.... 

Varför är ni så galna med "lösviktsgodis" som är inte lösvikts för att de innehåller bara socker och dessutom mesta är osmakliga hårda gummi?! Dessutom ger ni både Prinsesstårtor och lösviktsgodis till era barn på kalas! Varför bjuder ni inte på något mer kvalitativ!? 

Varför äter ni korvbröd som består bara av tjock bröd och korv och bjuder era barn och andra på kalas!? Var är kvalitativ mat!?

Varför Leos Lekland har ohälsosam Menu till kalasbarn?! Billiga hamburgare och korvbröd där finns nästan ingenting inuti! Ingen smör, ingen ost, ingen sallad, gurkor-tomater! Och på sådant dyrt priset! Helt galen! 

• Anonym (Håller_verkligen_med)

Håller verkligen med, och iom digitaliseringen har svenskar om möjligt blivit ännu tråkigare och osociala, med mobilskärmen som det viktigaste i livet. Väldigt få svenskar kan bjuda på sig själva och är inte sociala mer än "nödvändigt", dvs på arbetsplatsen och på olika fritidsaktiviteter.

Har man ett behov av att vara social i Sverige är man väldigt osvensk.

• OlleSQ
    Anonym (Delvis) skrev 2025-03-13 09:19:51 följande:

Jag kan inte hålla med om traditioner, för att alla länder har sådana, men jag kan hålla med om vissa andra saker, bland annat mat. Exempelvis Prinsesstårta som består av billiga biskviter och grädde inuti! Det är det största besvikelse enligt mig. Prinsesstårta har smaklös ljusgrön färg, har osmakliga biskviter och grädde, grädde inuti! Varför älskar ni så dålig och primitiv recept? Varför älskar ni grädde så mycket? Det finns ju massor av annorlunda kräm, men ni sticker bara till billiga biskviter, sylt och grädde.... 

Varför är ni så galna med "lösviktsgodis" som är inte lösvikts för att de innehåller bara socker och dessutom mesta är osmakliga hårda gummi?! Dessutom ger ni både Prinsesstårtor och lösviktsgodis till era barn på kalas! Varför bjuder ni inte på något mer kvalitativ!? 

Varför äter ni korvbröd som består bara av tjock bröd och korv och bjuder era barn och andra på kalas!? Var är kvalitativ mat!?

Varför Leos Lekland har ohälsosam Menu till kalasbarn?! Billiga hamburgare och korvbröd där finns nästan ingenting inuti! Ingen smör, ingen ost, ingen sallad, gurkor-tomater! Och på sådant dyrt priset! Helt galen! 

Svennar har inte problem med grädde då de flesta inte är laktosintoleranta.

Prinsesstårta består av tårtbottnar, dvs i praktiken en sockerkaka delad på höjden, vaniljkräm, hallonsylt och grädde. Några biskvier om det är det du menar med biskviter är det inte i. Vad för konditori har du handlat på egentligen?

Du har missat väldigt mycket lösgodis om du bara prövat hårda gummisaker, självförvållat mao.

Leos lekland är ju en ny företeelse som dök upp samtidigt med stor invandring. Vi svennar har födelsekalas hemma och eftersom svennebarn kan uppföra sig när de är på besök hos andra så var det inga problem, uppenbarligen har det förändrat sig och du som inte är svenne vet uppenbarligen inte hur bra det fungerade förr.

• Anonym (Delvis)
    OlleSQ skrev 2025-03-13 15:19:26 följande:

Svennar har inte problem med grädde då de flesta inte är laktosintoleranta.

Prinsesstårta består av tårtbottnar, dvs i praktiken en sockerkaka delad på höjden, vaniljkräm, hallonsylt och grädde. Några biskvier om det är det du menar med biskviter är det inte i. Vad för konditori har du handlat på egentligen?

Du har missat väldigt mycket lösgodis om du bara prövat hårda gummisaker, självförvållat mao.

Leos lekland är ju en ny företeelse som dök upp samtidigt med stor invandring. Vi svennar har födelsekalas hemma och eftersom svennebarn kan uppföra sig när de är på besök hos andra så var det inga problem, uppenbarligen har det förändrat sig och du som inte är svenne vet uppenbarligen inte hur bra det fungerade förr.

Och, vad är det så smaklig om tårtbottnar som är som tvättsvampar (inte med bra smak), banalt sylt med grädde? Varför så banalt kombination? Konstgjorda vaniljsås dessutom....

Om jag gör vaniljkräm själv, då det skiljas för 100% i smak med det som ni kallar för vaniljsås. 

Det finns så olika kräm, det finns att baka själv goda och kvalitativa biskviter, men ni väljer att köpa färdiga osmakliga tårtbottnar och bara fylla med grädde inuti....

Varför är sådant brist av smak?!
  • Anonym (blöa)
    Anonym (Delvis) skrev 2025-03-13 16:04:59 följande:
    Och, vad är det så smaklig om tårtbottnar som är som tvättsvampar (inte med bra smak), banalt sylt med grädde? Varför så banalt kombination? Konstgjorda vaniljsås dessutom....

Om jag gör vaniljkräm själv, då det skiljas för 100% i smak med det som ni kallar för vaniljsås. 

Det finns så olika kräm, det finns att baka själv goda och kvalitativa biskviter, men ni väljer att köpa färdiga osmakliga tårtbottnar och bara fylla med grädde inuti....

Varför pratar du om "ni" när det uppenbarligen bara handlar om ett fåtal människor? Jag bakar mina egna tårtor och gör egen vaniljsås. Okej, otur för dig att du inte fått smaka någon riktigt god svensk tårta men att döma ut hela kulturen bara därför?

Ska man påstå att all indisk mat är tråkig för alltihop är bara ris och curry också? Eller bevisar det påståendet bara att man är okunnig precis som du?

Dessutom är korv med bröd amerikanskt och Leos lekland är knappast någon "tradition". Tror du inte att lekland finns i fler länder än Sverige eller?
  • Anonym (Delvis)
    Anonym (blöa) skrev 2025-03-13 16:18:56 följande:
    Varför pratar du om "ni" när det uppenbarligen bara handlar om ett fåtal människor? Jag bakar mina egna tårtor och gör egen vaniljsås. Okej, otur för dig att du inte fått smaka någon riktigt god svensk tårta men att döma ut hela kulturen bara därför?

Ska man påstå att all indisk mat är tråkig för alltihop är bara ris och curry också? Eller bevisar det påståendet bara att man är okunnig precis som du?

Dessutom är korv med bröd amerikanskt och Leos lekland är knappast någon "tradition". Tror du inte att lekland finns i fler länder än Sverige eller?
    Varför då på Ica, Hemköp, Citygross, Coop finns det bara bakelser och tårtor som 99% är bara med grädde inuti med sådana osmakliga tårtbottnar? Förstås har jag smakat också bra tårtor och bakelser, med de finns i särskilda cafe, det är inte så, att jag vill bjuda på fika spontant och vill att köpa snabbt någonting på bordet, med tyvärr är jag tvungen att baka själv istället, då alla bakelser och tårtor (ok, utöver bullar, de är bra) smakar bara som banalt osmaklig Prinsesstårta. Den enda skilnader är att den ena har jordgubbsylt, den andra lite nötter, den tredje maräng, med bas är samma - tårtbotten med grädde. 

Ja, också indisk mat låter banalt för mig, då älskar jag inte stark maträtter, därför jag är också trött att det finns bara 2 indisk maträtter som passar min smak (dessutom frågar jag alltid att laga inte stark).

Ja, men vet du, att korv och bröd kan man göra också på med hälsosamt och smakligare sätt, typ Subway variant, där det finns ost, grönsaker inuti!? Men att äta bara tjock bröd och korv, utan ingenting nyttigt als, förstår jag inte.

Vad är det, brist av gourmet smak/känsla?

Tittar bara hur italienska rätter smakar härligt, franska har utmärka bakelser osv.

Stor skillnad! 
  • Anonym (blöa)
    Anonym (Delvis) skrev 2025-03-13 16:34:34 följande:
    Varför då på Ica, Hemköp, Citygross, Coop finns det bara bakelser och tårtor som 99% är bara med grädde inuti med sådana osmakliga tårtbottnar? Förstås har jag smakat också bra tårtor och bakelser, med de finns i särskilda cafe, det är inte så, att jag vill bjuda på fika spontant och vill att köpa snabbt någonting på bordet, med tyvärr är jag tvungen att baka själv istället, då alla bakelser och tårtor (ok, utöver bullar, de är bra) smakar bara som banalt osmaklig Prinsesstårta. Den enda skilnader är att den ena har jordgubbsylt, den andra lite nötter, den tredje maräng, med bas är samma - tårtbotten med grädde. 

Ja, också indisk mat låter banalt för mig, då älskar jag inte stark maträtter, därför jag är också trött att det finns bara 2 indisk maträtter som passar min smak (dessutom frågar jag alltid att laga inte stark).

Ja, men vet du, att korv och bröd kan man göra också på med hälsosamt och smakligare sätt, typ Subway variant, där det finns ost, grönsaker inuti!? Men att äta bara tjock bröd och korv, utan ingenting nyttigt als, förstår jag inte.

Vad är det, brist av gourmet smak/känsla?

Tittar bara hur italienska rätter smakar härligt, franska har utmärka bakelser osv.

Stor skillnad! 
    Tårtor köpta på Lidl är knappast representativa för svensk kultur och de smakar sämre än hemmabakt eftersom de använder de billigaste råvarorna de kan för att tårtorna ska vara så billiga som möjligt.

Att du bara tycker om två indiska rätter säger mer om dig än vad det gör om indisk mat. Det finns gott om indisk mat som inte är stark.

Skandinavien har väldigt goda bakverk och de har verkligen gjort det bästa de kunnat med mattraditionen. Tänk på att det var missväxt och svält i Sverige för bara några hundra år sedan. Ur detta har de vuxit sig till ett rikt, jämställt, lyckligt och mycket kulturellt land och jag är så tacksam att jag fick medborgarskap här. Jag är inte svensk men jag är otroligt stolt och tacksam att få leva här.
  • Anonym (Delvis)
    Anonym (blöa) skrev 2025-03-13 16:56:56 följande:
    Tårtor köpta på Lidl är knappast representativa för svensk kultur och de smakar sämre än hemmabakt eftersom de använder de billigaste råvarorna de kan för att tårtorna ska vara så billiga som möjligt.

Att du bara tycker om två indiska rätter säger mer om dig än vad det gör om indisk mat. Det finns gott om indisk mat som inte är stark.

Skandinavien har väldigt goda bakverk och de har verkligen gjort det bästa de kunnat med mattraditionen. Tänk på att det var missväxt och svält i Sverige för bara några hundra år sedan. Ur detta har de vuxit sig till ett rikt, jämställt, lyckligt och mycket kulturellt land och jag är så tacksam att jag fick medborgarskap här. Jag är inte svensk men jag är otroligt stolt och tacksam att få leva här.
    Jag skrev ingenting om Lidl, har aldrig varit där om jag kan vara ärligt. Och det som ser jag på Citygross, Ica, Hemköp, Coop, Linds bageri...det urval är långt ifrån den smakliga bakelser och tårtor som exempelvis finns i Frankrike och andra Europeiska länder som har mer varianter inom allt. De har också fina förpackningar, medan i Sverige stannar Paradis och Alladin i samma tråkiga lådor... 
  • OlleSQ
    Anonym (Delvis) skrev 2025-03-13 16:04:59 följande:

Finns inget att bemöta i din text. Klassisk halmgubbe från din sida.
  • Anonym (Delvis)
    OlleSQ skrev 2025-03-13 17:14:39 följande:
    Finns inget att bemöta i din text. Klassisk halmgubbe från din sida.
    Okey, bara ett retorisk fråga. Kan du vara ärlig själv och svara att det finns inga skillnader mellan bakverk inom Sverige och Frankrike med mera? Fina presentaskar, urval med godis, tårtor, bakelser? 
  • Anonym (blöa)
    Anonym (Delvis) skrev 2025-03-13 17:23:31 följande:
    Okey, bara ett retorisk fråga. Kan du vara ärlig själv och svara att det finns inga skillnader mellan bakverk inom Sverige och Frankrike med mera? Fina presentaskar, urval med godis, tårtor, bakelser? 
    Att det finns skillnader betyder inte nödvändigtvis att de är bättre eller sämre än det andra. Svensk choklad är underbart god om du inte visste det. Om den enda svenska chokladen du har erfarenhet av är billigt skräp från Citygross så är ju det beklagligt. Besök en svensk chocolateria någon gång och uttala dig sedan.

Vill du smaka på riktigt dålig choklad så smaka på billig amerikansk choklad. Smakar bara fett och artificiella smakämnen. Att många amerikaner går på Ikea för att köpa Marabou säger en del.

Du kanske inte ska förvänta dig att tårta från Citygross kommer i en fin presentask. Gå på ett finare bageri och efterfråga en fin ask så ska du se skillnaden.
  • Anonym (Delvis)
    Anonym (blöa) skrev 2025-03-13 17:44:16 följande:
    Att det finns skillnader betyder inte nödvändigtvis att de är bättre eller sämre än det andra. Svensk choklad är underbart god om du inte visste det. Om den enda svenska chokladen du har erfarenhet av är billigt skräp från Citygross så är ju det beklagligt. Besök en svensk chocolateria någon gång och uttala dig sedan.

Vill du smaka på riktigt dålig choklad så smaka på billig amerikansk choklad. Smakar bara fett och artificiella smakämnen. Att många amerikaner går på Ikea för att köpa Marabou säger en del.

Du kanske inte ska förvänta dig att tårta från Citygross kommer i en fin presentask. Gå på ett finare bageri och efterfråga en fin ask så ska du se skillnaden.
    Vilken svensk choklad? Var kan man köpa sådant? 
    Tyvärr är det exakt en stor skillnad. Om i många andra EU länder behövs det inte att leta efter någon mystisk bra choklad och det ät lätt att gå in i vanlig mataffär och välja den bästa från stor urval, dessutom finns det många fina presentaskar med kvalitativa godisar inuti, då här är det brist av bra urval. Den bästa som man kan köpa i vanliga mataffärer är import - Lindor, Merci, Raffaello, Karlfazer godis och andra, medan vad finns svensk? Bara banala Paradis och Alladin i vanliga presentaskar. 

Tyvärr din kritik stämmer inte, för att det finns jättestor skillnad medan urval i Sverige och många andra Eu länder, där kan man köpa bra kvalitativa godis och bakelser i fina presentaskar med inga frågor att packa de finare....

Punkt. 
  • Anonym (blöa)
    Anonym (Delvis) skrev 2025-03-13 17:55:13 följande:
    Vilken svensk choklad? Var kan man köpa sådant? 
    Tyvärr är det exakt en stor skillnad. Om i många andra EU länder behövs det inte att leta efter någon mystisk bra choklad och det ät lätt att gå in i vanlig mataffär och välja den bästa från stor urval, dessutom finns det många fina presentaskar med kvalitativa godisar inuti, då här är det brist av bra urval. Den bästa som man kan köpa i vanliga mataffärer är import - Lindor, Merci, Raffaello, Karlfazer godis och andra, medan vad finns svensk? Bara banala Paradis och Alladin i vanliga presentaskar. 

Tyvärr din kritik stämmer inte, för att det finns jättestor skillnad medan urval i Sverige och många andra Eu länder, där kan man köpa bra kvalitativa godis och bakelser i fina presentaskar med inga frågor att packa de finare....

Punkt. 
    Och vad är egentligen skillnaden mellan tyska Merci, finska Fazer, italienska Raffaello och svenska Marabou? De smakar ungefär likadant enligt mig. Är det att du tycker att förpackningen till Merci är finare än Paradis eller?

Som sagt, det är verkligen halmgubbar du kommer med.
  • OlleSQ

Brons 2016, Belgien vann före Danmark.

Guld 2018.

Silver 2020, Schweiz vann.

Silver 2022, Storbritannien vann.

4:e plats 2024, Frankrike vann före Italien och Storbritannien

Är Sveriges placering i EM för konditorer de senaste 5 upplagorna.

• Anonym (Andrew)
    Anonym (S) skrev 2025-03-09 18:52:55 följande:

Vi firar jul och kastar inte kvinnor från balkonger. Duger gott!

Nej, ni kallar er svenska kvinnor för feta, lösaktiga horor och verkar bedöma dom efter att dom ska föda barn och stå vid spisen. Ganska dålig kvinnosyn hos er svenska män nu för tiden.

Är gift med en svenska och hennes ex ( svensk ) är cp i huvudet. Hör mycket från svenska kvinnor som är rätt missnöjda med svenska män. Och det hatet som vuxit fram på några år. Verkar även som många svenska kvinnor hos er slutar dejta helt och avsäga sig män. Är ett fenomen som slagit mig under tiden jag bott här.

För övrigt, undrar jag varför alla med barn är så inskränkta och sitter hemma hos sig själva på helgerna. Ni verkar inte umgås i någon större utsträckning. Utan håller er inom en liten grupp.

Har även märkt av att ni har mycket fördomar, speciellt om folk som inte lever exakt som er själva. ch inte är dom mest vänligaste att bli vänner med. Kallt folk en  hel del.
    Dom trevligaste jag träffat har varit människor som själva lever lite alternativt ivy vågar ta ut svängarna lite mer.

Det är lite mycket mellanmjölk över Sverige.
  • Anonym (Delvis)
    Anonym (blöa) skrev 2025-03-13 18:08:44 följande:
    Och vad är egentligen skillnaden mellan tyska Merci, finska Fazer, italienska Raffaello och svenska Marabou? De smakar ungefär likadant enligt mig. Är det att du tycker att förpackningen till Merci är finare än Paradis eller?

Som sagt, det är verkligen halmgubbar du kommer med.
    Dina frågor betyder att jag har rätt. Troligtvis många av er har brist av gourmet smak-känsla, därför ni skiljer inte skillnader mellan olika smaker och kvalitet. 

Marabou Paradis, Aladdin är lite bättre än Tack serie, där chokladgodis liknar varannan i smak. Sockermassa med lite kakao mest. Det behovs inte att skriva att den ena är med lite nötter, medan den andra praliner. De smakar faktisk likadant och det är tråkigt. Varför Paradis och Aladdin aldrig byter sina askar ännu på högtider? Om jag vill att ge ett present till någon utomlands, uppskattar alla fina presentaskar (inte bara innehållet) och det känns tråkigt att de har inga Julförpackningar, inga Påskförpackningar, inga Födelsedags-representativa förpackningar. Vanliga vardagliga askar. 

Raffaello har tvärtom sin egen individuell originalsmak. Jag bor varken i storstad eller i småstad, med det är sällan när man kan köpa Raffaello, bara på enskilda matkedjor på högtider. Varför är det brist med ännu Raffaello? Tänker inte att Raffaello är så lyxiga att det behövs att erbjuda dem oss bara på högtider, men.... det är så det är. 

Karlfazer av Fazer har också sin egen originalsmak. Älskar deras chokladsmak. Tråkigt att i Sverige det är omöjligt att köpa olika smaker av Karlfazer, bara vanliga eller med nötter. Jättesällan med blåbär och ännu mer sällan med jordgubbar eller likadana. Varför finns i andra länder mer urval av chokladsmaker?

Merci, enligt mig, smakar vanligt, men om vi jämför med Marabou, Merci är mer kvalitativ choklad, inte så söt och har många smakvariationer.

Lindt finns här mer, de är bra, men också, det är också en import. 

Många andra EU länder har större urval med chokladtillverkar, smaker, fina förpackningar och jag pratar inte om bara nämnda ovanför. 

Så, vilka chokladaskar kan man köpa i vanliga svenska matkedjor utöver Paradis eller Alladin, dessutom i fina förpackningar? Tyvärr går det inte. Bara om du beställer, bara om du åker till annan stad, bara om du frågar, det finns bara - bara, bara, bara.... 
Svar på tråden Varför är svenskar så tråkiga?