Anonym (blöa) skrev 2025-03-13 18:08:44 följande:
Och vad är egentligen skillnaden mellan tyska Merci, finska Fazer, italienska Raffaello och svenska Marabou? De smakar ungefär likadant enligt mig. Är det att du tycker att förpackningen till Merci är finare än Paradis eller?
Som sagt, det är verkligen halmgubbar du kommer med.
Dina frågor betyder att jag har rätt. Troligtvis många av er har brist av gourmet smak-känsla, därför ni skiljer inte skillnader mellan olika smaker och kvalitet.
Marabou Paradis, Aladdin är lite bättre än Tack serie, där chokladgodis liknar varannan i smak. Sockermassa med lite kakao mest. Det behovs inte att skriva att den ena är med lite nötter, medan den andra praliner. De smakar faktisk likadant och det är tråkigt. Varför Paradis och Aladdin aldrig byter sina askar ännu på högtider? Om jag vill att ge ett present till någon utomlands, uppskattar alla fina presentaskar (inte bara innehållet) och det känns tråkigt att de har inga Julförpackningar, inga Påskförpackningar, inga Födelsedags-representativa förpackningar. Vanliga vardagliga askar.
Raffaello har tvärtom sin egen individuell originalsmak. Jag bor varken i storstad eller i småstad, med det är sällan när man kan köpa Raffaello, bara på enskilda matkedjor på högtider. Varför är det brist med ännu Raffaello? Tänker inte att Raffaello är så lyxiga att det behövs att erbjuda dem oss bara på högtider, men.... det är så det är.
Karlfazer av Fazer har också sin egen originalsmak. Älskar deras chokladsmak. Tråkigt att i Sverige det är omöjligt att köpa olika smaker av Karlfazer, bara vanliga eller med nötter. Jättesällan med blåbär och ännu mer sällan med jordgubbar eller likadana. Varför finns i andra länder mer urval av chokladsmaker?
Merci, enligt mig, smakar vanligt, men om vi jämför med Marabou, Merci är mer kvalitativ choklad, inte så söt och har många smakvariationer.
Lindt finns här mer, de är bra, men också, det är också en import.
Många andra EU länder har större urval med chokladtillverkar, smaker, fina förpackningar och jag pratar inte om bara nämnda ovanför.
Så, vilka chokladaskar kan man köpa i vanliga svenska matkedjor utöver Paradis eller Alladin, dessutom i fina förpackningar? Tyvärr går det inte. Bara om du beställer, bara om du åker till annan stad, bara om du frågar, det finns bara - bara, bara, bara....