• Anonym (Julia)

Kommer anmälan leda nånstans?

Min dotter har fått en anmälan gällande hennes säng. Hur skolan fått veta framgår inte. Rummet är så litet att den enda säng som får plats om hon samtidigt ska ha plats för skrivbord är 70 bred och 160 lång. Hon är 162 lång, men ligger inte raklång. Det enda hon påpekat är att täcket åker i golvet på natten.

Kommer det leda nånvart tror ni?

• Svar på tråden Kommer anmälan leda nånstans?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (leda) skrev 2025-03-14 12:54:40 följande:
    Varför startar du en tråd där all viktig info är utelämnad? Och sen påstår du att du inte vet mer än så. Och anmälan gäller inte ens dig, utan pappan. Blir ju väldigt svårt att svara på. 
    Vad är det som är viktig info för just det jag frågar om? Är väl irrelevant om föräldrarna är tillsammans eller inte tex? Det jag inte vet mer om är vad hon känner gällande SÄNGEN. Hon har bara nämnt den i förbigående. Varför är det så konstigt?
  • Anonym (Ann)

Hon är 16 år och kan bestämma själv var hon vill bo. Han kan inte tvinga henne.

Är du rädd för honom, TS? 

• Anonym (leda)
    Anonym (Julia) skrev 2025-03-14 13:00:55 följande:
    Vad är det som är viktig info för just det jag frågar om? Är väl irrelevant om föräldrarna är tillsammans eller inte tex? Det jag inte vet mer om är vad hon känner gällande SÄNGEN. Hon har bara nämnt den i förbigående. Varför är det så konstigt?
    Det är ju relevant eftersom svaren du fick först utgick ifrån att du skulle ändra sängen om den inte passar - men det går ju inte för det är inte du som har sängen = relevant info.

Om dottern själv är missnöjd eller inte är ju också relevant, om hon är nöjd = inget problem, om hon är missnöjd = bör göras något åt sängen. 
  • Anonym (.)
    Anonym (leda) skrev 2025-03-14 13:56:39 följande:
    Det är ju relevant eftersom svaren du fick först utgick ifrån att du skulle ändra sängen om den inte passar - men det går ju inte för det är inte du som har sängen = relevant info.

Om dottern själv är missnöjd eller inte är ju också relevant, om hon är nöjd = inget problem, om hon är missnöjd = bör göras något åt sängen. 
     Nej det är väl inte relevant om TS är den av föräldrarna som kan ändra nåt. Det är inget vi måste veta. Frågan var ju vad soc. kommer göra efter anmälan.
  • Anonym (leda)
    Anonym (.) skrev 2025-03-14 15:01:44 följande:
     Nej det är väl inte relevant om TS är den av föräldrarna som kan ändra nåt. Det är inget vi måste veta. Frågan var ju vad soc. kommer göra efter anmälan.
    Såklart det är relevant.

Och ingen kan väl veta vas soc kommer att göra. Inte ens soc vet väl det innan de kollat lite mer på detaljerna i ärendet. 
  • Anonym (.)
    Anonym (leda) skrev 2025-03-14 15:10:33 följande:
    Såklart det är relevant.

Och ingen kan väl veta vas soc kommer att göra. Inte ens soc vet väl det innan de kollat lite mer på detaljerna i ärendet. 
    Om det stämmer att ingen kan veta vad soc kommer göra så kan de inte svara bättre på det om de vet om TS är den förälder med sängen hemma eller den andre föräldern.
  • fornminne

Det TS verkar vilja veta, är om orosanmälan mot pappan kommer att leda till någon åtgärd från myndigheternas sida.

Handlar det bara om en för liten säng, inga andra missförhållanden, blir det troligen inte mer än ett samtal där pappan uppmanas att ordna en rymligare sovplats. (Loftsäng t ex).

Mer än så lär inte hända. Men det kanske räcker som påtryckningsmedel? Om pappan får höra det från Soc i stället för TS eller dottern.

• Anonym (.)
    fornminne skrev 2025-03-14 16:10:03 följande:

Det TS verkar vilja veta, är om orosanmälan mot pappan kommer att leda till någon åtgärd från myndigheternas sida.

Handlar det bara om en för liten säng, inga andra missförhållanden, blir det troligen inte mer än ett samtal där pappan uppmanas att ordna en rymligare sovplats. (Loftsäng t ex).

Mer än så lär inte hända. Men det kanske räcker som påtryckningsmedel? Om pappan får höra det från Soc i stället för TS eller dottern.

Inget mer hända? om det funkar att föräldern bara kan skita i en uppmaning från soc. varför skulle de då uppmana?
  • Jemp
    fornminne skrev 2025-03-14 16:10:03 följande:

Tydligen finns ju fler brister, så man får väl hoppas att de framkommer. 
  • Anonym (Lotten)

Soc kan vara lite lotteriartat. Jag tror att dräet är ganska troligt att de vill prata med er var för sig och sen beror det på vad ni säger hur de går vidare. 

Kommer det inte fram några mer oegentligheter är det medt troligt att de uppmanar honom att fixa ny säng. Om dottern berättar att hon inte vågar säga till pappa att hon vill bo hos dig kanske hon går hjälp med det. 

Om du och pappan inte kommer så bra överens är det nog bra att be soc vara tydlig med att det var i skolan detta framkommit och inte via dig. 

• Anonym (J)

Att sängen är på tok för liten är ju självklart, förhoppningsvis kan soc hjälpa till att få pappan att förstå detta, pratar de även med både dottern och ts så kanske de kan hjälpa till med boendsituationen om det funkar bättre att dottern flyttar in på heltid hos ts, det verkar dock finnas syskon och man delar ogärna på dessa.

Hur som så tycker jag att folk är lite väl otrevliga, visst ts hade kunnat ge ut info från början att det gällde den andra föräldern och att dottern är 16 och missnöjd, hon hade säkert fått mer relevanta svar, men en separation är ofta inte lättsam och jag förstår att man vill undvika konflikter, det är viktigt att man får sova ordentligt och bekvämt, speciellt i växande ålder, jag hoppas att du får hjälp ts

Svar på tråden Kommer anmälan leda nånstans?