• Anonym (Hon)

Jag får inte pengarna

Exet hade massa aktier som jag fick hälften av i skilsmässan, vilket vi har papper på, men de stod kvar på honom för att inte behöva betala avgift att överföra dem på mig. Jag valde att sälja dem för ett tag sen (han sålde dem alltså åt mig). Nu säger han att han enligt lag bara behöver ge mig värdet motsvarande vad de var värda vid skilsmässan (de har ökat med typ 400% sen dess).

Vad kan jag göra? Har absolut varken ork eller råd att gå till domstol över det då jag dessutom är svårt sjuk, men jag kan ju inte vänta heller och riskera att han gör sig av med dem på annat sätt.

• Svar på tråden Jag får inte pengarna
  • Anonym (Hon)
    Anonym skrev 2025-03-16 15:46:18 följande:
    I detta fall, mannen.
    Varför, när det var AKTIERNA som delades 50/50 och inte värdet av dem?
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-16 17:01:33 följande:
    Varför, när det var AKTIERNA som delades 50/50 och inte värdet av dem?
    Jag skulle tro att den personen har fel faktiskt och att det inte är så det fungerar. 
  • Core

Jag skulle säga att du rätt klart har rätt till värdet just nu- eftersom det är din andel aktier som gått upp. Hade du plockat ut dom direkt vid separation hade han inte fått mervärdet ändå.

Lägg en slant på att få en skrivelse från en jurist om saken så kanske han släpper det. Du kan ju även måla upp scenariot att om värdet hade sjunkit som en sten- skulle han då behövt ge dig det fulla värdet?

Nej, skulle han ha en chans i överinstans ska det vara väldigt tydligt villkorat i skrift att det är som han säger, och det tvivlar jag på att det är.

• Tom Araya
    Anonym skrev 2025-03-16 15:46:18 följande:
    I detta fall, mannen.
    Det skulle innebära att han får mer än hälften.
    I vilken lag eller avtal har detta stöd?
  • Anonym
    Anonym (Astrid) skrev 2025-03-16 17:05:49 följande:
    Jag skulle tro att den personen har fel faktiskt och att det inte är så det fungerar. 
    Det får ts se när hon kontaktar en jusist.
    Jag vet att jag har 100% rätt.
    Utan minsta tvekan.
  • Anonym (Hon)
    Anonym skrev 2025-03-17 05:35:16 följande:
    Det får ts se när hon kontaktar en jusist.
    Jag vet att jag har 100% rätt.
    Utan minsta tvekan.
    Hur kan det bli så när 50% av aktierna är mina? Som sagt, inte 50% av dåvarande VÄRDET, utan 50% av aktierna IDAG punkt och slut.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-17 05:46:28 följande:
    Hur kan det bli så när 50% av aktierna är mina? Som sagt, inte 50% av dåvarande VÄRDET, utan 50% av aktierna IDAG punkt och slut.

Vad du eller andra på forumet tycker borde vara rätt är inte värt någonting. Du måste driva det här själv.
    Kolla om du har någon timmes juristhjälp via hemförsäkringen. Det finns facebookgrupper med gratis juridiska råd och ekonomigrupper t ex Economista.
    Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. Juridik är inte heller så svart-vit som många på det här forumet tror. 

Det viktiga är att få ut dina pengar och ex-maken kommer driva sin linje så länge du inte sätter hårt mot hårt. Att betala jurister och processa kostar dock en hel del pengar så ska du ge dig in i det ska du ha någorlunda torrt på fötterna och lämna känslor och tyckande därhän.

• Anonym (Hon)
    Anonym (G) skrev 2025-03-17 06:10:56 följande:

Vad du eller andra på forumet tycker borde vara rätt är inte värt någonting. Du måste driva det här själv.
    Kolla om du har någon timmes juristhjälp via hemförsäkringen. Det finns facebookgrupper med gratis juridiska råd och ekonomigrupper t ex Economista.
    Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. Juridik är inte heller så svart-vit som många på det här forumet tror. 

Det viktiga är att få ut dina pengar och ex-maken kommer driva sin linje så länge du inte sätter hårt mot hårt. Att betala jurister och processa kostar dock en hel del pengar så ska du ge dig in i det ska du ha någorlunda torrt på fötterna och lämna känslor och tyckande därhän.

Det är varken känslor eller "tyckande". Hade han fört över aktierna från början hade han ju inte haft rätt till försäljningsvärdet idag, så vad är skillnaden? Han sålde något som är mitt å mina vägnar. Måste vars brottsligt att vägra återlämna pengarna.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-17 06:45:59 följande:
    Det är varken känslor eller "tyckande". Hade han fört över aktierna från början hade han ju inte haft rätt till försäljningsvärdet idag, så vad är skillnaden? Han sålde något som är mitt å mina vägnar. Måste vars brottsligt att vägra återlämna pengarna.
    Så vad tänker du göra?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (?) skrev 2025-03-17 06:47:17 följande:
    Så vad tänker du göra?
    Prata med polisen först och främst.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-17 06:49:52 följande:
    Prata med polisen först och främst.
    När då?
  • Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-17 06:45:59 följande:
    Du tycker att du ska ha aktiernas värde idag och att det måste vara brottsligt att förhala så länge. Det är tyckande utan juridisk grund. Driv processen själv då, du är ju så säker. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (G) skrev 2025-03-17 06:51:02 följande:
    Du tycker att du ska ha aktiernas värde idag och att det måste vara brottsligt att förhala så länge. Det är tyckande utan juridisk grund. Driv processen själv då, du är ju så säker. 
    Varför skulle jag inte ha det menar du? Enda anledningen att de inte fördes över var ju för att slippa avgifterna, att de var kvar under hans namn gör de inte mindre mina.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-17 06:59:45 följande:
    Varför skulle jag inte ha det menar du? Enda anledningen att de inte fördes över var ju för att slippa avgifterna, att de var kvar under hans namn gör de inte mindre mina.
    Det är inte tillåtet att förhala ett bodelningsavtal under så lång tid som din make gjort. Däremot är sätten att få rätt och straffet för den som gör det inte skrivet i sten. Återigen, det handlar inte om att ha rätt, utan att få rätt.
    Han har en skuld till dig och ett sätt är att kontakta kronofogden. Under förutsättning att du har ett korrekt bodelningsavtal med datum. 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (G) skrev 2025-03-17 07:26:40 följande:
    Det är inte tillåtet att förhala ett bodelningsavtal under så lång tid som din make gjort. Däremot är sätten att få rätt och straffet för den som gör det inte skrivet i sten. Återigen, det handlar inte om att ha rätt, utan att få rätt.
    Han har en skuld till dig och ett sätt är att kontakta kronofogden. Under förutsättning att du har ett korrekt bodelningsavtal med datum. 
    Vi har kontrakt på aktierna ja, där det står exakt hur många av dem som är mina osv.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-17 07:30:57 följande:
    Vi har kontrakt på aktierna ja, där det står exakt hur många av dem som är mina osv.
    Då kan du prova med Kronofogden. Ansökan kostar 600kr om jag minns rätt.
  • Egon den stora

Det borde ju handla om hyfsat många miljoner om nu överflyttningsavgiften är så hög som nämnts på riktigt, så det är väl inte något problem att ta avgiften för att få en jurist att ta tag i detta.  Att fråga på ett sånt här forum är ju bevisligen ganska meningslöst då många svarar utan att veta någonting. 

Svar på tråden Jag får inte pengarna