• Anonym (J)

Är maten för dyr eller har unga vuxna för höga krav?

Läste denna artikel som exempel. bla några unga vuxna som anser att deras ork och hälsa blivit lidande pga högre matpriser. Men jag undrar också om man har orimliga krav som ung vuxen vad pengarna ska räcka till? När jag var studerande åt jag mycket mindre kött tex än jag gör idag. Antingen vegetariskt eller en halv kycklingfilé ist för en hel. Ist åt jag mycket rotfrukter, baljväxter, gjorde grytor, soppor och gratänger. Kan det inte vara att kunskapen brister om hur man lagar billig med nyttig mat? Att man alltid tror att en måltid ska bestå av en bit kött med tillbehör? https://www.mitti.se/nyheter/tufft-for-kunderna-med-rekordhoga-matpriser-6.3.281173.6cf6cbd284

• Svar på tråden Är maten för dyr eller har unga vuxna för höga krav?
  • Tukt
    Fridolini skrev 2025-04-06 19:11:37 följande:
    Men klagas hela tiden
    Det du upplever som "tjöt" kanske upplevs som en givande diskussion för andra.
  • Anonym (Har blivit billigt med mat)
    Anonym (Mat) skrev 2025-04-06 17:22:05 följande:
    Pengarna räcker inte.
    Om pengarna inte räcker, varför räcker de inte?
    På vad har du då valt att lägga dina pegar? Är du säker på att du har valt att prioritera rätt saker? Inte har valt att lägga några pengar alls på något onödigt?
  • Anonym (Bratwurst)
    Anonym (Mat) skrev 2025-04-06 17:22:05 följande:
    Pengarna räcker inte.
    För de allra flesta räcker pengarna med råge om man prioriterar. Mat är, objektivt sett, inte dyrt även om de blivit dyrare de senaste åren.

Länken i trådstarten handlar om "unga" på väg mot 30 år som klagar på att de inte har råd med datorprylar för att maten har blivit så dyr.

Eller (en annan) att han "inte har råd" att köpa nyttig mat.

Då uppstår frågan vad killen räknar som nyttig mat om han "inte har råd" med detta och även frågan om hur väl han faktiskt kan och fattar detta med mat och matlagning.
  • Anonym (B)
    Anonym (Bratwurst) skrev 2025-04-07 07:36:21 följande:
    Eller (en annan) att han "inte har råd" att köpa nyttig mat.

Då uppstår frågan vad killen räknar som nyttig mat om han "inte har råd" med detta och även frågan om hur väl han faktiskt kan och fattar detta med mat och matlagning.

På mitt Hemköp är det billigare (kilopris) att köpa frysta kyckling nuggets, än att köpa fryst kycklingfilé eller hel kyckling. Det är också billigare att köpa färdiga köttbullar, än att köpa köttfärs. Falukorv är betydligt billigare per kilo än bad kött, fisk och kyckling är. Frukt är också dyrt. Förra veckan hade de förvisso erbjudande på en äppelsort för 25 kronor kilot, men i min butik var de ruttna. Nästa sort i prisstegen kostade nästan 40 kronor kilot. 

Det är klart att det går att komma undan på linser och vitkål, men det är ju oerhört beklagligt att tillsattsfyllda färdigprodukter är mycket dyrare än den rena grundprodukten i många fall. 

• Anonym (Bratwurst)
    Anonym (B) skrev 2025-04-07 08:01:50 följande:

På mitt Hemköp är det billigare (kilopris) att köpa frysta kyckling nuggets, än att köpa fryst kycklingfilé eller hel kyckling. Det är också billigare att köpa färdiga köttbullar, än att köpa köttfärs. Falukorv är betydligt billigare per kilo än bad kött, fisk och kyckling är. Frukt är också dyrt. Förra veckan hade de förvisso erbjudande på en äppelsort för 25 kronor kilot, men i min butik var de ruttna. Nästa sort i prisstegen kostade nästan 40 kronor kilot. 

Det är klart att det går att komma undan på linser och vitkål, men det är ju oerhört beklagligt att tillsattsfyllda färdigprodukter är mycket dyrare än den rena grundprodukten i många fall. 

Det är klart att processad mat kan vara billigare än färsk eftersom du få mer mat om du köper färsk.

Nuggets innehåller kanske 50% kyckling och resten utblandat. En ren kycklingfilé är en ren kycklingfilé.

Men då kommer det ju tillbaka till: vad kan den individen om matlagning om han säger att han "inte har råd" att köpa nyttig mat?

Så länge du kan köpa potatis, lök och morötter för 15 kronor kilot och har basala kunskaper kring mat så har man råd att äta nyttig mat. 
  • Anonym (Bratwurst)

Det hel påminner inte så lite om när Lena Andersson för ungefär två år sedan sa att barn inte borde behöva gå hungriga eftersom det går att äta gröt till frukost.

Varpå följde en kritikstorm mot "elitismen" i att föreslå att har man inte råd med annat så kan man äta gröt.

Ungefär som att: "Va? Ska folk behöva sänka sig till att äta gröt!?"

• Anonym (B)
    Anonym (Bratwurst) skrev 2025-04-07 08:39:10 följande:
    Det är klart att processad mat kan vara billigare än färsk eftersom du få mer mat om du köper färsk.

Nuggets innehåller kanske 50% kyckling och resten utblandat. En ren kycklingfilé är en ren kycklingfilé.

Men då kommer det ju tillbaka till: vad kan den individen om matlagning om han säger att han "inte har råd" att köpa nyttig mat?

Så länge du kan köpa potatis, lök och morötter för 15 kronor kilot och har basala kunskaper kring mat så har man råd att äta nyttig mat. 
    15 kronor kilot för potatis? 25 var det senast jag handlade. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bratwurst) skrev 2025-04-07 08:42:52 följande:

Det hel påminner inte så lite om när Lena Andersson för ungefär två år sedan sa att barn inte borde behöva gå hungriga eftersom det går att äta gröt till frukost.

Varpå följde en kritikstorm mot "elitismen" i att föreslå att har man inte råd med annat så kan man äta gröt.

Ungefär som att: "Va? Ska folk behöva sänka sig till att äta gröt!?"

Att leva på gröt är inte hälsosamt, man behöver annan mat också. Gröt är bra till frukost . 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Bratwurst)
    Anonym (B) skrev 2025-04-07 08:43:24 följande:
    15 kronor kilot för potatis? 25 var det senast jag handlade. 
    Du handlar på Hemköp. 
  • Anonym (Bratwurst)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-07 09:08:00 följande:
    Att leva på gröt är inte hälsosamt, man behöver annan mat också. Gröt är bra till frukost . 
    Ingen har förslagit enbart gröt tre gånger om dagen utan det var just i kontexten gröt till frukost. Men det blev ett j*vla liv i alla fall om "förakt mot fattiga" och en massa annat. Som om att ett kollektivt och nationellt minne av att äta gröt (vilket "alla" gjorde förr) har försvunnit.
  • Anonym (B)
    Anonym (Bratwurst) skrev 2025-04-07 10:12:55 följande:
    Du handlar på Hemköp. 
    För att den butiken är den som ligger inom lämpligast avstånd. Jag har en närbutik med mycket högre priser i närområdet också. Alla har inte Lidl och Citygross på sådant avstånd att det blir billigare att handla där. 
  • Anonym (Bratwurst)
    Anonym (B) skrev 2025-04-07 10:23:35 följande:
    För att den butiken är den som ligger inom lämpligast avstånd. Jag har en närbutik med mycket högre priser i närområdet också. Alla har inte Lidl och Citygross på sådant avstånd att det blir billigare att handla där. 
    Det förändrar ju inte det faktum att man kan köpa potatis för (under) 15 kr kilot. Och få den hemskickad.

Påståendet från killen var att han inte har råd att köpa nyttig mat. Det känns ju inte trovärdigt tänker jag utan det beror nog snarare på att han inte kan/orkar försöka fixa nyttig mat.

.
    (och det är oavsett om potatisen kostar 13:40 per kilo eller 18:90 per kilo - det  exakta priset i varje ögonblick är inte poängen)

.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bratwurst) skrev 2025-04-04 11:47:58 följande:
    Då tror jag att jag förstår vad som skiljer oss åt.

Du skriver som om du anser att det är en rättighet att få behålla sin materiella standard (eller högre) även om maten blir dyrare. Killen med datorprylarna får bara klaga om inte matpriset ökat. Ökar matpriset har han rätt att klaga på att han därför måste sluta köpa dataprylar.

Jag menar att det inte är en rättighet att alltid få behålla sin materiella standard, beroende på vad som händer. Tycker man att maten är så dyr att man inte har råd med datorprylar så är inte det ett verkligt problem.
    "Du skriver som om du anser att det är en rättighet att få behålla sin materiella standard"
    nej

"Killen med datorprylarna får bara klaga om inte matpriset ökat. Ökar matpriset har han rätt att klaga på att han därför måste sluta köpa dataprylar."

Motsägelsefullt?
  • Anonym (B)
    Anonym (Bratwurst) skrev 2025-04-07 12:38:59 följande:
    Det förändrar ju inte det faktum att man kan köpa potatis för (under) 15 kr kilot. Och få den hemskickad.

Påståendet från killen var att han inte har råd att köpa nyttig mat. Det känns ju inte trovärdigt tänker jag utan det beror nog snarare på att han inte kan/orkar försöka fixa nyttig mat.

.
    (och det är oavsett om potatisen kostar 13:40 per kilo eller 18:90 per kilo - det  exakta priset i varje ögonblick är inte poängen)

.
    Är du på riktigt? Hemkörning via Willys kostar 159 kronor (plockavgift och leveransavgift). Tjänsten finns inte ens i hela Sverige. 

Men visst, betala du 174 kronor för din potatis!
  • Anonym (Bratwurst)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-08 01:46:37 följande:
    nej

Motsägelsefullt?
    Nähä?! Hur skall man tolka det jag citerade då?

Byt ut ordet "bara" mot "inte" så blir det nog mer rätt. 
  • Anonym (Bratwurst)
    Anonym (B) skrev 2025-04-08 07:13:10 följande:
    Är du på riktigt? Hemkörning via Willys kostar 159 kronor (plockavgift och leveransavgift). Tjänsten finns inte ens i hela Sverige. 

Men visst, betala du 174 kronor för din potatis!
    Det roliga är at skulle jag köpa två sådana påsar potatis (och ingenting annat)) och få dem hemskickade till det pris du anger så skulle jag betala i stort sett samma kilopris som du säger att du betalar på din Hemköp.

Men nu var inte det poängen utan den är att det går bra att handla potatis för (under) 15 kronor kilot om man vill - vilket i sig sår tvivel över påståendet i artikeln att killen "inte har råd" att handla nyttig mat
Svar på tråden Är maten för dyr eller har unga vuxna för höga krav?