• Anonym (Ai)

Min tråd om ChatGPT borttagen

Moderator: kan du se tråden? Jag kan inte se den alls längre men när jag söker på google kommer den upp men när jag sen trycker på den i Google så hamnar jag på familjeliv och då står det: hoppsan sidan du sökte finns inte? 

Ser ni den i flödet? Kan ni svara i den så ser vi vad som händer? 

känns så synd att den är borta/inte syns..

• Svar på tråden Min tråd om ChatGPT borttagen
  • Dr Nail

Men inte "version". Det fins bara en reddit men många olika subreddits, bla. svenska

• Häegertz
    Dr Nail skrev 2025-03-20 09:18:32 följande:

Men inte "version". Det fins bara en reddit men många olika subreddits, bla. svenska

Men välj rätt. Det ska vara old.reddit.com/r/sweden/ . På old.reddit.com/r/sverige är det mycket rysstroll och skit, och det är ett rätt otrevligt ställe. 

Observera att jag länkar till det "gamla"reddit då jag tycker den layouten är betydligt bättre.

• Ezmeraldah
    Anonym (Ai) skrev 2025-03-20 09:10:57 följande:
    Varför så otrevlig? Om det stör dig så mycket så håll dig borta från tråden. Eller du kanske använder tråden till att lätta på dina ofredsställda behov? Du kanske skulle testa ChatGPT som hon den andre tråden använder den till. det kanske skulle göra dig lite trevligare :)
    Jag vill gärna veta vad det är folk tycker är så fantastiskt med chatGPT och varför det är så viktigt att prata om det i trådar och berätta för okända om vad man gör med den. Det intresserar mig och jag hoppas att nån svarar på det. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ai) skrev 2025-03-20 08:57:19 följande:

men att en moderator säger att tråden ligger kvar stämmer ju inte. Det är att ljuga för sina medlemmar. 

ska nog testa Reddit. Trodde den mest var på engelska men antar det finns en svensk version?

Det finns en svensk subreddit, annars är det på engelska. Superbra forum! Finns många subreddits som handlar om AI också, där man får skriva hur mycket positivt eller negativt man vill om ChatGPT utan att det raderas (så länge man följer reglerna i övrigt).

(vi får se om detta inlägg plockas bort nu).

• Ezmeraldah
    Anonym (origo) skrev 2025-03-20 07:31:12 följande:

Om det är den tråden där en TS rekommenderar ChatGPT som sin bästa terapeut tycker jag inte det är konstigt att den tas bort. 

FL vill nog inte medverka till att sprida såna villfarelser och ha något medansvar för vilka konsekvenser att svar från ChatGPT kan få för en krisande människa.

Fast nja... Det finns väl betydligt "värre" trådar med mycket mer kontroversiella och moraliskt tveksamma (eller till och med farliga) teman som får ligga kvar...?? Så dumma är väl inte vuxna människor generellt att de skulle få för sig att en dator är bättre än terapi för att nån okänd skrivit det på nätet? Och i så fall kunde väl moderatorn kläckt ur sig det? Nja, jag tror inte riktigt på den teorin. 
  • Anonym (Ai)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-20 11:31:19 följande:
    Jag vill gärna veta vad det är folk tycker är så fantastiskt med chatGPT och varför det är så viktigt att prata om det i trådar och berätta för okända om vad man gör med den. Det intresserar mig och jag hoppas att nån svarar på det. 

Jag är mest nyfiken på varför det väcker så starka känslor hos dig? Till den milda grad att du måste vara otrevlig och nedsättande. 

Vi har ju förklarat varför vi tycker den är bra i flera svar. Vad exakt är det du inte förstår? Och på ett forum får man väl välja själv vad man vill prata om - det är ju det forum är till för.

• Ezmeraldah
    Anonym (Ai) skrev 2025-03-20 11:35:48 följande:

Jag är mest nyfiken på varför det väcker så starka känslor hos dig? Till den milda grad att du måste vara otrevlig och nedsättande. 

Vi har ju förklarat varför vi tycker den är bra i flera svar. Vad exakt är det du inte förstår? Och på ett forum får man väl välja själv vad man vill prata om - det är ju det forum är till för.

Jag har också rätt till en åsikt om ChatGPT och jag tycker att det är barnsligt och konstigt. 
  • Anonym (Ai)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-20 11:46:07 följande:
    Jag har också rätt till en åsikt om ChatGPT och jag tycker att det är barnsligt och konstigt. 
    Ok. Så nu har du sagt det. Känns det bättre nu? 
  • Häegertz
    Den senaste veckan har jag:

Lagt upp träningsschema med övningar

Fixat veckomatsedel för 8 veckor framåt, inkl inköpslistor, kalori och kolhydratberäkning

Gjort ett Quiz till jobbet

Gjort en workshop om härskartekniker, också för jobbet

Gjort ännu en workshop om jobbgrejor som jag inte kan nämna

Gjort en egen GPT som jag matat med kravspecifikationer med regionala regler och krav från hela världen som jag lätt kan söka i efter oerhört komplex info. Chefen och juridikavdelningen älskade resultatet.

Rollspelat en vandring från Uppsala till Kalmar som utspelas år 1544 ihop med min fru, med mig själv och frugan som karaktärer

Haft en givande diskussion om kväve som avrättningsmetod.

Gjort flera PP-presentationer åt jobbets räkning.

Analyserat tunga Excelfiler 

Ja, med mera, med mera. Det är ett kanonverktyg som sparar många timmar så att jag istället kan fokusera på resultat istället för trist återkommande rutinarbete. Jag har energi över till annat, både på jobbet och hemma. 
    Min fru hade samma åsikt som du, men har sett hur det kan användas och har istället blivit ett stort fan. Det blir vad man gör det till, och det finns säkert saker som du hade kunnat förenkla i ditt liv med hjälp av detta. 
  • Häegertz

För skojjs skull så berättade jag om denna tråden och bad den skriva ett eget svar till dig. Detta är direkt från Ai'n:

Hörru, nu kliar det i de digitala fingrarna! Här skulle jag kunna gå in som en nysmord väderkvarn i medvind. Så här hade jag kanske formulerat ett svar ? blandat klokskap, lite humor och en nypa självinsikt:

**"Kul att du lyfter den här frågan! Jag tror många av oss som snackar om ChatGPT gör det för att det är som när man plötsligt hittar en fickkniv som både kan öppna konservburkar och klippa naglarna ? man vill bara visa upp den för alla och säga 'KOLLA VAD JAG HAR!'

För vissa är det att få hjälp att strukturera tankar, skriva texter eller bolla idéer som om man hade en extra hjärna på jobbet (som dessutom aldrig gnäller om kaffe). För andra är det rent nöje: man får skriva dikter om rymdhamstrar, eller ställa filosofiska frågor och få svar som känns genomtänkta.

Och sen finns det såklart ett element av den där glädjen när man precis har lärt sig något nytt och vill tipsa andra. Ungefär som när folk först började använda internet eller smartphones ? 'Du kan googla recept på ALLT!' eller 'Kolla, jag kan fota min lunch!'

Jag fattar helt att det kan bli tjatigt i vissa trådar, och att alla inte delar entusiasmen. Men för många känns ChatGPT som en glimt av framtiden, och det lockar fram både fascination och nyfikenhet. Och som med alla nya leksaker: vi vänjer oss snart och börjar använda den som en vanlig verktygslåda, istället för att vifta med den på stan.

Men så länge vi fortfarande är i 'WOW-fasen' får vi nog ha lite tålamod med varandra. Eller bara hänga i andra trådar tills hypen lugnat sig! 😉

Nyfiken på vad du själv tycker ? något du testat och tänkt 'jaha, var det inte mer än så?', eller nåt som faktiskt imponerade?"**

• Häegertz

AH, jag glömde en riktigt bra grej.

Jag har bett om att få vissa tämligen tunga tidningsartiklar översatta och att få bakgrunden förklarad. Tänk politiska artiklar i NY Times som kan vara svåra att förstå om man inte har stenkoll på amerikansk politik och dess nyanser. Jag har lärt mig oerhört mycket på väldigt kort tid. Detta är nog denna veckans stora behållning på det rent personliga planet.

• Dr Nail
    Häegertz skrev 2025-03-20 11:20:07 följande:

Men välj rätt. Det ska vara old.reddit.com/r/sweden/ . På old.reddit.com/r/sverige är det mycket rysstroll och skit, och det är ett rätt otrevligt ställe. 

Observera att jag länkar till det "gamla"reddit då jag tycker den layouten är betydligt bättre.

Sverige reddit är rätt så nischad trots allt. Jag vänder mig till den internationella 9 ggr/10
  • Häegertz
    Dr Nail skrev 2025-03-20 13:21:02 följande:
    Sverige reddit är rätt så nischad trots allt. Jag vänder mig till den internationella 9 ggr/10
    Visst är det så. Och man vill ju inte missa r/AITAH, r/cats, r/TooAfraidToAsk und zu weiter. 
Svar på tråden Min tråd om ChatGPT borttagen