• Helena D

Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?

Okej, så klimakteriet bjuder uppenbart på en hel del festliga fenomen som verkligen strösslar livet med glitter. Eller.....? 

För min del var det som att förbränningen tog tvärstopp över en natt. Utan att ha ändrat något i min kosthållning eller aktivitetsnivå gick jag upp 10 kg på mindre än ett halvår! Det gick så snabbt att jag inte hann fatta vad tusan som hände men plötsligt en dag var det inga kläder som passade och jag har ingen aning om var mina höftben tog vägen Förvånad

Så, nu sitter jag här och sliter mitt hår och försöker komma på bästa sättet att hitta tillbaka till mig själv. Jag har testat allt möjligt, från att undvika kolhydrater till att räkna kalorier, till att köra viktminskningsshakes och peta i mig tabletter som ska öka förbränningen. Lagt på extra promenader och börjat styrketräna. Problemet är att inget händer. Antagligen behöver jag fokusera på EN metod och hålla fast vid den under en längre tid, istället för att hatta runt och testa allt. 

Vilken metod har funkat för dig? Jag tar tacksamt emot tips och råd från alla, men framför allt från er som är, eller har passerat, klimakteriet eftersom viktnedgång nu är på en helt annan nivå! (Jag har tidigare i mitt liv haft oförtjänt lätt att tappa i vikt, så detta är väl universums hämnd antar jag). 

• Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?
  • Anonym (Dim)

Har du testat DIM? Ett kosttillskott som hjälper kroppen att få en bättre hormonbalans

• Kvinna7
    Anonym (Mia) skrev 2025-03-23 19:54:15 följande:

Jag är i en liknande situation: jag har vägt mellan 48 och 52 kg (till 170cm) hela mitt vuxna liv, undantaget graviditeter, och gick sedan upp 7 kg på ett år när jag kom in i perimenopausen. Jag hade inte ändrat på aktivitetsnivå och om något tightat till min kost i ett försök att motverka viktuppgången.

Min läkare sa att jag skulle satsa på styrka, inte smalhet. Byta ut två av mina fyra träningspass i veckan mot styrketräning.  Hon har sett alldeles för många kvinnor som har förstört sin benhälsa genom att hålla vikten för låg.

Jag ska inte räkna kalorier men se till att jag får i mig tillräckligt med protein och fibrer. Hon sa att jag skulle försöka få i mig 50 gram protein (gärna plantbaserade, för de kommer med en hel del fibrer med) och 20 gram viskösa fibrer om dagen. 

Jag brukade springa två gånger i veckan och träna två pass av något kul (zumba, aerobics, eller dylikt) på gymmet. Nu tränar jag två styrkepass, en klass och springer en gång i veckan.

Det här var för drygt ett år sedan som jag införde dessa förändringar. Att få i sig så pass mycket fibrer var ganska kämpigt i början, men efter någon månad så hade magen vant sig och jag hade fått en bra känsla för ungefär hur mycket jag behövde äta och av vad.

Jag ser resultat med bättre muskelmassa och styrka och jag mår bra. Jag väger runt 55 kg, vilket klart är mer än jag gjorde som yngre, men ändå en vikt jag kan känna mig hemma i, särskilt när jag känner att mina muskler är större med. 

Du väger 55 kg till 170cm? Och tycker det är mycket? Du måste skämta...
  • Anonym (klimakterietant)

Jag är i en liknande situation: jag har vägt mellan 48 och 52 kg (till 170cm) hela mitt vuxna liv, undantaget graviditeter, och gick sedan upp 7 kg på ett år när jag kom in i perimenopausen. Jag hade inte ändrat på aktivitetsnivå och om något tightat till min kost i ett försök att motverka viktuppgången.

Min läkare sa att jag skulle satsa på styrka, inte smalhet. Byta ut två av mina fyra träningspass i veckan mot styrketräning.  Hon har sett alldeles för många kvinnor som har förstört sin benhälsa genom att hålla vikten för låg.

Jag ska inte räkna kalorier men se till att jag får i mig tillräckligt med protein och fibrer. Hon sa att jag skulle försöka få i mig 50 gram protein (gärna plantbaserade, för de kommer med en hel del fibrer med) och 20 gram viskösa fibrer om dagen. 

Jag brukade springa två gånger i veckan och träna två pass av något kul (zumba, aerobics, eller dylikt) på gymmet. Nu tränar jag två styrkepass, en klass och springer en gång i veckan.

Det här var för drygt ett år sedan som jag införde dessa förändringar. Att få i sig så pass mycket fibrer var ganska kämpigt i början, men efter någon månad så hade magen vant sig och jag hade fått en bra känsla för ungefär hur mycket jag behövde äta och av vad.

Jag ser resultat med bättre muskelmassa och styrka och jag mår bra. Jag väger runt 55 kg, vilket klart är mer än jag gjorde som yngre, men ändå en vikt jag kan känna mig hemma i, särskilt när jag känner att mina muskler är större med. 

Väldigt intressant, jag undrar om du kan berätta lite mer om hur du får i dig så mycket protein? 

T ex bönor = nästan 800g bönor behövs för 50g protein. Det är ju svårt att äta på en dag. Tofu= ca 350g tofu ger 50g protein. Det är också mastigt att äta så mycket tofu på en dag. 

• Anonym (Jag vet hur min kropp fungerar)
    Anonym (BBK) skrev 2025-03-23 11:37:52 följande:

Hälsning från gynekologen: HRT i sig självt ger inte viktuppgång. Det är en myt. Många vill dock se det som anledningen. 

Det är klart att det kan vara kroppen som föränras medan man tar det, men har man många gånger redan konstaterat att hormonella medell skjuter vikten åt helvete så är man inte ens intresserad av att prova.

Samtliga p-medel med hormoner jag har haft (trefaspiller, p-spruta, minipiller) har haft stark påverkan på min kropp på olika sätt, alla har gett ökad aptit och viktuppgång som inte alls är något problem att hålla borta om man slipper dem.

Jag har senare levt lycklig med kopparspiral i 17 år och då haft normal aptit och vikt.

Gyn tyckte nu senast jag skulle ha hormonspiral p.g.a. klimakteriebesvär och det gjorde inom en månad att jag fick bottenlös aptit och verkligen inte kunde låta bli att äta för mycket i de 18 månaderna den satt innan jag fick katastrofprylen uttagen.

Efter att den åkte ut var det mycket lättare att inte äta för mycket, jag har fått mer lust att röra mig och spontant gått ner till min normala vikt igen. Det fanns klart för mig positiva biverkningar också, som fetare hy och inga blödningar, men allt sammantaget var det inte värt det. 

Att hormonella medel leder till viktuppgång och mindre sexlust är alltså bevisat fyra gånger om med olika preparat vad gäller min kropp. Med min naturliga cykel är det 2-3 dagar i månaden som jag har okontrollerad aptit. Med hormonella p-medel förlängs den med allt från att dubbleras till att bli 100% av tiden.
  • Helena D

Skönt att höra att fler upplever samma sak, dock ligger jag i en helt annan "liga" än er, redan från start. Idag väger jag 87 kg vilket, med mina 168 cm, gör att jag ligger precis över gränsen till fetma (enligt BMI). Jag var alltså överviktig redan innan min galna viktuppgång. 

Jag har stora problem med min rygg och mina höfter sedan ca 1 år tillbaka. Utreds just nu av ortoped (väntar på svar från röntgenundersökning), vilket gör det svårt att hitta en konditionsträningsform som fungerar för mig. Jag har tidigare löptränat mycket (sprang 2-3 gånger i veckan) men fick problem med hälen för 3 år sedan och ordinerades löpförbud i ett par månader och kom efter det aldrig tillbaka till löpningen. Nu kan jag inte springa mer pga ryggsmärtorna. Cykling gör också ryggen sämre, så nu blir det framför allt promenader. Utöver det går jag på yoga en gång i veckan och tränar styrketräning 2-3 gånger i veckan. 

Det är framför allt kosten jag behöver se över, och göra en långsiktig plan. Men det är svårt att veta vilket sätt som är bäst eftersom det verkar ta så lång tid att se resultat. Jag antar att man bara får välja en metod och hålla sig till den över tid för att se om det funkar. 

Helena D skrev 2025-03-24 08:48:47 följande:

Skönt att höra att fler upplever samma sak, dock ligger jag i en helt annan "liga" än er, redan från start. Idag väger jag 87 kg vilket, med mina 168 cm, gör att jag ligger precis över gränsen till fetma (enligt BMI). Jag var alltså överviktig redan innan min galna viktuppgång. 

Jag har stora problem med min rygg och mina höfter sedan ca 1 år tillbaka. Utreds just nu av ortoped (väntar på svar från röntgenundersökning), vilket gör det svårt att hitta en konditionsträningsform som fungerar för mig. Jag har tidigare löptränat mycket (sprang 2-3 gånger i veckan) men fick problem med hälen för 3 år sedan och ordinerades löpförbud i ett par månader och kom efter det aldrig tillbaka till löpningen. Nu kan jag inte springa mer pga ryggsmärtorna. Cykling gör också ryggen sämre, så nu blir det framför allt promenader. Utöver det går jag på yoga en gång i veckan och tränar styrketräning 2-3 gånger i veckan. 

Det är framför allt kosten jag behöver se över, och göra en långsiktig plan. Men det är svårt att veta vilket sätt som är bäst eftersom det verkar ta så lång tid att se resultat. Jag antar att man bara får välja en metod och hålla sig till den över tid för att se om det funkar. 

Jag förstår dig en del med träningen i varje fall. När det gäller vikten har jag alltid legat på normalvikt men är nu på övervikt och har ett midjemått på 90 cm eftersom precis allt har satt sig på magen.

Jag har en förlossningsskada som opererades men där resultatet har börjat fallera nu i och med klimakteriet. Jag har både bakre och främre framfall av slidväggarna och kan inte göra något som påfrestar bäckenbotten - för att försöka hålla operation  nr 2 borta så länge som möjligt. Jag har kommit igång med Friskis olika pass utan hopp, men märker att det påverkar bäckenbotten negativt så jag håller på och funderar över valet mellan pest eller kolera känns det som. Att springa är helt uteslutet sedan några år tillbaka. Jag har en annan förlossningsskada som har gjort att jag aldrig har kunnat hoppa mm rörelser och som gör väldigt ont och att jag har svårt att gå i perioder. Naprapaten har fått mycket pengar av mig genom åren...

Så även för mig hänger det på kosten känns det som. Försöker som sagt räkna kalorier nu men har inte orkat de senaste dagarna, eftersom det är så himla jobbigt att vara hungrig hela tiden. 
  • Anonym (tjohej)

Styrketräning och sänka antalet kalorier är nyckeln.

Det funkar. Det går långsamt, men det går!

Eftersom du har varit så underviktig en stor del av livet är det inte konstigt att din kropp inte vill gå tillbaka till den vikten. Din kropp tackar dig för att du har gått upp några kg. Jättebra för din kropp och hälsa! 

Du är nu bara knappt över den nedre viktgränsen för normalt BMI. Benskörhet är en bister verklighet för många äldre kvinnor och tyvärr är ett benbrott i hög ålder en sådan sak som ofta leder till döden inom något år efteråt. En högre vikt och mer muskelmassa ökar din benmassa och leder till längre överlevnad. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (klimakterietant) skrev 2025-03-24 07:40:26 följande:

Väldigt intressant, jag undrar om du kan berätta lite mer om hur du får i dig så mycket protein? 

T ex bönor = nästan 800g bönor behövs för 50g protein. Det är ju svårt att äta på en dag. Tofu= ca 350g tofu ger 50g protein. Det är också mastigt att äta så mycket tofu på en dag. 

Alltså instruktionen var 50 gram protein om dagen, gärna från växtvärlden. Jag klistrar in direkt från infon jag fick, om du ursäktar engelskan:

"PLANT PROTEIN, 50 g DAILY Plant protein is becoming the easy option. It's a way to take action for your heart and the planet. Start by trying to get 10 g daily which could look like 1 ¼ cup soymilk, ½ cup chickpeas, ? cup ground soy, or ½ big veggie burger. You could also try ½ cup edamame. Try replacing cow's milk with silky soymilk, ground beef with hearty ground soy or lentils, or meat with tasty tofu strips in a stir-fry."

För mig innebär det att jag äter en måltid om dagen med bönor eller ärtor (20-30 gram protein) som huvudingrediens samt har sojamjölk i gröten och latten (10 gram protein). Ett tag använde jag mig av ett veganskt proteinpulver, som gav 20 gram protein per shake, men det var inte riktigt min grej. Inte sällan äter vi något med baljväxter till lunch och middag (det är härifrån matlådorna till luncherna kommer ändå) men ofta är det någon annan proteinkälla.
    Anonym (Mia) skrev 2025-03-24 11:32:00 följande:
    Alltså instruktionen var 50 gram protein om dagen, gärna från växtvärlden. Jag klistrar in direkt från infon jag fick, om du ursäktar engelskan:

"PLANT PROTEIN, 50 g DAILY Plant protein is becoming the easy option. It's a way to take action for your heart and the planet. Start by trying to get 10 g daily which could look like 1 ¼ cup soymilk, ½ cup chickpeas, ? cup ground soy, or ½ big veggie burger. You could also try ½ cup edamame. Try replacing cow's milk with silky soymilk, ground beef with hearty ground soy or lentils, or meat with tasty tofu strips in a stir-fry."

För mig innebär det att jag äter en måltid om dagen med bönor eller ärtor (20-30 gram protein) som huvudingrediens samt har sojamjölk i gröten och latten (10 gram protein). Ett tag använde jag mig av ett veganskt proteinpulver, som gav 20 gram protein per shake, men det var inte riktigt min grej. Inte sällan äter vi något med baljväxter till lunch och middag (det är härifrån matlådorna till luncherna kommer ändå) men ofta är det någon annan proteinkälla.
    Tack! Tänkte att 300g bönor i
    en måltid var mycket (20g protein) men det kanske det inte är. Ska prova själv . Var vegan under ca
    fem år och mådde bra då(var dock innan klimakteriet) men har kommit ifrån det. Känner mig lite pepp på att gå mer åt det hållet igen.
  • Anonym (Kämpar på)
    Anonym (klimakterietant) skrev 2025-03-24 13:43:00 följande:
    en måltid var mycket (20g protein) men det kanske det inte är. Ska prova själv . Var vegan under ca
    fem år och mådde bra då(var dock innan klimakteriet) men har kommit ifrån det. Känner mig lite pepp på att gå mer åt det hållet igen.

Jag reggar all mat i appen Lifesum. Den visar också hur mycket protein/kolhydrater/fett man får i sig under en dag. Förutom kaloriinnehåll.Det är oerhört lätt att följa t ex proteinintaget. Man lär sig snabbt vilka livsmedel som har högt proteininnehåll och hur mycket som är rimligt att äta av ett enskilt livsmedel.

Linser är ju ett jättebra livsmedel ur näringssynpunkt, men det vet du säkert redan :).
    Jag är 60 år, kvinna och har gått ner 7 kg sedan nyår. Har reggat i Lifesum och hållit upp proteinintaget. Eller säg så här, inte reggat exakt varje dag då man lär sig till slut vad som finns plats inom kaloriintaget. 

Skippat godis, snacks och fikabröd. Styrketräning och mycket promenader/vardagsmotion. 7 kg märks, men tänker försöka ta 5 kg till så är jag på ett mer hälsosamt BMI. Fettet runt magen irriterar fortfarande men det har sjunkit undan en del det också. Även om jag fattar att jag aldrig kommer se ut som jag gjorde som yngre i kroppen.

• Anonym (Kämpar på)

Jag tar en proteinshake på morgonen. Just nu är det Body Labs Whey 100, en skopa blandat med lättmjölk. Jag gillar jordgubbar så det fick bli den smaken.
    Det sjuka är att det håller mig mätt ända till lunchen, det trodde jag inte en sekund på innan jag provade. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (klimakterietant) skrev 2025-03-24 13:43:00 följande:
    Det var så lite så! Det ÄR mycket i början när magen fortfarande håller på att vänja sig. Nu känns det mer som en högst normal portion. 300 gram kokta bönor ger 25-30 gram protein enligt mina källor.

Jag är allätare, men vår kost är nog 90% växtbaserad. 

Vi är bra på grytor och soppor på vintern och kör mest bönsallader och hemmagjorda vegoburgare, etc på sommaren. Just nu, på våren, är det nästan svårast för vi börjar bli lite trötta på grytorna och vårprimörerna har inte kommit ännu.
  • Anonym (Mia)
    Kvinna7 skrev 2025-03-24 06:50:41 följande:
    Du väger 55 kg till 170cm? Och tycker det är mycket? Du måste skämta...
    Fast om man går upp 15% på ett år utan att försöka så är det väl rätt rimligt att reagera? Det är ju förändringen som är det både jag och min läkare tog på allvar.
  • Helena D
    Anonym (Träningstjejen) skrev 2025-03-23 12:46:13 följande:

Jodå, det går men det är svårare att gå ner. Jag hamnade på 71kg till mina 1.75,det var lite mastigt. Tog mig ner till mina vanliga 63kg, det tog ca 5 månader. Det var slitigt på ett helt nytt sätt men det går ju med kaloriräkning.

Mkt protein och fullfeta produkter som ger mättnad, grönsaker och inte så mkt kolhydrater. Har märkt att för mig är det svårare att göra om jag äter mkt bönor och linser, det blir så hög kolhydratprocent då att jag har svårt att få dom där 2g/kg kroppsvikt jag gärna vill ligga på. Men just att få tillräcklig mängd fett funkar bäst för mig, hormonproduktionen jobbar som bäst med mer fett än män behöver. Så man får anpassa sig till sin kvinnokropp.

Styrketräning gör jag för att jag gillar och är van vid det, sen vet jag ju att det är extra viktigt i den här åldern. Och muskler bränner kalorier hela dygnet. Vardagsmotion är inte dumt.

Jag tycker det är svårt att få ihop ekvationen med att dra ner på kalorier men öka på fettet. Det blir ett helt annat sätt att tänka som jag antar kanske tar ett tag att vänja sig vid? 
  • Anonym (Träningstjejen)
    Helena D skrev 2025-03-24 16:16:11 följande:
    Jag tycker det är svårt att få ihop ekvationen med att dra ner på kalorier men öka på fettet. Det blir ett helt annat sätt att tänka som jag antar kanske tar ett tag att vänja sig vid? 
    Jag menar att istället för att hålla fettet så lågt man kan så funkar det bättre med mättnad från fett för mig. Är ju inte så mkt fett som får plats inom 1200-1400 kcal men t ex 10g nötter per dag har jag haft som standard under diet. Keso och kvarg som inte är lågfettsvarianter. Nötfärs som inte är under 12% blir rätt liten mängd så det är bättre med mindre fett där imo. Det som funkar för mig är protein och en viss mängd fett.

Det jag beskriver är vad jag fick ta till för att bli av med det envisa kroppsfettet när klimakteriet väl börjat, när jag var yngre var det mkt lättare. Har inte tid eller lust att hålla på med långa pw:s numera heller, så då blev det lägre antal kalorier istället.
    Anonym (Kämpar på) skrev 2025-03-24 14:13:46 följande:

Jag reggar all mat i appen Lifesum. Den visar också hur mycket protein/kolhydrater/fett man får i sig under en dag. Förutom kaloriinnehåll.Det är oerhört lätt att följa t ex proteinintaget. Man lär sig snabbt vilka livsmedel som har högt proteininnehåll och hur mycket som är rimligt att äta av ett enskilt livsmedel.

Linser är ju ett jättebra livsmedel ur näringssynpunkt, men det vet du säkert redan :).
    Jag är 60 år, kvinna och har gått ner 7 kg sedan nyår. Har reggat i Lifesum och hållit upp proteinintaget. Eller säg så här, inte reggat exakt varje dag då man lär sig till slut vad som finns plats inom kaloriintaget. 

Skippat godis, snacks och fikabröd. Styrketräning och mycket promenader/vardagsmotion. 7 kg märks, men tänker försöka ta 5 kg till så är jag på ett mer hälsosamt BMI. Fettet runt magen irriterar fortfarande men det har sjunkit undan en del det också. Även om jag fattar att jag aldrig kommer se ut som jag gjorde som yngre i kroppen.

Jo jag har lifesum också, det går upp och ner med att regga där och jag klarar aldrig kalorimålet...för jag är såååå hungrig...hamnar alltid för högt på fett Skäms 
Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?