• Anonym (Scarcity)

4000:- att leva på nästa månad

Jag köpte en riktigt dyr födelsedagspresent till grabben och nu har jag en tuff april-månad att se fram emot, vilket jag på sätt och vis tycker är kul som omväxling. Måste leva på cirka 4000:- efter att fasta utgifter är betalda.

Någon som har tips på bra mat som barn tycker om som inte bränner hål i plånboken?

Andra spartips?

• Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad
  • Anonym (Kea)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 08:12:23 följande:
    Fin post! 😃

Den där vitkål med lingonsylt...jäklar vad jag åt av den...tror jag gillar kål lite för mycket 😋

Kål är ju så himla gott!
    Vill man ha broccoli o blomkål är det bra att jämföra priserna på färsk och fryst. Näringsmässigt är det skitsamma, men priset kan skilja. 

Blomkål kan man förresten panera. Supergott! 

• Anonym (kr)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 08:14:39 följande:
    Åh extremt gott, gjorde alltid sån förr...

Det där med "tidig i butiken", för en Skåning helt avsaknad av hjärnceller tydligen...vad menar du exakt?
    Butiken öppnar 0800

Vid ungefär 0830 har personalen åtminstone börjat märka om varorna med kort datum (om de inte gjort det redan kvällen innan) och vid den tiden är det möjligen någon enstaka annan kund som man får "tävla" med om nedsatta varor.

Är man på butiken före 9 så har man bra chanser att köpa kött och chark och kyckling och sådant 30-50% billigare.

Sedan kan man inte styra VILKEN typ av kött osv som finns tillgängligt men det gör mindre om det blir fläskkotlett, kycklingklubbor eller köttfärs. Man får anpassa sin matlagning.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 07:05:09 följande:
    4000:- att leva på nästa månad

Jag köpte en riktigt dyr födelsedagspresent till grabben och nu har jag en tuff april-månad att se fram emot, vilket jag på sätt och vis tycker är kul som omväxling. Måste leva på cirka 4000:- efter att fasta utgifter är betalda.

Någon som har tips på bra mat som barn tycker om som inte bränner hål i plånboken?

Andra spartips?

Vet du inte vad ditt eget barn gillar att äta?
  • Anonym (Kim)

Ett tips är att använda apparna Karma och ToGoodToGo. Där kan då göra fynd. Eller direkt i affärernas realådor. Fast en födelsedag kommer ju inte plötsligt. Visst kan det vara svårt men att sätta undan en liten slant en tid just för presentköp. 

• Fjäril kär

Först och främst så gör en lista på vad du redan har hemma i kyl/frys/skafferi och gör en matsedel utifrån det 

Nästa steg är att revidera vad du brukar handla för annars går hälften av pengarna till saker du denna gång inte har råd med utan att ens hunnit köpa viktig mat.  Banta ner måltiderna till minimum när det gäller handla. Tex enbart två pålägg  , använd mjölk BARA till mat och inte att dricka, skippa juice och läsk,  NOLL snacks/godis - köp en påse popcorn och poppa själv möjligen.

Sen är mitt tips att back to basic...krångla inte med böngrytor,  kikärter , linsbiffar och annat om ni inte äter det i vanliga fall då det faktiskt kommer kosta MER i inköp då ni troligen saknar alla dessa ingredienser och kryddor som behövs.  
    Makaroner och korv/köttbullar kommer ni långt med... samma med pannkakor, fiskpinnar och hederlig skolmat...

• burleskburkläsk
    Anonym (kr) skrev 2025-03-22 08:36:20 följande:
    Butiken öppnar 0800

Vid ungefär 0830 har personalen åtminstone börjat märka om varorna med kort datum (om de inte gjort det redan kvällen innan) och vid den tiden är det möjligen någon enstaka annan kund som man får "tävla" med om nedsatta varor.

Är man på butiken före 9 så har man bra chanser att köpa kött och chark och kyckling och sådant 30-50% billigare.

Sedan kan man inte styra VILKEN typ av kött osv som finns tillgängligt men det gör mindre om det blir fläskkotlett, kycklingklubbor eller köttfärs. Man får anpassa sin matlagning.
    Tack du, värdefulla tips! 😍
  • Anonym (Många bäckar små)

Jag har det gott ställt. Och vad gör då jag en lördag morron?

Jag bakar bananbröd. I brödet har jag bananer. Bananerna blev över från en aktivitet på mitt jobb för en tid sedan och där var så mycket kvar så jag tog hem 18 bananer vid veckans slut och stoppade i frysen. Det låg ca 60 bananer kvar ändå.

Oftast har jag utgången eller 30% rabatt yoghurt eller crème fraiche i brödet - det får bli det som finns och behöver göras av med i kylen. Rekordet hittills var Salakis yoghurt som gått ut en månad innan- inga problem att baka på och frysa om det bara inte har möglat. Och så 1 dl rapsolja istället för smör. 

I med lite kanel (storpåse från invandrargrossen), lite ingefära (Eldorado storpåse) och några korn stött kardemumma (invandrargrossen). Småkryddburkar i glas är dyra.

Gott och billigt tycker jag, och mumsar på det nu ihop med 30% rabatt kaffebönor som jag maler efter hand.

Man skivar sitt bröd och låter ligga i formen med plastpåse om i frysen, värm 50 s i mikro för två skivor. Allt äts upp, inga skalkar som kastas eller mögliga köpta bröd här inte.

Jag behöver inte, men jag tycker inte om slöseri och att man kastar mat. Det är respektlöst. Folk som kastar ägg från kylen för att de gick ut för två veckor sen är slösare som inte borde få köpa ägg ens. 

• Anonym (Hej)

Ravioli på konserv kostar typ 20 kr på Willys. 800 g, räcker till två portioner.

• Anonym (M)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:46:43 följande:
    Verkligen inte konstigt, är det nån som jag gillar så lägger jag hellre det på den personen än mig själv och mitt...
    Har jag gott om pengar kan jag skänka men då blir det vanligen barncancerfonden.

Gällande barncancer...hur vanligt är det idag jämfört med när en annan gick i plugget...jag har aldrig hört det i yngre dar 🤔
    Tyvärr mycket vanligt 
  • Anonym (M)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:52:58 följande:
    Galet iaf att då var det ingen och numera dör barn hit och dit...vissa extremt små.

Jag önskar jag kunde se barncancergalan men jag bryter ihop direkt, väldigt fint vad de gör men det söker mig så djupt...
    Ehh....jo, även förr dog barn av barncancer. Fler än vad som dör nu. Men det är tyvärr lika vanligt nu som förr. 
  • Anonym (I det dolda)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:52:58 följande:
    Galet iaf att då var det ingen och numera dör barn hit och dit...vissa extremt små.

Jag önskar jag kunde se barncancergalan men jag bryter ihop direkt, väldigt fint vad de gör men det söker mig så djupt...

Naturligtvis fanns barncancer tidigare. Men tidigare fanns inte inte tex internet och människor fick inte veta om olika sjukdomar i samma utsträckning som idag. Förr dog barnen med cancer i större utsträckning än idag. Idag överlever 4 av 5 cancersjuka barn. För ca 20 år sedan var det färre som överlevde. 

Se det lite så här. Förr dog personer mer anonymt än idag. Internet gör att kunskapen och vetskapen om olika sjukdomar har ökat.

• Aniiee

Jag håller i stora hela med Fjäril Kär. Börja med att inventera det som finns.

Och börja INTE experimentera med saker ni inte brukar äta bara för att det är billigt. Experimentera kan man göra när man inte riskerar att det blir pengar i sjön. Du får ut mycket mer av 100 kr köttfärs än 30 kronor torkade bönor, om barnen äter köttfärs men inte bönor.

När det kommer till just kött, för grytor som innehåller lika mycket grova grönsaker som kött. Om du gör en köttfärssås på 1 kg köttfärs, ha i 500 g morötter, 300 gram palsternacka och 200 gram vitkål. Vips är det 15 portioner istället för 8. Samma gäller alla andra slags köttgrytor. Då börjar du dessutom nosa på den gamla käpphästen "30% av tallriken ska stå för 70% av kostnaden", det vill säga lite av det dyra, mycket av det billiga.

Köp grönsaker i frysdisken, om det inte är extrapris. Jämför priserna. I frysdisken hittar du inte bara ärtor, broccoli och blomkål, utan även svamp, majs och avokado, och frysta örter mycket billigare. 

En hel kyckling blir lätt 2-3 middagar, eller till och med 4. Köp en färsk och stoppa i ugnen så finns det att förvandla till exempelvis makaronipudding eller pastasås nästa dag, och till och med fajitas på fredag.

Har du ett välfyllt kryddskåp? Kryddor är variationens bästa vän.

Är du riktigt jäkla ambi så bakar du eget bröd, om det är vad ungarna äter till frukost. En del barn kan ju inte äta varken gröt eller fil osv. 

Kolla även priserna på grädde hos dig. Här är det numera billigare att göra eget smör än att köpa (och ärligt, är det något du ska lägga pängar på att undvika så är det margarin) och gör man eget smör kan man också få riktigt goda pannkakor av vasslen.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Scarcity)
    Fjäril kär skrev 2025-03-22 09:22:02 följande:

Först och främst så gör en lista på vad du redan har hemma i kyl/frys/skafferi och gör en matsedel utifrån det 

Detta tips var strålande! Gjorde en runda i frys och skafferi och ser att jag säkert har ingredienser för 10 middagar hemma redan. 
  • Anonym (Scarcity)
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 16:24:06 följande:
    Tyvärr mycket vanligt 
    Inte lika vanligt som förr tack och lov. Det är otroligt hur bra vården har utvecklats.
  • Anonym (M)
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 19:11:14 följande:
    Inte lika vanligt som förr tack och lov. Det är otroligt hur bra vården har utvecklats.
    Fortfarande lika vanligt att få det. Men prognoserna är bättre. Idag är inte cancer en dödsdom som det var för 15 år sedan. 

• Anonym (Scarcity)
    Aniiee skrev 2025-03-22 16:59:13 följande:

Jag håller i stora hela med Fjäril Kär. Börja med att inventera det som finns.

Och börja INTE experimentera med saker ni inte brukar äta bara för att det är billigt. Experimentera kan man göra när man inte riskerar att det blir pengar i sjön. Du får ut mycket mer av 100 kr köttfärs än 30 kronor torkade bönor, om barnen äter köttfärs men inte bönor.

När det kommer till just kött, för grytor som innehåller lika mycket grova grönsaker som kött. Om du gör en köttfärssås på 1 kg köttfärs, ha i 500 g morötter, 300 gram palsternacka och 200 gram vitkål. Vips är det 15 portioner istället för 8. Samma gäller alla andra slags köttgrytor. Då börjar du dessutom nosa på den gamla käpphästen "30% av tallriken ska stå för 70% av kostnaden", det vill säga lite av det dyra, mycket av det billiga.

Köp grönsaker i frysdisken, om det inte är extrapris. Jämför priserna. I frysdisken hittar du inte bara ärtor, broccoli och blomkål, utan även svamp, majs och avokado, och frysta örter mycket billigare. 

En hel kyckling blir lätt 2-3 middagar, eller till och med 4. Köp en färsk och stoppa i ugnen så finns det att förvandla till exempelvis makaronipudding eller pastasås nästa dag, och till och med fajitas på fredag.

Har du ett välfyllt kryddskåp? Kryddor är variationens bästa vän.

Är du riktigt jäkla ambi så bakar du eget bröd, om det är vad ungarna äter till frukost. En del barn kan ju inte äta varken gröt eller fil osv. 

Kolla även priserna på grädde hos dig. Här är det numera billigare att göra eget smör än att köpa (och ärligt, är det något du ska lägga pängar på att undvika så är det margarin) och gör man eget smör kan man också få riktigt goda pannkakor av vasslen.

Ja, sant det där med att det gäller att få barnen med på banan. De brukar ha svårt när jag t.e.x. lägger i grönsaker i köttfärssås. 
  • Anonym (Scarcity)

Det ser bra ut!

Har 2400:- kvar och protein för säkert 6-7 middagar i frys och kylskåp. 

Tyvärr så har storfamiljen beslutat att äta påskmiddag på restaurang. Så får räkna med att max 1500:- försvinner där.

Blir antagligen runt 1000 kvar sista veckan men ska inte vara några problem. Det blev faktiskt enklare än jag tänkt mig.

Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad