• Anonym (Lefsrn)

Givit mitt barn munsår

Har munherpes och är alltid så noga. Men nu kom ett skov från helvetet, inte haft det så illa på länge.

Min ettåring ammar och hade ju händer i munnen på mig innan jag fattade att det var ett skov med blåsor på g. Han tog även min vattenflaska.

Nu har han fått ett sår på läppen ett par dagar senare och feber. (Dock föll han också på ansiktet och munnen för två dagar sen och det blev rött av det så svårt att veta). 

Vad gör man? Hade ju velat veta om det var herpes eller ej. Jag skäms ju enormt om han fått det av mig, jag har varit så försiktig alltid kring barnen.

Men vad gör man? Åker till akuten för en koll?
  • Svar på tråden Givit mitt barn munsår
  • Anonym (Lefsrn)
    EpicF skrev 2025-03-22 16:08:09 följande:
    Vilket inte är något du måste veta. 
    Är ändå en relevant kunskap att ha. Hade önskat själv att mina föräldrar fått det snabbare för mig.
  • Anonym (Karin)
    EpicF skrev 2025-03-22 16:07:19 följande:
    Deras standard svar är ALLTID barnakuten. Även med vc-ärenden.

Om din son blir påverkad under helgen så besöker nu jourvc. Det är inget akut att få ett munsår. 

Nej, man tar inte prover på akuten för att se om det är eventuellt herpes. 
    Det kan de väl absolut göra om det finns anledning, tex ett nyfött barn eller ett mycket påverkat barn. Men i andra fall lär det inte anses aktuellt eller relevant 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 16:08:28 följande:
    Fast då går jag ju emot bvc om jag tar den vårdvägen. Kommer inte göra det.

BVC kommer troligtvis hänvisa till vårdcentralen / jourläkarcenttslen. 

Varför har du inte bara ringt jouren? Du verkar orolig men gör ingenting åt saken. 

• Anonym (J)
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 16:09:26 följande:
    Är ändå en relevant kunskap att ha. Hade önskat själv att mina föräldrar fått det snabbare för mig.
    Men GÖR något då. Du har ju suttit här hela dagen och diskuterat dett, du hade hunnit fått svar på din fråga på den tiden. Nu stänger jouren snart och ni lär inte få tid där idag. Du kan dock fortfarande kontakta en läkare på nätet, bättre än ingenting. 
  • Anonym (J)

Lustigt att man har sådan panik men ändå inte gör något

• Anonym (J)

Är du lika orolig inför ditt barn? Isåfall är det ju väldigt viktigt att du faktiskt går till vården. Du påverkar omedvetet barnet för barn märker när en förälder är orolig för något. 

Ta tag i saker än sitt här och skriv hela dagen.

• EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 16:08:28 följande:
    Fast då går jag ju emot bvc om jag tar den vårdvägen. Kommer inte göra det.
    Går imot bvc? 
    Nej, inte direkt. Deras standard svar tillsammans med 1177 är att åka till barnakuten. För att de inte kan hantera ärendet, inte för att det nödvändigtvis är ett barnakut-ärende. 

På helg vänder man sig till jourvc i förra hand för saker som inte är akuta. Ex munsår, om man nu måste. 
  • EpicF
    Anonym (Lefsrn) skrev 2025-03-22 16:09:26 följande:
    För att? 

Om ditt barn för munsår igen så vet du att det mest troligt är herpes. 

Herpes är mycket vanligt att ha och inget man behöver ta prover för att bekräfta. Finns egenligen ingen anledning till det vid munsår. 

Däremot misstänker man att man fått herpes i ubderlivet så bör man får det bekräftat. Samt då också vilken typ av herpes. 
  • EpicF
    Anonym (Karin) skrev 2025-03-22 16:47:42 följande:
    Det kan de väl absolut göra om det finns anledning, tex ett nyfött barn eller ett mycket påverkat barn. Men i andra fall lär det inte anses aktuellt eller relevant 
    Ja, klart man ta prov om det är anses akut för behandling. Vid munsår är det oftast inte det, utan man sätter in behandling om barnet är mycket påverkar eller om det en nyfödd (nyfödda tar man dock oftast prov på). 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 18:20:42 följande:
    Men GÖR något då. Du har ju suttit här hela dagen och diskuterat dett, du hade hunnit fått svar på din fråga på den tiden. Nu stänger jouren snart och ni lär inte få tid där idag. Du kan dock fortfarande kontakta en läkare på nätet, bättre än ingenting. 
    Nja, så snart är det inte. Är på många stället ppet till 23-00. 
  • Anonym (Jesus Josefsson)
    Anonym (Klara) skrev 2025-03-22 08:49:36 följande:

Eftersom du har herpes så har ni det i generna och då är risken stor att även ditt barn får det oavsett om ni har närkontakt eller inte. De flesta som har herpes har en nära släkting som har det. Har inte föräldrar eller mor farföräldrar det så är risken liten att man får det själv. Så vad du än gör så kommer ditt barn ha hög risk att få det. 

Man ska inte ställa frågor om medicinska åkommor på öppna forum. Då kan man få sådana här konstiga svar. Herpes är ett virus. Herpes har man inte i generna.
  • Anonym (J)
    Anonym (Jesus Josefsson) skrev 2025-03-22 19:20:39 följande:
    Man ska inte ställa frågor om medicinska åkommor på öppna forum. Då kan man få sådana här konstiga svar. Herpes är ett virus. Herpes har man inte i generna.
    Herpes kan smitta barnet. 
  • Anonym (J)

Rädkte med en snabb googling för o se det 

• EpicF
    Anonym (Jesus Josefsson) skrev 2025-03-22 19:20:39 följande:
    Vilket man kan smittas lättare med om man har ex föräldrar som har det. Barn kan smittas  av sin mamma redan vid födelsen, om man har otur. Så nej, det var inget konstigt svar. 

Sedan är ca 80% av befolkningen herpes. Det kan  också ligga latent i flera år efter att man har fått ett utbrott. 
  • Anonym (Lefsrn)
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 18:23:24 följande:

Är du lika orolig inför ditt barn? Isåfall är det ju väldigt viktigt att du faktiskt går till vården. Du påverkar omedvetet barnet för barn märker när en förälder är orolig för något. 

Ta tag i saker än sitt här och skriv hela dagen.

Nu har det löst sig. Men jag ville ändå kommendera digm Fy tusan för ditt beteende och dina svar i denna tråd. Du läste aldrig ens vad jag skrev, struntade i alls men gick på mig utifrån vad du trodde dig läsa. Du struntade i att försöka ta till dig frågeställningen utan gick bara på attack.

Såna som du är skälet att man inte vill skapa trådar här.

Fy sjutton.
Svar på tråden Givit mitt barn munsår