• Anonym (the plan with the man... woman)

Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker

Ok, så, inte rent i mat, utan mer "tidsmässigt". Jag vill höra för- och nackdelar, enligt er, för dessa olika planer:

Alternativ 1:
    Frukost kl 9, lunch kl 12, mellanmål kl 16, middag kl 19, alla dagar i veckan. 1700 kcal fördelat

Alternativ 2:
    Frukost kl 9, mellanmål kl 11, lunch kl 14, mellanmål kl 16, middag kl 18, kvällsmat kl 20, alla dagar i veckan. 1700 kcal fördelat

Alternativ 3:
    Alternativ 1 el. 2, förutom 2 dagar, då endast 500 kcal fördelat på lunch och middag.

Alternativ 4:
    Endast måltider från kl 12, 1700 kcal fördelat

Alternativ 5:
    Endast måltider från kl 12, 1500 kcal fördelat

Obs att med 1700 kcal ligger jag redan på -600 mot beräknat behov.

• Svar på tråden Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker
  • Fjäril kär
    Anonym (the plan with the man... woman) skrev 2025-03-23 22:28:08 följande:
    Nej? Det är därför jag frågar om andras åsikter, och att motivera med för- och nackdelar de ser.

Eh... jo... såatte..... Pass.
    Och jag kan inte svara på för eller nackdelar på dina förslag  om jag inte vet vad du har för liv att utgå ifrån. 

Alternativt 1 eller 2 låter vettigaste utifrån att du också måste se till att må bra och inte drabbas av blodsockerfall tex eller uttorkning.  Du måste orka hela dagen och är mest hållbart i längden. 

Övriga förslag låter bara ätstört. 
    Fjäril kär skrev 2025-03-23 22:38:09 följande:
    Och jag kan inte svara på för eller nackdelar på dina förslag  om jag inte vet vad du har för liv att utgå ifrån. 

Alternativt 1 eller 2 låter vettigaste utifrån att du också måste se till att må bra och inte drabbas av blodsockerfall tex eller uttorkning.  Du måste orka hela dagen och är mest hållbart i längden. 

Övriga förslag låter bara ätstört. 
    Inget fan av periodisk fasta mao.
  • Anonym (-)

Alternativ 1 eller 2. (1 är bättre)

Vissa andra är riktigt usla.

Antar att syftet är att gå ner. Så vill du svälta kroppen så du tappar muskler? Får lägre förbeänning efter det? Eller vill du tappa fett?

-4200 kcal i veckan ger nästan 1 kg tappat fett på två veckor. Förutsatt att du inte är väldigt tung är det nästan redan för snabbt. Återigen tappa inte muskler.

Vad är viktigast att tappa vikt på 4 månader med muskler? Eller 6 och behålla muskler?

• Anonym (-)

Tappar du muskler blir du insjunken (ser.äldre ut etc) och du får därefter ännu lägre förbränning år och år in (och blir svagare)

• Anonym (-)

Fasta används när.man inte räknar kalorier och har disciplin. Har du det så är jämn fördelning och strikt kontroll helt överlägset.

• Anonym (-)

De flesta vill kunna unna sig på fredagen eller helgen. Därför går de på större kaloriunderskott under veckan. 

Men vad som ger bäst resultat (hälsa, utseende etc) är jämnt underskott (och inte för stort, återigen kanske ska de göras på 6 månader och inte 4 för bäst resultat, eller 9).

Få har sådan järndisciplin i månader att det inte blir lite vågor men ju mindre dess bättre.

• Anonym (Donna)

JAg föredrar få måltider och äta mer vid de tillfällena.

Har precis ätit frukost (kl 5) och äter mat runt kl 16, efter jobbet. Sen vid 20 tar jag två knäckemackor och lite mjölk.
    Maxar 1700 kcal per dag, har ett fysiskt arbete.

Helger unnar jag mig mer men frossar absolut inte.

Motioener (PW) 4-6 dagar/5-7 km) varje vecka.

• Anonym (Meghan)

Jag orkar inte läsa igenom de olika förslagen, men jag brukar göra så att jag sparar några 100 kcal till helgen eller någon annan dag när jag vet att jag vill äta lite mer. 

Gungorna och karusellerna, vetdu...

Det är balansen som är viktig. Ska du på en stor middag, se till att äta lite mindre till frukost och lunch samma dag, samt skippa frukosten dagen efter så har du kompenserat för brakmiddagen. 

Anonym (-) skrev 2025-03-24 02:41:13 följande:

Alternativ 1 eller 2. (1 är bättre)

Vissa andra är riktigt usla.

Antar att syftet är att gå ner. Så vill du svälta kroppen så du tappar muskler? Får lägre förbeänning efter det? Eller vill du tappa fett?

-4200 kcal i veckan ger nästan 1 kg tappat fett på två veckor. Förutsatt att du inte är väldigt tung är det nästan redan för snabbt. Återigen tappa inte muskler.

Vad är viktigast att tappa vikt på 4 månader med muskler? Eller 6 och behålla muskler?

Jag är väldigt tung.
    Anonym (-) skrev 2025-03-24 02:51:16 följande:

De flesta vill kunna unna sig på fredagen eller helgen. Därför går de på större kaloriunderskott under veckan. 

Men vad som ger bäst resultat (hälsa, utseende etc) är jämnt underskott (och inte för stort, återigen kanske ska de göras på 6 månader och inte 4 för bäst resultat, eller 9).

Få har sådan järndisciplin i månader att det inte blir lite vågor men ju mindre dess bättre.

Jag har inte riktigt vardag och helg. Vilket i sig kanske är lite av ett problem ibland.

Egentligen är vktnedgång lite sekundärt mot att jag ska få någon slags styrsel över mina dagar och rutiner.
    Anonym (Donna) skrev 2025-03-24 05:39:26 följande:

JAg föredrar få måltider och äta mer vid de tillfällena.

Har precis ätit frukost (kl 5) och äter mat runt kl 16, efter jobbet. Sen vid 20 tar jag två knäckemackor och lite mjölk.
    Maxar 1700 kcal per dag, har ett fysiskt arbete.

Helger unnar jag mig mer men frossar absolut inte.

Motioener (PW) 4-6 dagar/5-7 km) varje vecka.

Få, stora måltider kan man väl säga är vad jag äter nu. Har inte ätit än idag. Jag kommer förmodligen äta någon gång vid 16-17. Sen förmodligen igen vid typ 21-22.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (the plan with the man... woman) skrev 2025-03-24 12:59:50 följande:
    Jag har inte riktigt vardag och helg. Vilket i sig kanske är lite av ett problem ibland.

Egentligen är vktnedgång lite sekundärt mot att jag ska få någon slags styrsel över mina dagar och rutiner.
    Då tror jag alternativ 1 blir toppen! Gör en plan för din dag, tex:
    9.00 Frukost
    Promenad
    Städa/tvätta/diska
    12.00 Lunch
    Aktivitet (hälsa på en vän, gå till biblioteket, sy nya gardiner, rensa en garderob)
    16.00 Mellanmål
    Hemmaträning/gym/simning
    19.00 Middag
    Fritid (surfa, titta på film/tv, spela tv-spel etc)
  • burleskburkläsk
    Anonym (the plan with the man... woman) skrev 2025-03-24 12:56:52 följande:
    Jag är väldigt tung.
    Jag har vägt 170...snackar vi min gamla vikt tung så håller jag med!
Svar på tråden Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker