• Anonym (Försöker förstå reglerna)

Regler för vab och föräldraledighet

Vet någon varför man får vara föräldraledig för varsitt barn samtidigt, men inte vabba varsitt barn samtidigt?

Har ett magsjuka barn hemma i behov av konstant stöd. Och en ettåring med hög feber som är klistrad på mig. 

Ärligt känns det inte helt bra att vara ensam på två barn så.

• Svar på tråden Regler för vab och föräldraledighet
  • Anonym (Twinny)

Påverkar inte på rekar  

Sen finns det möjlighet att vabba båda föräldrarna samtidigt, man kan få läkarintyg för det. 

• Anonym (M)
    Jemp skrev 2025-03-28 11:29:27 följande:

grundregeln är att de förutsätter att man kan ta hand om alla barn, så man får inte vabba när en redan är hemma (vare sig det handlar om föräldraledighet, annans vabb eller liknande). 

Sen finns det möjlighet att skriva in i vabb-ansökan om varför de behövde vara hemma båda/varför andra föräldern inte jobbat etc. Men svårt att veta i förväg om det blir godkänt.

Ts: Facebookgruppen Försäkringskassan förälder brukar ge snabba svar. 

Fast om en vabbar kan den andre ta ledigt, t ex semester eller tjänstledigt. Eller ta flex. 
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 12:47:36 följande:
    Fast om en vabbar kan den andre ta ledigt, t ex semester eller tjänstledigt. Eller ta flex. 
    Det beror ju dels helt på vad man har för jobb, och dels svarar det inte på ts fråga.
  • cosinus

Jag skulle tro att reglerna är som de är för att det annars skulle bli alldeles för lockande att som familj vara ledig tillsammans. VAB, där barnen är hemma, är ju svårt att kontrollera. Vem vet om ungarna kräkts på natten eller inte....

Om det kniper kan man få vabba båda två samtidigt. Vi har fått ok på det när ena sonen skulle opereras. Först behövde han röntgas och det fick inte jag vara med på (var gravid då) och sen skulle han sövas och det fixar inte hans pappa. Vi skrev som det var och det godkändes.

En annan gång hade ett äldre syskon hjärnskakning samtidigt som vi behövde skola in ett yngre på förskola. Då fick vi ok på fp (inskloning) och vab samtidigt.

I normalfallet förväntas man ta hand om två sjuka samtidigt och det är ju långt ifrån alltid glamoröst. 

• Anonym (M)
    Jemp skrev 2025-03-28 15:35:20 följande:
    Det beror ju dels helt på vad man har för jobb, och dels svarar det inte på ts fråga.

Ja, nu svarar ju inte TS. 

Nej, men det svarar kanske på frågan hur jobbigt det är. Om man inte får betalt så är det kanske inte så jobbigt. 

Anonym (M) skrev 2025-03-28 10:54:24 följande:

Vad menar du, får ni inte ta ledigt på era arbeten? Varken f-ledighet, senester, tjänstledig eller flexa?

Jag förmodar att minst en av er arbetar deltid, då får den som arbetar heltid vabba och sedan får den som arbetar deltid antingen ta ledigt eller skynda sig hem och hjälpa till efter arbetet. 

Om en är ledig får inte den andra vabba samtidigt.
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 12:47:36 följande:
    Eh nej? Om en vabbar får den andra inte ha semester.

Jag har ingen flextid. Inte nin man heller.
    cosinus skrev 2025-03-28 15:42:49 följande:

Jag skulle tro att reglerna är som de är för att det annars skulle bli alldeles för lockande att som familj vara ledig tillsammans. VAB, där barnen är hemma, är ju svårt att kontrollera. Vem vet om ungarna kräkts på natten eller inte....

Om det kniper kan man få vabba båda två samtidigt. Vi har fått ok på det när ena sonen skulle opereras. Först behövde han röntgas och det fick inte jag vara med på (var gravid då) och sen skulle han sövas och det fixar inte hans pappa. Vi skrev som det var och det godkändes.

En annan gång hade ett äldre syskon hjärnskakning samtidigt som vi behövde skola in ett yngre på förskola. Då fick vi ok på fp (inskloning) och vab samtidigt.

I normalfallet förväntas man ta hand om två sjuka samtidigt och det är ju långt ifrån alltid glamoröst. 

Förstår. Glamour struntar jag i, men att kunna finnas där för en kaskadkräkande treåring som vill ha hjälp med allt och samtidigt ha full hand om en ettåring med 40 graders feber som bara vill vara i famnen hela dygnet är inte direkt enkelt.
    Anonym (M) skrev 2025-03-28 15:50:22 följande:

Ja, nu svarar ju inte TS. 

Nej, men det svarar kanske på frågan hur jobbigt det är. Om man inte får betalt så är det kanske inte så jobbigt. 

TS tog hans om sina barn istället för att hänga på familjeliv då och svara dig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 18:51:39 följande:
    Eh nej? Om en vabbar får den andra inte ha semester.

Jag har ingen flextid. Inte nin man heller.
    Så om man har semester och är bortrest så får den andre inte vabba?

Arbetar ni heltid båda två?
  • Anonym (H)

Får en förälder vabba om den andra föräldern är sjuk? Om ni är desperata kan ju en av er fulsjuka sig och den andra vabba. Om det är tillåtet. 

Anonym (M) skrev 2025-03-28 18:56:06 följande:
    Så om man har semester och är bortrest så får den andre inte vabba?

Arbetar ni heltid båda två?
    Ja vi arbetar heltid båda två 

Och nej, om den ena föräldern har semester får den andra inte vabba samtidigt. 
    Anonym (H) skrev 2025-03-28 19:01:15 följande:

Får en förälder vabba om den andra föräldern är sjuk? Om ni är desperata kan ju en av er fulsjuka sig och den andra vabba. Om det är tillåtet. 

Ja, det ska gå vad jag förstår. Känns ju dock sådär.

Det gick bra idag, eller jag slet ont men vi tog oss igenom dagen. Men en lång sjukdomsperiod såhär själv hade inte gått så bra. Hann inte äta själv idag tex.
  • Anonym (M)
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 19:06:29 följande:
    Ja vi arbetar heltid båda två 

Och nej, om den ena föräldern har semester får den andra inte vabba samtidigt. 
    Med en ett-åring? Hur kommer det sig? Blir ju långa dagar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 19:07:54 följande:
    Ja, det ska gå vad jag förstår. Känns ju dock sådär.

Det gick bra idag, eller jag slet ont men vi tog oss igenom dagen. Men en lång sjukdomsperiod såhär själv hade inte gått så bra. Hann inte äta själv idag tex.

Fast ni kan ju skiftas om. 

Anonym (M) skrev 2025-03-28 19:09:25 följande:
    Med en ett-åring? Hur kommer det sig? Blir ju långa dagar. 
    Nej? Lägg dig för övrigt inte i det.

Nummer ett kan en ettåring vara 1 år och 1 dag eller 1 år och 364 dagar 

Nummer två vet du inget om hur vi kan säga med jobben och jobba på kvällar för att få korta dagar 

Och som sagt, det har inget med ts att göra så sluta stoppa näsan i blöt. Det finns de som också faktiskt måste jobba långa dagar med en ettåring - är du en sån som gärna skammar dem med?
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 19:13:27 följande:
    Nej? Lägg dig för övrigt inte i det.

Nummer ett kan en ettåring vara 1 år och 1 dag eller 1 år och 364 dagar 

Nummer två vet du inget om hur vi kan säga med jobben och jobba på kvällar för att få korta dagar 

Och som sagt, det har inget med ts att göra så sluta stoppa näsan i blöt. Det finns de som också faktiskt måste jobba långa dagar med en ettåring - är du en sån som gärna skammar dem med?
    *Saxa med jobben, ska det stå.
  • cosinus
    Anonym (Försöker förstå reglerna) skrev 2025-03-28 18:53:58 följande:
    Förstår. Glamour struntar jag i, men att kunna finnas där för en kaskadkräkande treåring som vill ha hjälp med allt och samtidigt ha full hand om en ettåring med 40 graders feber som bara vill vara i famnen hela dygnet är inte direkt enkelt.
    Nä det är det inte. Det är skittufft. Vi har nog alla varit där.

min all time low var nog magsjuk själv, magsjuk 4-åring och magsjuk bebis där vi alla kräktes i kors. Och ja. Pappan och 2-åringen var också sjuka. Pappan betydligt sämre än jag och tvååringen just då bara däckad men utan att kräkas.

det vi lärde oss av den fantastiska upplevelsen var att den som torkar första kräkan sen tar han om den magsjuka ungen (eller ungarna) tills denne själv blir sjuk. Då har man förhoppningsvis inte båda föräldrarna utslagna samtidigt.
    cosinus skrev 2025-03-29 13:25:10 följande:
    Nä det är det inte. Det är skittufft. Vi har nog alla varit där.

min all time low var nog magsjuk själv, magsjuk 4-åring och magsjuk bebis där vi alla kräktes i kors. Och ja. Pappan och 2-åringen var också sjuka. Pappan betydligt sämre än jag och tvååringen just då bara däckad men utan att kräkas.

det vi lärde oss av den fantastiska upplevelsen var att den som torkar första kräkan sen tar han om den magsjuka ungen (eller ungarna) tills denne själv blir sjuk. Då har man förhoppningsvis inte båda föräldrarna utslagna samtidigt.
    Här har vi också sitsen med en ettåring som just nu är på en all time record i mammighet. Så det är hopplöst när man hjälper stora barnet och har en ettåring som ska hänga i benet. På tal om att kräkas i kors.
Svar på tråden Regler för vab och föräldraledighet