• Anonym (Granne)

Får polisen neka tillträde vid brand?

Om det brinner i en lägenhet i porten intill, inga andra uppgångar än den har utrymts, får polisen ändå neka en tillträde om man bara är granne till den porten? Branden är under kontroll och finns inga tecken på att den skulle spridas.

• Svar på tråden Får polisen neka tillträde vid brand?
  • Anonym (?)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 06:55:30 följande:
    Utrymdes lägenheterna?
    Här var det en relativt liten brand, ingen annan än den det gällde skadades.
    För att få svar på dina frågor behöver du kontakta polis och räddningstänst.
  • Anonym (?)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 06:55:30 följande:
    Utrymdes lägenheterna?
    Här var det en relativt liten brand, ingen annan än den det gällde skadades.
    Så en förälder lämnar barn som inte kan klara sig själva ensamma i bistaden?
  • Anonym (Granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 07:09:56 följande:
    Så en förälder lämnar barn som inte kan klara sig själva ensamma i bistaden?
    Du ser ingen skillnad på att klara sig ensamma en kvart när föräldern skyndar sig för att lämna syskon i skolan och att vara ensam på obestämd tid för att det brinner i huset? Du ser inte hur det ena kan vara en aning mer panikframkallande än det andra?
  • Anonym (?)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 07:15:34 följande:
    Du ser ingen skillnad på att klara sig ensamma en kvart när föräldern skyndar sig för att lämna syskon i skolan och att vara ensam på obestämd tid för att det brinner i huset? Du ser inte hur det ena kan vara en aning mer panikframkallande än det andra?
    Så barnens trygghet hänger på att inget oväntat händer när föräldern är borta en kort stund?
  • Anonym (fd deltidsbrandman)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 07:15:34 följande:

Alternativet hade varit att utrymma även den porten så hade barnen fått vara utomhus och frysa. De hade även kunnat gå ut själva, det var ju inte så att de stod och vaktade varje dörr för att ingen skulle ta sig ut och om föräldern hade gjort det valet att barnen klarade sig själva så var de uppenbart stora nog att klara sig själva i lägenheten en stund till.

Men det hör till normal praktik att inte släppa in fler i närheten av bränder även om det inte är en omedelbar fara.

Sen är bränder vardag för en brandman så att de kan skratta i en situation som du uppfattar som farlig och det kanske tom var mot dig om du var lika påstridig där som du är i den här tråden. Ett till pucko som tror sig veta bättre än proffs och vad som är best practice i sådana här situationer.

• Anonym (Granne)
    Anonym (?) skrev 2025-03-31 07:20:16 följande:
    Så barnens trygghet hänger på att inget oväntat händer när föräldern är borta en kort stund?

Ibland har man inget val.

Jag har tonåringar som utan problem skulle kunna klara sig själva i flera dagar, men som garanterat skulle bli rädda om de var instängda i ett brinnande hus. 

• Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 07:39:18 följande:

Alternativet hade varit att utrymma även den porten så hade barnen fått vara utomhus och frysa. De hade även kunnat gå ut själva, det var ju inte så att de stod och vaktade varje dörr för att ingen skulle ta sig ut och om föräldern hade gjort det valet att barnen klarade sig själva så var de uppenbart stora nog att klara sig själva i lägenheten en stund till.

Men det hör till normal praktik att inte släppa in fler i närheten av bränder även om det inte är en omedelbar fara.

Sen är bränder vardag för en brandman så att de kan skratta i en situation som du uppfattar som farlig och det kanske tom var mot dig om du var lika påstridig där som du är i den här tråden. Ett till pucko som tror sig veta bättre än proffs och vad som är best practice i sådana här situationer.

Nej de kunde inte gå ut själva. 

Det var inte mot mig, herregud vilken ful attityd. Jag försöker bara förstå logiken, det gör mig inte till ett "pucko". Jag sa inte ett ord till dem, jag var inte ens ute. De kunde väl ha erbjudit sig att hjälpa hennes barn ut då, om hon nu inte fick hämta dem själv?

• Anonym (zxcv)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 07:53:33 följande:

Ibland har man inget val.

Jag har tonåringar som utan problem skulle kunna klara sig själva i flera dagar, men som garanterat skulle bli rädda om de var instängda i ett brinnande hus. 

Du säger ju själv att det bara brann i en lgh, att brandmän och polis var på plats. Då tror jag inte att dina tonåringar skulle vara så rädda.

Man får också räkna med att något kan hända om man lämnar barn ensamma hemma.
    Barnen kunde ha gått ut. Gissar att de kunde öppna ett fönster och se mamman genom det. Kanske de hade någon telefon så att de kunde ha kontakt med mamman? Det borde ha funnits eftersom mamman var iväg och hon kunde ha blivit påkörd och hamnat på sjukhus tex. Då hade det blivit många ensamma timmar.
    Det gick nog ingen nöd på dem. Det verkar vara mest du som är upprörd. Var det dina barn i lägenheten? Och ilskan kommer sig av att det blev pinsamt att räddningstjänsten fick reda på att det fanns två barn ensamma i en lgh?
    Vad sa räddningstjänsten om det? Gissar att föräldern eller brandmännen kunde meddela barnen att mamma kommer strax och att det inte är någon fara?
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 08:01:40 följande:

Nej de kunde inte gå ut själva. 

Det var inte mot mig, herregud vilken ful attityd. Jag försöker bara förstå logiken, det gör mig inte till ett "pucko". Jag sa inte ett ord till dem, jag var inte ens ute. De kunde väl ha erbjudit sig att hjälpa hennes barn ut då, om hon nu inte fick hämta dem själv?

Du var alltså inte ens där? Så det är bara andrahandsuppgifter du kommer med.

Det är ingen ful attityd utan bara hur man ser på folk som inte kan ta vad blåljuspersonal säger åt dom utan skall argumentera precis som du gör i den här tråden. Du vill inte förstå trots att du fått många liktydiga svar från flera olika personer. Hur tycker du vi annars skall se på dig?

• Anonym (Granne)
    Anonym (zxcv) skrev 2025-03-31 08:11:48 följande:
    Du säger ju själv att det bara brann i en lgh, att brandmän och polis var på plats. Då tror jag inte att dina tonåringar skulle vara så rädda.

Man får också räkna med att något kan hända om man lämnar barn ensamma hemma.
    Barnen kunde ha gått ut. Gissar att de kunde öppna ett fönster och se mamman genom det. Kanske de hade någon telefon så att de kunde ha kontakt med mamman? Det borde ha funnits eftersom mamman var iväg och hon kunde ha blivit påkörd och hamnat på sjukhus tex. Då hade det blivit många ensamma timmar.
    Det gick nog ingen nöd på dem. Det verkar vara mest du som är upprörd. Var det dina barn i lägenheten? Och ilskan kommer sig av att det blev pinsamt att räddningstjänsten fick reda på att det fanns två barn ensamma i en lgh?
    Vad sa räddningstjänsten om det? Gissar att föräldern eller brandmännen kunde meddela barnen att mamma kommer strax och att det inte är någon fara?
    Du tror mycket du.
    Jo mina tonåringar hade blivit rädda, men de, till skillnad från grannens barn, hade kunnat gå ut själva.
    Nej de kunde inte se från fönstret eftersom alla kördes iväg. Hon pratade med dem i telefon och de grät och var jätterädda hela tiden.

NEJ det var inte mina barn och varför skulle det ha varit pinsamt?
  • Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 08:16:26 följande:

Du var alltså inte ens där? Så det är bara andrahandsuppgifter du kommer med.

Det är ingen ful attityd utan bara hur man ser på folk som inte kan ta vad blåljuspersonal säger åt dom utan skall argumentera precis som du gör i den här tråden. Du vill inte förstå trots att du fått många liktydiga svar från flera olika personer. Hur tycker du vi annars skall se på dig?

Jag var "där" ja? Jag var i lägenheten och såg folk avvisas och hörde från fönstret vad som sades.
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 08:18:52 följande:
    Du tror mycket du.
    Jo mina tonåringar hade blivit rädda, men de, till skillnad från grannens barn, hade kunnat gå ut själva.
    Nej de kunde inte se från fönstret eftersom alla kördes iväg. Hon pratade med dem i telefon och de grät och var jätterädda hela tiden.

NEJ det var inte mina barn och varför skulle det ha varit pinsamt?
    Känns som det är dax att du gör en socanmälan mot mamman som lämnat barn som inte kan ta sig ut på egen hand ensamma i lägenheten. Är dom så pass små skall de inte lämnas ensamma och från det en brand upptäcks i en lägenhet utan automatlarm och både polis och brandkår är på plats och har avspärrning på plats så har det hunnit gå säkert en kvart. Hur länge hade mamman lämnat barnen ensamma?
  • Lönnsirap

Det låter ju på dina resonemang som att du som privatperson aldrig reflekterat över krissituationer där någon annan är ansvarig för bedömningar om situationen.

Det verkar som att du inte förstår att man i kriser behöver fokusera på det som på riktigt är farligt/viktigt och att man inte kan unna sig att göra saker utöver.

Rent krasst gör man en bedömning när man lämnar sina barn, även om det bara är en kvart, att det är tillräckligt säkert och att situationen kommer lösa sig. Och det låter ju som den gjort, trots ångest och oro.

• Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 08:24:27 följande:
    Känns som det är dax att du gör en socanmälan mot mamman som lämnat barn som inte kan ta sig ut på egen hand ensamma i lägenheten. Är dom så pass små skall de inte lämnas ensamma och från det en brand upptäcks i en lägenhet utan automatlarm och både polis och brandkår är på plats och har avspärrning på plats så har det hunnit gå säkert en kvart. Hur länge hade mamman lämnat barnen ensamma?
    Det var ingen avspärrning. De hann komma på plats, inget annat.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 08:44:44 följande:
    I så fall är det ännu mer uppenbart att de inte vill ha folk springande i trapphusen i och med att de inte hunnit få en klar lägesbild. 

Statistiskt sett så är trapphus den farligaste platsen att befinna sig på vid lägenhetsbrand, så är det någonstans vi inte vill ha folk springandes i onödan så är det där. 
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 08:44:44 följande:

Avspärrningar kan endera ske med band eller rent fysiskt med personal där man avvisar.

Men eftersom de precis kommit så vill de få full kontroll på situationen och då släpper man inte in folk även om det är i porten bredvid. Det handlar om rutiner som man genom erfarenhet skaffat sig inom brandkåren.

Varför ifrågasätter du brandkåren och polisens arbete? Och ja dom har rätt att neka dig tillträde.

• Anonym (Granne)
    Anonym (fd deltidsbrandman) skrev 2025-03-31 09:17:07 följande:

Avspärrningar kan endera ske med band eller rent fysiskt med personal där man avvisar.

Men eftersom de precis kommit så vill de få full kontroll på situationen och då släpper man inte in folk även om det är i porten bredvid. Det handlar om rutiner som man genom erfarenhet skaffat sig inom brandkåren.

Varför ifrågasätter du brandkåren och polisens arbete? Och ja dom har rätt att neka dig tillträde.

Hon fick inte komma in under hela tiden, trots att hon berättade om barnen. Då borde väl de hjälpt henne att få ut dem, om hon nu inte fick gå in själv?
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 09:27:10 följande:
    Hon fick inte komma in under hela tiden, trots att hon berättade om barnen. Då borde väl de hjälpt henne att få ut dem, om hon nu inte fick gå in själv?
    Om hon nu bedömt att barnen klarar sig så finns ingen anledning. Det finns alltid en anledning till varför just de skall få bryta mot avspärrningen och så funkar det inte. Avspärrat är avspärrat. Men bedömer du att det var fara för barnen för att hon lämnat de ensamma så borde du verkligen skynda på med socanmälningen får oavsett om det var brandkår utanför eller inte så kan barnen klara av att vara lämnade eller inte och du verkar bedöma att det inte klarade av det och det verkar ju handla om väldigt små barn om de inte klarar av att gå ut på egen hand från lägenheten.
  • EpicF
    Anonym (Granne) skrev 2025-03-31 04:37:37 följande:
    Hon hade ju anledning.
    Den uppgången var helt oberörd och att hon nekades gå in till barnen orsakade stark ångest både hos henne och barnen. Det var liksom inte bara för att eller en vem som helst det gällde.
    Förbudet gäller alla, pga av deras egen säkerhet
Svar på tråden Får polisen neka tillträde vid brand?