• Anonym (,)

Hur och varför blir man en pedofil?

Undrar.
    Blev själv utsatt för en pedofil under lång tid. 
    Han gjorde det ganska öppet.

Vet att jag är vuxen nu och andra har också blvivit utsatt för pdofiler. Det är vanligt. 

Men jag kan inte låta bli att tänka, varför blir man pedofil? På riktigt? Varför? Vad är det som händer? 

• Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?
  • Anonym (Medfött)
    Anonym (M) skrev 2025-04-04 23:22:29 följande:
    Du borde byta umgänge! Att du drar till dig så många pedofiler är oroande. 
    Nu umgås jag ju inte med dessa personer privat utan i min yrkesroll. Trodde det framgick av kontexten. 
  • Anonym (En förklaring)
    Anonym (Kr) skrev 2025-04-05 00:25:25 följande:
    Men då låter det ju inte som en sexuell läggning hos dessa människor utan mer om det du sa - hämnd, revansch och ego. 
    Tror det är bägge delar och "tillgänglighet". Om vi ser från en mans perspektiv, en 25årig kvinna är ju givetvis mer attraktiv än en 15årig tjej, det är biologi. Men en 15årig flicka kan vara ganska söt (eeeugh känns äckligt att erkänna) och liksom påminna om en ung vuxen kvinna. En 25årig kvinna märker väldigt fort att en jämnårig man som raggar på 15åringar är en loser och hon vill inte ha honom. Men flickan ser en vuxen man. Så det kan vara mycket enklare, koppla det med en slags känsla av revansch mot unga tjejer som kanske ratat honom brutalt när han själv var 15år.

Om man jämför något slags strikt sexuellt attraktionsvärde (det här är äckligt) så blir en 15åring "slagen" av både 25, 35 och 45 rent fysiskt. Men 55 blir ungefär lika och jämför man med 65 så kommer man nog känna sig pedo om man är ärlig mot sig själv. 
  • Anonym (Mira)

Jag tror att pedofili är som övriga sexuella läggningar, medfött. Fetischer är en annan sak, det är inlärt. 

Det är väl få som tror man blir homosexuell pga övergrepp numer och jag ser inget skäl att tro att pedofili är annorlunda.

För att begå övergrepp krävs något mer än bara att vara pedofil, då har man troligen en empatistörning eller en kraftigt dålig impulskontroll utöver att man är pedofil. 

• Anonym (Petter)
    Anonym (En förklaring) skrev 2025-04-05 00:05:52 följande:

Den pedofilen jag kände (Kände, slutade umgås med honom efter att det framkom) var som jag beskrev. Han hade problem med mobbing i högstadiet/gymnasiet och var mycket frustrerad/arg för att flickorna inte gillade honom. Det här bar han med sig i vuxen ålder, och han hade växt till sig på nåt sätt när han var kanske 30, såg helt annorlunda ut än under tonåren. Gymmad, slimmad, solariebrun, tatuerad, plastikopererad, framgångsrik, välbetald, fräsig bil. Då började han dejta småflickor (alla över 15 så inte olagligt).

Det framkom efter att han hade vart med sin vän och kollegas dotter och sedan dumpat henne. 

Men snälla! Det är ju inte pedofili!! 

En pedofil lär vara helt ointresserad av 15-åringar. En pedofil går igång på barn som ännu inte kommit in i puberteten. 

• Anonym (Ella)

Varför någon blir pedofil är inte vetenskapligt bevisat. Dock finns det teorier om medfödd sårbarhet, med eller utan miljöpåverkan. Det finns många som själva blivit utsatta som aldrig utvecklar någon pedofil läggning medan det finns de som å andra sidan kan härleda sin pedofili till barndomstrauman.

Jag känner ingen pedofil (peppar peppar). Dock gick jag i samma klass under mellanstadiet som en kille som var världens snällaste, blyg, duktig i skolan men hade lite svårare med matte, umgicks nästan bara med tjejer (förutom en killkompis som var lite barnslig för sin ålder). Om jag hade fått gissa hur det skulle gå för den här killen skulle jag bara kunnat tro att det skulle gå bra för honom. Han hade hur lätt som helst kunnat hitta en drömtjej med tanke på hur mycket tjejerna på skolan tyckte om honom, och han hade förmodligen kunnat få en bra utbildning där det inte krävdes några högre kunskaper i matte.

Så blev det inte. Han beskriver själv sin barndom som traumatisk och att han kände att han fastnade i utvecklingen någonstans i elvaårsåldern. Han kände sig aldrig vuxen trots att han genomgick puberteten, kom in på gymnasiet med bra betyg, tog studenten, fick jobb men flyttade aldrig hemifrån förrän båda hans föräldrar gått bort när han var i tidiga tjugoårsåldern. Det lyckligaste minnena han har från sitt liv säger han är när han fick vara med och leka med oss tjejer.
    Därför har han tyvärr en dragning till tjejer i den åldern och har dömts för innehav av bilder och filmer där barn i den åldern utnyttjas.

Jag blev helt chockad när jag fick veta detta. Jag hade i och för sig inte haft någon kontakt med honom på minst femton år när han dömdes men det var verkligen ofattbart att en människa man känt som barn kunde göra något sådant. Å andra sidan vet jag ju faktiskt nästan ingenting om hans uppväxt när jag tänker efter, jag minns bara att vi lekte ihop på raster men att han aldrig ville bjuda hem någon.

• Anonym (,)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-05 23:06:15 följande:

Varför någon blir pedofil är inte vetenskapligt bevisat. Dock finns det teorier om medfödd sårbarhet, med eller utan miljöpåverkan. Det finns många som själva blivit utsatta som aldrig utvecklar någon pedofil läggning medan det finns de som å andra sidan kan härleda sin pedofili till barndomstrauman.

Jag känner ingen pedofil (peppar peppar). Dock gick jag i samma klass under mellanstadiet som en kille som var världens snällaste, blyg, duktig i skolan men hade lite svårare med matte, umgicks nästan bara med tjejer (förutom en killkompis som var lite barnslig för sin ålder). Om jag hade fått gissa hur det skulle gå för den här killen skulle jag bara kunnat tro att det skulle gå bra för honom. Han hade hur lätt som helst kunnat hitta en drömtjej med tanke på hur mycket tjejerna på skolan tyckte om honom, och han hade förmodligen kunnat få en bra utbildning där det inte krävdes några högre kunskaper i matte.

Så blev det inte. Han beskriver själv sin barndom som traumatisk och att han kände att han fastnade i utvecklingen någonstans i elvaårsåldern. Han kände sig aldrig vuxen trots att han genomgick puberteten, kom in på gymnasiet med bra betyg, tog studenten, fick jobb men flyttade aldrig hemifrån förrän båda hans föräldrar gått bort när han var i tidiga tjugoårsåldern. Det lyckligaste minnena han har från sitt liv säger han är när han fick vara med och leka med oss tjejer.
    Därför har han tyvärr en dragning till tjejer i den åldern och har dömts för innehav av bilder och filmer där barn i den åldern utnyttjas.

Jag blev helt chockad när jag fick veta detta. Jag hade i och för sig inte haft någon kontakt med honom på minst femton år när han dömdes men det var verkligen ofattbart att en människa man känt som barn kunde göra något sådant. Å andra sidan vet jag ju faktiskt nästan ingenting om hans uppväxt när jag tänker efter, jag minns bara att vi lekte ihop på raster men att han aldrig ville bjuda hem någon.

Du anmärka på att han flyttade hemifrån i tidiga tjugo års åldern? 
    Det är inte ett dugg konstigt. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (,) skrev 2025-04-09 12:00:36 följande:
    Du anmärka på att han flyttade hemifrån i tidiga tjugo års åldern? 
    Det är inte ett dugg konstigt. 
    Okej, du har helt rätt, jag menade att hans föräldrar gick bort när han var i tidiga tjugoårsåldern men han bodde kvar i bostaden de bott i allihop trots att han egentligen inte hade råd, så han blev vräkt, enligt domen. Det är inget konstigt alls att flytta hemifrån i tidiga tjugoårsåldern, dock kan det förmodligen vara en traumatisk upplevelse att förlora båda sina föräldrar så ung och inte ha någonstans att ta vägen.
  • Anonym (Svåra diskussioner)

Man vet ju inte vad folk tänder på och hur de riktar in sin sexualitet. Inte heller vet man ju något de som klarar av att hålla inne med sina känslor och inte reagerar på dem.

Det man däremot vet är att pedofil är en sexualitet, där man faktiskt inte riktigt kan veta, utifrån att det är oerhört tabubelagt och faktiskt hatat. Och just nu råder ju också en allmän kommersalisering av "förbjudet" sex där vi nog kommer att se konsekvenserna av detta framöver.

Så det är inte bara tändningsmönstret, utan också pengar inblandat.

• Anonym (,)
    Anonym (Svåra diskussioner) skrev 2025-04-09 14:25:55 följande:

Man vet ju inte vad folk tänder på och hur de riktar in sin sexualitet. Inte heller vet man ju något de som klarar av att hålla inne med sina känslor och inte reagerar på dem.

Det man däremot vet är att pedofil är en sexualitet, där man faktiskt inte riktigt kan veta, utifrån att det är oerhört tabubelagt och faktiskt hatat. Och just nu råder ju också en allmän kommersalisering av "förbjudet" sex där vi nog kommer att se konsekvenserna av detta framöver.

Så det är inte bara tändningsmönstret, utan också pengar inblandat.

Det är inte en sexualitet. 
    Det är en parafili.
  • Tukt
    Anonym (,) skrev 2025-04-09 15:06:45 följande:
    Det är en parafili.
    Det är den förvisso, men heller inte ett optimalt begrepp då parafili innehåller så många vitt olika "läggningar" att det lätt blir förvirrande. 
    Anonym (,) skrev 2025-04-09 15:06:45 följande:
    Det är en parafili.
    Fast hur kan du "veta" det.... Man beskriver det hela med ett annat begrepp, men grejen med språket är ju att det tillåter oss att se olika saker, utifrån vad vi kan benämna.

Folk som tänker på barn kallar vi ju i dagligt tal pedofiler, oavsett om de "lärt" sig detta, eller om det är inlärt. 

Hela diskussionen blir svår, utifrån att man ju knappt vet exakt hur sexualitet växer fram i en människa.
  • Anonym (,)
    Anonym (Svåra diskussioner) skrev 2025-04-09 17:13:37 följande:
    Fast hur kan du "veta" det.... Man beskriver det hela med ett annat begrepp, men grejen med språket är ju att det tillåter oss att se olika saker, utifrån vad vi kan benämna.

Folk som tänker på barn kallar vi ju i dagligt tal pedofiler, oavsett om de "lärt" sig detta, eller om det är inlärt. 

Hela diskussionen blir svår, utifrån att man ju knappt vet exakt hur sexualitet växer fram i en människa.
    Fast det är ju så det är. 
    Det är ingenting jag har hittat på.
    Anonym (,) skrev 2025-04-09 17:45:45 följande:
    Fast det är ju så det är. 
    Det är ingenting jag har hittat på.
    Då får du gärna vidareutveckla ditt resonemang i frågan, utifrån att jag inte förstår vad du menar, eller svarar på. 
    Varför frågar du om varför man blir pedofil, när du inte tycker att folk som tänder på barn automatiskt blir pedofiler om grunden till deras dragning är det avvikande. 

I min värld är det en onödig uppdelning. Folk kan ju ha olika benämningar, utifrån att de tänder på mer, eller mindre specifika saker.
  • Anonym (,)

Fortsätter med mina funderingar. 
    Jag fattar inte detta med pedofili. Okej, så man är attraherad utav barn. Det är fruktansvärt.  
    Men hur kan man vara så ond att man begår övergrepp? Det är genomvidrigt ondskefullt. Och varför??????

Vet att alla pedofiler inte gör det. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (,) skrev 2025-05-07 20:37:20 följande:

Fortsätter med mina funderingar. 
    Jag fattar inte detta med pedofili. Okej, så man är attraherad utav barn. Det är fruktansvärt.  
    Men hur kan man vara så ond att man begår övergrepp? Det är genomvidrigt ondskefullt. Och varför??????

Vet att alla pedofiler inte gör det. 

Jag vet inte hur man kan göra en sådan sak. Men som jag har förstått det handlar det ofta om normalisering. Typ, "jag var med om det här när jag var liten och jag mår inte dåligt av det så andra barn kommer inte heller må dåligt av det". Precis som de som blev slagna som barn och hävdar att det gjorde dem till bättre människor. De är skadade men är sannolikt väldigt rädda för att erkänna det utan vill påstå att de vuxna inte gjorde något fel.

Eller som de som kanske är i trettioårsåldern men känner sig mer som fjortonåringar i huvudet, de kan inte förstå att ett barn kan ta skada av det. De ser inte ens sig själva som pedofiler utan i deras ögon är det ett "jämlikt" förhållande (som min gamla klasskompis uttryckte det).
  • Anonym (mupp)
    Anonym (Svåra diskussioner) skrev 2025-04-09 17:57:44 följande:
    Då får du gärna vidareutveckla ditt resonemang i frågan, utifrån att jag inte förstår vad du menar, eller svarar på. 
    Varför frågar du om varför man blir pedofil, när du inte tycker att folk som tänder på barn automatiskt blir pedofiler om grunden till deras dragning är det avvikande. 

I min värld är det en onödig uppdelning. Folk kan ju ha olika benämningar, utifrån att de tänder på mer, eller mindre specifika saker.
    Du kan sluta försöka. Du är uppenbarligen mycket mer intelligent än den du diskuterar med så det kommer aldrig leda till annat än frustration för dig. :) Sorry!
Svar på tråden Hur och varför blir man en pedofil?