• Anonym (Skäms)

Cykla med eller utan hjälm

Hur tänker ni då ni cykalr?
    Sätter du hjälm på eller cykalr du utan?
    Isåfall varför ?

• Svar på tråden Cykla med eller utan hjälm
  • Anonym (H)

Nästan alltid hjälm.  Har kört sönder två. Kunde varit mitt huvud 

• Anonym (Hjälm)
    Anonym (barnen) skrev 2025-04-03 08:58:48 följande:
    Finns ju massor av saker som vuxna får eller inte måste, men som ändå barnen inte får eller måste. 

Nu håller jag med om att man bör ha hjälm när man cyklar, men resonemanget att man inte kan motivera för barnen annars, köper jag inte. 
    Jag vill att mina barn ska fortsätta att använda hjälm när de får välja själva och det bästa sättet är att föregå med bra exempel. Mina barn vill hemskt gärna ha en motivering till varför många gånger och det finns bättre konflikter och diskussioner att ta än varför de måste ha hjälm och inte jag. 
  • KimLinnefeldt

Hjälm är töntigt. Men jag är så gammal så jag har skämts klart. Har alltid hjälmen på. Hjärnskador är så trista.

• Anotherone
    Anonym (Hjälm) skrev 2025-04-03 16:53:16 följande:
    Jag vill att mina barn ska fortsätta att använda hjälm när de får välja själva och det bästa sättet är att föregå med bra exempel. Mina barn vill hemskt gärna ha en motivering till varför många gånger och det finns bättre konflikter och diskussioner att ta än varför de måste ha hjälm och inte jag. 
    Precis!
    Då är det självklara argumentet att man gör det för att det skyddar ens hjärna.
    Man behöver inte ens säga att det är lag för dig (barnet) men jag gör som jag vill.

Det bör vara en icke-fråga såsom med bilbälte. Du har det på bara, punkt.

Gör gärna det experiment som man gjorde på barnen skola, ta ett ägg och kasta från x antal meters höjd, höj lite för varje steg och se hur ägget klarar sig.
    Sen tillverkar du en liten hjälm i frigolit som du stoppar in ägget i och gör samma sak. Klockrent!
  • Anonym (Abc)

Hjälm på!

Men jag cykelpendlar och det brukar bli några vurpor varje vinter. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    Anotherone skrev 2025-04-03 14:48:47 följande:
    Man har väl knappast bilbälte bara för att det är lag på det? 
    I början hade man faktiskt det.
    Innan bälteslagen kom använde knappt någon bältet.

I början ingick inte barn i lagen, minns inte exakt hur reglerna var men att jag som under 15 inte var tvungen, men min mamma var.

Ingen hade bälte i baksätet innan lagen kom, många struntade i den även efter lagen infördes.

Nu har det gått många år och många var inte ens påtänkta då det begav sig. Men vi som upplevt det kommer ihåg att bältet inte alls sågs som självklart.

Bilar äldre än 1968 (om jag minns rätt) behövde man inte ha bälten i ens. Vet folk som skruvade bort de befintliga bältena för att lagligt åka utan.

Sedan var den tidens bälten inte så enkla som de vi har nu, de sk rullbältena. Utan man fick anpassa och ställa in längden varje gång någon annan använt det.

Så jo, man hade bälte på för att slippa böter i början då lagen kom. Sedan har åren gått och eftersom lagen kom 1975 så levde inte ens de flesta av familjelivarna då. Så visst, jag förstår din tanke. Men, för oss som var med... ja, jag behöver väl inte dra ett varv till?

Mvh, född 1963.

Och ja, jag använder bälte i bilen. Man vande sig väl på dessa femtio år. Eller så var böteslappen 1980 knäppen på näsan som behövdes.
  • Anonym (DBS)
    Anonym (Bella) skrev 2025-04-03 14:18:58 följande:
    De flesta cykelolyckor är vad jag vet singelolyckor, alltså att man välter vid en kant eller sten eller så. Av de jag känner som räddats av cykelhjälm var det bara en som var i olycka med en bil. En åkte på en sten på en lugn väg på landet, den andra fick en grej in i framhjulet på en lugn cykelväg. Jag har blivit vittne till en allvarlig cykelolycka, där cyklisten låg orörlig på marken. Hon verkade ha vinglat mot en trottoarkant på en stillsam villagata. En jag känner har varit en allvarlig cykelolycka och det var två cyklister som krockade på en cykelbana i samma småstad. Av alla dessa alltså bara en enda i biltrafiken. 
    Egentligen är det inte trafiksituationen som är det viktiga utan hastigheten. Strosar man runt i 10 km/h behövs ingen hjälm. Om man däremot ligger i 20-30 km kan en olycka få allvarliga konsekvenser för man vinner inte parterna då krafterna är för stora.

Att pendla med cykel utan hjälm låter helt vansinnigt. Inte minst på vinterhalvåret då vi ger glagst plötsligt kan vara is. Jag cyklar rätt mycket och räknar med flera vurpor vintertid. I år har det bara blivit två.
  • Anonym (Liza)

Jag har slutat cykla, men kanske börjar igen och då blir det hjälm på. Sista åren jag cyklade hade jag hjälm, efter att ha cyklat utan några år pga frihetskänsla. Både vinden och att slippa bära på en hjälm när jag kom fram. Och att jag var fattig student och inte hade råd eller ville prioritera att köpa en hjälm.

Men mitt huvud är ju värt mycket mer än de töntiga skälen. Vinden runt huvudet är faktiskt rätt skönt att hjälmen skyddar mot.

I skidbacken noterar jag att nästan alla har hjälm numera. När jag var barn var det nästan bara små barn. Cyklister ligger lite efter, men nog har hjälmanvändandet ökat där med?

• Anotherone
    Anonym skrev 2025-04-04 05:39:00 följande:
    I början hade man faktiskt det.
    Innan bälteslagen kom använde knappt någon bältet.

I början ingick inte barn i lagen, minns inte exakt hur reglerna var men att jag som under 15 inte var tvungen, men min mamma var.

Ingen hade bälte i baksätet innan lagen kom, många struntade i den även efter lagen infördes.

Nu har det gått många år och många var inte ens påtänkta då det begav sig. Men vi som upplevt det kommer ihåg att bältet inte alls sågs som självklart.

Bilar äldre än 1968 (om jag minns rätt) behövde man inte ha bälten i ens. Vet folk som skruvade bort de befintliga bältena för att lagligt åka utan.

Sedan var den tidens bälten inte så enkla som de vi har nu, de sk rullbältena. Utan man fick anpassa och ställa in längden varje gång någon annan använt det.

Så jo, man hade bälte på för att slippa böter i början då lagen kom. Sedan har åren gått och eftersom lagen kom 1975 så levde inte ens de flesta av familjelivarna då. Så visst, jag förstår din tanke. Men, för oss som var med... ja, jag behöver väl inte dra ett varv till?

Mvh, född 1963.

Och ja, jag använder bälte i bilen. Man vande sig väl på dessa femtio år. Eller så var böteslappen 1980 knäppen på näsan som behövdes.
    I början ja. Men inte idag. 
    Jag är också så pass gammal att jag minns en tid utan bälte, när vi barn klättrade runt i baksätet. Men sen blev det lag och så var det inget mer med det.
    Önskar att detsamma skulle gälla för cykelhjälm, en sån liten effort men fullt relevant om olyckan slår till.
  • stor grön drake

Alltid hjälm.

Orsak 1:
    Min mammas kollega blev påkörd där hon hade förkörsrätt, dvs hon beaktade alla trafikregler och var försiktig. Tyckte inte att hon slagit huvudet men det fanns en bula så hon behölls för observation över natten. Medan hon sov började hjärnan svälla och hon måste flygas med helikopter till universitetssjukhus för att öppna skallbenet för att lätta trycket. Hon överlevde men är förlamad i halva ansiktet, även döv och blind på den sidan.

Orsak 2:
    För några år sedan cyklade min nyblivna tonåring ut rakt framför en bil som inte hann se honom komma. Han spräckte vindrutan med huvudet/hjälmen, cykeln blev helt skev och han klarade sig med ett 5 cm skrubbsår på ryggen. Han hölls för övervakning men klarade sig helt utan men, förutom att han tyckte det var jättetråkigt att vänta på en bäddplats så han kunde få sova. Polis och läkare var eniga om att en sådan smäll som det måste ha varit kunde ha varit livshotande.

Så, jag har påtagliga bevis för att en smäll man inte reagerar på kan ge fruktansvärda konsekvebser, men även hur hjälm kan rädda liv.

• Anonym (Pia)

Alltid hjälm! För mig är det lika självklart som att ha bälte i bilen. Om jag av någon anledning inte vill eller kan ha hjälm, avstår jag från att cykla. Jag kan tycka att det borde vara lag på cykelhjälm, på samma sätt som det är lag på bilbälte.

• Anonym (L)
    Fridolini skrev 2025-04-04 05:13:26 följande:

Utan, ser fult ut

Det gör inget, du  verkar ändå inte ha någon hjärna att skydda.
  • Anonym (aldrig hjälm)
    Anonym (Skäms) skrev 2025-04-03 07:12:04 följande:
    Cykla med eller utan hjälm

Hur tänker ni då ni cykalr?
    Sätter du hjälm på eller cykalr du utan?
    Isåfall varför ?

Jag har aldrig hjälm numera, men hade det alltid förut. Anledningen till att jag inte har det är för att jag är något slags mellanting mellan suicidal och inte suicidal. Jag vill dö men inte ta livet av mig. Det är lite av samma anledning jag verkar ha civilkurage och försöker ingripa om jag ser något. Jag är en feg skit egentligen, har inte ett dugg kurage, men gör det ändå. 
  • Anonym
    Anotherone skrev 2025-04-04 07:02:19 följande:
    I början ja. Men inte idag. 
    Jag är också så pass gammal att jag minns en tid utan bälte, när vi barn klättrade runt i baksätet. Men sen blev det lag och så var det inget mer med det.
    Önskar att detsamma skulle gälla för cykelhjälm, en sån liten effort men fullt relevant om olyckan slår till.
    När lagen ör bälte i framsätet kom var jag 12, lagen krävde det först från 15 år. Helknäppt men sant.
    Så jag "slapp".

Baksäteslagen kom (har jag googlat fram) 1986, från 15 år och 1988 för alla. Då var jag redan vuxen och hade redan tvingat alla som åkte med mig att bälta sig även bak. Jag ville liksom inte ha något som en projektil i ryggen om något skulle hända!

Småbarn satt/låg lösa när jag var liten. Minns att jag satt i en slags stol som hängdes över ryggstödet fram, hängdes på krokar. Snacka om katapult man skulle blivit vid en smäll eller blixtinbromsning!

När min yngsta föddes (1982) fanns inga babyskydd.... man ställde helt sonika in barnvagnsinsatsen i baksätet och sförankrade så gott det gick.

Det är bra att det är lag på allt detta nu.
    Att däremot lagstifta om cykelhjälm är jag mycket skeptisk till, trots att jag aldrig ens cyklar längre.
  • asdfgh

När jag var 15 bestämde jag mig för att nu var jag tillräckligt mogen för att inte bry mig om vad andra tyckte utan skulle jag cykla så skulle jag använda hjälm. Då hade jag inte använt hjälm sen skolan slutade tvinga oss i 5an.

Det här var på 90talet och de enda hjälmarna som fanns var de snorfula frigolithjälmarna så jag cyklade inte på ett par år förrän de första hjälmarna med någon typ av mönstrat skal i hårdplast dök upp under tidigt 2000tal. De var väl inte snygga med dagens mått men jämfört med vad som fanns tidigare var de en enorm framgång. Jag har använt hjälm sen dess. MIPS sen det kom.

Min man använde inte hjälm förrän vi fick barn men nu tror jag även han skulle känna att det var konstigt att cykla utan.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Cykla med eller utan hjälm