• Anonym (Olycklig man)

Min fru är bokstavstroende muslim

Hej, jag ska börja med att ge er lite bakgrundsinformation om mig och min fru. Vi träffades i gymnasiet, hon var en blyg tjej, jag var en bad boy som bara busade. Jag kommer ifrån en sekulär svensk familj och hon är troende muslim från mellanöstern. Efter några år som pojk och flickvänner valde vi att gifta oss. Jag konverterade iomed detta till islam. Hon bar inte slöja och vi fortsatte leva sekulärt, firade jul och påsk mm. Den senare tiden har hon blivit mer och mer bokstavstroende, hon läser koran, hon täcker sig, pratar ner på alla utom troende muslimer, och sätter mer och mer begränsningar för mig. Jag kan knappt träna min sport nu utan att vi ska bråka, därför att det finns kvinnor i lokalen. Jag älskar henne men vi verkar vara påväg åt olika håll i livet, det är bara en tidsfråga innan något händer. Gud vilken oturligt situation jag är i . Jag behöver hjälp

• Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim
  • Anonym (nille)
    Surkräm skrev 2025-04-09 11:34:08 följande:

Muslimer och icke-muslimer kan inte vara i ett förhållande. Vi är alldeles för olika för det.

Synd att du inte fick reda på det från början.

Det finns många muslimer som är lika utövande i sin religion som många etniska svenskar är. Det vill säga inte alls.

Men man deltar ändå i respektive religions firande av helgdagar, som för kristna är advent jul, och påsk till exempel.

Det går alldeles utmärkt att vara tillsammans över religionsgränserna. Man får bara fler trevliga helger att fira.

Men om någon part är djupt troende och vill ordna hela hemlivet efter det, så blir det problem. 
  • Meddelande borttaget
  • Cheers
    Anonym skrev 2025-04-09 11:53:27 följande:
    Är Långvården läskunnig?
    Det står "Gud, Allah ...". Jesus eller Muhammed kommenterades aldrig utan drogs enbart upp av dig som någon sorts icke-argument om just att Gud och Allah var "same shit, different namne", som det stod.
    Du har då pretentioner på vad man inte får säga. Det stod Gud, Allah, same shit.

Jag dristade mig då att påpeka att Gud är också Jesus (treenighetsläran enligt den Niceanska trosbekännelsen från år 325 och kyrkomötet i Konstantinopel år 381 då gudsbegreppet Fadern och Sonen utvidgades till att omfatta den heliga Anden).
      Jesus var inte bara Guds Son utan också profet (Luk 13:33 m.fl. ställen) - liksom Muhammed. 

Jesus ,är fridsfurste medan Muhammed var krigsherre och pedofil. Det är en jävla skillnad och inte alls same shit.

Har ni inga biblar på psyket?
  • Anonym (nille)

Det är inte mycket respekt för andras tro här, från något håll.

Det vill säga man har rätt att tro, men också att ställa sig frågande till tro överhuvudtaget. 

• Cheers
    Anonym (nille) skrev 2025-04-09 16:47:10 följande:

Det är inte mycket respekt för andras tro här, från något håll.

Det vill säga man har rätt att tro, men också att ställa sig frågande till tro överhuvudtaget. 

Ja för min del får folk tro vad de vill. Men jag har ingen respekt för islam. Absolut inte. Varför skulle jag ha det?
  • Anonym (Fd)
    Cheers skrev 2025-04-09 11:26:29 följande:
    Nej, jag håller inte med. Jesus är Guds son (GUD) och det är en jävla skillnad på den kristna guden/Jesus och Allah/Muhammed. Läs på!. Jesus är fridsfurste medan Muhammed var krigsherre och pedofil.
    Allah betyder väl ändå gud på arabiska?
  • Cheers
    Anonym (Fd) skrev 2025-04-09 18:28:55 följande:
    Allah betyder väl ändå gud på arabiska?
    Se mitt inlägg ovan 11:53.
  • Cheers
    Cheers skrev 2025-04-09 22:14:14 följande:
    Se 16.09 ovan ska det vara.
  • Anonym (Fd)
    Cheers skrev 2025-04-09 22:14:14 följande:
    Det är fortfarande samma "person" som avses. Men på olika språk.
    De abrahamitiska religionerna är sprungna ur samma källa. Det finns både knäppskallar och bra människor samt extremer i alla 3 abrahamitiska religioner.
  • Anonym (L)

Om detta inte är en trolltråd så är det väl din fru och du som behöver prata?

Det är ju en grundläggande förändring som ni båda måste kunna vara överens om.
    Hade ni blivit tillsammans idag om ni Har dessa olikheter?
    ni må älska varandra men om spelreglerna/värderingar ändrats så kanske det inte funkar att leva ihop?

kompromiss eller avslut, det finns väl ingen annan lösning?
    prata med varandra!

• Cheers

Han kan väl också bli bokstavstrogen och bjäbbar hon emot kan han ju bara slänga ut henne från balkngen.

Cool

• Anonym (Man)
    Anonym (Olycklig man) skrev 2025-04-07 15:06:42 följande:

Tack för era svar, jag har fått mycket fint av religionen, fromhet, ödmjukhet osv, men jag kan inte leva mitt liv på det sättet hon kräver. Det är otroligt svårt för mig. Hon har sagt att hon älskar gud mer än vårt äktenskap och det finns ingen kompromiss vilja. Risken är såklart att det slutar mke dåligt.

Fromhet och ödmjukhet genom islam?
    Tycker inte din fru verkar det minsta ödmjuk som pratar illa om alla som inte tillhör religionen som står för mest krig och våld i modern tid.

Ödmjukhet för mig är att man accepterar alla oavsett hur dom lever så länge dom accepterar andras val i livet.
  • Anonym (Man)
    Gullvivor skrev 2025-04-07 20:10:18 följande:

Det är inte alls konstigt att börja praktisera sin religion mer även om man tidigare varit icke-praktiserande, det borde man tänkt på innan man gift sig med en muslim.
    Särskilt när man får barn brukar det vara vanligt att vilja praktisera sin religion mer. 

Nu kan man dock inte gå tillbaka i tiden men skaffa för guds skull inte barn. Har du problem med hennes praktiserande av Islam så skilj dig och låt henne hitta en man med samma syn på livet och samma värderingar som henne.

Eller försöka rädda henne från hjärntvätten om det är möjligt.
    Han älskar väl henne och vill henne väl. Och dom få jag känner har mått mycket bättre när dom lyckats bryta med sekten.
  • Anonym (vanligt?)

Det verkar vara vanligt att de som är muslimer i ungdomsåren inte är så religiösa, men sen när de blir äldre så blir de mer. Känner två klasskompisar från Iran som i min gymnasieklass var precis som mig (svensk som knappt går i kyrkan). Men nu när vi närmar oss 40 har den enda blivit jättetroende och gift sig med en svensk kvinna som konverterat och har sjal. Han är tydligen ofta i mosken och har försvunnit från alla sociala medier osv.

Jag fattar inte varför det är så? Är det så inom andra religioner också? Att de som är uppväxta i  kristna eller judiska familjer blir mer religiösa sen? Jag kan dock inte se det bland mina svenska kompisar. De har haft mor och farföräldrar som kristna men har inte blivit mer krinstna när de blev äldre, snarare tvärtom. 

Svar på tråden Min fru är bokstavstroende muslim