• Anonym (TS)

Barn inom samma familj med olika ekonomiska förutsättningar...

Tänkte på tråden angående arvet och orättvisan mellan barn och kusiner. I vår familj är det ännu "närmare" än kusiner. Tre bonusbarn som levt som syskon (dvs heltid med oss) i över 15 år. Där två av barnen får in flera hundratusen från försäkringar pga diagnoser. Samma diagnos som det tredje barnet har men pga av olika ekonomiska förutsättningar när barnen var små har barn nr 3 inte kunnat ha försäkring innan misstanke om diagnos. Samma barn får även arv från sin andra föräldern sida och kommer ha över en halv miljon var vid 18 år, medan barn nummer 3 endast kommer ha det som dennes förälder lyckats spara ihop då det inte finns någon rik familj bakom som kan trstamentera bort pengar. De har betalat snöskoterkort, AM kort och köpt både moped och A-traktor, bilkörkort och bil, nya datorer, nya telefoner osv och kommer ha råd med kontantinsats till bostad medan barn nummer 3 får nöja sig med det hens förälder har råd med. 

Vad tänker ni kring detta? 
  • Svar på tråden Barn inom samma familj med olika ekonomiska förutsättningar...
  • Anonym (Sandra)

Det är väl inget konstigt ? nu faller det sig så helt enkelt att vissa barn har mer ekonomiska medel pga olika föräldrar. Trist, men finns väl inte mkt att göra tänker jag .  

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-04-08 18:44:47 följande:

Det borde väl ha blivit mycket pengar över till bl.a. körkort till barn 3 eftersom föräldrarna slapp betala allt för de övriga två?

Skulle vi betala körkort till barn nr 3 skulle det bli ett liv. De har betalt med egna pengar och då tycker de att barn nr 3 också ska göra det. Skulle vi ge t ex 15 000:- till körkort Skulle även barn 1 och 2 också kräva 15 000:-.
    EpicF skrev 2025-04-08 19:10:58 följande:
    Ja, hade personen levt ihop med 3-åringen och övriga familjen och haft en relation så hade det var i en bra sak. Men så är inte fallet i ts familj. 

Så varför ska en helt okänd person ge pengar till en 3 åring denne inte har en relation med eller är släkt med? Är knappast dennes fel att exet skaffar ytterligare barn med en annan. 

Livet i en bonusfamilj kan ofta vara orättvist eftersom barnen har olika ekonomiska förutsättningar pga olika föräldrar. 
    Finns ingen 3-åring här. Alla barn är idag över 18 år.
  • Anonym (hur)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-09 08:31:20 följande:
    Skulle vi betala körkort till barn nr 3 skulle det bli ett liv. De har betalt med egna pengar och då tycker de att barn nr 3 också ska göra det. Skulle vi ge t ex 15 000:- till körkort Skulle även barn 1 och 2 också kräva 15 000:-.
    Ja, hade personen levt ihop med 3-åringen och övriga familjen och haft en relation så hade det var i en bra sak. Men så är inte fallet i ts familj. 

Så varför ska en helt okänd person ge pengar till en 3 åring denne inte har en relation med eller är släkt med? Är knappast dennes fel att exet skaffar ytterligare barn med en annan. 

Livet i en bonusfamilj kan ofta vara orättvist eftersom barnen har olika ekonomiska förutsättningar pga olika föräldrar. 
    De bestämmer väl inte vad barn 3 ska få av sina föräldrar?

Eller menar du att barn nummer 3 skulle få pengar av föräldern till barn 1 o 2? För att barn nummer 3 har föräldrar som inte har ett korvöre att ge?
  • Anonym (xxx)

Fast barn 1 och 2 har väl inte betalt körkortet själv? Menar du att de arbetat ihop pengarna?

Självklart kan ni betala körkortet till nr 3, varför skulle de andra som har så mkt pengar redan klaga på det? De ser ju varandra som syskon, säger du. 
  • Anonym (C)

Jag ser inget konstigt med det. Alla föräldrar väljer att skaffa barn under olika förutsättningar. Mitt barn har inte lika gott ställt som ett annat barn osv.

Det är ju ett val man gör och de två "rika" barnen har haft förutseende föräldrar med resurser som har skaffat barn under goda omständigheter. Det är inte det tredje barnets fel på något sätt, men jag skulle inte någonsin vilja att mitt barns förmåner gick till någon annans barn. 

Anonym (N) skrev 2025-04-08 20:25:22 följande:
    Barnen får ge pengar till sitt bonussyskon om de vill och om de verkligen ser henom som syskon.
    Det är kanske bara TS syn på saken. 
    Barn ser inte varandra som syskon bara för att föräldrarna blir ihop.

Men om barnens andra förälder och barnen skulle se varandra som familj skulle TS kanske inte ha behov att starta en tråd om detta...

Det är onödigt att blanda in rättvisa. 
    Det har ingenting att göra med saken.
    Fast det är ju ett feltänk tycker jag. Alla barn har 2 föräldrar och får vad dessa två föräldrar har att ge. Det har inget med syskonkänsla att göra. 

Jag ser mina halvsyskon som mina syskon (utan "halv") oavsett vår ekonomiska status. De har haft en pappa med gott om pengar och det har aldrig varit något problem för mig. Livet ser olika ut för alla, så är det bara. 
  • Anonym (F)

Lite rörigt det här. Vem är pappa till barn 3? Är det nuvarande sambon eller någon annan?

• Anonym (hur)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-09 09:49:51 följande:
    Fast barn 1 och 2 har väl inte betalt körkortet själv? Menar du att de arbetat ihop pengarna?

Självklart kan ni betala körkortet till nr 3, varför skulle de andra som har så mkt pengar redan klaga på det? De ser ju varandra som syskon, säger du. 
    Det kan nog vara så att barnen inte ser varandra som syskon, men TS och den andra föräldern vill att de ska vara en familj och se varandra som syskon. 
  • Anonym (C)
    Anonym (F) skrev 2025-04-09 10:50:34 följande:

Lite rörigt det här. Vem är pappa till barn 3? Är det nuvarande sambon eller någon annan?

Det är förmodligen TS ex som är pappa till barn 3. 

De är ju bonussyskon så då finns inget blodsband mellan dem. De två rika barnen är makens med hans tidigare fru och den fattiga är TS barn med sitt ex. Det är min gissning.

Som vanligt förmodar jag att det fattiga barnets pappa och farföräldrar skickar med presenter till de två rika barnen. Eller inte. Det är bara de två rika barnens släkt som förväntas ge presenter. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det är ju helt orimligt. Man har ingen skyldighet att ge barn exakt samma, man kan mycket väl se till behoven som barnen har. Att ha ett körkort är oerhört värdefullt och underlättar egen försörjning. Jag tycker att ni skall hjälpa barn 3 med körkortet om ni har möjlighet utan att kompensera övriga barn som verkar ha mycket god ekonomi. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (C) skrev 2025-04-09 11:08:47 följande:
    Det är förmodligen TS ex som är pappa till barn 3. 

De är ju bonussyskon så då finns inget blodsband mellan dem. De två rika barnen är makens med hans tidigare fru och den fattiga är TS barn med sitt ex. Det är min gissning.

Som vanligt förmodar jag att det fattiga barnets pappa och farföräldrar skickar med presenter till de två rika barnen. Eller inte. Det är bara de två rika barnens släkt som förväntas ge presenter. 
    Tror detsamma.

Och TS är avundsjuk för att hon och hennes barn inte får del av vad de rika barnen får. För hon tycker att hennes barn borde få detta eftersom de lever med de rika barnen, oavsett om hon och pappan som är barnets egna föräldrar inte har haft råd att ens försäkra sin unge.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-09 09:49:51 följande:

Håller med 
  • EpicF

De har råd att betala själv, och tekniskt sätt valde att betala själv. Det bestämmer inte om ni ska betala körkort till erat gemsamma barn, eller bidra. 
  • Anonym (Helene)

Ja, alltså, det är ju en av konsekvenserna av att bilda bonusfamilj? Att barnen inte har samma förutsättningar för att de kommer från olika familjer. Det är ju liksom nåt man får acceptera. 

Sen känner jag väl också att iom alla är över 18 bör ni väl kunna prata med dem som vuxna människor..? Ni ska ju inte behöva tassa runt på tå eller inte hjälpa barn 3 med körkortet för att övriga två kommer börja sura. Det känns ju absurt. Ni borde ju kunna ha en mogen, öppen konversation om varför ni gör som ni gör.

Svar på tråden Barn inom samma familj med olika ekonomiska förutsättningar...